Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gedichtenbundel

Nou ik heb dus zo'n 80 gedichten liggen en die gaan allemaal over ons/mijn leven met autisme Ik ben al bekend met uitgeven in eigen beheer Zijn er ook uitgevers die gedichtenbundels met zulke gedichten uit geven Bij welke uitgevers moet ik dan zijn ? Is het waar dat je de titel zelf dan niet mag verzinnen? Wat is de voordeel van worden uit geven?

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Evenwicht, de meeste antwoorden van jouw vragen zijn hier wel op het forum te vinden. Toch zal ik je vragen kort beantwoorden.

Ten eerste zijn er slechts weinig uitgevers die gedichtenbundels uitgeven en als ze het doen, gaat het vaak om één bundel per één of twee jaar. Daarnaast heb je ook nog eens een onderwerp dat niet iedereen zal aanspreken. Ik zou je aanraden naar boekhandels te gaan en te kijken of je daar uitgevers vindt die zowel boeken met bijvoorbeeld waargebeurde verhalen of met boeken over psychische stoornissen en gedichtenbundels uitgeven. Geen idee of die er zijn.
Je zou ook eens een informerend mailtje naar Debutto kunnen sturen. Dat is een beginnende uitgever, die al eerder een boek uitgeeft, waarmee ik bedoel: in lagere oplages. Debutto googlen, dan kom je op de juiste site.

Of je een titel zelf mag verzinnen hangt ervan af of je een goede titel hebt. Ik geloof wel dat een uitgever het laatste woord heeft.

Voordelen van regulier uitgegeven worden:
- de uitgever kent de markt en promoot je boek, zorgt ervoor dat je boek in de boekhandels komt te liggen
- meestal zal de uitgever er ook voor zorgen dat je boek op bol.com komt, iets wat je in eigen beheer niet of nauwelijks zal lukken
- het uitgeven kost je niets
- je boek wordt geredigeerd, alle foutjes worden eruit gehaald
- je hoeft "alleen maar" je verhaal te schrijven, geen dingen te regelen als een isbn aanvragen, drukker regelen, voorkant ontwerpen, lay-out voor je boek ontwerpen, achterflap schrijven enzovoort

Voornaamste nadeel van regulier uitgegeven worden is dat je minder geld per verkocht boek krijgt.
Dit is allemaal wat kort door de bocht, maar er zijn dus topics genoeg over.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo evenwicht,

volgens mij kan een bundel met gedichten die gezamenlijk een specifiek thema behandelen juist een voordeel zijn. Maar ik zou je niet kunnen raden welke uitgever dat dan zou kunnen of willen doen.
Er is een lijst met uitgevers, te vinden onder het 'knopje' Balie, hierboven.
Klik op 'schrijfgids'.

In mijn geval mocht ik een voorkeur voor een titel doorgeven en hebben we gezamenlijk een titel gekozen waar ik achter sta.
Ik weet niet wat het voordeel is om uitgegeven te worden. Daar moet ik nog achter komen.

Volg Trenkes advies maar op, er is inderdaad heel veel over geschreven op dit forum.
Succes :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Misschien mag ik ook iets vragen? Heb je dan geen inspraak qua lay-out? [b]Ooit[/b] zou ik graag een gedichtenbundel uitgeven, maar naast ieder gedicht zou ik een passende foto willen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat lay-out betreft: wij bepalen de pagina indeling, omdat het bij ons heel belangrijk is dat een gedicht op de ene pagina komt, het verhaal op een andere - eigen - pagina en de citaten plus vraag op een derde pagina.
Maar welk lettertype, marge grootte en de kaft: nee, geen inspraak.
Wel over de keuze van de cover. Wij konden kiezen uit 6 voorstellen.

Jouw idee is van een heel ander kaliber. Dan moet je dat als onderdeel van je manuscript aanbieden omdat het gedicht en de foto elkaar zullen versterken.
Als je dat zo wilt, moet je het zo indienen. Ga ervoor, Lien!

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor je uitleg Assepas.
@ Evenwicht,
excuseer dat ik bij jouw topic een vraag stel.
Maar het kan misschien ook een tip zijn voor wat jij wilt maken?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@lien prima zo heb ik ook iets geleerd
heb contact met een uitgever gehad hij wil mijn werk bekijken,maar mijn werk zit dus vast in de turing wedstrijd,hopelijk komt daar nu eens duidelijkheid over

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Evenwicht , een gedichtenbundel is al heel mooi ,ik heb inmiddels een uitgever gevonden die het binnenkort gaat uitgeven . als je wilt weten hoe en wat ze verwachten ,dan lees ik dat wel . groetjes Mangala

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Evenwicht , een gedichtenbundel is al heel mooi ,ik heb inmiddels een uitgever gevonden die het binnenkort gaat uitgeven . als je wilt weten hoe en wat ze verwachten ,dan lees ik dat wel . groetjes Mangala
Ik wil alles weten over gedichten met illustraties (: Ik heb in een ander topic gelezen dat dat meestal niet gebruikelijk is? Ik vind zo'n illustratie juist een meerwaarde. Of zie ik dat nu verkeerd? Moet een gedicht juist een gedicht blijven?