Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Verkoop van je boek

Het is zover. Mijn boek (een verhalenbundel) is aanvaard door Free Musketeers, de bekende druk-op-afroepuitgever, die hier inderdaad de rol van uitgever heeft. Het boek ziet er technisch uitstekend verzorgd uit. De samenwerking verliep ook prettig en soepel. Maar dan? Het boek ligt niet in de winkel en de uitgever doet vrijwel niets aan ’promotie’. Het boek is verkrijgbaar bij Free Musketeers en een hele reeks internetwinkels, zoals bol.com en selxyz.nl. Het boek heb ik aan verschillende familieleden en vrienden cadeau gegeven, meer en minder goede kennissen hebben het gekocht, en enkele anonieme personen ook… Zelf heb ik regelmatig een aantal extra boeken in huis, van waaruit ik zo nu en dan iets weet te verkopen. Ik heb ruim 100 persberichten verstuurd; die voor zover ik weet niet meer hebben opgeleverd dan de aanvraag van twee recensie-exemplaren en een interview op de Nationale boekenblog (http://www.nationaleboekenblog.nl/); misschien is het boek nog ergens vermeld in een of ander tijdschrift. Ik heb een informatieblad gemaakt, dat ik hier en daar verspreid of ophang. Het boek heeft in elk geval een zekere kwaliteit, mag ik concluderen uit de reacties van niet echt bevriende lezers. Toch blijft al met al de verkoop (na zo’n half jaar) bij enkele tientallen steken. Heeft iemand ervaring met de verkoop van niet in de winkel liggende uitgaven, of tips hiervoor? Ik zou die graag willen horen, want ik denk dat - zonder al te onbescheiden te zijn - dat mijn boek meer ’verkooppotentie’ heeft. Diederik.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou zeggen: zoek eens wat rond op deze site. Het onderwerp is al vaak besproken. Onder andere in 'Mag het ietsje meer zijn'. Een boek via FM komt helaas zelden verder dan de eigen kring.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is nu het vervelende ervan. Je moet zelf gaan leuren met je boek. Wat je kan doen, is langs de boekwinkels gaan met je boek en vragen of het in de winkel mag liggen. Dat kost wel iets, maar ik weet niet hoeveel. Succes!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zonder je te willen ontmoedigen, is de verkoop van mijn vorige boek ook blijven steken onder de honderd. En nu komt het: zonder te promoten, alleen van mond op mondreclame. Dat boek is via Lulu gegaan, maar daar is het uitgeefconcept dusdanig veranderd, in mijn ogen verslechterd, dat ik nu nog steeds twijfel bij welke POD ik het wél laat drukken. Je promotie moet je zelf doen, het ISBN ook bijna overal zelf doen. Je moet ook zelf beslissen bij wie je het wil laten drukken. Dat zijn de enige dingen die je in de hand hebt, de rest loopt; of loopt niet. Als ik lees hoeveel energie jij er in hebt gestoken om te promoten, dan denk ik: wat kan ik meer of anders doen? Ik zou het niet weten, maar iemand van deze site heeft er een boekje over geschreven: :thumbsup: Sietske dacht ik. Lees of koop haar boek, wellicht word je er wijzer van. Kijk, :nod: zo promoot ik haar boek ook even. :nod:

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
je kan nog zelf op de bibliotheken afstappen in je eigen woonplaats, die nemen vaak boeken af van stadsgenoten alle soorten internet verkoop sites gebruiken zoals marktplein, marktplaats noem maar op. Dit zijn enkele tips die ik uit een boekje van boekscout heb.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijf een persbericht! Stuur dat op naar de huis-aan-huisbladen en naar het regionale dagblad. Daar bereik je toch mensen mee die denken: 'hee, die kennen we, ben benieuwd wat die schrijft'. Oud klasgenoten en zo. Ga dan wel eerst even Googelen met 'hoe schrijf ik een persbericht' want da's wel even andere koek dan een roman. Er staan genoeg voorbeelden on line! succes!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn boek is ook via FM uitgegeven en ik heb ongeveer 17 recensie-exemplaren mogen versturen, waarvan er zestien zijn geplaatst, en ik heb ook veel aan winacties gedaan. Toch ligt het maar in een paar boekwinkels (in een paar dorpen) en bibliotheken. Qua promotie moet je inderdaad alles zelf doen en dat is soms erg lastig. De meeste websites en tijdschriften reageren nu wel positief als je over FM begint (tenminste, ik hoor van veel mensen van niet, maar ik heb alleen nog maar positieve reacties ontvangen), maar hoeveel je ook promoot, de verkoop blijft altijd lager dan bij een reguliere uitgever. Je mist die spontane verkoop bij de grote ketens en het mediakanaal van de uitgeverijen. Kanalen als Hyves en Twitter kunnen wel erg helpen, en een website met blog waar je een grote groep lezers naartoe kan laten komen. Ook heb ik van allebei mijn boeken boekenleggers laten maken die ik overal uitdeel en bij boekhandels heb liggen (die willen ze dan weer wel), maar meer dan dit qua promotie zou ik eerlijk gezegd ook niet weten.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet of dit mag van je contract met FM, maar je zou ook je tekst kunnen uploaden naar SchaduwSchrijvers. Lezers kunnen het dan gratis downloaden en dat doen ze ook, heb ik gezien. Waarom zou je dit doen? Nou, ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik ga niet via de website van FM een boek kopen dat ik niet kan inzien. Wie weet wat voor rommel het is. Maar als ik het van tevoren kan inzien en ik vind het de moeite waard, dan koop ik het misschien wel. Zelfs als ik de hele tekst gratis heb kunnen downloaden als pdf - maar dat leest beroerd. Als ik echt denk dat het de moeite waard is, koop ik het. Net als de meeste lezers, heb ik nog geen e-reader. In ieder geval is dat nog een manier om wat naamsbekendheid te krijgen. edit 25 april 2010: Als ik het goed begrepen heb, is Schaduw Schrijvers ermee gestopt. Een uitstekend alternatief: een blog beginnen en daar wat stukken van je boek op publiceren. Ik heb zelf een blog bij WordPress sinds midden december 2009, het is gratis en er komen regelmatig mensen kijken. Er zijn twee soorten Wordpress blogs, ik heb de digibetenvariant. Ik heb zelf (nog) geen boek, maar door zo'n blog kunnen mensen die belangstelling hebben voor je werk, wat stukjes tekst van je bekijken voordat ze besluiten om je boek te kopen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat weet ik ook niet, maar het is wel een idee! Ik weet wel dat je fragmenten mag plaatsen. Bijvoorbeeld als preview op een (grote) website. Dat maakt ook veel mensen nieuwsgierig.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Diederik, Tip: 'Uitgeven in eigen beheer', geschreven door: Maarten Dessing, uitgeverij: Augustus. Staan een hoop tips in. En je moet jezelf natuurlijk wel verkopen, dus met andere woorden idd langs boekwinkels gaan en je enthousiasme overbrengen. Geloof me, dat lukt best! Als je er maar zin in hebt. Succes!

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat enthousiasme overbrengen is één ding, wanneer het ondersteund wordt met een berichtje in de kranten, zijn de boekhandelaren eerder geneigd om het boek, vaak onder consignatie (zij betalen jou pas nadat zij het boek hebben verkocht) in hun winkels te leggen. Zo werkt mijn vriendin tenminste, die heeft een boekwinkel. Wordt toch een persberichtje?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
... ik denk dat - zonder al te onbescheiden te zijn - dat mijn boek meer ’verkooppotentie’ heeft.
Probeer eens een lijst te maken van punten waarom dat zo is. Waar zit die verkooppotentie? In het onderwerp? In de stijl? In iets innovatiefs? Als je dat helder hebt, heb je een aantal goede verkoopargumenten, die het je gemakkelijk(er) maken, je werk onder de aandacht te brengen.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Na een halfjaar kun je geen persberichten meer gaan rondsturen, lijkt mij. De nieuwswaarde van het onderwerp is dan nihil. Zoiets kun je alleen doen op het moment dat je boek verschijnt.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vriend van me heeft dat al eens geprobeerd, met dat late persbericht en dat had idd totaal geen effect. Mocht een onderwerp uit je boek ineens heftig in het nieuws staan, dan zou het anders kunnen zijn. Hij had wel enig succes met een kleine advertentie in een plaatselijk dagblad. Foto van het boek, vermelding nu bij ladida-boekwinkel. Hij had een onafhankelijke boekwinkel gekozen die ook blij was vermeld te worden in de advertentie, daar lag het boek in consignatie, een week of wat goed in het zicht. Kosten-baten; hij speelde ongeveer gelijk. Tante Betje haalt een goed punt aan als ze zegt dat mensen eerst wat van je boek willen lezen, voor ze kopen. Bij FM weet je niet wat je krijgt, helaas, dat kan net zo hard tegen vallen als mee. Een slechte FM koopervaring maakt mensen op hun hoede. Ik zie op je website dat daar al een goed en duidelijk fragment te lezen is. Nu nog de mensen naar de website sturen! Het neerzetten van de verkooppotentie is een goed advies, mogelijk zie je zo ineens een nieuwe doelgroep, of een nieuwe invalshoek. Stel je hebt een verhaal over auto´s, waar autoliefhebbers blij van worden. Misschien kan je dan wel een stukje kwijt op een site die over auto´s gaat, met een verwijzing naar je site en het boek. Of, mocht je boeken hebben liggen, investeer in een win actie op een site die veel traffic genereerd. Zij gratis boeken om weg te geven, jij aandacht voor het boek. Het blijft een lastige zaak en er zijn zeker geen garanties. Maar misschien is het beter om het te zien als een uitdaging dan als last.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ruim 100 persberichten verstuurd; die voor zover ik weet niet meer hebben opgeleverd dan de aanvraag van twee recensie-exemplaren en een interview op de Nationale boekenblog (http://www.nationaleboekenblog.nl/); misschien is het boek nog ergens vermeld in een of ander tijdschrift. Ik heb een informatieblad gemaakt, dat ik hier en daar verspreid of ophang. Diederik.
Nee, natuurlijk verstuurt hij nu geen persberichten meer! Behalve persoonlijk langs boekwinkels gaan, met de argumenten die Therese je heeft laten opschrijven, kan je denk ik weinig doen. Hoewel... iemand van SOL heeft wel eens een tafeltje bij het toilet van de camping gezet, met een stapeltje van haar boeken ter verkoop... :)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je een doelgroep kunt bepalen bestaan er misschien mogelijkheden om die doelgroep te benaderen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoewel... iemand van SOL heeft wel eens een tafeltje bij het toilet van de camping gezet, met een stapeltje van haar boeken ter verkoop... :)
Inderdaad, en ik ging overal ook bij rommelmarkten en dergelijke zomaar spontaan met een tafeltje boeken staan. Had er zo 300 verkocht. Maar die had ik in eigen beheer laten drukken en die kostten mij nog niet de helft van de verkoopprijs, en ik kon ze voor een tientje of minder verkopen. Als je bij FM eerst een stapel zelf moet kopen met de onzekerheid of je ze kwijtraakt dan ben je duur uit. En de verkoopprijs is gewoon veel te hoog. Daarom adviseer ik ook altijd om je boek zelf te laten drukken. Dan kun je het verkopen voor een prijs die men voor een onbekende auteur nog wel wil wagen.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar, Zjors, ik heb dat laatst eens zitten bekijken op een paar sites van bedrijven die boekjes voor je drukken en ik vond het nog een behoorlijke investering. Die lage verkoopprijs waar jij het over hebt, dat werkt pas als je er flink meer dan 100 laat drukken - zoals jij blijkbaar gedaan hebt. Dan moet je er wel vrij zeker van zijn dat je er en paar honderd kwijtraakt. De mensen die ik tot nu toe tegengekomen ben die in eigen beheer hebben uitgegeven, raakten er hoogstens twintig kwijt. Er waren er ook die niet verder kwamen dan drie. Hangt ook weer van het genre af. Maar misschien zit ik verkeerd, zou kunnen. Heb misschien niet de juiste bedrijven bekeken.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat klopt wel, maar reken eens mee: Stel je bestelt 200 boeken a 4 euro per stuk = 800 euro investering. Je verkoopt ze voor een tientje. Dat verkoopt heel wat makkelijker dan de 17,95 of 18,95 die FM vaak vraagt. Je hebt dus heel wat meer kopers. Je verkoopt er 80 voor een tientje, ben je uit de kosten. Heb je nog 120 gratis exemplaren voor jezelf en om als verjaardagscadeautje te geven en heeft het je nog niets gekost. Bij FM moet je je eigen exemplaar ook nog eens kopen :confused: Of je verkoopt ze voor 8 euro. Verkoop je er nog meer, want voor die prijs gaan mensen wel een risico nemen. Bovendien kunnen ze je boek zien, je hebt ze op voorraad. Ik legde het bijvoorbeeld bij de sportclup ter inzage tegen Sinterklaas. Je verkoopt er zo 100 a 8 euro. Heb je er nog 100 om te verkopen of leuk weg te geven. Ik verkocht er ook 13 voor 100 euro ineens aan mensen. Hadden ze voor een heel jaar verjaardagscadeautjes voor hun familie :D Maar dat is allemaal een beetje off-topic, want Diederik zijn boek ligt inmiddels voor een heel wat hogere prijs (dus slechter verkoopbaar) bij FM. Dus: :ontopic: maar weer.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sinds kort plak ik de achterkant van mijn Uitverkoort (dat zich afspeelt in Hoorn), op de rookpalen van station Hoorn. En de lantaarnpalen vlak bij Blokkertje op het Breed in Hoorn (waar een moord plaatsvindt in het verhaal). Dat mag allemaal niet weet ik wel, maar enerzijds gebruik ik Prutt, dus het is makkelijk te verwijderen en daarbij Uitverkoort is een ernstig fout boek: dan mag het wel, vind ik. Vergeet internet, de straat is leeg, ik zou zeggen gebruik die om je boek te promoten. Niet in Hoorn alleen: daar ben ik bezig. Verder: het voordeel van een stapel boeken is dat je die bij Centraal Boekhuis kunt leggen, zodat je boek via de winkel die altijd open is (bol.com) verkocht kan worden, alwaar lezers kunnen zeggen wat ze van je boek vinden (klantbeoordelingen), waarmee (als die goed zijn) je inkopers van boekwinkels over de streep kunt trekken. Netto: Uitverkoort ligt nu in 9 Selexyz winkels; oa Donner en Passage. En verder Stumpel in Hoorn, en nog een boekketen in Twente. Nee ik verdien er nog niks aan, maar dat komt wel.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat klopt wel, maar reken eens mee: Stel je bestelt 200 boeken a 4 euro per stuk = 800 euro investering. Je verkoopt ze voor een tientje. Dat verkoopt heel wat makkelijker dan de 17,95 of 18,95 die FM vaak vraagt. Je hebt dus heel wat meer kopers. Je verkoopt er 80 voor een tientje, ben je uit de kosten.
Dan moet je er dus wel 80 verkopen - je zegt dat het makkelijk is, voor jou en jouw boeken blijkbaar wel, maar ik vraag me af of dat voor iedereen geldt. En nog een ander probleem: als je boeken gaat verkopen, materie dus, ben je ineens uitgever geworden, moet je je inschrijven bij de KvK, een BTW-nummer aanvragen etc. Of vergis ik me? En zo'n stapel van 400 boeken in de slaapkamer, daar verheug ik me ook niet echt op... :( . Maar ik ben het met je eens dat de boeken bij FM veel te duur zijn. Voor die prijs ga je de gok niet wagen. Vandaar mijn voorstel om de tekst als pdf on line te zetten bij SchaduwSchrijvers, zodat belangstellenden hem kunnen inzien. Maar het blijft een onhandige, omslachtige manier van verkopen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En nog een ander probleem: als je boeken gaat verkopen, materie dus, ben je ineens uitgever geworden, moet je je inschrijven bij de KvK, een BTW-nummer aanvragen etc. Of vergis ik me?
Ach welnee joh, wie taalt daar nou naar als het om dat soort aantallen gaat. En wie heeft het sowieso door. Dat moet je allemaal niet zo serieus nemen, dat is hobbymatig en zal ook zo worden beoordeeld.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
OK, hobby dus. Dan is het nog wel aardig. Als je even rekent, is het duidelijk wat het je kost om 15 boeken te kopen bij FM - daar kun je een leuk stapeltje voor laten drukken.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kan dit alles ook als ervaring zien en er voor zorgen dat je het bij je volgende boek nog beter aan gaat pakken. Met als gevolg dat dit boek dan alsnog de aandacht krijgt, die het hoort te hebben. Zo denk ik er in ieder geval over. The power of positive thinking!

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is zover. Mijn boek (een verhalenbundel) is aanvaard door Free Musketeers, de bekende druk-op-afroepuitgever, die hier inderdaad de rol van uitgever heeft. Het boek ziet er technisch uitstekend verzorgd uit. De samenwerking verliep ook prettig en soepel. Maar dan? Het boek ligt niet in de winkel en de uitgever doet vrijwel niets aan ’promotie’. Het boek is verkrijgbaar bij Free Musketeers en een hele reeks internetwinkels, zoals bol.com en selxyz.nl. Het boek heb ik aan verschillende familieleden en vrienden cadeau gegeven, meer en minder goede kennissen hebben het gekocht, en enkele anonieme personen ook… Zelf heb ik regelmatig een aantal extra boeken in huis, van waaruit ik zo nu en dan iets weet te verkopen. Ik heb ruim 100 persberichten verstuurd; die voor zover ik weet niet meer hebben opgeleverd dan de aanvraag van twee recensie-exemplaren en een interview op de Nationale boekenblog (http://www.nationaleboekenblog.nl/); misschien is het boek nog ergens vermeld in een of ander tijdschrift. Ik heb een informatieblad gemaakt, dat ik hier en daar verspreid of ophang. Het boek heeft in elk geval een zekere kwaliteit, mag ik concluderen uit de reacties van niet echt bevriende lezers. Toch blijft al met al de verkoop (na zo’n half jaar) bij enkele tientallen steken. Heeft iemand ervaring met de verkoop van niet in de winkel liggende uitgaven, of tips hiervoor? Ik zou die graag willen horen, want ik denk dat - zonder al te onbescheiden te zijn - dat mijn boek meer ’verkooppotentie’ heeft. Diederik.
Hoi Diederik, Boek in de boekwinkel of niet, met promotie moet je in een vroeg stadium beginnen. Zorg dus al snel voor een cover, een leesfragment en een auteursbio en presenteer dit alles op een site. Deel leesexemplaren uit en plaats de reacties online. Organiseer een wedstrijd met kans op een gratis exemplaar. Zo zijn er veel promotionele activiteiten te bedenken. Misschien dat familie en vrienden je daarbij kunnen helpen. Wees creatief en ludiek! Is het boek klaar, zoek dan contact met de lokale media. Een interview in een regionaal dag- of weekblad of aandacht via regionale radiozenders is van essentieel belang. Blijf promoten. Al eens gedacht aan een mailing naar de bibliotheken via NBD/Biblion? Ga een volgende keer in elk geval in zee met een uitgever die je daarbij kan helpen en het boek beschikbaar maakt voor de boekhandel. Aandacht in de media betekent dat er vraag ontstaat. Pas dan bestelt de boekhandelaar en is hij of zij bereid het in kleine aantallen op voorraad te nemen. Succes!

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, Ik werk voor een bedrijf met vier filialen in Nederland. Mijn nieuwste kerstroman` De kerst die toch nog goed kwam`had ik net uitgebracht. Ik ben naar mijn directeur gestapt en heb hem gevraagd, of hij misschien het boekje in de kerstpakket wilde doen. Hij vroeg een paar dagen bedenktijd. Na een paar dagen sprak zijn vrouw mijn echtgenote aan. En er werden 165 boeken besteld. Misschien is dat ook een sugestie voor jou. Ik woon op de Veluwe, terwijl het boek in mijn geboorteplaats Katwijk aan Zee afspeelt. Het boek loopt goed in mijn woonplaats, waar ik ze in de supermarkt heb liggen. Elke keer moet ik boeken bijbestellen. Want ze gaan als broodjes. Misschien ook een sugestie. In Katwijk loopt hij een stuk minder. Goeie promotie gemaakt. Maar heb zware concurentie van boeken over de visserij die tegelijk met mijn roman zijn uitgebracht. Ook werk ik bij een bedrijf met een grote klantenkring. Verschillende hebben mijn interview in de krant gelezen en vragen naar het boek. Oftewel goeie promotie is belangrijk. Succes ermee.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste mensen,

Bedankt voor jullie reacties en ideeën.

Ik heb natuurlijk eerst een aantal reguliere uitgevers geprobeerd, voordat ik bij FM uitkwam. Naderhand hoorde ik van de provinciale schrijfconsulent dat ik het wellicht beter nog een aantal uitgevers had kunnen proberen. (Maar adviseert Handboek Schrijven niet het tot een stuk of vier te beperken?) In elk geval ondersteunt die consulent me nu met de publiciteit. Verder moet je - denk ik - veel gebruik maken van netwerken zoals Facebook.

Een aantal van jullie adviezen zal ik ik zeker nog oppakken.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien kun je samenwerking zoeken met andere partijen. Voor mij werkt dat erg goed. In samenwerking met het plaatselijke museum ben ik bezig met het opzetten van een voorleesweek op de scholen. De kinderen krijgen een kleurplaat en worden met hun ouders uitgenodigd voor de prijsuiteiking in het "atelier" van het museum. Ze mogen dan, net al de hoofdpersoon in mijn boek, zelf op de muren tekenen. Standje met boeken erbij.... en verkopen maar! Het museum koopt de boeken in en ik krijg mijn royalties. Zo verdienen we er allebei aan. Ik heb nu al toezeggingen van de plaatselijke tvzender dat ze komen filmen en een vraag van een cultureel radioprogramma om erover te komen vertellen. Wat het gaat opleveren weet je niet van te voren, maar zo raak je wel bekend. Kijk wat je kunt doen bij jou in de buurt en wat je zelf kunt geven aan anderen. Nodig een wethouder uit (of een andere bekende) voor het uiteiken van prijzen of in ontvangst nemen van een eerste exemplaar. Daar houdt de pers van. Hoewel ik zelfs verdiend heb op mijn eerste boek, denk ik inmiddels zelf niet meer zo in termen van "terugverdienen". Het is meer een kwestie van investeren in mezelf. Die eerste bundel van columns heeft me al zoveel andere dingen opgeleverd. Bekendheid, status, nieuwe schrijfopdrachten, reclame voor mijn bedrijf, goede contacten. En elk kind dat mijn boek straks koopt en leest is er één. Daar doe je het uiteindelijk voor.