Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dingen die iets doen

- objecten die acties uitvoeren, bvb. “een dikke laag make-up probeerde vergeefs een paar jaar van haar uitgezakte gezicht te poetsen” in het Engels kan dit, maar in het Nederlands kan make-up niet actief iets doen. Iemand moet de make-up gebruikt hebben. Idem met handen (of andere lichaamsdelen). Die kunnen niet zelfstandig iets doen. Iemand gebruikt zijn/haar handen om iets te doen. Etc.
Aldus mijn redacteur ;) Kwestie van smaak of kan het echt niet? Ik doe het bewust, deels omdat ik het mooi vind omdat ik directere werkwoorden kan gebruiken, deels omdat het de focus heel erg legt op het "ding" dat de actie onderneemt, het uitvergroot. Het is geen "trucje", "foutje" of "gemakzucht". Kan me trouwens niet herinneren dat ik het uit het Engels heb opgepikt.. Bonusvraag: hazelbruine ogen, kan dat of is dat een anglicisme?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=Jans][quote=MichaM]
"Een dikke laag make-up slaagde er niet in een paar jaar van haar uitgezakte gezicht te poetsen." En dan kun je het woord "slagen" weer terugbrengen op Arthur, die dat observeert en ervan uitgaat dat dat de reden voor de make-up is.[/quote]

Noem je dit niet personifcatie? 'Dingen' krijgen menselijke eigenschappen toebedeeld.[/quote]

Diepe rimpels braken door een laag van make-up heen. Camoufleren helpt niet meer, dacht ze. Verschrikt keek ze naar Arthur. Arthur, die plotseling uit het niets opdoemde en over haar schouder in de spiegel meekeek.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=Ceridwen]Ik doe het zo dat ik met dingen waar ik niet veel op tegen heb makkelijk accoord ga, zodat ik ruimte over heb om bij de zinnen waar ik echt niet wil buigen te onderhandelen. Met wat uitleg krijg ik toch vaak een o, ging je daarvoor effect. Tegelijkertijd moet je dan ook weer in gedachten houden dat als je redacteur niet oppikt wat je wilt met een zin, de lezer dat wellicht ook niet doet. It´s complicated![/quote]
Zo heb ik het ook gedaan, ja. Met veel dingen accoord en dan andere inclusief uitleg laten staan. Komt wel goed, uiteindelijk ;)

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=Tineke Kooiman]Diepe rimpels braken door een laag van make-up heen. Camoufleren helpt niet meer, dacht ze. Verschrikt keek ze naar Arthur. Arthur, die plotseling uit het niets opdoemde en over haar schouder in de spiegel meekeek.[/quote]
WTF?

Ik waardeer je poging, maar volgende keer toch maar eens het hele topic lezen voor je suggesties doet. Dit slaat echt helemaal nergens op.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

MichaM, ik houd wel van jouw zinnen. De kille blik en de aarzeling: ik zou voor jouw eerste versie gaan, absoluut! ook al kan het misschien taaltechnisch niet (?), iedereen begrijpt wat je bedoelt en ik vind de zinnen die je als voorbeeld geeft het verschil uitmaken tussen schrijven en Schrijven.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

anouk, dank je. Dat heb ik mijn redacteur ook verteld, dat het door haar wijzingen "generic" wordt (niet per se in die bewoordingen). Niet dat ik per se gezocht literair wil zijn, maar ik vind het wel leuk om met taal te spelen.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Natuurlijk kunnen dingen iets doen. Wie beeldend en vlot wil schrijven, kent eigenschappen toe aan bepaalde objecten. De reactie van Ceridwen op de eerste pagina spreekt me erg aan.

Wél heb ik net als Zjors moeite met de zin over de make-up. Als redacteur zou ik daar wel wat veranderen. Het werkwoord [i]proberen[/i] vind ik ietwat ongelukkig. Simpel is vaak het meest doeltreffend. Al puzzelend kwam ik tot: [i]Zelfs make-up slaagde er niet in haar jonger te maken[/i]. Het is een actieve zin, terwijl het niemand opvalt dat de make-up tevergeefs iets probeert, haha.

Er zijn natuurlijk grenzen aan wat dingen kunnen doen, en er zijn grenzen als het gaat om de formulering. Maar op zich heb ik er geen moeite mee dat [i]dingen[/i] dingen doen :D

[quote]Het open tuinhekje lonkte flonkerend in het zonlicht, als een zwijgende wenk dichterbij te komen.[/quote]

(even een snel verzinsel.)

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het is niet het verlangen van de hoofdpersoon (natuurlijk, wil ik bijna zeggen, maar goed ;)).
Ach ja, natuurlijk! Dom!
Het gaat om een vrouw die Arthur ondervraagt naar aanleiding van een incident. Ik probeer haar dus te typeren en de make-up is daar (in mijn ogen) belangrijk bij.
Ja, dat kan, prima. Met zo'n observatie van Arthur zeg je ook iets van hem. Hij ziet hoe zij verdoezelt, hij denkt er het zijne van. Iemand anders zou het misschien niet opvallen of naar heel andere dingen kijken, aan haar, de plek of de hele situatie. Ik als lezer denk dan: Kennelijk zijn uiterlijk en/of eerlijk zijn over je leeftijd zaken die Arthur bezig houden, die hij belangrijk vindt. Is dat iets wat je wilt duidelijk maken over Arthur? Dan is zo'n observatie een mooie manier om zijn karakter neer te zetten en dan zou je dat vaker kunnen/moeten doen.
"Een dikke laag make-up slaagde er niet in een paar jaar van haar uitgezakte gezicht te poetsen." En dan kun je het woord "slagen" weer terugbrengen op Arthur, die dat observeert en ervan uitgaat dat dat de reden voor de make-up is.
Mooi.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=Ariadne] Kennelijk zijn uiterlijk en/of eerlijk zijn over je leeftijd zaken die Arthur bezig houden, die hij belangrijk vindt. Is dat iets wat je wilt duidelijk maken over Arthur?[/quote]
Hell yeah! :D

En er zit ook een beetje "wat doen vrouwen toch RAAR" in :')

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

[quote=Graylorne]Waar het om gaat is wat Ariadne volgens mij bedoelde: doen ze het uit eigen wil.[/quote]

Voorwerpen, zoals een laag make-up, kunnen misschien wel dingen 'doen', maar ze kunnen dat niet doen omdat ze dat willen doen, of omdat ze dat bewust doen. Voorwerpen hebben geen wil, ze hebben ook geen bewustzijn.
'Het vliegtuig uit Madrid komt met uren vertraging op Schiphol aan' kan.
Maar 'Het vliegtuig heeft de pest in dat het met uren vertraging op Shiphol aan komt' kan niet.
Bij die 'wilsbeschikking' (raar woord, maar ik weet even geen ander...) ligt inderdaad de grens.