Start » Forum » Proza

Proza

6 reacties [Laatste bericht]
Annabella
Laatst aanwezig: 7 jaren 30 weken geleden
Sinds: 8 Feb 2010

Proza

Hallo iedereen,

Na een dagje rondsnuffelen had ik een vraag. Bij het proeflezen zie ik in tags het woord 'proza' staan. Dat zei me vrij weinig, dus ben ik het gaan opzoeken. Wikipedia zei dat het een stuk tekst is geschreven in gewone spraak. En het is kunstig in elkaar gezet, maar als je hiermee te ver gaat qua rijm is het een gedicht.
Nu snap ik eigenlijk nog steeds niet wat een proza is. Het is geen gewoon verhaal, dat snap ik. Maar kan iemand me uitleggen wat het dan wel is? smile

Life is like a novel, you're the author and everyday is a new page

Reacties

MichaM
Laatst aanwezig: 4 jaren 1 week geleden
Sinds: 13 Feb 2007

't Wordt hier (vooral) gebruikt om aan te geven dat het geen gedicht is. Wat de officiele betekenis en alles is... ooit op de middelbare school gehad maar da's een beetje weggezakt wink

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

Secret Garden
Laatst aanwezig: 3 jaren 10 weken geleden
Sinds: 6 Jul 2007

Proza is een verzamelnaam voor verhalende teksten die niet rijmen. Proza kan dus een kort verhaal zijn, maar ook een roman. Is een tekst een verzonnen verhaal, dan wordt dat meestal 'fictie' genoemd. Waargebeurde verhalen heten 'non-fictie'.
Teksten die wel rijmen (gedichten), worden 'poëzie' genoemd.

Folen
Laatst aanwezig: 7 jaren 51 weken geleden
Sinds: 11 Feb 2008

Ik ben het niet helemaal met Secret Garden, er is ook genoeg niet-rijmende poëzie.
Maar goed, dat meld ik alleen maar even om vervelend te zijn unibrow
Proza is dus gewoon 'verhalen'
Poezië is 'gedichten'
Aleen de termen klinken professioneler nod

Secret Garden
Laatst aanwezig: 3 jaren 10 weken geleden
Sinds: 6 Jul 2007

Ach Folen, je hebt natuurlijk helemaal gelijk! Je kunt wel zien dat ik een prozamens ben, en geen verstand heb van poëzie nod

Annabella
Laatst aanwezig: 7 jaren 30 weken geleden
Sinds: 8 Feb 2010

Ah oke. smile Dankjewel voor jullie antwoorden allemaal. Ik dacht dat het een soort gedicht was dat niet rijmde. Mooie teksten en zo, maar het is me nu helemaal duidelijk.

Life is like a novel, you're the author and everyday is a new page

WASBEERmetstaart
Laatst aanwezig: 6 jaren 44 weken geleden
Sinds: 3 Nov 2012

Folen, Secret Garden heeft wel gelijk. Teksten die rijmen worden pöezie genoemd. Dat neemt helemaal niet weg dat niet-rijmende teksten geen poëzie kunnen zijn.

Dit alles volgens het principe 'elke wasbeer heb een staart maar niet elke staart heb een wasbeer'.

The book we're living in, I read it twice and I don't want the plot to change
(Racoon)

Lees Schrijven Magazine
  • Schrijflessen van thrillerkoning Stephen King
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór 23 september!

Speciale aanbieding!