Rol

  • Anoniem

NRC-artikel: Piratenversie e-book voor 1 euro op Marktplaats

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ja, daar ga je. En niemand kan zeggen: Hoe kan dit nu? Iedereen weet dat het kan. Dat computers van uitgeverijmedewerkers gekraakt kunnen worden (zoals in het artikel staat), heeft mij al eerder zorgen gebaard. Ook de computer van een auteur kan gehackt worden. Dat betekent dat auteurs zouden moeten schrijven op aparte, niet met internet verbonden computers, en dat ze hun werk op een schijfje persoonlijk naar de uitgeverij moeten brengen, waarna de redacteurs de manuscripten eveneens op internetvrije computers moeten verwerken - ook als ze het werk mee naar huis nemen. Vervolgens moet hetzelfde gebeuren als het manuscript naar de drukker gaat. Wél gunstig voor de computer- en schijfjesfabrikant.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En daarna is het een e book en dan komt er een slimme slimmerik langs, die even een tooltje schrijft waarmee je de beveiliging kan omzeilen. Als je de Wii kan kraken moet een e reader ook wel lukken. Het is wél diefstal, ze verkopen je werk zonder jouw toestemming en zonder je te vergoeden. Mag niet. Maar haal je recht maar eens. Ja, je moet hopen op de eerlijkheid van de lezer.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vreemd dat er nog geen gezamenlijke afspraken gemaakt zijn om hiertegen op te treden. Dit voelde je toch op je klompen aankomen?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind spul downloaden met een torrent nog tot daar aan toe, maar andermans werk illegaal VERKOPEN en daar op verdienen, daar word ik toch echt misselijk van.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja. Die lieden gaan totaal voorbij aan de moeite die het een ander kost om zo'n boek te maken. En dan bedoel ik niet alleen de schrijver. Gratis boeken voor iedereen, is dat de bedoeling? Doe niet zo elitair, geef ons dat boek gewoon voor nop? ' Ja, daar word ik echt huiverig van.Wie wil dan straks ons werk nog redigeren, en opmaken, en illustreren, en vormgeven. En hoe gemotiveerd zijn mijn favoriete schrijvers, als ze altijd maar voor nop moeten werken?

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik vind het hele idee van "e-book" maar belachelijk. Al die nieuwe snufjes om een mens het maar gemakkelijker te maken. Allemaal onzin. Straks worden er ook nog robots uitgevonden die ons eten koken en onze kinderen opvoeden. robots om werk te vervangen zijn immers al op de markt. Wat was er eigenlijk mis met die goede oude tijd waar mijn ouders het zo vaak over hebben? Wat gaat er straks allemaal nog meer veranderen? De attitude van de mens in ieder geval! Want er is steeds minder respect. Je zou eigenlijk al bang moeten zijn om de kids buiten te laten lopen. En dan nu e-books en illigaal werk verkopen en computers kraken. Wat is er toch allemaal met deze wereld aan de hand? :mad: Eigenlijk zouden we boeken moeten schrijven voor kinderen om hun een beeld te geven van hoe het vroeger was. Daar zouden ze nog eens wat van kunnen leren. En dat in boekvorm met een mooie kaft en illustraties. Een boek om te koesteren!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Eigenlijk zouden we boeken moeten schrijven voor kinderen om hun een beeld te geven van hoe het vroeger was. Daar zouden ze nog eens wat van kunnen leren.
Men kan heel mooie, prachtige, interactieve e-books maken, waar je je lippen bij aflikt. Interactief is al jaren een toverwoord. Kinderen - niet alleen kinderen - moeten mee kunnen doen, participeren, interacteren. Nu, dat kan met een e-book. Maar gewoon luisteren naar een mooi verhaal, en zelf de beelden vormen, van binnen, is minstens zo veel waard.
Niet als e-boek publiceren. Uitsluitend de gedrukte uitgave. Helpt dat?
Die neuzen krijg je niet meer één kant uit. Er hoeven er maar een paar te zijn, die in het gat in markt springen om alle winsten (nu ja, hoe groot die zijn, kan op dit moment nog niet berekend worden) voor zich te nemen - en dan kan de rest niet achterblijven. En tóch: een boek, gewoon dat papier, die inkt, dat gevoel, die tastbare sensatie, die beleving, dat contact dat je waarneemt als je het in je handen hebt - hoe kan een digitale uitgave dat allemaal compenseren? Zo bekeken kan een papieren boek alleen maar méér waard worden ten opzichte van een digitale versie. Alleen de aanlevering van het manuscript moet niet meer via internet. Hele boeken overtypen en opnieuw vormgeven is erg veel werk, en als er geen digitale versie van is, is ogenblikkelijk het plagiaat duidelijk, wanneer het ineens als digi-boek op het internet verschijnt.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tegen de tijd dat e-books ECHT doorbreken, kun je waarschijnlijk als particulier gewoon een boekprinter kopen. Dan koop je het e-boek en wil je hem in de kast zetten, maak je voor een paar euro een printje.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, dat zou ik nou weer overdreven vinden om je manuscript niet meer digitaal aan te leveren. Ben je er echt zo bang voor dat er op dat niveau al gehackt wordt, Therese? Lever jij je manus al op schijfje in?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mensen moeten gewoon niet zo verdomde geheimzinnig doen met nieuwe boeken van hele beroemde schrijvers (Dan Brown, JK Rowling). Dan wordt het alleen maar interessanter om ze te pakken te krijgen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik houd er rekening mee, Zjors, en daar heb ik een reden voor. Bovendien lees je hierover in het door schrijverke aangehaalde artikel, het verbaast me niet. Ik citeer:
Van boeken van sterauteurs zijn soms ongecorrigeerde versies als pdf in omloop, gehackt of gelekt uit de computers van medewerkers van uitgeverijen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik wil niet lullig doen, maar daar staat wel sterauteurs. Types als JK Rowling en Dan Brown dus. En die Stieg Larsson of hoe heet die knakker. Ik denk dat niemand op dit forum bang hoeft te zijn dat ze hetzelfde gevaar lopen als de aangehaalde auteurs.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik wil niet lullig doen, maar daar staat wel sterauteurs. Types als JK Rowling en Dan Brown dus. En die Stieg Larsson of hoe heet die knakker. Ik denk dat niemand op dit forum bang hoeft te zijn dat ze hetzelfde gevaar lopen als de aangehaalde auteurs.
:lol: heel lullig van je. Maar toch is en blijft het een onveillig gevoel.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het e book zelf, daar zie ik de lol wel van in. En het aanleveren van mijn materiaal doe ik graag electronisch. Maar hoe dat moet met de uitgevelarij, dat is nog een grijs gebied en dat vind ik wel zorgwekkend ja. Een boek maak je samen, met de uitgever, de vormgever en de redacteur en de illustrator. Dat moet allemaal op de een of andere manier betaald worden, en is het verstandig om de auteurs alleen voor de lol van het schrijven te laten werken? Of kunnen we wel zonder de uitgever, de vormgever en de redacteur en de illustrator? En vanuit de stoel van de lezer, kan hij zonder de uitgever, de vormgever en de redacteur en de illustrator? Zou de lezer zich dat op tijd realiseren, of te laat?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik wil niet lullig doen, maar daar staat wel sterauteurs. Types als JK Rowling en Dan Brown dus. En die Stieg Larsson of hoe heet die knakker. Ik denk dat niemand op dit forum bang hoeft te zijn dat ze hetzelfde gevaar lopen als de aangehaalde auteurs.
:lol: heel lullig van je. Maar toch is en blijft het een onveillig gevoel.
Ja, nou, ik bedoel het echt niet lullig, maar het is gewoon een feit dat niemand hier dat niveau heeft. 't Is hetzelfde als de angst dat uitgevers een ingezonden manuscript gaan uitgeven zonder de auteur daarvan op de hoogte te stellen. De kans dat jij ZO'N geweldig boek hebt geschreven dat mensen uberhaupt het risico willen nemen, is gewoon praktisch nul.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In de muziekwereld gebeurt het al decennia lang. Je muziek of je hit wordt gekopieerd en de stelende boef gaat er met de winst vandoor. Gelukkig hebben die artisten nog een Stemra en een Buna, of hoe ze heten mogen, zodat ze daar nog wat terug zien. En het niveau of de bekendheid van de artist heeft er niets mee te maken. Ze pikken alles, klein of groot.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verschil is dat muzikanten veel meer (kunnen) verdienen met optredens. Bij schrijvers is dat heel wat minder.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ik vind dat in dit topic een beetje overdreven gereageerd wordt. Boeken van sterauteurs worden al jaren ingescand en via illegale (p2p)netwerken verspreid. Al zeker een jaar of tien. Het enige nieuwe is dat door de opkomst van E-books mensen speciale apparaten hebben waarop ook de illegale versies te lezen zijn op bijna dezelfde manier als de legale elektronische versies. Begrijp me niet verkeerd, het is een vervelende zaak, maar absoluut niet nieuw. Beveiligingen van alle media zijn altijd omzeild. Al tientallen jaren. Het is een te betreuren maar logisch gevolg van de populariteit van E-books. Overigens is bestrijding in dit geval voornamelijk de verantwoordelijkheid van Marktplaats en andere sites waar de boeken worden aangeboden. Tegen illegale software en games treden ze ook streng op, dan moeten ze dat voor E-books ook doen. Misschien dat hun abuse/misbruik afdeling dit nog niet zo in het vizier heeft. Tijd voor actie zou ik zeggen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar wat is er overdreven dan Dries? Je moet nu iets verzinnen om het te regelen, niet als iedereen al een e book heeft en hem vult via marktplaatslinken. Ik als auteur verdien er dan niets aan, maar alle andere mensen die helpen om een mooi boek te maken moeten dan ook ander werk zoeken. Ik denk dat ik eigenlijk meer in paniek ben als lezer dan als schrijver. Natuurlijk, gratis boeken, leuk, maar als er na een tijdje niets meer bij komt omdat boeken maken geen vak meer is maar een hobby, dan word ik -lezer- verdrietig. E books maken nu een snelle sprong voorwaarts, tijd om iets te doen. (en paniek is bij mij niet hard rondrennen door de kamer met flapperende armen, het is meer een hmm, gaat dat wel goed gevoel) Gelukkig las ik in het artikel dat stichting Brein de e books er ook wel bij wil nemen, omdat ze al met dit bijltje gehakt hebben.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gelukkig las ik in het artikel dat stichting Brein de e books er ook wel bij wil nemen, omdat ze al met dit bijltje gehakt hebben.
Ik weet niet of we DAAR zo blij mee moeten zijn...

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Nu ja, overdreven of niet, sterauteur of niet, nieuwe methodes of niet - alles kun je nu eenmaal niet op een openbaar forum vertellen. Dat heeft met het niveau van auteurs die af en toe iets zeggen op het Schrijven Online forum (of ook met het niveau van de velen die dat niet doen) niet veel te maken, maar veeleer met de openbaarheid / toegankelijkheid van het medium, plus de waarde die je aan je werk toekent, of die nu gedeeld wordt door anderen die er al dan geen verstand van hebben, of niet. Er zijn altijd precaire manuscripten. De mijne (ja, de mijne: meervoud) wil ik in elk geval beschermen, en ik zal daar niet de enige in zijn.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoiets had ik allang verwacht. Nu maar hopen dat mijn ms niet als e-book verschijnt.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Je moet nu iets verzinnen om het te regelen, niet als iedereen al een e book heeft en hem vult via marktplaatslinken.
Maar ik zeg toch ook in mijn reactie dat er een taak ligt bij sites als Marktplaats om beter te handhaven? Links naar gekopieerde games en software op Marktplaats zijn in een mum van tijd weer weg omdat ze weten dat ze gezeik krijgen met de BSA of Brein. Dat moeten ze straks ook doen voor E-books.
Gelukkig las ik in het artikel dat stichting Brein de e books er ook wel bij wil nemen, omdat ze al met dit bijltje gehakt hebben.
IK denk dat Brein niet echt een realistische kijk op de aanpak van dat soort dingen heeft. Hun mening over thuiskopievergoedingen en embedden van video's maken het voor mij niet echt de juiste kandidaat. Mijn mening is op korte termijn het aanpakken van de verspreidings/verkooppunten. En op lange termijn handhaving en wellicht een betere beveiliging. Alle beveiliging is te kraken, maar op sommige apparaten kost het zoveel kennis (PS3) of levert het zoveel nadelen op (iPhone) dat mensen er uiteindelijk nauwelijks gebruik van maken. De tecnische nerds zullen dat altijd blijven doen, maar het belang is dat de grote meerderheid gewoon betaalt.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze ontwikkelingen waren te verwachten. Al jarenlang worden boeken in landen zoals Turkije illegaal in omloop gebracht. Alle grote titels zijn daar te krijgen, zien er net zo uit als de originele versie alleen ziet de schrijver er niets van terug. En zoals Micha al aangeeft gaat het hier om de grote namen. Ik zou het best een eer vinden als ze mijn boek de moeite waard zouden vinden. })

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Al jarenlang worden boeken in landen zoals Turkije illegaal in omloop gebracht. Alle grote titels zijn daar te krijgen, zien er net zo uit als de originele versie alleen ziet de schrijver er niets van terug. (...) Ik zou het best een eer vinden als ze mijn boek de moeite waard zouden vinden.
Ik snap dat je het een eer zou vinden om tot 'de groten' gerekend te kunnen worden, maar zou je het leuk vinden om je boek ergens, bijvoorbeeld in Turkije, zoals je als voorbeeld geeft, in een illegaal circuit tegen te komen? Of kon dat je dan eigenlijk niet zo veel meer schelen, omdat je met die ontdekking ook ontdekte dat je kennelijk de status van 'de groten' had verworven? Maar je weet dat veel dingen via de groten ook de kleintjes bereiken ... uiteindelijk.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar ik zeg toch ook in mijn reactie dat er een taak ligt bij sites als Marktplaats om beter te handhaven? Links naar gekopieerde games en software op Marktplaats zijn in een mum van tijd weer weg omdat ze weten dat ze gezeik krijgen met de BSA of Brein. Dat moeten ze straks ook doen voor E-books.
Daar heb je gelijk in, sorrie. Dit lezende denk ik, zou Marktplaats (ea) volledig beseffen dat e books niet zo aangeboden mogen worden? Het feit dat er ook websites zijn waar je gratis e books kan downloaden, waarbij het gratis zijn vanzelfsprekend is, zou dat verwarring schappen? Met vanzelfsprekend bedoel ik dat er niet expliciet bijstaat 'Nu Gratis e book' - vanwege actie, aardige auteur, reeds verlopen rechten etc- en het boek staat tussen andere e books die gratis zijn. Mogelijk krijg je dan de indruk dat het gewoon is, dat e books gratis zijn? Of zal dat wel meevallen?
IK denk dat Brein niet echt een realistische kijk op de aanpak van dat soort dingen heeft. Hun mening over thuiskopievergoedingen en embedden van video's maken het voor mij niet echt de juiste kandidaat. Mijn mening is op korte termijn het aanpakken van de verspreidings/verkooppunten.
Hier zeggen jij en Micha hetzelfde. Ik ben benieuwd wat Breins mening over thuiskopievergoedingen en embedden van video's dan is, althans het deel dat jullie zorgen baart. En wie zou dan aangewezen zijn om hier aan te werken, of werkt hier al aan?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben zo brutaal geweest op marktplaats te kijken en een lijst van boeken op te vragen. Ik moet mijn eerdere woorden terugnemen. Ik kwam al zo vier bekende namen van hier tegen. Wat niet wegneemt dat dit naar mening een niet te stoppen fenomeen is en het dus ook weinig zin heeft je daar druk over te maken. Iedereen die wel eens een muziekje gekopieerd heeft zou hier niet opgewonden van mogen raken. Hopelijk ga ik mijn dag er niet door laten verpesten als dit mij zou overkomen. Ik heb namelijk heel veel muziek waar ik niet voor betaald heb. Verschil zie ik niet.