Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijven van technische boeken

Hallo Sollers, Zijn er onder jullie ook schrijvers van technische boeken? Zeg maar schrijven over een computer programma, zoals word of windows of linux? Ik ben nu bezig om goed te leren schrijven van verhalen, maar door mijn technisch werk komt ook steeds weer een technisch onderwerp zich opdringen waar nog geen goede (in mijn ogen) boeken over zijn. En ik weet niet wat ik daar mee moet. Hebben jullie ook nog tips om technische boeken te schrijven? Groeten, Jeri

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

jeri, ik wil je vraag niet meteen de kop indrukken, maar dit is wel een site over creatief schrijven. Voornamelijk fictie dus (en literaire non-fictie). Maar wie weet hebben mensen tips die zowel bij creatief als technisch schrijven van toepassing zijn.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb zo'n tien jaar geleden technische handleidingen geschreven voor een oliebedrijf in Oman. Maar dat is dus bijzonder lang geleden en diep weggezakt in mijn geheugen. Over het onderwerp zou ik nauwelijks nog iets op kunnen dissen :confused: Heb je een specifieke vraag over de schrijftechniek of zo?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Dries; Helemaal duidelijk. Ik wist niet of het hier ook toegestaan was.
@Favake: Ja hoe je een technisch boek toegankelijk zou maken. Dus niet alleen maar tekst maar ook met duidelijke tekeningen, schermafdrukken. Met een soort stappen plan; doe dit, doe dat, en als je dan zo doet, dan zie je dat het werkt. Werkt het niet, kijk dan eens daar en daar naar.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ja, je kan eens goed kijken naar de dummies serie (bijv. 'Internetten voor dummies', 'Websites bouwen voor dummies', 'Mac OS voor dummies' etc) en hoe dat eruit ziet. Daar kan je een goed voorbeeld aan hebben. Ze hebben boeken over allerlei onderwerpen, van computers tot bloemschikken, van geschiedenis tot een taal leren. Altijd door experts geschreven, maar op een hele toegankelijke manier en volgens een bepaalde opbouw (dat is de kracht van die serie). Met tips hoe je het wél en niet moet doen, die bijv. worden aangegeven met de symbool van een bommetje, en handige overzichten. Ik vind ze behoorlijk goed, ik heb een aantal van hun boeken (zowel Engelse als Nederlandse). Ze hebben ook boeken over schrijven (een vriendin van mij kwam laatst met 'Een bestseller schrijven voor dummies' en zelf heb ik 'Children's Book Writing for dummies). En ze zoeken ook altijd auteurs, dus als je ideeën hebt voor boeken, kun je die ook bij hen inleveren, zie: http://www.pearsoneducation.nl/auteurs.asp?cat=dum

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Jeri, als je bedoelt dat je boek helemaal klaar voor een uitgever moet zijn met
juiste formaten, bedoel ik, dan hoef je je daar niet druk over te maken.
Uitgevers doen het zelf en een pod'er geeft je een heel duidelijke handleiding.
Je kunt dus gewoon op het formaat A4 tikken en het zo opsturen.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

is dat wellicht ook iets voor het gebied van gezondheidskunde en verantwoorde voeding? Voordat ik een Engelse site ga bekijken, wil ik dit liever eerst weten. Engels leest niet zo gemakkelijk, vind ik.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb een tijdje handleidingen voor software geschreven. Niet dat ik de software begreep, maar dat was volgens mijn collega´s een pré, omdat de klanten het ook niet begrepen. :p Ik vroeg dus veel verder door dan ze zelf gedaan zouden hebben. Uiteindelijk is dat de les geweest die ik het beste heb onthouden. Zoek iemand met affiniteit voor je onderwerp, maar weinig praktische kennis, en laat die persoon aan je terugkoppelen wat jij hebt geschreven. Zo zie je of het duidelijk is.

Of het ook voor jouw onderwerp handig is weet ik eigenlijk niet Suma. Het zou idd handiger zijn als er een nederlandse versie was die je even snel kan scannen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Begin gewoon met schrijven en laat mensen die wat minder verstand van technologie hebben het boek lezen als het af is.