Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Op gesprek geweest, en nu?

Ik zag hier al eerder een vraag over staan, maar open toch een nieuw onderwerp omdat het inhoudelijk wel iets verschilt. Ik heb een uitgever benaderd met een idee voor een boek; zij reageerden positief, wilden een afspraak met mij en ze wilde voor die tijd wat meer lezen dan alleen een outline. Ik heb in de kerstvakantie twee hoofdstukken geschreven en we hadden half januari een gesprek. Erg positief, besproken welke kant het boek op zou kunnen gaan en of ik dat ook zag zitten. Ze zei eerlijk dat ze me nu nog geen contract kon bieden, maar me wel aan het werk zette: liefst begin maart wel het manuscript 'af' (af = voor de eerste ronde). Daar kon ik mee leven. Daarnaast was er o.a. het idee om een column van mijn hand op hun website te laten verschijnen rondom onderwerp van het boek. Dat leek me goed voor de promotie en leuk voor het contact met (nu nog toekomstige) lezers. [Met een big smile kwam ik uit dat gesprek, was erg blij!] Ik ben hard aan het werk geslagen, heb ook heel veel plezier in het schrijfproces op zich. Het idee dat een uitgever interesse toont en een deadline geeft, verhoogt m'n productie en ook wel een beetje m'n motivatie - ik geef het maar eerlijk toe :rolleyes:. Nu zou ik nog wat mailen over de inhoud, dat heb ik binnen drie dagen na de afspraak gedaan, maar daar krijg ik steeds geen reactie meer op. Voor mij is dat belangrijk om te weten of ik inderdaad op de goede weg ben; tevens heb ik er nog een vraag ingesteld over de gewenste omvang. Het enige dat ik terughoorde is 'ik zal er binnenkort naar kijken'. Maar los daarvan kreeg ik van dezelfde persoon wel een mail of ik alvast met de column op de website wil gaan starten. Daar staat geen vergoeding tegenover. Vervolgens heb ik teruggemaild dat ik dat op zich nog steeds wel zag zitten, maar dat ik het echt in samenhang met m'n boek zie, en daar graag eerst wel meer duidelijkheid over wil. Toen hoorde ik opnieuw niets, behalve een keer 'sorry, ik heb het druk, je hoort nog van me'. Vanmorgen rolde er dan een mail m'n boxje in... met daarin alleen de uitleg hoe ik de column moet aanleren (wekelijks, met foto, aantal woorden etc.). En nog niets over het uitgeven van een boek! Ik heb niets anders dan een mondelinge toezegging van serieuze interesse. Wat nu te doen?? Weer afwachten, alvast die column gaan leveren ('om niet', en dat vind ik ook al een hele investering van mij), mailen (kans dat ik weer niets hoor), opbellen? Ik wil graag van het positieve uitgaan natuurlijk, maar wil ook wel zakelijk hiernaar kijken. Ik hoop dat dit wijze forum raad weet!

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lastig hoor! Als ik het zo lees (nuchter bekeken) moet je de feiten even op een rijtje gaan zetten. 1. mondelinge toezegging nav een mail en een gesprek (was dit de eerste uitgever die je benaderd hebt?) 2. je krijgt geen respons op jouw vragen 3. ze vragen van jou wel respons (lees: columns) 4. je 'echte' schrijfwerk vordert niet zo snel/ goed als je zou willen omdat je geen respons krijgt, tegelijkertijd heb je straks minder schrijftijd omdat je een (niet vergoede) verplichting aangaat voor het schrijven van een wekelijkse column. En dan nog een vraag: Wat wil jij zelf? Wil jij dat je boek er komt, of wil jij gewoon schrijven, maakt niet uit wat. Ik kan niet voor jou spreken, kan je wel mijn ervaring met mijn uitgever delen. Die is namelijk zeer positief. Ik krijg altijd snel respons. Ben ook gedurende het traject door de uitgever begeleid (de start was denk ik wel vergelijkbaar met die van jou) Ik kreeg pas na lange tijd de zekerheid van een contract aangeboden, maar al die tijd daarvoor waren we met 'mijn' schrijven bezig. Niet met andere dingen. Er was aandacht voor mijn verhaal, mijn vertelstijl, mijn problemen, mijn fouten, mijn sterke kanten... Als ik jouw verhaal lees, vraag ik me af: moet je misschien nog eens een poging wagen bij een andere uitgever, voordat jij jezelf vastpint op 1 kans. Ik wens je veel sterkte. DIt zijn hele lastige dingen, juist omdat je zo graag wilt en omdat ze interesse tonen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bellen, zou ik zeggen. De enige die een einde aan je twijfels kan maken is degene met wie je hebt gesproken. Vertel haar maar dat je twijfelt aan hun interesse als je niet eens antwoord krijgt.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Of: gewoon gaan schrijven, die columns. Dat kan helemaal geen kwaad.
alvast die column gaan leveren ('om niet', en dat vind ik ook al een hele investering van mij)
Natuurlijk is het een investering, maar de uitgeverij investeert ook in jou, als ik het goed begrijp. Of moet je meebetalen aan de uitgave van je boek, aan de redactieuren, aan het in de lucht houden van de website, en aan de kansen die je krijgt om daar gelezen te worden? We weten natuurlijk niet om welke soort van uitgeverij het gaat.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom twijfel je ineens zo? Is er een concrete aanleiding voor? Je hebt een prettig gesprek gehad, er worden spijkers met koppen geslagen (de columns) en je hebt een afspraak wanneer je eea in moet leveren. Natuurlijk zou het prettig zijn als je antwoord zou krijgen over de omvang, maar is dat zo'n heikel punt? Redacteuren hebben het gruwelijk druk, het duurt bij mij ook soms lang voordat ik antwoord krijg. Meestal denk ik dan ik bedenk zelf wel hoe en wat maar als het iets waar ik uitsluitsel over moet hebben, dan neem ik de telefoon. Dat laatste is zelden eigenlijk, meestal frutsel en friemel ik zelf lekker door, als ze er echt een mening over hebben, hadden ze maar moeten reageren... En natuurlijk is het een investering, maar ook zeker in jezelf. Dus daar zou ik niet te zwaar aan tillen. Succes!

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb geen ervaring, nog niet, met een uitgever, maar kan me zo in jou schoenen verplaatsen. Zelf zou ik het gevraagde werk, de columns leveren en verder werken aan het grote werk waarover je een goed gesprek hebt gehad. Enig geduld is op z'n plek denk ik...Zoals Ing als zegt, waar twijfel je ineens aan...? Lever goede columns af, werk vooral door aan het andere werk, laat het op z'n beloop en bel (niet per mail) op het moment je vastloopt, vragen hebt, en...tip daarbij even het uitgeven van je andere werk aan? Ik zou zeker als het een goed verhaal is, niet afhankelijk willen zijn van een uitgever. Geen man over boord, jij beslist?!

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat je dit nog steeds als serieuze interesse van uitgeverszijde mag opvatten. Gewoon lekker je column schrijven, dat is een mooie gelegenheid om alvast naamsbekendheid op te bouwen en ondertussen de eerste versie van je manuscript afronden.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe vervelend het ook mag lijken, of opdringerig, ik zou bellen, juist vanwege het feit dat je zo positief bent geweest tot nu toe. Redacteuren van fondsen hebben vaak heel veel ms'en te lezen en zijn met weinig mensen en hebben het ook druk. De idee is vaak: wat in het vat zit verzuurt niet, dus hebben zij alle tijd. Mijn nieuwe uitgever zei dat eigenlijk letterlijk tegen mij: bel gerust als je vindt dat het lang duurt (contact, bedoelde ze), ik heb het heel druk en soms komt het er gewoon niet van. Zij geven 1 boek per week uit, ja dan heb je het ontzettend druk, alleen al met je bestaande auteurs. Trek de stoute schoenen aan, bel, vraag om een afspraak en heb het erover. En als je een afspraak in je agenda hebt staan, kun je gewoon verder werken aan je column... Succes!

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb eens diep ademgehaald, de stoute schoenen gevonden en gebeld. Toen ze m'n naam hoorde, reageerde ze direct met "jij belt me zeker om me op m'n kop te geven dat ik nog steeds niet heb gereageerd". Nou, dat zou ik niet durven, maar de toon was wel positief gezet. Ze begreep heel goed dat ik belde, en bedacht dat ik ook helemaal niet goed verder kon werken zonder bepaalde antwoorden, beloofde me vandaag nog te mailen en binnen twee uur had ik inderdaad twee mails in m'n inbox met inhoudelijke opmerkingen. Nogmaals heeft ze gezegd dat ze me nu niet meer zekerheid kan bieden, maar dat de intentie volledig aanwezig is om het uit te gaan geven. Ze zei dat het in het begin altijd wat lang duurt, maar dat het ineens heel snel gaat. Gewoon het hóren hielp me al. En over die columns: dat ga ik gewoon doen, ik moet de gok maar wagen, bovendien is het altijd leuk voor naamsbekendheid, schrijfervaring etc.etc. Als ik daar reacties op ga krijgen (er komt een soort forum onder te hangen), krijg ik ook weer meer input voor het boek. Ik moet ook niet alles van te voren willen dichttimmeren, denk ik maar. Ben nu toch wel een beetje opgelucht! Bedankt voor de reacties, ook al zijn ze hier en daar wat verschillend :-).

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed dat je gebeld hebt en nog beter dat je zulke positieve respons hebt gekregen! En die verschillende reacties, tja... is wel te verwachten natuurlijk op een forum met zo veel verschillende mensen en ervaringen ;) Succes en ik zou het leuk vinden als je tzt laat weten hoe het is afgelopen en om welke uitgeverij het gaat.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed gedaan. Ben nu ook wel heel nieuwsgierig naar het genre en de uitgever en waar je columns te lezen zullen zijn...

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank. Tuurlijk zal ik het laten weten, wsch. over een paar weken al! (de columns dan ;-)). En ik schrijf en lees hier al die tijd al mee in de hoop dat ik ooit nog eens een onderwerp ga openen onder 'Boekpresentatie' :-). Dus als het zover is, ga ik dat zeker doen!!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: Heel dapper over de berg gestapt. Als die niet naar Mohammed komt, dan moet ... :? je maar de telefoon nemen en lopen met die stoute schoenen. :D Schrijf die column, begin met stoute schoenen waar die je zomaar overal kunnen brengen waar je wilt. :nod:

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Goed dat je gebeld hebt, maar.... nog steeds geen zekerheid. Ik heb zelf een slechte ervaring gehad met een uitgever. Ja, mijn ms was goed en dat werd beslist uitgegeven. Mailtjes over en weer en ineens niets meer. Daarom ben ik wat huiverig geworden. Ze willen wel je columns (lekker gratis) maar een beetje zekerheid over je boek krijg je nog steeds niet. Als je het voor naamsbekendheid doet, prima, toch zie ik een addertje. Ik wil je niet ontmoedigen. Mijn antwoord komt voort uit een negatieve ervaring. Hoef jij je niets van aan te trekken. Het kan best goedkomen. Ik ben benieuwd bij welke uitgever je bent. Toch niet dezelfde? Edit: Nee, dat kan niet want dat was een man.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar de columns gaan over de totstandkoming het boek, toch? Dus als ze die op hun website zetten en vervolgens aangeven dat ze het boek niet meer uitgeven, stellen ze niet alleen de auteur teleur, maar ook de lezers van deze columns. Dat maakt het een stuk lastiger om de uitgeefbeslissing terug te draaien. Ik zou die columns zien als een extra zekerheid!

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het knap en moedig dat je de uitgever benaderd hebt. Niet per mail, maar d.m.v. bellen. Het is voor mij namelijk nogal herkenbaar! Ik verschuil mezelf vaak achter de stelling dat ik nu eenmaal beter schrijf als praat (dus ook zakelijke dingen handel ik liever per mail af) terwijl ik heel goed weet dat wanneer iets in mijn leven onduidelijk is (zoals in jouw geval met die uitgever) het mijn creatieve proces stagneert. Daarin heb je dus goed voor jezelf gezorgd. Deels ga ik mee op het antwoord van Appel, aan de andere kant kan ik mij ook de reactie van Tja voorstellen. Enerzijds de columns; anderszijds kunnen ze je niet zwart op wit de garantie geven dat jouw boek er ook écht komt... Het klinkt allemaal wat dubbel... Is het de bedoeling dat die columns gaan over 'n uitgeefproces of over joúw uitgeefproces? Lijkt me een verschil...

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat Tja doelt op haar ervaring met een startende uitgever en zoals ik het lees heeft Lizebeth contact met een grotere uitgever die al naamsbekendheid heeft. Het lijkt me dat je in zo'n uitgever wel enig vertrouwen mag hebben. Gewoon de columns schrijven, het verhaal verder schrijven en er vertrouwen in hebben dus. En als het verhaal af is en je vertrouwen toch beschaamd is, dan kun je het altijd nog naar andere uitgevers sturen.