Start » Forum » Nummers of namen voor hoofdstukken?

Nummers of namen voor hoofdstukken?

17 reacties [Laatste bericht]
Simon Corson
Laatst aanwezig: 1 jaar 23 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2010

Nummers of namen voor hoofdstukken?

Ik ben meer schrijver dan lezer, daardoor viel het me nog niet zo lang geleden op dat de hoofdstukken in moderne boeken meestal nummers hebben en geen namen, althans als het om boeken voor volwassenen gaat. Wat vinden jullie daarvan?

Reacties

MichaM
Laatst aanwezig: 4 jaren 9 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007

Als het past, vind ik het prima. wink

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

DeEllis
Laatst aanwezig: 6 jaren 28 weken geleden
Sinds: 9 Nov 2006

Geef mij nummers. Een nieuw hoofdstuk is voor mij een adempauze, ik leg het weg om later verder te gaan of lees door. Een kreet voegt daar niets aan toe.

Jeanet
Laatst aanwezig: 4 jaren 44 weken geleden
Sinds: 23 Okt 2006

Ik heb ook het liefste nummer als er een nieuw hoofdstuk komt. Ik lees ook altijd naar het eind van een hoofdstuk toe voor ik het boek even weg leg en wat voor titel er dan boven staat zegt mij niet veel. Ik kan soms verder lezen zonder het op te slaan wat de titel was.

Wuustwezel
Laatst aanwezig: 9 jaren 17 weken geleden
Sinds: 28 Sep 2009

Ik geef ook de voorkeur aan nummers. Voor mij geven de titels van hoofdstukken in sommige boeken te veel informatie over wat het komende hoofdstuk zal brengen. Titels zijn vaak we mooier. Mooer dan een "1."

W.

En toen was er een punt...

MichaM
Laatst aanwezig: 4 jaren 9 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007

Hier (VS) is het redelijk gebruikelijk om "chapter eleven" zo uit te schrijven. Voor mijn eigen boek heb ik wel hoofdstuktitels, maar dat is vooral omdat het losse verhalen zijn (maar ook weer niet). In een "gewoon" boek zou ik het niet doen, denk ik.

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

Appel
Laatst aanwezig: 5 jaren 48 weken geleden
Sinds: 27 Sep 2006

Ik vind nieuwe hoofdstukken beginnen zonder nummers ook mooi. Gewoon op een nieuwe pagina beginnen met een stuk wit erboven is duidelijk genoeg voor een nieuw hoofdstuk. Maar dat is echt een keuze van de uitgever en niet van de schrijver.

I stay, I pray, see you in heaven - one day

Annabella
Laatst aanwezig: 7 jaren 39 weken geleden
Sinds: 8 Feb 2010

Ik vind alles wel goed. Als men goede titels kan verzinnen dan moeten ze dat doen. Ik denk dat het een keus is die je zelf maakt, een titel zegt meer dan een getal. Als je zegt in hoofdstuk 16 gebeurd dat en dat, dat zegt niet zo veel. Met een titel haal je meestal meer herinneringen naar boven omdat je iets kunt associëren.

Life is like a novel, you're the author and everyday is a new page

Jeroen S.
Laatst aanwezig: 5 jaren 15 weken geleden
Sinds: 27 Jan 2010

Ik denk zelf dat een titel bij een hoofdstuk meer aanspreekt. Je kan een lezer een stukje vooruit laten kijken en laten fantaseren over hoe het verder gaat met een goed gekozen titel. Zelf gebruik ik dan ook 'gewoon' titels.

Via
Laatst aanwezig: 1 jaar 33 weken geleden
Sinds: 12 Jan 2010

Tijdens het schrijven vind ik het voor mezelf wel handig om titels te gebruiken. Nou ja, het zijn meer een soort tussenkopjes, zodat ik weet welke scene waar staat.

Annefiore
Laatst aanwezig: 4 jaren 37 weken geleden
Sinds: 11 Jun 2009

Ik vind zelf namen voor hoofdstukken afleiden van het verhaal. Als ik ook echt in het verhaal zit vallen hoofdstukken mij niet eens op. Voor mij is de hoofdstuk indeling inderdaad zoals DeEllis zei alleen maar handig voor als je een pauze tijdens het lezen in wil lassen. Namen voegen daar niks aan toe.

Maar goed, het is iets persoonlijks smile

sgoojur
Laatst aanwezig: 8 jaren 4 weken geleden
Sinds: 28 Sep 2009

Nummers of één, twee enz
xsg

De Aarde is het gekkenhuis van een andere planeet
(Deze uitspraak is van ...?)

J.
Laatst aanwezig: 19 weken 6 dagen geleden
Sinds: 5 Jul 2009

zelf kijk ik ook niet zo naar titels als ik lees..
Ik denk dat het bij kinderboeken wel anders is. Daar zie je het ook veel.
Het verhaal dat ik nu aan het schrijven ben gebruik ik ook titels.

Bram Hulzebos
Laatst aanwezig: 8 jaren 7 weken geleden
Sinds: 28 Feb 2010

Je kunt met een titel de lezer wel prikkelen, nieuwsgierig maken, meeslepen...

www.bramhulzebos.nl
schrijftraining, coaching, manuscriptbeoordeling

hexcaja
Laatst aanwezig: 9 jaren 32 weken geleden
Sinds: 11 Mrt 2010

Ikzelf vind titels wel prettig lezen, maar nummers kunnen ook. Ik ben nu een boek aan het lezen met nummers en titels en het stoort mij niet.

Het leven is als een lichaam, omarm het innig

Richard van T.
Laatst aanwezig: 1 jaar 33 weken geleden
Sinds: 31 Aug 2010

Ik was op zoek in SOL, naar hoe de schrijvers hier, hun hoofdstukken benoemen. In cijfers of met een titel.
De meningen zijn verdeeld in dit topic, zie ik. Zelf werk ik met titels. Volgens mij maakt dat de lezer nieuwsgierig. Helemaal als hij jouw boek in de winkel ziet, de achterkant leest, het boek doorbladert en de titels ziet van de hoofdstukken.
De titels verzinnen is geen probleem. Ik heb het hele verhaal, ongeveer in mijn hoofd al klaar, dus weet ik redelijk waar ik een nieuw hoofdstuk begin en de inhoud daarvan.

Just my 2 cents. smile

In the darkness you cannot see. www.ricksplace.nl
In the light you are blinded. It is within the shadows that things become clear.

Icarus
Laatst aanwezig: 38 weken 6 dagen geleden
Sinds: 23 Aug 2010

Ik zelf werk met titels, misschien komt het omdat mijn beoogde doelgroep de jeugd is. Zelf vind/vond ik hoofdstuktitels altijd een must. Boeken met alleen maar cijfers vond ik maar raar, het duurde dan ook even voordat ik er aan gewend was.

Het verzinnen van hoofdstuktitels was eerst heel erg simpel. Ontmoet de hoofdpersoon een vreemdeling, dan noem je het hoofdstuk toch gewoon 'de ontmoeting' of 'de vreemdeling'?
Nu geef ik de voorkeur aan vrij nietszeggende titels. Althans, titels die op het eerste gezicht niets lijken te zeggen (bijvoorbeeld als je in de boekwinkel naar de inhoudsopgave kijkt), maar die tijdens het lezen (of zelfs pas na het lezen) ineens duidelijk worden.
Wat ik gebruik als titel (ik wissel het een beetje af):
- De (achter)naam van een persoon of titel van een persoon
- Een metafoor voor de inhoud van het hoofdstuk
- Een woord wat vaak voorkomt in het hoofdstuk, vaak met een dubbele betekenis
- Een speciale plek in het hoofdstuk

Voor hoofdstuknummering gebruik ik trouwens romeinse cijfers, maar of ik dat zo houd weet ik nog niet.

Ik verhoog de inzet naar vier hele centen.

Waar een wil is, is een weg. Een weg met file, natuurlijk.

lucky-96
Laatst aanwezig: 7 jaren 37 weken geleden
Sinds: 4 Jan 2011

Mij maakt het niet zo veel uit, maar met titels kun je wel meer zeggen. Als je je boek/verhaal een beetje onverwacht/spannender/mysterieuzer wil maken zou ik voor nummers kiezen, want dan weet je nog niks van wat er gaat gebeuren. Soms zijn titels echter wel handig. Ik schrijf nu namelijk een verhaal, waarvan het eerste hoofdstuk een naam is van een grote, belangrijke gebeurtenis, maar de lezer heeft op dat moment geen idee wat het betekent. Later wordt er meer duidelijk en dan zal ook de titel van het hoofdstuk dus begrijpelijk worden. Ik gebruik dus niet vaak titels die veel voor de hand liggen. Zo kun je het verhaal dus ook onverwacht/spannender/mysterieuzer maken. Het is net wat je fijner vindt.

It is our choices that show what we truly are
Far more than our abilities

Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!