Start » Forum » Aanhalingstekens, enkel & dubbel

Aanhalingstekens, enkel & dubbel

7 reacties [Laatste bericht]
MarliesJ
Laatst aanwezig: 9 jaren 46 weken geleden
Sinds: 23 Nov 2009

Aanhalingstekens, enkel & dubbel

Hallo allemaal,

Ik ben in de war. Als ik boeken erop nakijk, zie ik dat dialogen vaak tussen enkele aanhalingstekens staan. Kijk ik echter naar Wikipedia, dan zouden het dubbele aanhalingstekens moeten zijn: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aanhalingsteken

Zijn de regels aan veranderlijkheid onderhevig?
Maakt het misschien niet uit en kan het allebei?
Of...?

Groetjes,
Marlies.

Reacties

jeri
Laatst aanwezig: 1 jaar 52 weken geleden
Sinds: 19 Aug 2009

Volgens mij kan het allemaal. Als je maar consequent bent. In Jip en Janneke staan helemaal geen aanhalingstekens als er gepraat wordt.

marlies
Laatst aanwezig: 16 weken 2 dagen geleden
Sinds: 23 Feb 2006

Meestal worden enkele gebruikt, maar dubbele mogen ook. Zoals jeri als zegt: als je maar consequent bent.

jascha
Laatst aanwezig: 5 weken 4 dagen geleden
Sinds: 2 Aug 2009

Hier zijn volgens mij meerdere topics van. Ik heb er hier iig een:

http://www.schrijvenonline.org/forum/7281

Kajszi
Laatst aanwezig: 7 jaren 18 weken geleden
Sinds: 6 Okt 2009

Beide mag, maar de dubbele zijn een beetje achterhaald. Onze samenleving wil het wat strakker en daarom zijn de enkele aanhalingstekens in opmars. Die zijn wat soberder. Maar uiteindelijk gaat het inderdaad om consequent werken. Gebruik één systeem en wijk er niet van af.

Je kan wel variëren binnen aan aanhaling. Als een peronage iets aanhaalt in een zin, dan kan je dit tussen het andere soort aanhalingstekens plaatsen dan diegen die je normaal gebruikt.

We stonden voor de rand van een diepe afgrond en hebben ondertussen een grote stap voorwaarts gezet. -- Mobutu Sese Seko kuku Ngbendu Wardbanga

gizmo
Laatst aanwezig: 2 jaren 17 weken geleden
Sinds: 27 Nov 2009

bdankt voor de reacties.

Ik zal er goed op letten in het vervolg. En natuurljk hetgeen dat ik verkeerd heb gedaan in mijn ms veranderen nod

Als ik schrijf, kan ik even ontsnappen van de harde realiteit en waan ik mezelf in een andere wereld waar ik de touwtjes in handen heb!

yvonnecm
Laatst aanwezig: 4 jaren 2 weken geleden
Sinds: 2 Mrt 2009

Je kunt ook kijken in Schrijfwijzer van Jan Renkema. Hoofdstuk 6: leestekens. Daar staat het heel duidelijk uitgelegd.

Atreju
Laatst aanwezig: 9 jaren 45 weken geleden
Sinds: 28 Jul 2009

Hoi Marlies J,

Ik kwam een tijdje geleden met dezelfde vraag en kreeg een hele hoop reacties.
Ik vond het zelf erg lastig omdat ik het verhaal het liefst met enkele aanhalingstekens had geschreven (vond ik iets rustgevender overkomen), maar de uitgeverij wilde het met dubbele hebben.
Het zijn uiteindelijk dubbele geworden en ik heb er geen spijt van. Je bent dan gelijk één van de weinige die dat dan nu nog heeft. En idd op school leer je het met dubbele, dus waarom de verandering?!

Ik ben benieuwd wat ik met het volgende manuscript ga doen.........
De regel van 'consequentie' blijft.

Tip: 'Voor de vorm' taalvraagbaak voor schrijvers, geschreven door: Pyter Wagenaar, uitgeverij: Augustus

• Hoe schrijf je subtiel over emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Minicursus flashbacks
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's 
  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 16:00 uur, dan krijg je het nummer thuisgestuurd!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór maandag 16:00 u.!

Word abonnee