Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Begeleidende brief bij manuscript

Ik wil deze week het manuscript van mijn verhaal naar een aantal uitgevers versturen. Heb al wat bloed, zweet en tranen gestoken in de begeleidende brief. Daarin heb ik nu de volgende onderdelen opgenomen: - Korte samenvatting / synopsis (welk woord kan het beste gebruikt worden??) - Korte achtergrondinformatie over het ontstaan van het verhaal - Beknopte persoonsomschrijving - Verantwoording waarom ik het manuscript bij hun aanlever. Alles bij elkaar telt het nu iets minder dan anderhalf A4-tje Vergeet ik nog iets?? Is het geheel te lang of misschien juist te kort? Wie tips heeft ben ik ongelooflijk dankbaar. Pim

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Spannend pm! Ik wens je alvast veel succes!

Ik heb nog geen ervaring met het opsturen van een manuscript, dus geen echte tips voor je. Wel weet ik dat er in het Handboek voor Schrijvers e.e.a. staat over wat wel/niet te doen in je begeleidende brief. Misschien kun je dat er nog eens op naslaan?

Welk genre is het en in welke vorm: roman of kort verhaal?

Houd je ons ook op de hoogte van de reacties van uitgeverijen? Ik ben benieuwd.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

een minitipje:

Kijk nog heel even goed op de site van jouw uitverkoren uitgever.

Ik ben op dit moment ook nogal op hun sites aan het snuffelen en wat mij opvalt is dat ze allemaal hun eigen verlanglijstje hebben op dit gebied.

succes, vanzelf!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heel erg spannend!! :D

Toen ik met de begeleidende brief van mijn eerste manuscript bezig was kreeg ik de volgende tips: houd de begeleidingsbrief kort en duidelijk. Hierin kun je vertellen wie je bent (in het kort!), dat je een manuscript hebt geschreven in genre X en waarom je het juist naar deze uitgever stuurt. Heb je boeken gelezen van deze uitgeverij en waarom denk je dat jouw boek in dit fonds past?

Voeg een aparte synopsis bij, met hierin de drijfveren van de personages, samenvattende inhoud van het manuscript en indien nodig de setting (in welke tijd speelt het af, een belangrijke plaats, enz.).

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Volgens mij is het handig als je er op één of andere manier uitspringt, maar ik kan je niet vertellen hoe.

Zelf doe ik meestal in de brief kort iets over het verhaal en de doelgroep. Als ik een samenvatting mee stuur, doe ik dat op een apart vel. Ook mijn persoonsgegevens doe ik op een apart vel, gewoon in de vorm van een cv, zodat de uitgever een beeld krijgt van wie ik ben. Uiteraard heb ik mijn cv gefocust op de schrijfdingen die ik doe en deed.
Op dit moment ligt er ook iets van mij bij uitgevers, maar het wisselt per keer hoe ik het precies aanlever. Ik denk dat het manuscript het belangrijkst is. Natuurlijk moet de brief niet te lang zijn en zeker geen stijl- of spelfouten bevatten, maar als die oké is, komt het gewoon op je verhaal aan. Als dat goed is, gaan ze het niet afwijzen vanwege je brief.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik deed het ongeveer zoals Chinouk aangeeft:

- hele korte brief met het genre en de doelgroep
- synopsis (2 a4)

De samenvatting is een onderdeel van de synopsis. Aan de samenvatting had ik erg veel aandacht besteed omdat die, ook al is het een opsomming van gebeurtenissen, toch moet lezen als een spannend verhaal.

En ik had alleen de eerste zes hoofdstukken opgestuurd, met in de brief de opmerking dat ik de rest wilde toesturen indien er interesse was.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik vind een samenvatting moeilijker dan een verhaal schrijven. Ik vertel niet waarom ik het verhaal uitgerekend naar hen stuur. Ook vertel ik niets over mezelf.
Het gaat om het verhaal en niet om mij. Vind ik.
Sommige uitgevers willen een samenvatting van twee A4'tjes.
Ik zit er al een hele tijd tegen aan te hikken. Hoe moet ik mijn samenvatting inkleden?
Ik heb het ook op verschillende manieren gedaan. Soms heel kort en soms ook zonder. Dan keeeg ik een bericht waarin stond dat ze zonder samenvatiing het verhaal niet lazen.
Ik ben dus momenteel net zo aan het dubben als jij.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het schrijven van de samenvatting gaat mij ook slecht af. Als ik een tip mag geven; laat die vooral door een ander lezen om na te gaan of je het verhaal goed overbrengt. Het allerliefst door iemand die het verhaal zelf niet kent.

Het is me nu al een paar keer overkomen dat ik kritiek kreeg op mijn verhaallijn, terwijl ik het in het verhaal zelf al ´goed´gedaan had. Met andere woorden, mijn samenvattingen geven niet goed weer wat de essentie van het verhaal is. Ik schrijf hem dan ook liever niet, of slechts in een paar zinnen. ´t Is zeker een valkuil, ik weet ook niet goed wat ik ermee moet. Veel oefenen, denk ik.

Mijn brieven zelf zijn heel kort, en ik verwijs altijd naar mijn website waar dan wel alles opstaat dat van belang is. ja, zucht, of het goed is... wisten we dat maar!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In het boek Bestseller van Paul Sebes staan helemaal chterin voorbeelden van enkele goede brieven. In verband met copyright zal ik de tekst niet één op één hier overnemen, maar in het kort komt het hier op neer:

Eerste alinea presentatie van het manuscript dat je opstuurt (om de mogelijkheid voor publicatie te onderzoeken).
Dan kort iets over wat je doet en wat je al hebt bereikt, noem enkele publicaties of gewonnen wedstrijden.
Dan de reden waarom je het juist naar die uitgever stuurt, je heb waardering voor het werk van schrijvers die publiceren bij die uitgever.
In de laatste alinea spreek je de hoop uit dat de uitgever er hetzelfde over denkt en dat je hoopt op een nadere kennismaking.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Uitgevers begrijpen ook wel dat je je ms naar andere uitgeverijen hebt opgestuurd. Om te zeggen dat zijn nu dé uitgever zijn...

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank alvast voor de reacties.
zo te lezen ben ik gedeeltelijk op de goede weg maar kan ik nog wel wat puntjes op de nodige iiii's zetten.
Wat ik in ieder geval heb gedaan is voor iedere uitgever (5 stuks) waar ik het manuscript naar toe stuur informatie verzamel. Niet alleen boeken en schrijvers maar ook quote's op hun website die m.i. aansluiten bij mijn verhaal.

@Miss Moneypenny. Het is een roman waarvan ik twee gedeelten laatst op het forum heb geplaatst. Ik zal zeker iets later weten zodra ik bericht krijgt.
@Janheij. Inderdaad goed kijken naar verlanglijstjes. Ik had 5 kopieën liggen (a 100 pagina's) en kwam erachter dat twee uitgevers aangeven dat de regelafstand 1,5 moet zijn. Ik wil niet het risico lopen dat het daarop wordt afgewezen, dus: de printer draait weer overuren.
@Chinouk. Dank voor de tip om de synopsis apart te doen. Heb deze ook, op aanwijzing van Sjee en Tja iets langer gemaakt.
@Vlooyke ook dank voor je tips. Ik ga dat boek maar eens aanschaffen, lijkt me.

Het blijkt wel dat er niet één manier is maar in grote lijnen moet uit jullie tips en aanwijzigingen iets moois te brouwen zijn. Nogmaals dank.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Even een belangstellende vraag, niet alleen aan pm01004, overigens.
Ik zit te overdenken hoe ik het (later) ga aanpakken en wil graag alle argumenten meenemen in mijn overwegingen.

Stuur je je ms naar 5 uitgeverijen tegelijk?
of één voor een?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik stuur ze alle 5 tegelijk. Zie geen reden om het niet te doen. Als er één bij zit die belangstelling heeft is dat mooi. Reageren er meer positief (waar praat ik eigenlijk over ??????) dan kan ik kijken wat hun voorwaarden zijn, hoe ze denken de promotie te gaan doen etc. Als ik de informatie op de website lees moet je rekenen op minimaal 3 maanden voordat je reactie krijgt. Stuur ik ze na elkaar dan ben ik minimaal 15 maanden verder.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Helpt het ook om, als je kijkt naar een site van een schrijver, je te laten inspireren door wat er staat 'over de schrijver'?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Janheij: ik stuur het altijd naar drie tegelijk (drie of vijf maakt ook erg weinig uit), niet één voor één. :)

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

[quote=Janheij]Stuur je je ms naar 5 uitgeverijen tegelijk? of één voor een?[/quote]

Aangezien het soms maanden duurt voor je antwoord krijgt zou je jaren bezig zijn om het aan zes uitgevers te sturen. Gewoon tegelijk doen. Mocht in je in de gelukkige (en tamelijk schaarse) positie verkeren dat er meer uitgevers reageren, dan heb je alleen maar een betere onderhandelingspositie.