Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Manuscript is afgewezen.

Hoi! Ik heb een prentenboekje geschreven voor kinderen. Na een lange tijd heb ik hem eindelijk durven opsturen, alleen hij werd afgewezen. Omdat er in deze tijden niet echt vraag naar was en omdat er geen illustraties bij zaten. Ik weet nu niet of het zin heeft om hem naar andere uitgeverijen op te sturen. Zal dit namelijk vaker voorkomen? dat ze hem echt ''compleet'' willen zeg maar? Groetjes,

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Suzanne, ik heb geen ervaring, maar waarom probeer je het niet bij andere uitgeverijen? Je hebt pas 1 afwijzing. Je kan bijvoorbeeld toch illustraties bijvoegen of iemand vragen die je daar bij helpt.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat ik zelf geen ster ben in tekenen. En dat er ook tekeningen voor je worden gemaakt bij een aantal uitgeverijen heb ik gelezen. Maar er hoorde natuurlijk nog wel illustraties bij, anders is het niet echt een prentenboek te noemen.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De kans dat je bij een uitgever binnenkomt met de tekst voor een prentenboek, is niet zo heel groot, en wel om de simpele reden dat kinderboekenuitgevers heel veel manuscripten voor prentenboeken aangeboden krijgen (volgens een uitgever was het 80 procent). De kans is klein, maar het kan dus wel. Als je voor oudere kinderen gaat schrijven, is de kans groter dat je manuscript uit de stapel tevoorschijn komt. Het gaat dus waarschijnlijk eerder om het grote aanbod dan om het ontbreken van de illustraties.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn uitgever wil juist wel een ms zonder illustraties, het komt maar zelden voor dat mensen én goed schrijven (voor die leeftijd) én goed tekenen. Soms kun je je als duo presenteren, maar het gaat in eerste instantie om een goed geschreven verhaal. Ook kun je je van te voren laten informeren bij een uitgever aan welke voorwaarden een tekst moet voldoen, hoeveel tekstblokken, hoeveel woorden (meestal tussen 500 en 750) Als het afgewezen wordt omdat er geen illus's bij zijn, dan denk ik dat de tekst niet beeldend genoeg is geschreven en dat dat de echte reden is. En geen vraag naar: is dat geen vraag naar het onderwerp? Prentenboeken zijn heel kostbaar om te maken. Het is een enorme investering en de markt is overvol. Het schrijven van een goed verhaal voor een prentenboek wordt enorm onderschat. Het is een heel lastig genre. Je kunt er ook een manuscriptenbureau naar laten kijken als je geen ervaring hebt in het schrijven voor heel jonge kinderen en heel korte teksten (want daar moet elk woord dus precies op de juiste plek staan en ook het juiste zijn.) En de tekst ondersteunt de prenten. Dus je moet zelf al een beeld hebben, ook al wordt het heel anders geïllustreerd (de illustrator tekent zijn eigen verhaal erbij) Het beste voorbeeld is nog altijd: Max en de maximonsters, van Sendak. Succes verder...

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O, ik hoor vaak genoeg dat er manuscripten eerst twintig keer worden afgewezen voor het uit wordt gegeven. Enne... de eerste uitgever waar J.K. Rowling haar manuscript bij bracht, heeft haar ook afgewezen. Dus eh... Zet hem op!

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Afwijzingen zul je nog vaak genoeg krijgen. Het belangrijkste is dat je achter jezelf staat. Nooit opgeven.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prentenboekverhalen schrijven is schrijven op de milimeter, maar daar is een leuke cursus voor: prentenboeken schrijven bij script plus. Echt een aanrader!