Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mailing POD

Dag Allemaal, Zojuist lag mijn contract in de bus van Boekscout. Ik had al eerder begrepen dat ik hen 40 mailadressen moet aanleveren. Verder kost het me geen cent. Nu lees ik in het contract dat het adressen moeten zijn van mensen die 'in principe' van plan zijn mijn boek te kopen. Dan vind ik 40 nogal veel. Of heb ik iets gemist? Ik kan best 40 adressen bij elkaar krijgen, maar of ze ook allemaal in principe een gedichtenbundel van me willen aanschaffen? Hoe scherp ligt zo'n afspraak? Weten jullie daar iets van?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Weet je dat héél zeker? Ik voegde overigens later nog aan mijn post toe dat drukkers ook grafici in dienst hebben, maar dat je dan natuurlijk meer geld kwijt bent. Ieder kan voor zich uitmaken wat hij ervoor over heeft, maar ook opmaken is een vak.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat weet ik heel zeker. In ieder geval wat Boekenbent betrof. Ik weet niet hoe ze nu werken, er is nu een andere eigenaar.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Iemand heeft mij op Wöhrmann geattendeerd. Degene met wie ik te maken had, heeft mijn cover op maat gemaakt en mijn lay-out gedaan omdat hij het leuk vond om dat te doen. Via Boekenbent is er een isbn en barcode toegevoegd. Later heb ik die man weer benaderd en hij adviseerde me om rechtstreeks met Boekenbent te onderhdelen. Kennelijk is men achter zijn behulpzame werkzaamheden gekomen. Nog ben ik hem dankbaar en heb dat ook in mijn boek vermeld. Misschien was het beter geweest als ik dit niet had gedaan. Ik heb trouwens ook geïnformeerd wat het kost om bij Wöhrman iets te laten drukken. Hoeveel het was weet ik niet meer, maar aanzienlijk hoger dan drie euro.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Je bedoelt dat je heel zeker weet dat Boekenbent, Boekscout en Free Musketeers allemaal op dezelfde manier boeken vormgeven, Zjors? Of bedoel je dat je het zelf moet doen, via een programma dat ze leveren? Ik geloof dat ik je nu niet meer helemaal volg. Wat ik bedoel, is dat ik ervoor pleit om een echte graficus in de arm te nemen (*), als je tenminste goed voor de dag wilt komen met je boek, waar je toch ook in het voortraject bij het schrijven je beste kunnen aan hebt gegeven. (*) Nu even afgezien van de kosten; maar het gaat ook om kwaliteit. Toch?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Het aantal pagina's maakt niet uit - behalve in de hoeveelheid tijd. Die zal dan ook minder kosten dan bij een dik boek.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bedoel dat Boekenbent als je daar je boek helemaal laat verzorgen, het met hetzelfde format doet als dat je ook bij hen kunt kopen als je het zelf wilt doen. Je opent dan het format in Open Office en hoeft alleen via kopieren/plakken je tekst en dergelijke erin te zetten. Het 'voorwerk' is al ingedeeld en je hoeft alleen hun titel te vervangen door die van jezelf. Enzovoort. Zo doen zij het daar zelf op het bureau ook. Het wordt dus opgemaakt via Open Ofiice en niet via een duur opmaakprogramma. Ziet er overigens prima uit.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom maakt het aantal pagina's niet uit, Therese? Wohrmann heeft verschillende prijzen voor verschillende diktes. Lijkt me ook logisch, je gebruikt meer papier als je boek dikker is.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Voor de kwaliteit maakt het niet uit, bedoel ik, of je 42 of 300 pagina's opmaakt. Het kost alleen meer tijd. Papier is overigens niet de grootste kostenpost. Ik weet niet waarmee je het vergelijkt, Zjors. Waarom zou het ene opmaakprogramma duurder zijn dan het andere, denk je, en waarom zou er een grafische opleiding zijn?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb ervaring met verschillende pod'ers. Overal was dit hetzelfde.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Therese, een boek opmaken is wat anders dan een (bijvoorbeeld) full color brochure waarbij elke pagina weer anders is. Daarvoor zijn er duurdere pakketten en grafische opleidingen. Niet om boeken op te maken.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier zijn zeer ervaren mensen aan het woord merk ik. Ik stam uit de prehistorie... (weet niet eens wat een format is, maar heb wel een vermoeden) Kosten en baten spelen bij veel schrijvers een grote rol, en ik begrijp dat. Bij mij ligt het iets anders. Dit boekje ervaar ik als een eerste verkenning. Ik heb er geen commerciële bedoelingen mee. Dus de aantallen zijn nu nog niet zo belangrijk. Voeg daarbij mijn onervarenheid. Dan is het zo gek nog niet dat ik pod verkies boven eigen beheer. En voor zover ik het nu kan overzien biedt BS mij de gelegenheid om dit eerste product zonder grote risico's in handen te krijgen. Dat ik niet veel zal verkopen is niet erg. Om publiciteit voor mezelf zit ik ook nog niet te springen. Eventuele inkomsten uit het boekje gaan naar een goed doel. (ik heb al een baan en alles wat ik nodig heb) Dat goede doel wil ik natuurlijk wel graag onder de aandacht brengen, maar dat zal vooral in mijn directe omgeving zijn. En hopelijk iets daarbuiten. Wat er verder van komt, laat ik rustig over me heen komen. Als meer mensen het boekje leuk blijken te vinden, is het mooi meegenomen. Voor de toekomst is al deze informatie heel waardevol en up to date. (ook niet onbelangrijk)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het met Zjors eens dat het best te doen is om zelf je boek op te maken. Goed naar andere boeken kijken en je er in verdiepen. Dit kost alleen maar veel tijd. Wat heeft het voor zin als je boek in de shop van een pod uitgever ligt? Of bij bol als er geen marketing is. Wie zal je boek vinden? Het moet wel een bijzonder onderwerp hebben wil je boek opvallen als mensen een kreet in de zoekmachine stoppen. Is het dan alleen maar om een boek uitgegeven te hebben? Ik denk van wel. In dat geval zeg ik, doe het allemaal zelf. Gebruik je boek als presentje op verjaardagen. Dat zijn er al snel een dertig, verkoop er wat uit de losse hand en je bent zo uit de kosten. Je hebt dan veel meer voldoening denk ik.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
DeEllis, Dat het best te doen is om zelf een boek op te maken geldt voor de vele mensen die voldoende basiskennis hebben van computers. Daar hoor ik niet bij. Wanneer je een beetje handig bent, krijg je het wel voor elkaar. Maar handig ben ik ook al niet. Dus je begrijpt mijn terughoudendheid in die zin. Daar komt nog bij dat ik anderen niet wil belasten met die klus, en als er dan een boekje verschijnt wil ik graag dat het er een beetje fatsoenlijk uit ziet. Ik moet er niet aan denken dat iemand met veel liefde iets voor me doet, en ik achteraf (stiekem) niet zo blij ben met het resultaat. Zonder kennis van zaken zou ik niet kritisch durven zijn. Nee, dan ben ik liever selfsupporting. Tijdgebrek speelt ook nog een rol. Ik zou het in eerste instantie inderdaad gewoon fijn vinden om het boekje uitgegeven te krijgen. Mijn ego zal gestreeld worden als ik er complimenten voor krijg (tuurlijk). Maar de nadruk ligt op de ervaring en wat centjes voor het goede doel... dus gratis uitdelen is er niet bij... Verder zal ik mijn contacten gebruiken voor het verspreiden ervan. Ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat het grote publiek (nog) niet op mijn gedichten zit te wachten :) Wat ook weer niet betekent dat ik er zelf niet achter sta. Dat dan weer wel hè... Ik hoef zelf niets te investeren bij BS en voor een dergelijk project is dat een prettig uitgangspunt. En wie weet waar het toe leidt? Wellicht bij een volgend avontuur kan ik veel meer op de computer. (er ligt een cursus te wachten) Ik laat alles nog eens bezinken en zal jullie op de hoogte houden. :{} Ik heb veel meer inzicht gekregen in de materie en ik dank jullie daarvoor!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor het goede doel hoef je het echt niet te doen Wil. Als je geen interviews geeft (aan bijvoorbeeld plaatselijke kranten) het niet in de plaatselijke boekhandels in consignatie legt en dergelijke voorspel ik je een verkoop van tussen de 30 en 50 stuks, afhankelijk van hoe groot je vriendenkring is. Je krijgt waarschijnlijk 1 euro per boek. Nou dan heb je 30 of 50 euro voor een goed doel :confused: Tel daarbij op dat er waarschijnlijk naasten zijn voor wie jij een gratis boek wilt kopen en je winst is weg.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors, de dingen die jij noemt wil ik wel doen hoor. Als ik maar niet naar DWDD hoef... :D Bovendien zou ik met € 30,00 blij zijn. Nog blijer met € 50,00. Volgens mijn berekening brengt een exemplaar via BS me inderdaad niet veel op. Ik doe ook nog aan fondsenwerving via andere wegen. Dit is extra. Mijn naasten krijgen geen gratis boek. Ze zullen het boek hopelijk aanschaffen vanwege het goede doel, (en voor de gedichten natuurlijk) Het zijn doorgaans bewogen mensen en ik gok er op dat via hen er meer boeken verkocht zullen worden. Mijn zoon heeft zojuist toegezegd een website te maken voor me. En zo hoop ik het balletje een beetje aan het rollen te krijgen. Ik ben geen mens voor grootse dingen Zjors. Ik zoek het in het kleine, want veel kleine dingen maken bij elkaar toch nog een groot verschil. Ik waardeer je meedenken zeer! En ik besef nu goed dat een promotionele inspanning van mijn kant noodzakelijk is.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
@ Micha: ook typografie is een vak. Leg maar een boek - zonder poespas, enkel platte tekst - van de eerste de beste pod naast dat van de eerste de beste kwalitatieve uitgeverij, en je wijst de verschillen ogenblikkelijk aan; en dat geldt ook voor brochures, krantjes, visitekaartjes en dergelijke. Als je boek voor kleine kring bestemd is, zoals dat van Wil, dan is het best prima. Zelf gebruik ik, enkel voor privé, kant-en-klare lay-outs voor fotoboeken. Gemakkelijk. Past altijd. Maar het is natuurlijk behoorlijk beperkt, en relatief zijn die boeken ontzettend duur, zoals Free Musketeers en Boekscout relatief duur zijn (*). Fotograferen is voor mij nog een hobby, dus zolang schrijven onder de categorie hobby valt, is een voorgekookte pod-uitgave een goed alternatief. (*) Ik denk dat er goedkopere mogelijkheden zijn, als het enkel gaat om verspreiding in kleine kring. 't Zou misschien net dat verschil tussen 30 en 50 euro kunnen maken, Wil.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, maar Wil, dat is toch volksverlakkerij. Je probeert de mensen tot het kopen van je boek aan te zetten vanwege hun ruime hart en jouw goede doel. Maar je goede doel is BS. Van de 11 euro die de mensen betalen gaan er 10 naar BS. :confused: Een Goede Doelenwerver met een opbrengst van een procent of 8 zou nooit een certificaat krijgen in Nederland. En terecht. Als je aan een goed doel wilt schenken dan wil je ook dat je geld daar terecht komt en niet bij BS. Overigens vind ik het heel lovenswaardig dat je de winst van je boek aan een goed doel wilt schenken hoor, begrijp me niet verkeerd.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Micha: ook typografie is een vak. Leg maar een boek - zonder poespas, enkel platte tekst - van de eerste de beste pod naast dat van de eerste de beste kwalitatieve uitgeverij, en je wijst de verschillen ogenblikkelijk aan; en dat geldt ook voor brochures, krantjes, visitekaartjes en dergelijke. Als je boek voor kleine kring bestemd is, zoals dat van Wil, dan is het best prima.
Maar Therese, je hoeft je toch niet te beperken tot 'platte tekst' als je een boek zelf opmaakt? En ik denk inderdaad dat jij met je kennis het verschil meteen ziet, maar de doorsnee lezer van de POD-boeken niet.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb begrepen dat er goedkopere mogelijkheden zijn, goedkoper voor de lezer dan. BS kost mij persoonlijk niets. Je bedoelt waarschijnlijk opties die mij (het goede doel) meer opleveren. Ik heb nog geen optie gezien dat èn de layout verzorgt, ISBN nummer aanvraagt (die is ook gratis bij BS), drukken en alles wat bij het produceren komt kijken. Of ik moet toch weer zoeken naar handige Harry. Harry heeft het al druk genoeg... Ik denk trouwens dat de naam 'Boekscout' andere associaties oproept dan...juist! 'Handige Harry' maar nu begeef ik me op wankele paden, want Harry kan misschien wel een verdomd mooi product voor me maken. Maar ja, dat weet ik niet hè... En als Harry zijn dag niet heeft, kan ik hem niet verantwoordelijk houden. (vind ik)

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors, Volksverlakkerij vind ik wat cru. Zeker wanneer ik kan aangeven welk bedrag per boekje naar dat doel gaat en welk doel dat dan precies is. Het één sluit het ander niet uit hoor. En het gaat me ook niet om de schouderklopjes of certificaten. Ik wil graag een mooi boekje, maar ik hoef er zelf niet aan te verdienen. That's all. Laten we niet verzanden in discussies over motivaties en dergelijke. Die zijn zelden gelijk. Het hoe en waarom is altijd persoonlijk. Maar ik ga er van uit dat je iets goeds met me wilt delen Zjors!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je opbrengst voor het goede doel naar verwachting zo laag gaat uitpakken waarom doe je het dan? Eerder zeg je dat je weet dat niemand op jou gedichten zit te wachten. Ik vind dit een foute stelling. Als een bekende nederlander daar wat laat drukken en dit niet wereldkundig maakt zal ook nooit iemand van zijn boek horen. Dat is nu eenmaal zo. Ook jou gedichten mogen er zijn. De vraag is alleen in welke vorm?

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb niet gezegd niemand... Ik zei dat het grote publiek niet... Eerlijk gezegd verwacht ik helemaal niets. Ik laat het gewoon gebeuren en zal doen wat ik kan (en wil) om er iets aardigs van te maken. Gedichten zijn sowieso moeilijk aan de man te brengen. Bovendien ligt de nadruk niet alleen maar op het goede doel hè? Dat is een zijpad... Maar het telt wel mee in de overweging het boekje daadwerkelijk uit te brengen. Zijn we toch uitgekomen bij de motivatie. Dat is niet de bedoeling.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik heb nog geen optie gezien dat èn de layout verzorgt, ISBN nummer aanvraagt (die is ook gratis bij BS), drukken en alles wat bij het produceren komt kijken.
Wil, dat jij niets betaalt, wil niet zeggen dat het gratis is. Ik ken het contract van BS niet, maar ben je verplicht tot een minimumafname? En wat kost je dat?
1. Maar Therese, je hoeft je toch niet te beperken tot 'platte tekst' als je een boek zelf opmaakt?
Ik antwoordde hierop:
Therese, een boek opmaken is wat anders dan een (bijvoorbeeld) full color brochure waarbij elke pagina weer anders is. Daarvoor zijn er duurdere pakketten en grafische opleidingen. Niet om boeken op te maken.
Ik wilde duidelijk maken dat typografie op zich een vak is, een beroep, een ambacht -> om boeken vorm te geven. Waar mensen zich met hart en ziel op richten, waar ze door bevlogen zijn, waar ze (gewoon) hun brood mee verdienen. Nu ik er verder over nadenk ... 'de computer' heeft ook in dat vak schadelijke sporen nagelaten. Maar dat is een heel ander verhaal; hoort in dit topic niet thuis.
2. En ik denk inderdaad dat jij met je kennis het verschil meteen ziet, maar de doorsnee lezer van de POD-boeken niet.
2. Jij ziet het verschil ook, als je twee exemplaren naast elkaar legt. Wil ook. Je ziet alleen geen verschil wanneer je niet vergelijkt. Maar goed, het ging Wil om de mailadressen, geloof ik. :ontopic:

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thérèse, Ik hoef helemaal niets af te nemen. Het eerste exemplaar krijg ik gratis. Ik heb het contract aandachtig doorgelezen. Ik moet die 40 emailadressen leveren, verder niets. Je zou inderdaad gaan denken dat er een addertje onder het gras moet zitten, maar ik kan hem nergens ontdekken. Het is ook niet in hun belang om het boek buitensporig duur te maken. Toch denk ik dat de winkelprijs hoger komt te liggen dan gemiddeld omdat ze ergens hun geld vandaan moeten halen. Zij garanderen kwaliteit die vergelijkbaar is met die van de reguliere uitgeverij (paperback). Mocht ik vandaag of morgen toch nog stuiten op dat addertje, dan zal ik jullie op de hoogte brengen. Ik heb de indruk dat ze er gewoon vanuit gaan dat de auteur zich zal inspannen om zijn/haar eigen boek te verkopen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Er zit geen addertje onder het gras bij Boekscout. Op dat gratis exemplaar dat je krijgt staat wel 'correctie-exemplaar'. Dus is het niet de bedoeling dat je dat verkoopt.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, Ik denk dat je gelijk hebt. Ze laten de marketing grotendeels over aan de auteur die immers graag zijn/haar boek aan de man wil brengen. Desnoods door zelf in te kopen. Dat is echter geen verplichting. Ik heb geen recht op royalties bij eigen inkoop met de uitdrukkelijke bedoeling door te verkopen. In plaats daarvan heb ik recht op een handelsmarge van 25% (berekend!! over de winkelprijs minus BTW) De handelsmarge wordt in mindering gebracht op de TOTALE winkelwaarde van het boek. Daar zit em denk ik de kneep. Boek netto 10,00 19% 1,90 ------- Winkelwaarde 11,90 25% van 10,00 (winkelwaarde minus BTW) = 2,50 (Dit bedrag is dus mijn handelsmarge) Dit is de BEREKENING van mijn handelsmarge. Maar die wordt in mindering gebracht op de WINKELWAARDE Winkelwaarde 11,90 Handelsmarge 2,50 ------- Ik betaal: 9,40 per boek. Dit kan ik niet beschouwen als addertje onder het gras, maar hieruit blijkt dat de auteur nauwelijks verdient aan zijn boek. Daarvan was ik al op de hoogte. Ik stel dus vast dat, gezien mijn onkunde en gebrek aan ambitie ;) BS een prima manier is om deze ervaring op te doen, omdat ik zodoende geen hersenletsel op loop door zelf te gaan prutsen achter de computer.