Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Creëren van personages

Hallo Sollers Ik heb moeite om personages te creëren. Als ik hier rond zoek op SOL dan lees ik veel dat het al schrijvend door het verhaal ze vanzelf te voorschijn komen. Die ervaring heb ik (nog) niet. Ook lees ik dat je een biografie kan opstellen over je hoofdpersoon. Als ik een verhaaltje schrijf merk ik al snel dat ik veel dingen niet weet. Begin ik aan een verhaal over een jongen die in een inrichting zit, dan weet ik weinig over inrichtingen. Begin ik een verhaal over de middeleeuwen, dan komen al gauw de ridders en indianen, maar ik weet ze geen gestalte te geven. Schrijf ik een verhaal over kantoor, en wordt tijdens dat schrijven de hoofdpersoon de voorzitter van de OR, maar ook daar weet ik niet veel over. Daarom de volgende vragen: a) Hoe komen jullie personages tot stand? Al schrijvende lees ik. Maar hoe gebeurt dat dan? Ik bedoel: Als je verhaal over de middeleeuwen gaat kies je dan dat je hoofdpersoon een prinses of ridder moet zijn ? Of ben je bezig met je verhaal en 'openbaart' hij zich dan als smid of als bakkersjongen? b) Herschrijven jullie je personages? c) Zijn jullie personages een kopie van jezelf? Schrijf je alsof die ridder of smid zelf bent? d) Begin je bij de hoofdpersoon en laat je die dan iets ondergaan? e) Doen jullie weken/maanden research als je hoofdpersoon een bankovervaller is, of een introverte chirurg? f) Interviewen jullie je hoofdpersoon? g) Zijn er goede schrijfboeken of cursussen over dit onderwerp? Zonder goede personages geen goede verhalen. Jeri

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

a) Hoe komen jullie personages tot stand? Al schrijvende lees ik. Maar hoe gebeurt dat dan? Ik bedoel: Als je verhaal over de middeleeuwen gaat kies je dan dat je hoofdpersoon een prinses of ridder moet zijn ?
Of ben je bezig met je verhaal en 'openbaart' hij zich dan als smid of als bakkersjongen?

Ook ik heb problemen met het tot leven brengen van mijn HP, deze zijn me te vaak nog te plat. Ik geloof heilig dat dit met de tijd steeds beter gaat, het lijkt me zeker iets waar je ervaring in kunt krijgen, maar veel houvast heb ik ook nog niet. Maar de HP bedenkt ik, hij komt niet inees tevoorschijn als smid :)

b) Herschrijven jullie je personages?

Jazeker, maar meer het karakter ipv. uiterlijk, bedenk ik me nu. En ik beschrijf maar probeer het niet puur te beschrijven, ik wil het echt in het verhaal verwerken.

c) Zijn jullie personages een kopie van jezelf? Schrijf je alsof die ridder of smid zelf bent?

Soms komen bepaalde karaktertrekken van mezelf terug, leef ik me in als de prinses zelf? Ligt eraan hoe dicht de persoon bij me staat, ik merk daar toch verschil in. Mijn verbeeldingskracht is ng niet zover.

d) Begin je bij de hoofdpersoon en laat je die dan iets ondergaan?

Ik bedenk vaak een gebeurtenis en kom dan pas met een HP.

e) Doen jullie weken/maanden research als je hoofdpersoon een bankovervaller is, of een introverte chirurg?

Ik heb nog geen wapenfeiten helaas. Kan hier niet over meepraten

f) Interviewen jullie je hoofdpersoon?

Lijkt mij een ietwat vreemde techniek om te gebruiken, maar misschien is het zinvol.

g) Zijn er goede schrijfboeken of cursussen over dit onderwerp?

Ik weet het niet.

Zonder goede personages geen goede verhalen.

En zo is het.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

leuke vraag!

Hoe ik het doe:

Er komt een bepaald idee in mij op, ik ga achter de pc zitten en begin te schrijven. Dan rolt het hele verhaal op mysterieuze wijze uit mijn hoofd. Als ik even stop met schrijven weet ik niet hoe het verder gaat in mijn verhaal. Dat weet ik pas waneer ik weer achter de pc ga zitten.

Het is wel zo dat, als ik over een bepaald "onderwep" schrijf dat ik veel google om er wat meer over te weten te komen.
Verder gaat alles eigenlijk gewoon vanzelf.
Al schrijvende komen ook de personages met hun karakter eigenschappen te voorschijn.
Maar ik denk dat iedereen zo zijn eigen manier van schrijven heeft.
als ik bijv. een verhaal over de middeleeuwen zou schrijven, dan zou ik misschien toch wel eerst een paar boeken uit de bibliotheek lenen om zo meer te weten over dat onderwerp(Of via google)

Dus misschien moet je eens op google of naar de bib om ideeen op te doen.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=jeri]
a) Hoe komen jullie personages tot stand? Al schrijvende lees ik. Maar hoe gebeurt dat dan? Ik bedoel: Als je verhaal over de middeleeuwen gaat kies je dan dat je hoofdpersoon een prinses of ridder moet zijn ?
[/quote]

Volgens mij ging het bij mij andersom. Ik had een personage voor ogen, wist wat er met dat personage ging gebeuren en besloot toen dat een bepaalde setting het best bij dit personage zou passen. Terwijl ik nadacht over de verhaallijn, bleek vanzelf wat voor persoonlijkheid mijn personage zou hebben. Al schrijvende ontwikkel ik ook haar karakter, dat is uiteindelijk ook waar het verhaal over gaat.

[quote=jeri]
Of ben je bezig met je verhaal en 'openbaart' hij zich dan als smid of als bakkersjongen?
[/quote]
Nee, dat heb ik wel van tevoren bedacht.

[quote=jeri]
b) Herschrijven jullie je personages?
[/quote]
Ben ik wel van plan, in ieder geval gedeeltelijk omdat in het begin de personages nog niet genoeg eigen karakter hebben (was een opmerking van mijn schrijfdocent waar ik het mee eens ben)

[quote=jeri]
c) Zijn jullie personages een kopie van jezelf? Schrijf je alsof die ridder of smid zelf bent?
[/quote]
Geen kopie, maar mijn hoofdpersoon lijkt in een aantal opzichten op mij. Dat heb ik met opzet gedaan. Verder vind ik het leuk om belangrijke bijpersonages te baseren op een rol die een bepaalde bekende acteur zou kunnen spelen. Dat helpt me om een beeld te krijgen van zo'n personage, aangezien visualiseren niet mijn sterkste kant is.

[quote=jeri]
d) Begin je bij de hoofdpersoon en laat je die dan iets ondergaan?
[/quote]
Ja, want daar draait het verhaal om. Zonder conflict geen verhaal.

[quote=jeri]
e) Doen jullie weken/maanden research als je hoofdpersoon een bankovervaller is, of een introverte chirurg?
[/quote]
Het heeft inderdaad wel weken geduurd voordat ik echt met schrijven begon. Ik heb in het begin genoeg research gedaan om het eerste deel van het verhaal te kunnen schrijven. Soms doe ik research tussen het schrijven door als het nodig is (even snel iets opzoeken in Wikipedia :) ) of zet ik een voetnoot in mijn verhaal voor later.

[quote=jeri]
f) Interviewen jullie je hoofdpersoon?
[/quote]
Nee, daar zie ik het nut niet van in.

[quote=jeri]
g) Zijn er goede schrijfboeken of cursussen over dit onderwerp?
[/quote]
Waarschijnlijk wel, maar er is ook aardig wat op internet te vinden (veel in het Engels) en op SOL onder 'oefeningen'.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo,

Ik heb heel veel baat gehad van het boek, `Zo schrijf je een verdomd goede roman.` van James Frey. Zo wordt het creeren van een personage tot in alle details beschreven. Veel succes en het gaat jou lukken.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn vraag aan jou is:
Wát wil je schrijven?
Als je een verhaal wilt schrijven dat in de Middeleeuwen plaatsvindt, zul je toch eerst moeten weten hoe het er in die tijd aan toe ging. Je gaat dus eerst boeken lezen over die tijd, of romans die ook in die tijd spelen bijvoorbeeld.
Omdat je een beginnend schrijver bent is het het beste dat je de dingen dicht bij jezelf houdt. Schrijf bijvoorbeeld over personages die je kent maarvergroot hun karaktertrekken uit of verander ze en beetje.
En doe vooral de schrijfoefeningen hier op Sol.
Door veel te schrijven, na te denken over je personages, krijg je steeds meer ervaring.
Maar... een echte schrijver heeft geen moeite zijn personages te 'bedenken'. Die ontstaan in zijn hoofd, vragen om aandacht en trekken de schrijver het verhaal in. Al schrijvende geeft de schrijver het personage hun specifieke karaktertrekken, ook al wordt hij nog wel eens verrast door zijn eigen roman/verhaalfiguren.

Veel succes!

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij mij komt een verhaal op of een personage en ik begin te schrijven. Ik kom meestal wel op een punt waar enige of meer research voor nodig is, maar dat komt later. Voor een boek dat nog in mijn hoofd zit, moet ik serieus research doen, anders kan ik het niet schrijven. Ik wil dat grondig doen en laten zien hoe het was in die situatie in die tijd. (Ik vertel nog even niet waar het over gaat) Toch kan ik al wel beginnen met mijn verhaal. De exacte details kan ik er later in verwerken. Meestal heb ik niet zo´n zin in research, ik wil gewoon schrijven, maar nu kan ik haast niet wachten, ik vind het zo interessant.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een techniek waar ik zelf wel van gecharmeerd ben, maar wat in de hedendaagse literatuurkritiek bijna als [i]not done[/i] wordt gezien, is het meegeven van een bepaald idee aan een personage. W.F. Hermans deed dat ook.
Hij vond dat personages geen [i]round character[/i] hoeven te zijn, ze mogen ook iets platter zijn. Als ze maar een idee uitstralen, waar in het boek gebruik van gemaakt wordt.

Het 'herschrijven van personages' vind ik een moeilijke term, omdat je je personages niet grondig kan herschrijven, naar mijn mening. Je kan ze wel aanpassen aan de eisen van het verhaal, maar niet herschrijven in de zin dat je een verhaal herschrijft.
Een voorbeeld: als je vrij naar het einde van je verhaal erachter komt dat je hoofdpersoon een huis uit moet rennen om iets te ontdekken / iemand tegen te komen / de trein te halen, dan kun je in je verhaal schrijven dat je hoofdpersoon bang is voor spinnen.
Dit gegeven zou echter uit de lucht vallen, het zou een [i]deus ex machina[/i] zijn. Wat je dus moet doen, is in je hoofd de knop omschakelen dat je hoofdpersoon bang is voor spinnen. Je moet dan vervolgens je verhaal aanpassen op die behoefte: hint er een keer naar, dan schets je je personage en zorg dat je de lezer niet raar opkijkt later.

Waar dit dus op neerkomt, is dat je personages best organisch mogen groeien, schrijf je desnoods ongans tot je e.e.a. over een personage weet. Er is immers ook niet zoiets als 'de' OR-voorzitter, dat zijn hele verschillende types. En als je je toch niet tevreden voelt met het personage dat je gecreëerd hebt, dan kun je altijd nog onderzoek doen, interviews afnemen, etc.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Overigens is je hoofdpersoon interviewen een vrij veel gebruikte methode, maar ik gebruik 'm niet. Ik geloof dat enkele forumleden er wel gebruik van maken.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn hoofdpersoon is er altijd van in het begin. Zonder rudimentair hoofdpersoon begin ik er niet aan. De andere belangrijke personages worden iets later toegevoegd. De minder belangrijke figuren komen vanzelf voorbijschuiven. Ik schrijf eerst een groot deel, dan pas maak ik een soort identiteitskaart per figuur: haarkleur, leeftijd, karakter, kledij, verleden, gedrag... vrij gedetailleerd. Alle personages kunnen groeien. Dan begin ik met het herschrijven en herlees de hele tekst opnieuw en opnieuw, steeds vanuit het perspectief van één van de (hoofd)figuren. Alles moet kloppen.

Soms maak ik een tekening. Van de persoon, van het huis, de stad, de school, de omgeving. Nu en dan stel ik me voor dat een verhaal verfilmd wordt. Droom die film en herschrijf dan het boek.

Veldwerk (research) is altijd belangrijk. Als ik het over iets abstracts als "wachten" heb, dan ga ik effectief een halve dag in een ziekenhuis-wachtzaal zitten. Of ik neem een dag de tram, de bus, de trein. Echt technische dingen google ik.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Personages worden soms echt bijna levend in mijn wereld. Dan ben ik voortdurend met ze bezig. Soms ben ik ook echt onder de indruk van ze, een keer was ik ontdaan door een HP. Maar het gaat allemaal vanzelf, ik maak er geen lijsten voor, archiveer niet o.i.d.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=jeri]

a) Hoe komen jullie personages tot stand? Al schrijvende lees ik. Maar hoe gebeurt dat dan? Ik bedoel: Als je verhaal over de middeleeuwen gaat kies je dan dat je hoofdpersoon een prinses of ridder moet zijn ? Of ben je bezig met je verhaal en 'openbaart' hij zich dan als smid of als bakkersjongen? [/quote]

Mijn personages bestaan meestal eerder dan een gebeurtenis. Over mijn personages kan ik heel lang nadenken. Ik wil dat zij iets meemaken en daardoor veranderen, wat de gebeurtenis is die dat tot stand brengt, doet er in het begin nog niet toe. Personages komen meer en meer tot leven wanneer ik ben begonnen met schrijven en ze vanuit mijn hoofd op het papier terecht komen. Soms blijken bepaalde dingen (zoals karaktereigenschappen) dan helemaal niet te werken of blijkt het personage op papier gewoon heel anders te zijn dan in mijn hoofd.

[quote=jeri]
b) Herschrijven jullie je personages? [/quote]

Nee, niet echt. Kleine dingetjes misschien, maar de grote lijnen moeten vanaf het begin al kloppen, anders kom ik gewoon niet verder dan het begin (en is er ook weinig om te herschrijven).

[quote=jeri]
c) Zijn jullie personages een kopie van jezelf? Schrijf je alsof die ridder of smid zelf bent? [/quote]
Ik denk dat je niet kunt vermijden dat jijzelf (of andere mensen in jouw omgeving) iets weg hebt van het personage. Jij hebt het tenslotte bedacht, het is een beetje een geestelijk familielid van jezelf. Je herkent hem. Tenminste, dat is bij mij zo en ik vind dat prettig. Ik schrijf echter nooit alsof ik zelf de hoofdpersoon ben. Mijn personages zijn wel echt andere mensen met andere denkwijzen en manieren dan ikzelf. Anders schreef ik wel een autobiografie in plaats van fictie.

[quote=jeri]
d) Begin je bij de hoofdpersoon en laat je die dan iets ondergaan? [/quote]
Ja, ik begin dus bij de hoofdpersoon. Ik weet van te voren hoe die is en wat ik wil dat er met hem/haar gebeurt. Vanuit dat standpunt ga ik nadenken over de gebeurtenissen en wat voor invloed die op het personage kunnen hebben.

[quote=jeri]
e) Doen jullie weken/maanden research als je hoofdpersoon een bankovervaller is, of een introverte chirurg? [/quote]

Dat is bij mij tot zover nog niet echt nodig geweest. Specifieke dingen moet ik soms tijdens het schrijven wel eens weten, en dan zoek ik die op. Ik doe daarvoor niet eerst weken onderzoek. Of in ieder geval niet bewust ;)

[quote=jeri]
f) Interviewen jullie je hoofdpersoon? [/quote]
Ja, dat heb ik wel eens gedaan, maar ik vond het geen succes en kijk wel uit voor ik het een tweede keer doe.

[quote=jeri]
g) Zijn er goede schrijfboeken of cursussen over dit onderwerp?[/quote]
Ongetwijfeld, maar ik heb zo geen titels of auteurs paraat.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik heb een verhaal over de middeleeuwen geschreven. Mijn hoofdpersoon is een jongen van zestien. Ik ben helemaal in zijn huid gekropen. En ja, ik heb wel boeken over die tijd gelezen en dus research gedaan. Ik herschrijf mijn personages niet. Zo zijn ze gewoon.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Soms creeren mijn personages zichzelf. Dan stappen ze zomaar mijn verhaal in: Ik ben die en die...´ Dat vind ik heel grappig en bevestigt mijn idee dat een verhaal zichzelf schrijft.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik een verhaaltje schrijf merk ik al snel dat ik veel dingen niet weet.
Dat is een van de redenen waarom ik schrijf. Tijdens het schrijven loop ik tegen allerlei situaties aan waar ik geen bal vanaf weet. Dan verdiep ik me erin, en leer... Snuffelen in onderwerpen is voor mij belangrijker dan het schrijven zelf. Op school schreef ik veel, maar leerde weinig. Nu leer ik veel, en schrijf weinig. Mijn niet in het echt bestaande hoofdpersonen zal ik nooit interviewen, het nut daarvan ontgaat me volledig.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk topic,

a) Hoe komen jullie personages tot stand?
Ik heb in grote lijnen een verhaal in mijn hoofd en daar passen bepaalde personages in, ik zoek dan wat het beste past, probeer (in gedachten) uit hoe het verhaal er uit ziet met die persoon en verander net zo lang wat aan de leeftijd/geslacht/karaktertrekken tot het klopt of god aanvoelt.
b) Herschrijven jullie je personages?
Nee, sommige details misschien, maar dat herschrijven gebeurt bij mij dus in de eerste fase.
c) Zijn jullie personages een kopie van jezelf?
Nee, anders zou ieder persoon in het verhaal hetzelfde zijn. Het is ook juist leuk om tegengestelde karakters bij elkaar te zetten. Hoe ver je daarin wil gaan is aan jou uiteraard.
d) Begin je bij de hoofdpersoon en laat je die dan iets ondergaan?
Ja, als de hoofdpersoon niets ondergaat heb je - volgens de geldende literatuurtheorie - geen verhaal.
e) Doen jullie weken/maanden research als je hoofdpersoon een bankovervaller is, of een introverte chirurg?
Reseach is onontbeerlijk, maar hoe veel hangt af van de rol. Als het opereren belangrijk is in het boek, dan moet je er wel wat van af weten, vormt dat slechts de achtergrond dan is de research minder belangrijk. Om deze reden heb ik een (in mijn ogen heel goed) verhaal nooit geschreven. Het speelt zich af in het oude Romeinse rijk en daar zou ik te veel research voor moeten doen.
f) Interviewen jullie je hoofdpersoon?
Nee, nooit bij stilgestaan dat dit kan, maar omdat ik de hoofdpersoon verzonnen heb ken ik deze ook als geen ander.
g) Zijn er goede schrijfboeken of cursussen over dit onderwerp?
Ja, zie voorgaande reacties voor tips.

Zelf vind ik het prettig bij de personen enkele belangrijke karaktertrekken of eigenschappen uitgedacht te hebben, zodat ik weet hoe ze in bepaalde situaties reageren en op elkaar reageren.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Als ik een verhaaltje schrijf merk ik al snel dat ik veel dingen niet weet. Begin ik aan een verhaal over een jongen die in een inrichting zit, dan weet ik weinig over inrichtingen. Begin ik een verhaal over de middeleeuwen, dan komen al gauw de ridders en indianen, maar ik weet ze geen gestalte te geven. Schrijf ik een verhaal over kantoor, en wordt tijdens dat schrijven de hoofdpersoon de voorzitter van de OR, maar ook daar weet ik niet veel over.
jeri, als het je voorlopig nog alleen om de schrijfoefening gaat, en nog niet om het publiceren, zou ik je aanraden te schrijven over iemand van wie je zo ongeveer alles weet, en diens gegevens overhevelen in een verhaal. Maar als je écht iets wilt schrijven over de voorzitter van de OR, ja, dan zit er niet veel anders op om zelf eens je licht daar (effectief) op te steken. Dit geldt ook voor andere omstandigheden. Schrijven is niet alleen letters, woorden en zinnen aaneenrijgen, maar vooral weten waarover je schrijft. Doe zoals eigen: verdiep je in je onderwerp, en schrijf pas als je genoeg weet en je je echt hebt kunnen inleven.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als je over een bepaald onderwerp gaat schrijven waar je nog niet bekend mee bent, zul je sowieso eerst research moeten doen. Je moet wel weten waar je over schrijft. Dat is ook zo met personages. Als die bepaalde karaktereigenschappen hebben die jou onbekend zijn, zul je je daar eerst in moeten verdiepen. Uiteraard alleen als je verhaal serieus is en niet een oefening.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

In mijn ogen draait het allemaal om inleving. Je karakter wordt voorzitter van de OR. Laten we zeggen dat hij zeker oogt, maar eigenlijk onzeker is. Misschien weet hij zelf ook niet goed hoe een OR eigenlijk werkt, maar wil hij zich niet laten kennen. Bedenk dan hoe hij zich dan zal gedragen in de vergadering?
Kiest hij ervoor om met een grote bek te bluffen, zodat het niet opvalt dat hij niets weet?
Of geeft hij eerlijk toe dat hij niet weet hoe het werkt, en laat hij het anderen vertellen?
Of probeert hij bij elke stap van de weg zo goed mogelijk af te tasten wat er van hem verwacht wordt?

Om je in te leven heb je kennis nodig over het onderwerp. Minder als je ervoor kiest dat hij gaat bluffen, meer als je hem laat vragen hoe het moet. Maar enige kennis heb je altijd nodig, om overtuigend over te komen. Over vergaderen, over hoe het is om onzekerheid te verbloemen, etc.

De keuze die je hier maakt beinvloed de verdere ontwikkeling van je karakter. Als hij bluft, zal hij niet bij de volgende onbekende situatie ineens netjes vragen hoe het werkt. Tenzij hij wat geleerd heeft tijdens de vergadering, bijvoorbeeld omdat iemand hem op zijn plaats zette. dat is ook mooi, dan ontwikkelt je personage zich binnen het verhaal.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt alvast voor alle reacties. Ik merk dat ik nu te weinig research doe.
[quote=asdale]Mijn vraag aan jou is:
Wát wil je schrijven?
[...]
[/quote]
Wat ik wil schrijven weet ik nog niet.
Ik ben een paar maanden geleden serieuzer begonnen met schrijven, en richt me nu op schrijfoefeningen.
Kort verhaal of roman is zeker nog een stap te ver. Het boek van Per Groen met zijn theorie en voorbeelden en schrijfopdrachten is daarbij voor mij erg leerzaam. Ik merk daarin dat ik personages erg moeilijk vind. En daarna wil ik ook de SOL opdrachten gaan doen.

[quote=asdale][...]Maar... een echte schrijver heeft geen moeite zijn personages te 'bedenken'. Die ontstaan in zijn hoofd, vragen om aandacht en trekken de schrijver het verhaal in.
[...]
[/quote]
Als beginneling komt dat nogal magisch over dat het verhaal zichzelf schrijft.
En die gedachte was bij mij ook opgekomen. Als dat bij een echte schrijver gebeurt, ben ik misschien geen echte schrijver. Ik wijt het nu nog aan onervarenheid en missen van techniek. En als mijn hoofd leeg blijft van personages dan ben ik blijkbaar geen echte schrijver. Maar ik gun mezelf nog even de tijd. :)

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
f) Interviewen jullie je hoofdpersoon?
Ik hoor net dat een van mijn echt bestaande hoofdpersonen gisteren is overleden (zie ook teletekst en alle nieuwssites). Die persoon heb ik uiteraard in het echt geïnterviewd...

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=jeri]
Als beginneling komt dat nogal magisch over dat het verhaal zichzelf schrijft.
En die gedachte was bij mij ook opgekomen. Als dat bij een echte schrijver gebeurt, ben ik misschien geen echte schrijver. Ik wijt het nu nog aan onervarenheid en missen van techniek. En als mijn hoofd leeg blijft van personages dan ben ik blijkbaar geen echte schrijver. Maar ik gun mezelf nog even de tijd. :)[/quote]
Ik weet niet of je dit kunt zeggen, Jeri. Ik denk dat het bij iedereen weer anders werkt. Omdat het bij jou niet zo gaat als bij sommigen van ons, betekent dat niet meteen dat je geen schrijver bent.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=jeri]
Als beginneling komt dat nogal magisch over dat het verhaal zichzelf schrijft.
En die gedachte was bij mij ook opgekomen. Als dat bij een echte schrijver gebeurt, ben ik misschien geen echte schrijver. Ik wijt het nu nog aan onervarenheid en missen van techniek. En als mijn hoofd leeg blijft van personages dan ben ik blijkbaar geen echte schrijver. Maar ik gun mezelf nog even de tijd. :)[/quote]

Andersom is het ook waar: mijn verhalen schrijven zichzelf, maar ik ben geen echte schrijver!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn hoofdpersonen ontstaan vanuit een naam. Die naam, die steeds door mijn hoofd spookt, roept bepaalde associaties op. Ik krijg een plaatje in mijn hoofd hoe de persoon er uitziet, wat voor karakter hij/zij ruwweg heeft. Gaandeweg diept zich dat steeds verder uit in het verhaal. Op een gegeven moment lijkt het wel of de hoofdpersonen handelende individuen zijn geworden. Ik kruip zodanig in hun huid dat ze gewoon een loopje met mij als schrijver nemen.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
a) Hoe komen jullie personages tot stand? Al schrijvende lees ik. Maar hoe gebeurt dat dan? Ik bedoel: Als je verhaal over de middeleeuwen gaat kies je dan dat je hoofdpersoon een prinses of ridder moet zijn ? nee, dan kies ik een nogal onbeduidend persoon Of ben je bezig met je verhaal en 'openbaart' hij zich dan als smid of als bakkersjongen? soms wel, soms niet b) Herschrijven jullie je personages? eigenlijk niet, alleen als er anderen uitgaan wiens rol overgenomen moet worden c) Zijn jullie personages een kopie van jezelf? Schrijf je alsof die ridder of smid zelf bent? ik schrijf vanuit hen, maar ze zijn geen kopieën d) Begin je bij de hoofdpersoon en laat je die dan iets ondergaan? nee, ik begin met een personage en een situatie, en zie wel hoe het ontwikkelt e) Doen jullie weken/maanden research als je hoofdpersoon een bankovervaller is, of een introverte chirurg? sommige dingen kosten mij teveel research, dus schrijf ik liever over een onzekere bankovervaller f) Interviewen jullie je hoofdpersoon? één keer gedaan toen een personage niet uit de verf kwam, toen kon ik wel weer wat met het personage :) g) Zijn er goede schrijfboeken of cursussen over dit onderwerp? weet niet

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
a) Hoe komen jullie personages tot stand? Al schrijvende lees ik. Maar hoe gebeurt dat dan? Ik bedoel: Als je verhaal over de middeleeuwen gaat kies je dan dat je hoofdpersoon een prinses of ridder moet zijn ? Of ben je bezig met je verhaal en 'openbaart' hij zich dan als smid of als bakkersjongen?
Over het algemeen schrijf ik vanuit de plot. Meestal een centrale grote gebeurtenis en de oorzaken en/of gevolgen die hier mee te maken hebben. Daarna begin ik te denken over personages die bij deze gebeurtenis betrokken zijn. Deze personages hebben rechtstreeks te maken met het decor/de setting waarin het verhaal zich afspeelt, zoals de ridder in de middeleeuwen die je noemt. Voordat ik begin te schrijven bepaal ik dat degene die uit de toren gered moet worden de prinses moet zijn en degene die haar redt de ridder. Het kan wel zijn dat in de loop van het verhaal nieuwe personages opduiken die ik eerst niet had bedacht, maar de hoofdpersonages moeten staan.
b) Herschrijven jullie je personages?
Soms. Het kan zijn dat ik een karaktertrek van een personage aandik of afzwak. Dit moet dan wel consequent in het verhaal zo zijn. Meestal gebeurt dit echter redelijk vroeg in het schrijfproces, zodat alleen het schema aangepast hoeft te worden.
c) Zijn jullie personages een kopie van jezelf? Schrijf je alsof die ridder of smid zelf bent?
Nee, maar elk personage komt natuurlijk wel vanuit je eigen geest.
d) Begin je bij de hoofdpersoon en laat je die dan iets ondergaan?
Meestal begin ik bij het plot (zie a)
e) Doen jullie weken/maanden research als je hoofdpersoon een bankovervaller is, of een introverte chirurg?
Je moet wel weten wie je personage is en wat hij doet als je er over wilt schrijven, als je chirurg een slagersmes gebruikt, komt hij anders over op de lezer dan wanneer hij een scalpel gebruikt. Je moet dus wel enigszins weten waar je over schrijft.
f) Interviewen jullie je hoofdpersoon?
Voor mijzelf werkt dit niet. Ik weet van anderen dat ze deze techniek succesvol gebruiken.
g) Zijn er goede schrijfboeken of cursussen over dit onderwerp?
http://www.blancoregel.org/Editie1/Wereldje.html (Naar beneden scrollen, onder het stuk over monologen) http://www.blancoregel.org/Editie3/Personage.pdf Verder kan ik het boek 'Het naakte schrijven' van Nirav Christophe aanraden Succes!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

a) Hoe komen jullie personages tot stand? Al schrijvende lees ik. Maar hoe gebeurt dat dan? Ik bedoel: Als je verhaal over de middeleeuwen gaat kies je dan dat je hoofdpersoon een prinses of ridder moet zijn ?
Of ben je bezig met je verhaal en 'openbaart' hij zich dan als smid of als bakkersjongen?

Ik gebruik de volgende lijst, gedeeltelijk ook van deze site afgehaald:
Volledige naam, Geslacht
Leeftijd, Geboortedatum
Afkomst, Uiterlijk
Geschiedenis, Innerlijk
Als dit personage het moeilijk heeft dan:
De liefste wens van dit personage
De grootste angst van dit personage
Hoe wil dit personage zijn doelen bereiken?
Beste herinnering
Meest ingrijpende gebeurtenis in zijn/haar leven
Relaties met andere personages

Deze lijst vul ik zo veel mogelijk in, wat ik nog niet gelijk weet/ kan bedenken komt tijdens het schrijven wel, zolang ik de belangrijkste dingen maar weet.

b) Herschrijven jullie je personages?
*Knikt* Absoluut. Net als mijn verhaallijn veranderen sommige eigenschappen van mijn personages ook. iK ontdek steeds nieuwe dingen aan ze.

c) Zijn jullie personages een kopie van jezelf? Schrijf je alsof die ridder of smid zelf bent?
Dat wil ik juist voorkomen, al merk ik soms dat ze ongewild, vooral mijn hoofdpersoon, wat van mijn eigenschappen overnemen.

d) Begin je bij de hoofdpersoon en laat je die dan iets ondergaan?
Als ik het goed begrijp is je vraag begin je bij je plot of je personages. Voor mij begint het toch meestal met een vaag plot en een vaag idee voor een personage. Dat valt voor mij samen. Daarna werk ik het allemaal verder uit. Soms veranderen er dan ook nog dingen.

e) Doen jullie weken/maanden research als je hoofdpersoon een bankovervaller is, of een introverte chirurg?
Nee. Ik ben iemand van eerst schrijven, later nog onderzoek als het nodig is.

f) Interviewen jullie je hoofdpersoon?
hmmm, nog nooit gedaan. Misschien een leuke oefening voor mij om ze wat beter te leren kennen. Ga het eens uitproberen.

g) Zijn er goede schrijfboeken of cursussen over dit onderwerp?
'How to create fictional characters', de auteur hou je
van me tegoed.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
g) Zijn er goede schrijfboeken of cursussen over dit onderwerp? Kijk eens bij bol.com of bij amazon en type 'creating characters' in, dan ontstaat er een hele lijst met titels die hierover gaan (ik hoop dat je er geen bezwaar tegen hebt, dat dit vnl Engelstalige boeken zijn) Vervolgens zoek je een boek uit die het beste bij je past. Zoiets als dit: http://books.google.nl/books?q=creating+character…

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

a) Hoe komen jullie personages tot stand? Al schrijvende lees ik. Maar hoe gebeurt dat dan? Ik bedoel: Als je verhaal over de middeleeuwen gaat kies je dan dat je hoofdpersoon een prinses of ridder moet zijn ?

e) Doen jullie weken/maanden research als je hoofdpersoon een bankovervaller is, of een introverte chirurg?

a) Ik ga écht geen uren liegen ploegen over het uiterlijk ofzo, ik begin gewoon met schrijven en hoe verder ik het verhaal in ga, hoe beter ik het personage leer kennen. Met herschrijven pas ik het soms nog wat aan, maar daar laat ik het dan ook bij. Je moet gewoon kiezen wat het beste past, als je het over die prinses of ridder ofzo hebt. Als er bijvoorbeeld een grote enge draak is, moet je voor de ridder kiezen, dat lijkt me logisch ;)

e) Nee, sterker nog, ik doe helemaal geen research. Ik schrijf naar mijn gevoel, hoe ik denk dat het personage zich op dat moment zou voelen.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=Four Seasons]g) Zijn er goede schrijfboeken of cursussen over dit onderwerp?

Kijk eens bij bol.com of bij amazon en type 'creating characters' in, dan ontstaat er een hele lijst met titels die hierover gaan (ik hoop dat je er geen bezwaar tegen hebt, dat dit vnl Engelstalige boeken zijn) Vervolgens zoek je een boek uit die het beste bij je past.
Zoiets als dit:

http://books.google.nl/books?q=creating+characters&btnG=Boeken+zoeken[/…]
@FS. Dat heb ik afgelopen weekend net gedaan. :)
Ik heb verschillende ook bij de schrijfboeken topic gezet.

http://www.schrijvenonline.org/forum/102077

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb weinig ervaring met schrijven, maar een personage vormt zich in mijn hoofd en rolt gaande het verhaal vordert op papier in de vorm van woorden. Heb toevallig net nog de moeder van mijn HP een klein rolletje toegewezen, ook omdat dat de achtergrond van mijn HP omschrijft. Dan wordt op een later moment wel verder uitgediept, maar het begin is gemaakt. Als ik tegen een situatie aanloop waar ik niets of weinig van af weet, ga ik dat ter plekke uitzoeken. Dat vind ik erg interessant. Ook als ik met betrekking tot het schrijven zelf iets niet weet, dan ga ik het forum op. Ik heb wel een verhaallijn gekozen die redelijk dicht bij mezelf ligt.