Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eenvoudige, Nederlandstalige schrijverssoftware (gratis)

1) Nederlandstalige schrijverssoftware aangeboden door: http://www.stichtingzilt.nl/index.php?id=679 2) Vanaf deze site ga je naar: http://www.filefactory.com/file/ahh8a4h/n/Writers… (Je kunt ook direct, zonder tussenkomst van Stichting Zilt, naar de site van Writersbloc gaan. Het prettige van Stichting Zilt is dat je een aparte uitleg krijgt over het gebruik van de software). 3) Download, save en installeer de gratis versie van WritersBloc-installer98.exe (file Factory Basic) op je harde schijf. 4) Je kunt nu aan de slag met het programma. Je krijgt een beginscherm te zien, dit zijn de eerste twee stappen: a) Begin verhaal b) Maak Verhaal c) Klik nu met de rechter muisknop in het witte veld onder 'Verhaalstructuur Editor'. Als het goed is verschijnt er nu een klein menu met vier opties. d) Kies voor: 'Verhaaldeel toevoegen'. Volg verder de aanwijzingen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm, dat ziet er best tof uit. Ben benieuwd of het ook een beetje werkt en niet steeds crasht en je gegevens kwijtmaakt.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga er eens mee aan de gang, kijken of het bevalt. Op het eerste gezicht ziet het er wel leuk uit. Van Ywriter weet ik nog niets, dus ik kan niet vergelijken. Als het programma crasht of gegevens kwijtmaakt zal ik dat hier onmiddellijk melden!!!

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Best een uitgebreid programma. Is die site van Z.I.L.T. de officiële site voor dat programma? Wellicht maak ik een vermelding in de schrijfgids bij het onderdeel schrijfsoftware. Mijn ervaring is dat bestanden niet oneindig op dat soort downloaddiensten blijven staan. Vandaar de vraag of dat de officiële site is.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik werk op iMac [Apple]. Weet iemand of daar een alternatief voor is?
Scriverner, Bob, maar deze is niet gratis, kost €30 geloof ik. Je kunt het programma wel voor 30 dagen gratis uitproberen (dwz werkelijke dagen, niet kalenderdagen; de dagen die je er niet mee werkt, tellen niet mee!)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wel een beetje eigenzinnige bediening. Ik heb even zitten spelen, maar telkens ben ik dingen weer kwijt. Als je nou je karakters beschreven hebt, dan zou je toch dat stuk tekst erbij moeten kunnen zien op het moment dat je met het verhaal bezig bent. Dan zou je toch ook het document waar je een locatie beschreven hebt ernaast moeten kunnen houden..... Hoe moet dat dan, je blijft op een vreemde manier omschakelen.... Of snap ik het niet.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Programma is mij ook niet geheel duidelijk. Althans de werking/logica ervan. Ik kan geen Word bestanden kopieeren en daar plaatsen in een aangemaakte map. Misschien wel handig als je start met schrijven maar niet als je al een heel eind op weg bent met teksten. Ben benieuwd naar ervaringen

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Programma is mij ook niet geheel duidelijk. Althans de werking/logica ervan. Ben benieuwd naar ervaringen
Chissy, ik ook hoor.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit topic stroomt niet over door geestdrigtige bijval.' Daar was ik al bang voor. Bij mij werkt het niet. Wel kom ik steeds terecht bij een opdringerige advertentie, die me voor vijftig euro per jaar wil upgraden.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, het werkt wel. Heb eindelijk tekst kunnen plaatsen en een beetje kunnen brainstormen. Het woorden tellen en de minuten die nodig zijn om eent stuk te lezen doet het programma erg snel. Ik vind het zeker niet overzichtelijk, je moet telkens wisselen van venster en goed weten wat je waar hebt gelaten in de sub hoofdstukken. Kortom...niet overzichtelijk zoals ik had gehoopt. Wel is het misschien net iets handiger dan telkens in Word te zoeken naar passages die je wilt invoegen en hebt opgeslagen in een document. Ook dan heb je soms wel een paar vensters openstaan. Conclusie; als je het programma een beetje kent, en goed vult is het misschien zelf wel handig. Ik ben nog aan het ontdekken, maar dit is wat ik er nu van kan zeggen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik word nieuwsgierig genoeg om het ook eens te gaan bekijken. Als ik iets anders dan jullie te melden heb, post ik dat wel.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben er een tijdje mee bezig geweest. Maar eigenlijk vind ik Word, met meerdere open ducumenten, toch handiger werken...

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben er ook mee gestopt. Ik ben aan de slag gegaan met yWriter5. Erg gestructureerd ook. Je kunt werken volgens de sneeuwvlok methode. Begin met hoofdstukken aan te maken, met een korte beschrijving erbij. Daarna ga je in de hoofdstukken scenes definieren, en ook daarbij kun je een samenvatting maken. Je boek bestaat dan al in grote lijnen. Je gaat vervolgens de scenes invullen, detailleren. Er is ook allerlei gereedschap om personen te definieren, locaties, en andere dingen, zodat je tijden het schrijven daarop kunt terugvallen om te zorgen dat de zaak niet tegenstrijdig wordt, en de trap nog steeds dezelfde kleur heeft doorheen de verschillende scenes bijvoorbeeld. Werkt goed...

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik werk zelf gewoon met Word en een notitieboekje, dus heb niet echt veel tips wat schrijverssoftware betreft, maar ik zag het afgelopen weekend bij een vriend dat hij werkt met het programma Liquid Story Binder. http://www.blackobelisksoftware.com/screenshots.h… Ik had er nog nooit eerder van gehoord, maar was wel verbaasd over een aantal slimme ‘tools’ in het programma, zoals Storyboarding en een uitgebreid palet waarin je de hele planning van je verhaal uiteen kan zetten. Het zal niet voor iedereen het meest geschikte programma zijn, zeker niet omdat het geheel in het Engels is, maar misschien is er iemand geholpen met deze tip ;) Update: Er is inmiddels een Nederlandse vertaling beschikbaar http://www.blackobelisksoftware.com/download.html (onderaan de pagina)

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet er voor betalen nl. 49 euro per jaar en ben verplicht je aan te melden voor de sites. Zit veel spam op die je ongevraagd in je emails krijgt. Er zijn betere programms´s zonder spam