Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitgeefstudio online

Zonet dit bericht in mijn mailbox: Persbericht 19 januari 2009 Stichting zet uitgeefstudio online Stichting Auteursdomein heeft haar uitgeefstudio open online gezet. Auteurs, vertalers en liefhebbers kunnen er vanaf vandaag terecht voor handleidingen over printing on demand, het opnemen van luisterboeken, het maken en beveiligen van e-boeken, het ontwerpen van omslagen, het omzetten van PoD-scans naar e-boeken en soortgelijke onderwerpen. De gebruikte software is low budget of gratis, de handleidingen zijn WYSIWYG en er is een forum waar gebruikers elkaar de helpende hand kunnen reiken. Auteursdomein hoopt dat behalve auteurs en vertalers ook liefhebbers de studio gaan gebruiken om waardevolle literatuur leverbaar te maken en te houden. Voor liefhebbers is vooral de mogelijkheid interessant om luisterboeken te maken. Als voldaan wordt aan enkele voorwaarden (er moet toestemming van de auteur zijn) kan de maker de titel aanbieden op de website van Auteursdomein, of via het Centraal Boekhuis doorleveren aan de boekhandel. Ook is het mogelijk om boeken die in het Publiek Domein vallen, te laten scannen en in verschillende vormen opnieuw uit te geven. Zeventig jaar na de sterfdag van de schrijver is daar geen toestemming meer voor nodig. Op dit moment zijn de klassieke hoogtepunten van de Nederlandse literatuur niet leverbaar als e-boek of als luisterboek, vaak zelfs niet als boek. Auteursdomein is een auteur-bestuurde uitgeverij op non-profit basis. De stichting helpt schrijvers en vertalers om hun backlist leverbaar te houden met behulp van printing on demand, e-boek en luisterboek. Hoofddoel is dat 50% (inplaats van 10%) van de verkoopopbrengst van backlisttitels naar de auteur gaat. Een van de middelen die daarbij worden ingezet is een online uitgeefstudio. Deze stond sinds 2005 achter wachtwoord. Dat beperkte het gebruik, terwijl handleidingen over software snel verouderen. Afgelopen maanden is de studio integraal vernieuwd en per vandaag open online gezet. De stichting zet hiermee de laatste stap om professioneel uitgeven binnen het bereik van auteurs, vertalers en liefhebbers te brengen. Eerder bereikte ze met een proces voor de NMA dat de nationale ISBN-titelbank open toegankelijk werd. Dit maakt ook boeken zichtbaar die niet worden verspreid via het Centraal Boekhuis. Sinds vorig jaar biedt zij auteurs en vertalers op uitgeversvoorwaarden toegang tot het Centraal Boekhuis. Onlangs werd een contract met Bol getekend voor de levering van backlistitels in de vorm van e-boeken. Het contract maakt het mogelijk auteurs 40% van de verkoopprijs na btw. in e-boeken uit te keren. De stichting beschouwt haar economische doelstelling hiermee als bereikt. Zodra de hoge btw van e-boeken af gaat, kan het auteursdeel naar 50%. In de verkoop van gedrukte boeken (PoD) werd het 50% doel al eerder bereikt. Het adres van de studio: http://www.auteursdomein.nl/Studio/studio.html contact: info@auteursdomein.nl T. 020-6252688

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Best een goed idee denk ik, maar de uitvoering is nogal slordig. Aantal links werken niet en ik zie heel veel subsites. Deels in een andere vormgeving, deels op blogger. De titel heb ik een beetje ontspamd Asdale :) Als je geen toestemming hebt om tel en e-mail te publiceren hier, kun je dat beter niet doen denk ik.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De studio bevat veel materiaal, het lijkt me logisch dat zoiets eerst een tijdje wordt ingelopen. Gebruikers worden daar ook toe opgeroepen. De handleiding voor het maken van een boekomslag vind ik wel spannend. Een cover van kost gauw 400-800 euro, dus het spaart wel. Handleidingen voor het maken van luisterboeken en e-boeken heb ik nog nergens gezien. De software is freeware of low budget. Alhoewel... photoshop cs? Dat lijkt me niet. Beveiliging van e-boeken op een rijtje is handig. eReader e-boek ziet er niet moeilijk uit. Maar als je de handleidingen probeert te downloaden, dat gaat niet :-( je kunt de tekst niet selecteren...