Start » Forum » Hoe lang blijft een ISBN-nummer bestaan?

Hoe lang blijft een ISBN-nummer bestaan?

7 reacties [Laatste bericht]
Scorpio
Laatst aanwezig: 1 week 4 dagen geleden
Sinds: 27 Jul 2006

Hoe lang blijft een ISBN-nummer bestaan?

Omdat ik -na wat herschrijfwerk- mijn boekje 'Geluk... waarom NIET?!' wil proberen te laten heruitgeven, heb ik mijn contract niet verlengd.
Heeft iemand enig idee hoe lang een ISBN-nummer verbonden blijft aan een boektitel?

Reacties

anoniem12
Laatst aanwezig: 9 jaren 14 weken geleden
Sinds: 22 Feb 2010
Scorpio schreef:

Omdat ik -na wat herschrijfwerk- mijn boekje 'Geluk... waarom NIET?!' wil proberen te laten heruitgeven, heb ik mijn contract niet verlengd.
Heeft iemand enig idee hoe lang een ISBN-nummer verbonden blijft aan een boektitel?

je kan toch overleggen met de uitgever waar je nu dat boek heb laten uitgeven. gewoon zeggen dat je hem heb herschreven en dus opnieuw wil laten uitgeven

als ik jou hoor kan ik niks anders, dan hopen dat je het tegen mij hebt

Dries Arnolds
beheerder
Laatst aanwezig: 3 dagen 15 uren geleden
Sinds: 9 Nov 2004

Een ISBN is niet verbonden aan een boektitel. Het is verbonden aan een specifieke uitgave. Dus paperbacks en gebonden versies hebben een ander ISBN.

Als jij een boek opnieuw uitgeeft bij een andere uitgever is het onmogelijk om hetzelfde ISBN te houden. In de ISBN ligt ook de code van de uitgever besloten.

Een ISBN verloopt in principe nooit, maar in de praktijk vervalt een ISBN wel door (goedkopere) heruitgaven, fusies van de originele uitgeverij of andere veranderingen aan het boek of de betrokken partijen.

Scribendi salutem!

Scorpio
Laatst aanwezig: 1 week 4 dagen geleden
Sinds: 27 Jul 2006

Oké, dus als ik het door een andere uitgever laat uitgeven, kan ik het boekje gewoon dezelfde titel geven. Ik dacht dat zoiets misschien een probleem zou kunnen worden, niet dus.
Bedankt!

MichaM
Laatst aanwezig: 3 jaren 50 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007

Hetzelfde boek (afgezien van wat wijzigingen) met dezelfde titel, denk je niet dat dat verwarring gaat opleveren?

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

Zjors
Laatst aanwezig: 3 jaren 24 weken geleden
Sinds: 3 Jan 2005

Mijn boek 'Pas op, Tirza' heeft ook twee ISBN's. Een voor de hardcover en een voor de softcover. Een boek is vaak in verschillende versies te koop. Pocket, softcover, hardcover, speciale uitgave voor een boekhandelsketen, ECI-uitgave enz. Allemaal verschillend ISBN met dezelfde titel. Is geen probleem.

Jouw eerste uitgave staat met dit ISBN als het goed is ook in die Landelijke bieb in Den Haag, hoe heet die ook alweer, en wordt daar eeuwig bewaard. Nou ja, bijna eeuwig dan. Dus je ISBN blijft ook 'eeuwig'.

Is een boek in Eigen Beheer alleen voor losers? : http://www.nettyvankaathoven.blogspot.nl/

Dries Arnolds
beheerder
Laatst aanwezig: 3 dagen 15 uren geleden
Sinds: 9 Nov 2004

CB smile

MichaM schreef:

Hetzelfde boek (afgezien van wat wijzigingen) met dezelfde titel, denk je niet dat dat verwarring gaat opleveren?

Waarom? Dat gebeurt toch wel vaker? Er moet niet teveel veranderen natuurlijk, maar veel boeken hebben meerdere drukken waarbinnen ook we eens iets verandert. Ook lopen er wel eens uitgeefcontracten af, waarna hetzelfde boek bij een andere uitgever (na nieuwe eindredactie) opnieuw wordt uitgegeven.

Scribendi salutem!

MichaM
Laatst aanwezig: 3 jaren 50 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007

Mmm. Ja, als je het zo zegt wink Misschien zelfs wel beter dan met een andere titel, dan denken mensen misschien dat ze een nieuw boek hebben en blijkt het oude inhoud te zijn.

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

Lees Schrijven Magazine
  • Leer schrijven als Stephen King
  • Alles wat een schrijver moet weten over uitgeverijen
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • De schrijfdip en wat je ertegen kunt doen

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

MELD JE AAN
Lees Schrijven Magazine!

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór 23 september!

Word abonnee