Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

punt, komma's en hoofdletters

Hallo, Ik had even een vraag. Wie kan mij vertellen hoe het nou eigenlijk gaat met de punten, de komma's en hoofdletters in een zin. Ik zal een voorbeeld geven uit mijn eigen manuscript. Melissas moeder schaamde zich en bloosde. ‘Het spijt me, maar mijn dochter wil dat hondje echt heel graag. En als ze iets heel graag wil, dan gaat ze gillen.’ ‘Nou, als dat mijn dochter was geweest,’ zei de mevrouw van het dierenasiel. ‘Kreeg ze een klap voor haar blote billen!’ Is de laatste zin goed i.v.m de punten, komma's en hoofdletter? Of moet het zijn: 'Nou, als dat mijn dochter was geweest.' Zei de mevrouw van het dierenasiel. 'Kreeg ze......... Of: 'Nou, als dat mijn dochter was geweest,' zei de mevrouw van het dierenasiel, 'kreeg ze...... (Misschien een beetje verwarrend, maar het gaat dus om de punten en komma's en hoofdletters. Die ik niet goed snap.) Ik heb in verschillende boeken gekeken hoe dat soort zinnen neergezet worden met de punten, komma's en hoofdletters, maar het verschilt heel vaak. Heeft dat dan te maken met de soort vraag in de zin of het soort gesprek? Of bestaat daar niet zoiets standaards voor? In ieder geval bedankt.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het hier hoort te zijn: 'Nou, als dat mijn dochter was geweest,' zei de mevrouw van het dierenasiel, 'kreeg ze een klap voor haar blote billen!' Die laatste is dus goed. ;) Zo moet het eigenlijk altijd, tenzij de zin echt beëindigd wordt. Het moet trouwens Melissa's moeder zijn, omdat het op een klinker eindigt (anders zou je het uitspreken als 'sas' in plaats van 'saas'.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het een afgesloten zin is, gebruik je een punt. Bijvoorbeeld: 'Nou, ik ben blij dat mijn dochter zoiets niet flikt,' zei de mevrouw van het dierenasiel. 'Anders zou ze me toch een oplawaai krijgen...' In jouw voorbeeld, zou ik een komma gebruiken, omdat de zin gewoon doorloopt. Dus: 'Nou, als dat mijn dochter was geweest,' zei de mevrouw van het dierenasiel, 'kreeg ze me toch een knal.' Ik gebruik dat soort constructies zelf ook, maar let er wel op dat ik het voldoende varieer. Het schijnt nogal onrustig te lezen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gizmo, het is slim om de Schrijfwijzer van Renkema aan te schaffen, of het boek Voor de vorm van Pyter Wagenaar. Daar staan al dit soort dingen en alle volgende vragen die je vast nog krijgt, helder beantwoord.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals Jennifer en Ing het weergeven zou ik het ook doen.
Ik heb in verschillende boeken gekeken hoe dat soort zinnen neergezet worden met de punten, komma's en hoofdletters, maar het verschilt heel vaak.
Details in interpunctie kunnen inderdaad verschillen per uitgever. Als je ervoor zorgt dat je zelf consequent bent, dan is het eenvoudiger om aan te passen als iemand daarom vraagt. Maar een zin zoals deze, die gewoon doorloopt met een zegt hij zegt zij ertussenin, moet echt zo genoteerd worden, zonder hoofdletters tussendoor.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hey nu lukt het wel. Ik heb al eerder bedankt voor de reacties geschreven en dat kwam toen tussen een heel andere post te staan van iemand met ongeveer dezelfde vraag.(volgens mij ging dat forumonderwerp over aanhalingstekens) Nou ja wat gek.