Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Flashback in tegenwoordige tijd schrijven

Goedemorgen, Een nieuw lid hier! Heb al diverse topics doorgelezen (allemaal zeer behulpzaam!) maar de volgende vraag heb ik nog niet gehoord. Mijn verhaal (althans, dat moet het nog worden) wordt ingeleid met een klein stuk wat in de tegenwoordige tijd afspeelt. Daarna wordt de hoofdpersoon geïnterviewd en verteld zei alle gebeurtenissen. Kan deze "Flashback" (Wat in principe het hele verhaal beslaat) in de tegenwoordige tijd geschreven worden? Of is dit verwarrend? Groeten José

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi José. Een vraag zoals jij die stelt hangt ook voor een groot gedeelte van de uitvoering af. Maar zo op het oog ... Je schrijft de flashback in TT in de proloog? Dan denk ik dat het wel duidelijk is, het staat los van de rest van het verhaal. Ook binnen een tekst moet het wel lukken. Ze dacht eraan hoe het ging, toen, die allereerste keer. Het was nauwelijks een succes te noemen en het was in een klap duidelijk dat ze zich met meer ernst op haar opleiding moest werpen. Zo stil ze kan beweegt ze zich door het gebouw. Eén, twee, drie deuren aan haar rechterhand, dan de lift aan haar linkerhand. Voor deur 348 blijft ze staan. Hier is het. Nog een keer controleert ze haar wapen. Oogcontact met Jan. Hij knikt. Zij knikt. Dan zet hij zijn schouder tegen de deur en drukt hem open. Tien minuten later is alles achter de rug, maar dan is er wel iemand dood en moeten zowel zij als Jan naar het Academisch om hun schotwonden te laten behandelen. Tot tien minuten geleden had ze de herinnering aan die dag weggedrukt. Maar Jan had gelijk, het was zowel zijn schuld als de hare, en uiteindelijk was het altijd de grootste schuld van de crimineel, die steeds de keuze had om zich aan de wet te houden. Het was goed zo. Dit keer was ze getraind en scherp en er zou niets misgaan.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
(off topic) - tsss, da´s echt toevallig Sjee, jou zocht ik net, daarom was ik even hier - (/off topic)

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuulijk kan dat. Het boek dat ik nu schrijf speelt in 1959. De hoofdpersoon vertelt haar leven van toen volledig in de tegenwoordige tijd. Niks mis mee. Lijkt me. Welkom hier trouwens.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Cerdiwen: Het proloog is in tegenwoordige tijd het word een kleine inleiding zodat je weet dat de hoofdrolspeelster zelf verteld over de gebeurtenissen. Dan begint echt het boek... (hmm dat is dus de oplossing..) Proloog=inleiding en hoofdstuk 1 begint ze meteen te vertellen! Thanx allemaal!

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
José, welkom hier! :) Bij een proloog kan dat wel. Maar als het gewoon het eerste stukje van het boek is, en daarna een witregel en verder met de rest, kan het m.i. ook. Zeker in jouw stukje. Btw, als je eerst de gebeurtenissen leest en daarna leest dat de hoofdpersoon dat vertelt, wordt het dan niet een herhaling? (zo lijkt het mij tenminste) Tjonge, Ceridwen, spannend stukje. Ik was bijna meteen geboeid :)

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee het is anders.. In inleiding (echt een heel kort stukje) wordt er vanuit het oogpunt van de interviewer verteld wie er voor hem/haar zit. Dan begint de hoofdrolspeelster te vertellen wat er gebeurt is.. De interviewer weet uiteraard het verhaal nog niet...