Start » Forum » Komma's en aanhalingstekens

Komma's en aanhalingstekens

11 reacties [Laatste bericht]
NandaO
Laatst aanwezig: 9 jaren 23 weken geleden
Sinds: 28 Jul 2008

Komma's en aanhalingstekens

Ik heb altijd geleerd dat een dialoog zo in elkaar zit:

'Ik denk,' zei Piet, 'dat ik thuis blijf.'

of

'Ik vond het leuk je eindelijk eens te ontmoeten,' zei Linda.

Dus altijd de komma vóór het laatste aanhalingsteken.

Nu kwam ik toevallig op een webpagina terecht, waarop stond dat je de komma ook ná het aanhalingsteken kunt zetten.

Citaat:

Het hangt ervan af of de komma tot het citaat behoort. Als dat het geval is, komt de komma binnen de aanhalingstekens te staan; als dat niet het geval is, zetten we het leesteken buiten de aanhalingstekens.

En ook:

Citaat:

Velen hebben ooit de zogenoemde ELDA-regel geleerd ( Eerst Leesteken, Dan Aanhalingsteken). Volgens dit ezelsbruggetje zouden leestekens nooit buiten de aanhalingstekens geplaatst worden. Dat is niet altijd terecht. De ELDA-regel kan daarom beter niet toegepast worden.

Bron: taaladvies.net.

Klopt er wat hier staat, of niet? Ik heb hier namelijk nooit eerder over gehoord...

Ze noemen me Nanda

Reacties

Carduelis
Laatst aanwezig: 6 jaren 48 weken geleden
Sinds: 11 Dec 2007

Alles is goed, zolang je het maar consequent doet.

Zjors
Laatst aanwezig: 3 jaren 11 weken geleden
Sinds: 3 Jan 2005

Er zijn al verschillende topics over, NandaO.
Even bij zoeken 'aanhalingstekens' zetten.

Is een boek in Eigen Beheer alleen voor losers? : http://www.nettyvankaathoven.blogspot.nl/

Waus
Laatst aanwezig: 13 weken 5 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2006
Carduelis schreef:

Alles is goed, zolang je het maar consequent doet.

Precies. Zelfs uitgevers verschillen in ," of ", of ,' of ',

Mara
Laatst aanwezig: 6 jaren 27 weken geleden
Sinds: 11 Apr 2007

O, uitgevers hebben echt hun eigen regeltjes. Heb ik ook gemerkt.

www.thoeris.nl
Mooie, non-fictie uitgeverij

rietje
Laatst aanwezig: 8 jaren 7 weken geleden
Sinds: 10 Okt 2007

klopt maar uitgevers geven meestal de voorkeur aan binnen de aanhalingstekens.. althans de mijne wel

Bezoek ook eens mijn website: www.rianneverwoert.nl

Carduelis
Laatst aanwezig: 6 jaren 48 weken geleden
Sinds: 11 Dec 2007

Maar als elke uitgever een ander regeltje heeft, kun je het maar beter consequent (fout) doen, toch?

Pluisebol
Laatst aanwezig: 6 weken 6 dagen geleden
Sinds: 10 Mrt 2007

En kijk even in Renkema.
( tjee, ik ga provisie vragen aan die man)

Bij dag en nacht, bij zon en regen
kom je leuke dingen tegen.
(Dr Seuss)

rietje
Laatst aanwezig: 8 jaren 7 weken geleden
Sinds: 10 Okt 2007

gewoon consequent iets toepassen.Ik had alles erbuiten gezet, maar de uitgever wil alles erbinnen. Bij boek 2 heb ik dus alles meteen erbinnen gezet. Weet je.. als de uitgever het boek goed vindt.. dan gaan ze niet zeuren om die aanhalingstekens, dat wordt dan gewoon veranderd en de volgende keer kun je daar dan rekening mee houden.

Bezoek ook eens mijn website: www.rianneverwoert.nl

Roos van den Bergh
Laatst aanwezig: 10 jaren 2 weken geleden
Sinds: 14 Jul 2008

Gelukkig is het voor mij wat minder noodzakelijk geworden, om aanhalinstekens te zetten. Want veel teksten en citaten worden nu vooral in een blok gezet. En zelfs aan de linker kantlijn dus niet meer laten inspringen. Dat scheelt een heleboel werk. Ik hoef nog alleen een witregel ertussen te doen.
Wat ik mij herinner van school - en dat is lang geleden - werd er maar heel weinig geleerd over schrijven van een boek of schrijftekens. Maar ja ik ben nog begonnen met het: aap-noot-mies-plankje haha. smile
De eerste jaren dat ik schreef gebruikte ik het Handboek Nederlands van Liesbeth Koenen & Rik Smits (Bijleveld)
En daar staat zeker aardig wat informatie in.

M
Laatst aanwezig: 6 jaren 31 weken geleden
Sinds: 9 Feb 2007

Ik doe zelf ook altijd Elda. Bij mijn Vlaamse Filmpje heb ik het gedaan zoals uitgeverij Averbode het doet. Ik kwam er een half jaar geleden pas achter dat de regels officieel veranderd zijn. Mijn collega's en ik leren de leerlingen nog altijd de Elda-regel. Als je kijkt naar boeken die dit jaar verschenen zijn bij de diverse uitgeverijen, bijvoorbeeld Ambo Anthos, dan zie je dat daar ook de Elda-regel wordt toegepast.

www.marliesverhelst.nl

In februari verschenen: 'Gevaarlijk spel', een boek uit de reeks 'Spannend'.

NandaO
Laatst aanwezig: 9 jaren 23 weken geleden
Sinds: 28 Jul 2008

Oké, bedankt voor jullie reacties. Ik had op school (zowel basisschool als middelbare school) inderdaad geleerd dat je de komma altijd binnen de aanhalingstekens moest zetten. smile

En Zjors, ik had ernaar gezocht, maar kon niks vinden wat mijn vraag beantwoordde. blush

Ze noemen me Nanda

• Carry Slee onthult haar schrijfgeheimen
  • Waarom je niet moet wachten met je debuut
  • Schrijftips van John Boyne (De jongen in de gestreepte pyjama)
  • Wat verdient een schrijver aan een boek? (En hoe eerlijk is dat)
  • 9 (te) gekke manieren om inspiratie op te doen
  • Ontdek waarom je van je leven een schrijf-mijnenveld moet maken. 
  • Interview met Simone van der Vlugt
  • Tips door Bregje Hofstede en Saskia de Coster, ze schreven allebei boeken die uitblonken in originaliteit en kwaliteit. Hoe deden ze dat? 
  • We spraken Sabine van den Berg over haar carrière, prozawerk, de liefde voor het schrijven van gedichten en over studenten zonder talent
  • Uitblinken in Spoken Word en/of Performance Poetry?

Als je je aanmeldt vóór maandag 27 mei 16:00 u. krijg je dit nummer thuis!

MELD JE AAN
Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!