Start » Forum » Zomer- en winterboeken

Zomer- en winterboeken

16 reacties [Laatste bericht]
Ceridwen
Laatst aanwezig: 28 weken 6 dagen geleden
Sinds: 15 Feb 2006

Zomer- en winterboeken

Veel boeken kan je altijd lezen, voor de haard of op het strand. Maar er zijn ook boeken die typisch lekker zijn in een bepaald jaargetijde. Iets waar je dus wel degelijk rekening mee moet houden als je een boek aanbiedt aan de uitgever, of zelf op de markt brengt.

Duidelijke voorbeelden zijn de zomerboeken met zwarte pagina´s en witte letters, die enkele jaren geleden bij de stranden te krijgen waren (Nu nog? Wie weet dat? ), niet te dik van formaat en niet te zwaar van titel. En natuurlijk de beroemde kerstverhalen zoals Scrooge!

Zien jullie ook typische zomer en winterverhalen? En wie houdt daar bewust rekening mee, tijdens het schrijven?

Reacties

Carduelis
Laatst aanwezig: 7 jaren 22 weken geleden
Sinds: 11 Dec 2007

Interessant idee, Ceridwen. Ik kan nu alleen op Vonne van der Meers verhalenbundel December komen, die uiteraard over de donkere maand gaat. Volgens de prospectus van Querido zou Doeschka Meijsing ook nog een dergelijke bundel, Een cadeautje hoort erbij publiceren, maar dat is volgens mij gecancelled.

Overigens is 't "zomer- en winterboeken", hè? ;)

Ceridwen

Potdikke Cardu, je hebt gelijk! Ik heb alleen geen idee hoe ik dat in orde krijg :-) Hoezo lang weggeweest!

Zjors
Laatst aanwezig: 3 jaren 37 weken geleden
Sinds: 3 Jan 2005

(Psst, links boven je eerste bericht staat 'bewerken')

Is een boek in Eigen Beheer alleen voor losers? : http://www.nettyvankaathoven.blogspot.nl/

Ceridwen

(haha, gelukt)

Marjet
Laatst aanwezig: 1 jaar 19 weken geleden
Sinds: 13 Okt 2006

Ha, ha, ja leuk, ik ken iemand die rond deze tijd ieder jaar opnieuw begint met de Christmas Carol van Charles Dickens. Zelf zie ik trouwens de film A White Christmas graag op eerste kerstdag.

Schrijven, dat is jezelf op het spel zetten. Jezelf! Susan Sontag

jascha
Laatst aanwezig: 5 weken 5 dagen geleden
Sinds: 2 Aug 2009

Ik heb er geen rekening mee gehouden. Ik schrijf zelf in hartje zomer, maar je komt meestal niet onder een jaargetijde uit. Of je schrijft snel over een lang termijn.

sgoojur
Laatst aanwezig: 8 jaren 6 weken geleden
Sinds: 28 Sep 2009

Ik schrijf een zomerverhaal. Het verhaal speelt zich in hoofdzakelijk in augustus af. ja, ik houd er dan ook veel rekening met deze periode. Zo verliezen de platanen al blad en vieren de kinderen schoolvakantie.
xsg

De Aarde is het gekkenhuis van een andere planeet
(Deze uitspraak is van ...?)

MichaM
Laatst aanwezig: 4 jaren 10 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007

Ik lees meestal The Hogfather rond Kerst, maar verder niet echt.

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

tantebetje
Laatst aanwezig: 7 jaren 11 weken geleden
Sinds: 20 Mrt 2008

Veel van mijn sonnetten gaan over een bepaald seizoen of weertype, of vermelden het in ieder geval. Misschien wel de helft, ik heb net een stapeltje zitten tellen. Ik vind dat wel opmerkelijk, als je bedenkt dat het helemaal niet hoeft, bij gedichten. Maar misschien gaat het weer over als de herfst voorbij is wink

Betjes Herinnering aan Holland: betjesonnetje.wordpress.com
Over rijm: http://betjesonnetje.wordpress.com/tag/rijm

Ceridwen

Bedoel je dat je boek zich afspeelt hartje zomer Jascha? Onbewust?

Ceridwen

The Hogfather komt hier op TV Micha, op SciFi channel geloof ik. Leuk, ik had hem nog niet eerder gezien.

Wat Sgoojur beschrijft, bewust de juiste bomen blad laten verliezen, kinderen nog vrij van school, vind ik mooi in een boek. In nederland lijken de seizoenen toch een belangrijke rol te spelen, en het benadrukken daarvan lijkt het verhaal een extra basis te geven, althans, zo ervaar ik dat.

Ik ben benieuwd, Tante Betje, of het overgaat als de herfst overgaat. Ik schrijf graag winterig, zelfs al is het hartje zomer, omdat ik de winter het prettigst vind. En een goede herfst kan zo prachtig zijn! Bovendien heb ik horen fluisteren dat de herfst het meest geliefde seizoen is in de literatuur, vanwege de stapels symboliek die dan te vinden zijn.

MichaM
Laatst aanwezig: 4 jaren 10 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007

Het boek is leuker, Ceridwen, maar de "film" is ook zeer de moeite waard. Vooral DEATH is hilarisch (en wordt gespeeld door een Nederlander).

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

jascha
Ceridwen schreef:

Bedoel je dat je boek zich afspeelt hartje zomer Jascha? Onbewust?

Mijn verhaal speelt zich af in drie weken van juli/augustus. Bewust. Maar ik denk niet bewust na over een winter- of zomerboek.

sgoojur
Laatst aanwezig: 8 jaren 6 weken geleden
Sinds: 28 Sep 2009
Ceridwen schreef:

Wat Sgoojur beschrijft, bewust de juiste bomen blad laten verliezen, kinderen nog vrij van school, vind ik mooi in een boek. In nederland lijken de seizoenen toch een belangrijke rol te spelen, en het benadrukken daarvan lijkt het verhaal een extra basis te geven, althans, zo ervaar ik dat.

Straalt helemaal, dank je! Ik doe mijn best! Vind het ook mooi als het klopt.
xsg

De Aarde is het gekkenhuis van een andere planeet
(Deze uitspraak is van ...?)

Pluisebol
Laatst aanwezig: 4 dagen 3 uren geleden
Sinds: 10 Mrt 2007

Zomer- en winterboeken.

Ik heb soms in de winter behoefte aan een zomerboek en vice versa.

Bij dag en nacht, bij zon en regen
kom je leuke dingen tegen.
(Dr Seuss)

jascha

@ Pluisebol: Het is net als zomerkleding goedkoop in de winter halen en je zomervakantie in de winter boeken. Dat laatste woord sloeg ditmaal niet op 'boek', maar het maakt mijn reactie wel weer on-toppic.

• Hoe schrijf je subtiel over emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Minicursus flashbacks
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's 
  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 16:00 uur, dan krijg je het nummer thuisgestuurd!

Introductiekorting!
Lees schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór maandag 16:00 u.

Word abonnee