Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

manuscript naar meer uitgeverijen tegelijk sturen?

Een vergelijkbare vraag is hier al vaker langsgekomen, maar ik kan het niet meer terugvinden. Daarom een nieuw topic, als ik eroverheen kijk en het is dubbelop : excuses. Mijn manuscript voor een 12+ boek is (eindelijk) bijna klaar om opgestuurd te worden. Dan is de vraag: naar hoeveel en welke uitgeverijen. In de schrijfgids las ik dat het wordt gewaardeerd als je dat één voor één doet. Maar zoveel geduld heb ik niet :). Ik redeneer als volgt: als je werkeloos bent en supergraag weer aan de slag wil ga je ook niet een sollicitatiebrief sturen, wachten tot je op gesprek mag, wachten op een antwoord en dan pas een volgende brief sturen. Maar je stuurt ook geen sollicitatie naar elk bedrijf. Dus stuur ik mijn manuscript ook niet op naar dertig uitgevers tegelijk. Ik heb dus een bewuste keuze gemaakt voor een klein groepje waarvan ik denk dat ze bij mijn verhaal passen. Maar nu mijn vraag. In dat groepje zitten drie verschillende uitgeverijen, die in hetzelfde pand zitten. Om het beestje maar bij de naam te noemen: Queriodo kinderboek, Leopold en Ploegsma. Zij hebben het wsl. wel in de gaten als op dezelfde dag drie enveloppen van dezelfde afzender binnenkomen. Dalen je kansen dan gelijk bij alledrie tot het nulpunt, of hebben de uitgeverijen er wel begrip voor dat je er meerdere tegelijk aanschrijft?

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt er ook een dag tussen laten zitten. ;) Ik weet niet of het verschil maakt. Toen ik mijn ms stuurde, stuurde ik het ook tegelijk naar Leopold en Ploegsma. Die twee bleken hetzelfde secretariaat te hebben, maar ik kreeg wel van beide afzonderlijk een afwijzingsbrief. Ik denk dus dat ze wel verschillend behandeld worden en dat het secretariaat niet gaat vermelden aan de directie dat hetzelfde ms ook naar de andere uitgevers is gestuurd. Zeker weten doe ik het echter niet.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het 'not done' is een wens van de uitgevers, maar iedereen begrijpt waarom je een ms naar meerdere uitgevers stuurt. Probeer wel in je begeleidende brief duidelijk je keuze te motiveren. Waarom specifiek die of die uitgever. En kijk inderdaad naar hun fondslijst. Je kunt ze ook een dag of een week na elkaar sturen trouwens. Ik wens je veel geduld en een goede afloop.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En vergeet vooral niet naar welke uitgeverijen je iets stuurt en van wie je wanneer een antwoord terug krijgt! Sommige reageren erg laat. Mij overkwam dat zodat mijn roman Snaren nu bij FM is uitgrekomen en niet bij Compaan!!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Asdale, een hele goede tip. Ik heb mijn MS naar meerdere uitgevers gestuurd. Not done of niet, ik kan het niet opbrengen om het netjes een voor een naar de uitgevers te sturen en dan te wachten op een reactie. Dat zou dan jaren kunnen duren. Ik ga helemaal met Johannes mee en heb gericht gezocht en verstuurd. Wat ik me afvraag is hoe belangrijk de motivatie voor de keuze voor een bepaalde uitgever is. Leest men die motivatie en is dat bepalend, mij lijkt het MS het belangrijkst.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb mijn manuscript ook naar meerdere uitgevers opgestuurd. In eerste instantie naar mijn eerste keuze, maar toen ik daar niets van hoorde, heb ik het ook naar twee andere uitgevers opgestuurd. Deze twee andere uitgevers toonden allebei interesse, waarvan één echt een serieuze partij was. Ik kreeg toen een email waaruit bleek dat ze al best wat tijd in mijn manuscript hadden gestoken.. Maar toen kreeg ik alsnog een reactie van mijn eerste keuze en moest ik die andere dus afzeggen. En dat voelde toch wel een beetje rot, of misschien ben ik een softie;) maar ik voelde me toch best schuldig naar die tweede uitgever toe.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Hallon: veel succes, ik hoop dat je snel iets hoort! En de tweede uitgever reageerde overigens heel begripvol hoor, dus het was meer mijn eigen schuldgevoel:)

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet je, ik denk dat de uitgevers best weten dat het niet makkelijk is om bij ze binnen te komen en dat je daarom je werk naar meerdere uitgeverijen stuurt. Dus ik zou het idd gewoon doen, maar wel doelgericht, dus ook niet lukraak naar uitgevers sturen bij wie je toch niet in het fonds past. Maar dat gaf je zelf al aan. Er zijn ook best wat schrijvers die voor meerdere uitgeverijen tegelijk werken. Dat hoeft elkaar helemaal niet te bijten, en die tijd dat je alleen maar bij één uitgeverij zat is ook wel voorbij. Mijn eigen ervaring is dat de ene uitgever bijvoorbeeld niet geïnteresseerd was in mijn prentenboekteksten, maar wel in een bepaalde jeugdroman. Dan ga ik met die prentenboekteksten lekker ergens anders heen, dat begrijpt iedereen. En voor mijn gedichten moet ik misschien weer naar een andere uitgeverij, want niet iedereen doet dat. Wat ik zelf altijd doe is een lijst maken: met de datum en methode (mail, post) naar wie ik welk manuscript heb gestuurd. En of ik contact heb gehad met bepaalde contactpersonen. Ik noteer het wanneer ik iets van ze gehoord heb. Als het een afwijzing is, dan weet ik ook dat ik het MS weer naar wat andere uitgevers moet sturen, of als ze feedback hebben gegeven, evt. moet gaan herschrijven. Ik noteer ook wanneer ik weer actie moet ondernemen als ik een lange tijd niks hoor. Het helpt ook als je erbij zet wat de gemiddelde reactietijd van die uitgeverij is, dat staat soms op hun site. Als zij zeggen 6 weken, zou ik niet na een week al aan de telefoon gaan hangen... Ga in die tussentijd dan lekker werken aan je volgende manuscript.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben 't eens met MichaM. Vooral Querido heeft een totaal eigen stijl, dat is geen 'luchtig' Ploegsma werk bijv.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Johannes, sturen ze het niet naar elkaar door als ze toch hetzelfde secretariaat hebben? Of doen ze dat alleen als het hun eigen imprint betreft? Of fusiegenoot? (Als dat woord bestaat.)

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het wel opsturen naar meerdere uitgeverijen en dan met een week ertussen of desnoods twee weken ertussen, maar wel noteren wanneer je wat naar wie hebt gestuurd en als je een afwijzing hebt gehad ook vragen waarom. Geen genoegen nemen met de brief maar bellen! Als je denkt: Mijn manuscript is niet goed. Toch bellen! En vragen ook al zit je met rode wangetjes aan de telefoon van: hoe zouden ze het vinden. Vinden ze mij een zeur. En dan alles opschrijven wat ze zeggen en met wie je aan de telefoon hebt gezeten. Vooral als je te horen krijgt dat ze eerst twijfelden. Dat je op de twijfelstapel bent beland en dat meerdere mensen zich met je manuscript hebben bemoeit. dat geeft een boost voor je ego. Het is toch niet helemaal slecht wat ik schrijf. Succes of heb je het intussen al opgestuurd. Mijn reactie is een beetje laat maar ik ben ook pas sinds gisteren lid. Groetjes Hexcaja :)

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb meer dan anderhalf jaar geleden mijn ms naar een uitgever gestuurd. Nog steeds niets gehoord. Wel een ontvangstbevestiging gekregen en twee keer gebeld. Na een maand of vier ben ik het toch maar eens naar andere uitgevers gaan sturen. Ik ben niet helemaal debiel....

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pfff, anderhalf jaar geleden Anoukplant, dat is wel echt heeeeel lang! Al wat van die andere uitgevers gehoord?

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jazeker, positieve reacties, maar allemaal nee. Ze durven het waarschijnlijk niet aan omdat de doelgroep voor dit boek aan de kleine kant is. Daarom heb ik besloten het in een andere vorm te gieten en de uitgever die een uitgebreide brief met positieve feedback stuurde, te polsen hiervoor.