Start » Forum » punt, komma's en hoofdletters

punt, komma's en hoofdletters

8 reacties [Laatste bericht]
gizmo
Laatst aanwezig: 2 jaren 17 weken geleden
Sinds: 27 Nov 2009

punt, komma's en hoofdletters

Hallo,

Ik had even een vraag. Wie kan mij vertellen hoe het nou eigenlijk gaat met de punten, de komma's en hoofdletters in een zin.

Ik zal een voorbeeld geven uit mijn eigen manuscript.

Melissas moeder schaamde zich en bloosde. ‘Het spijt me, maar mijn dochter wil dat hondje echt heel graag. En als ze iets heel graag wil, dan gaat ze gillen.’
‘Nou, als dat mijn dochter was geweest,’ zei de mevrouw van het dierenasiel. ‘Kreeg ze een klap voor haar blote billen!’

Is de laatste zin goed i.v.m de punten, komma's en hoofdletter?
Of moet het zijn:

'Nou, als dat mijn dochter was geweest.' Zei de mevrouw van het dierenasiel. 'Kreeg ze.........
Of:
'Nou, als dat mijn dochter was geweest,' zei de mevrouw van het dierenasiel, 'kreeg ze......

(Misschien een beetje verwarrend, maar het gaat dus om de punten en komma's en hoofdletters. Die ik niet goed snap.)

Ik heb in verschillende boeken gekeken hoe dat soort zinnen neergezet worden met de punten, komma's en hoofdletters, maar het verschilt heel vaak.

Heeft dat dan te maken met de soort vraag in de zin of het soort gesprek? Of bestaat daar niet zoiets standaards voor?

In ieder geval bedankt.

Als ik schrijf, kan ik even ontsnappen van de harde realiteit en waan ik mezelf in een andere wereld waar ik de touwtjes in handen heb!

Reacties

Jennifer Wegman
Laatst aanwezig: 4 jaren 43 weken geleden
Sinds: 28 Jul 2009

Ik denk dat het hier hoort te zijn:
'Nou, als dat mijn dochter was geweest,' zei de mevrouw van het dierenasiel, 'kreeg ze een klap voor haar blote billen!'
Die laatste is dus goed. wink

Zo moet het eigenlijk altijd, tenzij de zin echt beëindigd wordt.
Het moet trouwens Melissa's moeder zijn, omdat het op een klinker eindigt (anders zou je het uitspreken als 'sas' in plaats van 'saas'.

Mijn eerste boek, Vollemaanskracht!
http://www.boekscout-yo.nl/boek.asp?id=763

Ing
Laatst aanwezig: 18 weken 12 uren geleden
Sinds: 2 Feb 2007

Als het een afgesloten zin is, gebruik je een punt. Bijvoorbeeld: 'Nou, ik ben blij dat mijn dochter zoiets niet flikt,' zei de mevrouw van het dierenasiel. 'Anders zou ze me toch een oplawaai krijgen...'
In jouw voorbeeld, zou ik een komma gebruiken, omdat de zin gewoon doorloopt. Dus:
'Nou, als dat mijn dochter was geweest,' zei de mevrouw van het dierenasiel, 'kreeg ze me toch een knal.'
Ik gebruik dat soort constructies zelf ook, maar let er wel op dat ik het voldoende varieer. Het schijnt nogal onrustig te lezen.

jascha
Laatst aanwezig: 5 weken 3 dagen geleden
Sinds: 2 Aug 2009

Dit is eigenlijk ook wel een vraag van mij. Ik luister dus even met mijn ogen mee.

Zjors
Laatst aanwezig: 3 jaren 37 weken geleden
Sinds: 3 Jan 2005

Gizmo, het is slim om de Schrijfwijzer van Renkema aan te schaffen, of het boek Voor de vorm van Pyter Wagenaar. Daar staan al dit soort dingen en alle volgende vragen die je vast nog krijgt, helder beantwoord.

Is een boek in Eigen Beheer alleen voor losers? : http://www.nettyvankaathoven.blogspot.nl/

Ceridwen
Laatst aanwezig: 28 weken 4 dagen geleden
Sinds: 15 Feb 2006

Zoals Jennifer en Ing het weergeven zou ik het ook doen.

gizmo schreef:

Ik heb in verschillende boeken gekeken hoe dat soort zinnen neergezet worden met de punten, komma's en hoofdletters, maar het verschilt heel vaak.

Details in interpunctie kunnen inderdaad verschillen per uitgever. Als je ervoor zorgt dat je zelf consequent bent, dan is het eenvoudiger om aan te passen als iemand daarom vraagt. Maar een zin zoals deze, die gewoon doorloopt met een zegt hij zegt zij ertussenin, moet echt zo genoteerd worden, zonder hoofdletters tussendoor.

gizmo

bedankt voor alle reacties

Als ik schrijf, kan ik even ontsnappen van de harde realiteit en waan ik mezelf in een andere wereld waar ik de touwtjes in handen heb!

gizmo

hey nu lukt het wel.

Ik heb al eerder bedankt voor de reacties geschreven en dat kwam toen tussen een heel andere post te staan van iemand met ongeveer dezelfde vraag.(volgens mij ging dat forumonderwerp over aanhalingstekens)
Nou ja wat gek.

Anoukboek
Laatst aanwezig: 6 jaren 31 weken geleden
Sinds: 24 Nov 2008

Je moet alleen de komma´s achter ´geweest´even omkeren.

Wees maar jezelf, er zijn al zoveel anderen (Loesje)

Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!