Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

erkende professionele uitgeverij

Hallo iedereen, kan iemand me vertellen wanneer een uitgeverij een 'erkende professionele uitgeverij' is :? Ik lees bij De Spanningsblog dat een boek niet in aanmerking komt omdat de uitgeverij ervan geen erkende professionele uitgeverij is. Thans staat het bvb. wel in de lijst van' literaire uitgeverijen in Nederland' op deze website. Wat zijn de vereisten om als erkend en professioneel gedefinieerd te worden? En zijn er dan nog veel uitgeverijen (in de lijst bijvoorbeeld) die niet aan die vereisten voldoen? (Ik probeer een grondige research te doen nu mijn manuscript ein-de-lijk 'af' is) Dank dank voor een antwoord...

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarvoor komt het boek niet in aanmerking, Yasmine? Dan weten we misschien ook wat je bedoelt met 'niet aan de eisen voldoen'? Eisen waarvoor? Voor een literaire prijs? Voor een subsidie van het Fonds voor de Letteren? Om als auteur ingeschreven te worden voor de SSS? Om opgenomen te worden bij CB?

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Zjors, dank voor je reactie. Ik las het op De Spanningsblog, nieuws daterend van 2 februari 2010. Het gaat over de inzendingen voor de Schaduwprijs 2010, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende debuut. Helemaal onder de lijst staat: 'zo is het boek van x afkomstig van een uitgeverij, die niet valt binnen de regels van een erkende professionele uitgeverij'. Dus wou ik weten waarom. Ik zocht de uitgeverij op, maar ik merkte(oké, het is een kleine uitgeverij,dat wel, in volle groei lijkt me) qua website alvast geen verschil op met andere uitgeverijen (ik heb hier zo'n lange lange lijst). Toen ging ik kijken bij het Fonds voor de Letteren, en daar vond ik ook wel iets: een erkende professionele uitgeverij moet een fondslijst hebben. Maar dat heeft die uitgeverij in kwestie (zie ik op hun website). Ik begrijp dus niet hoe je, als je op het punt staat iets in te sturen zoals ik, kan weten of je het opstuurt naar een (zal het afkorten :) ) e. p. uitg of niet?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Misschien gaat het om het verschil tussen een POD (printing on demand) uitgever en een reguliere uitgever Yasmine. Een POD-uitgever vraagt vaak geld of een andere wederdienst (e-mailadressen) als tegenprestatie. Daarnaast doet een POD-uitgever meestal minder aan promotie en hebben ze minder kans om je boek in een boekhandel te krijgen. Er zijn ook tussenvormen tussen regulier en POD. Uitgevers die wel drukken, maar toch een bijdrage vragen, of uitgevers die geen bijdrage vragen, maar wel on demand printen. Er is echter geen keurmerk 'erkende professionele uitgeverij' of iets dergelijks. Daar zou die literaire prijs dus duidelijker in moeten zijn. Wat vinden zij erkend? Wellicht moet de uitgever aangesloten zijn bij de NUV (Nederlands Uitgevers Verbond - http://www.nuv.nl)? Mij lijkt het dat je deze vraag het beste kunt stellen aan de organisatoren. En kom hier dan even vertellen wat het antwoord was, want ik ben wel benieuwd. :)

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankje Dries! Heb de berichten op het forum gelezen. Van enige jaren terug zie ik. (Ik vind de website van de uitgeverij wel aantrekkelijk. Niet aangesloten bij de NUV, maar wel bij de Vereniging van Zelfstandige Uitgevers, 170 zelfstandige uitgevers die zich inzetten voor de kwaliteit van hun boeken. Klinkt goed.) Maar zou dat dus 1 vd criteria zijn? Als een auteur moet bijdragen in de kosten, dan handelt de uitgeverij niet volgens de regels van een erkende professionele uitgeverij? Maar zijn er nog andere criteria? Wie bepaalt ze? En waar kan je ze vinden? Zou er een soort lijst bestaan met e p u's? Het lijkt me handig om weten als je je manuscript wil opsturen. Heb een mail gestuurd naar de redactie van de blog in kwestie. Als ik een antwoord krijg, laat ik het meteen weten. Groetjes!

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Zoals ik al zei er is geen keurmerk 'erkende professionele uitgeverij' en er zijn geen regels. Die term bestaat alleen als subjectieve beoordeling en als criterium van de literaire prijs. Ik zou ook niet de blog mailen, maar de organisatoren van de Gouden Strop, want dat was volgens mij de prijs waar het om ging. Die bepalen welke boeken van welke uitgeverijen in aanmerking komen.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Uit: www.fondsvoordeletteren.be De professionaliteit van de uitgeverij wordt beoordeeld zowel in haar relatie met de boekhandel als met de auteur: de uitgeverij verzorgt een actieve aanbieding aan de boekhandel, hanteert de gebruikelijke leveringsvoorwaarden en maakt minstens een keer per jaar een fondslijst; ze beschikt over een professionele en onafhankelijke redactie en haar publicaties zijn opgenomen in Boekenbank en CB Online en hebben een ISBN-nummer. Toch enige criteria qua professionaliteit dus. De wedstrijd zal, zoals je zegt, haar eigen criteria hebben. Ik vind geen emailadres van de organisatie. Maar ik zoek verder. Misschien is het een onderonsje van uitgeverijen. Want als ik lees dat boeken in eigen beheer uitgebracht of een boek van een bepaalde uitgeverij niet mogen meedoen, heb ik zo mijn bedenkingen. Het moet uiteindelijk gaan om de kwaliteit van het geschrevene, me dunkt. (er staat wel dat het niveau van boeken in eigen beheer uitgebracht te laag was, zo bleek uit vorige jaren, dus nou ja, ok). Enfin, ik weet toch iets meer. Groetjes!

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meestal wordt er ook verwacht van de uitgeverij dat ze de boeken voor eigen rekening en risico uitbrengen. En dat doet Lemmens niet, want die laat de auteur (mee-)betalen. Uitgeverij Aspekt ook trouwens. En alle POD-uitgeverijen natuurlijk.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is niet het eerste topic waarbij de verschillen tussen de Belgische en de Nederlandse wet- en regelgeving zorgt voor verwarring en probleempjes. Het zou gemakkelijk zijn als er bij de nick-gegevens in de linkerblokjes een teken stond, waar de Soller woont. Maar Dries doet al zoveel. Laatst was er een item waarbij het ronduit storend was, het ging over de invloed van inkomsten op een arbeidsongeschiktheidsuitkering, en uiteraard spelen daarbij veel factoren een rol. Die verschillen van land tot land.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Sommige mensen willen niet dat iedereen weet waar hij of zij woont. Je zou toch maar in Oude Pekela wonen. Zeg nu zelf, daar loop je niet mee te koop.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Toch enige criteria qua professionaliteit dus.
Pfff.. Dat zeg ik toch de hele tijd? Er kunnen wel criteria zijn voor specifieke organisaties, maar er is geen keurmerk 'erkende professionele uitgeverij'. Vanzelfsprekend hebben allerlei organisaties eigen begripsaanduidingen voor professionaliteit. Dat zal voor Fonds vor de Letteren weer anders zijn dan bij de GOuden Strop en weer anders dan bij de NUV.
Dit is niet het eerste topic waarbij de verschillen tussen de Belgische en de Nederlandse wet- en regelgeving zorgt voor verwarring en probleempjes. Het zou gemakkelijk zijn als er bij de nick-gegevens in de linkerblokjes een teken stond, waar de Soller woont. Maar Dries doet al zoveel.
Ik zie in dit geval geen enkel probleem aangezien het gaat over een wedstrijd die eisen stelt. Ik zie ook geen verwarring over afkomst en verschillen in begripsaanduiding. Desondanks was het in dat andere topic wel verwarrend, vandaar je suggestie meteen uitgevoerd. Hou je muis maar eens op het wereldbolletje.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lemmens staat op mijn lijstje van interessante uitgeverijen. Het lijkt me een uitgeverij met een echt wel uitgesproken visie. Als het zo is dat je moet betalen terwijl het niet op de site vermeld staat, is er iets loos. Dat bleek in 2007 (als ik me niet vergis), zoals ik daarstraks las. We zijn 2010 nu. Misschien is dat ondertussen niet meer zo. Misschien was het toen ook niet zo hé, ging het om een misverstand, weet-ik-veel. Wat nu betreft is er maar 1 manier om erachter te komen: het manuscript ernaar opsturen en hopen dat het positief onthaald wordt. Wat betreft de criteria begrijp ik het eindelijk. :o Ik dacht echt dat er een overkoepelend orgaan was dat bepaalde. Ondertussen heb ik een mail gestuurd naar de organisatie van de gouden strop, want ik wil nog steeds weten waarom de ene uitgeverij wel ok is en de andere niet. In hun ogen. En als, áls, ik ooit antwoorden krijg op deze zaken, zet ik het graag, lieve mede-aardebewoners, met jullie permissie op dit verbazingwekkend interessante forum dat ik nu pas ontdek. Tot zover, stormachtige groeten vanuit ... België.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie in dit geval geen enkel probleem aangezien het gaat over een wedstrijd die eisen stelt. Ik zie ook geen verwarring over afkomst en verschillen in begripsaanduiding. Desondanks was het in dat andere topic wel verwarrend, vandaar je suggestie meteen uitgevoerd. Hou je muis maar eens op het wereldbolletje.
Dank! V.w.b. eerste deel: Nee, niet voor de wedstrijd, maar het zou wel kunnen dat die 'professionaliteit van de uitgevers' in andere landen in een openbaar register, of zoiets, geregeld is. Dat was wat ik bedoelde. Ik ben vandaag niet op mijn best en was niet erg duidelijk, sorry! (Dit rottoetsenbord ook. Ik heb zojuist ook gehoord dat dit nog tot woensdag duurt, er moeten 2 nieuwe schijven in.)

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die oogjes zijn ook leuk! Als mensen niks ingevuld hebben, dus geen wereldbolletje. Hmz... Kan je mensen vriendelijk verzoeken om minimaal het land waar ze wonen in te vullen? Dries, ik denk dat als jij uitlegt dat er bij sommige items verschillen zijn van land tot land en dat we het om die reden willen weten, dat mensen dat wel zullen invullen. Belasting, BTW, uitkeringen en andere regelgeving. Ik neem aan dat ook bepaalde juridische conflicten (met een uitgever) een ander verloop hebben in België dan in Nederland? Of dat het met die registratie van 'auteursrechten' bijvoorbeeld niet gelijkluidend is? Als ze snappen dat het in hun eigen belang is, doen ze het misschien wel?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Mensen moeten al zoveel informatie tot zich nemen als ze lid worden. Ik ga ze niet ook nog allerlei aanbevelingen doen. Vroeg of laat komen ze die velden in hun profiel tegen en als ze ze invullen, prima. Doen ze dat niet, ook prima. Het blijft de verantwoordelijkheid van de topicstarter om de discussie af te bakenen. Naar mijn weten is er in Vlaanderen trouwens ook geen onafhankelijk keurmerk voor uitgeverijen, om weer even terug on-topic te gaan.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mij lijkt het dat je deze vraag het beste kunt stellen aan de organisatoren. En kom hier dan even vertellen wat het antwoord was, want ik ben wel benieuwd. :)
Alhier de samenvatting: Boeken in eigen beheer uitgebracht mogen niet (meer) meedoen met bovengenoemde wedstrijd omdat de kwaliteit ervan te laag is, zo bleek vorige jaren. De wedstrijd mag geen sprinkplank zijn voor kleinere, regionale uitgeverijen om meer naamsbekendheid te verwerven, dus boeken bij zulke uitgeverijen uitgebracht mogen ook niet deelnemen. Het gaat om het aantal uitgaven per jaar. (Te weinig --> 'niet erkend en niet professioneel' --> uitgesloten van deelname) De uitgeverij die specifiek vernoemd werd als dusdanig is nu wél erkend en professioneel, ten tijde van inzending van het boek nog niet, maar nu wel. Maar regels werken niet met terugwerkende kracht. Zo. Vreemde criteria vind ik dat, persoonlijk. Je zou toch denken dat het bij een literaire wedstrijd gaat om de kwaliteit van het geschrevene en niet om 'bij wie is het boek uitgegeven & enkel 'grote' uitgeverijen mogen hier meedoen'? Een nogal protectionistische maatregel. Maar ik ben waarschijnlijk naïef, in deze.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo. Vreemde criteria vind ik dat, persoonlijk. Je zou toch denken dat het bij een literaire wedstrijd gaat om de kwaliteit van het geschrevene en niet om 'bij wie is het boek uitgegeven & enkel 'grote' uitgeverijen mogen hier meedoen'? Een nogal protectionistische maatregel. Maar ik ben waarschijnlijk naïef, in deze.
Naief, dat weet ik niet, maar als jij het bent, dan ben ik het ook! Wat een rare criteria! Louise

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vreemde criteria vind ik dat, persoonlijk. Je zou toch denken dat het bij een literaire wedstrijd gaat om de kwaliteit van het geschrevene en niet om 'bij wie is het boek uitgegeven & enkel 'grote' uitgeverijen mogen hier meedoen'? Een nogal protectionistische maatregel. Maar ik ben waarschijnlijk naïef, in deze.
Naïef ben je in elk geval niet, anders had je deze vragen allemaal niet gesteld. Protectionisme ten top! Wordt de wedstrijd misschien gesponsord door 'de grote uitgeverijen' ? (moest ik ineens aan denken).