Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zomer- en winterboeken

Veel boeken kan je altijd lezen, voor de haard of op het strand. Maar er zijn ook boeken die typisch lekker zijn in een bepaald jaargetijde. Iets waar je dus wel degelijk rekening mee moet houden als je een boek aanbiedt aan de uitgever, of zelf op de markt brengt. Duidelijke voorbeelden zijn de zomerboeken met zwarte pagina´s en witte letters, die enkele jaren geleden bij de stranden te krijgen waren (Nu nog? Wie weet dat? ), niet te dik van formaat en niet te zwaar van titel. En natuurlijk de beroemde kerstverhalen zoals Scrooge! Zien jullie ook typische zomer en winterverhalen? En wie houdt daar bewust rekening mee, tijdens het schrijven?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant idee, Ceridwen. Ik kan nu alleen op Vonne van der Meers verhalenbundel December komen, die uiteraard over de donkere maand gaat. Volgens de prospectus van Querido zou Doeschka Meijsing ook nog een dergelijke bundel, Een cadeautje hoort erbij publiceren, maar dat is volgens mij gecancelled. Overigens is 't "zomer- en winterboeken", hè? ;)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Potdikke Cardu, je hebt gelijk! Ik heb alleen geen idee hoe ik dat in orde krijg :-) Hoezo lang weggeweest!

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, ha, ja leuk, ik ken iemand die rond deze tijd ieder jaar opnieuw begint met de Christmas Carol van Charles Dickens. Zelf zie ik trouwens de film A White Christmas graag op eerste kerstdag.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er geen rekening mee gehouden. Ik schrijf zelf in hartje zomer, maar je komt meestal niet onder een jaargetijde uit. Of je schrijft snel over een lang termijn.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf een zomerverhaal. Het verhaal speelt zich in hoofdzakelijk in augustus af. ja, ik houd er dan ook veel rekening met deze periode. Zo verliezen de platanen al blad en vieren de kinderen schoolvakantie. xsg

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel van mijn sonnetten gaan over een bepaald seizoen of weertype, of vermelden het in ieder geval. Misschien wel de helft, ik heb net een stapeltje zitten tellen. Ik vind dat wel opmerkelijk, als je bedenkt dat het helemaal niet hoeft, bij gedichten. Maar misschien gaat het weer over als de herfst voorbij is ;)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
The Hogfather komt hier op TV Micha, op SciFi channel geloof ik. Leuk, ik had hem nog niet eerder gezien. Wat Sgoojur beschrijft, bewust de juiste bomen blad laten verliezen, kinderen nog vrij van school, vind ik mooi in een boek. In nederland lijken de seizoenen toch een belangrijke rol te spelen, en het benadrukken daarvan lijkt het verhaal een extra basis te geven, althans, zo ervaar ik dat. Ik ben benieuwd, Tante Betje, of het overgaat als de herfst overgaat. Ik schrijf graag winterig, zelfs al is het hartje zomer, omdat ik de winter het prettigst vind. En een goede herfst kan zo prachtig zijn! Bovendien heb ik horen fluisteren dat de herfst het meest geliefde seizoen is in de literatuur, vanwege de stapels symboliek die dan te vinden zijn.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het boek is leuker, Ceridwen, maar de "film" is ook zeer de moeite waard. Vooral DEATH is hilarisch (en wordt gespeeld door een Nederlander).

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedoel je dat je boek zich afspeelt hartje zomer Jascha? Onbewust?
Mijn verhaal speelt zich af in drie weken van juli/augustus. Bewust. Maar ik denk niet bewust na over een winter- of zomerboek.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat Sgoojur beschrijft, bewust de juiste bomen blad laten verliezen, kinderen nog vrij van school, vind ik mooi in een boek. In nederland lijken de seizoenen toch een belangrijke rol te spelen, en het benadrukken daarvan lijkt het verhaal een extra basis te geven, althans, zo ervaar ik dat.
Straalt helemaal, dank je! Ik doe mijn best! Vind het ook mooi als het klopt. xsg

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Pluisebol: Het is net als zomerkleding goedkoop in de winter halen en je zomervakantie in de winter boeken. Dat laatste woord sloeg ditmaal niet op 'boek', maar het maakt mijn reactie wel weer on-toppic.