Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

schreeuwend schrijven

Hallo iedereen! Ik ben bezig met een stukje tekst waar een persoon schreeuwt. Hoe kan ik dat het beste schrijven? Bijvoorbeeld: "HOE KUN JE DAT NU DOEN?" schreeuwde hij "Hoe kun je dat nu doen?!!!" schreeuwde hij Is het vervelend om alles in hoofdletters te schrijven of komt het juist duidelijker over?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet ook niet op de spellingscontrole vertrouwen voor literaire teksten. Die dingen zijn gemaakt om zakelijke teksten te checken. Appel, jawel, dat zie je juist zelfs steeds meer, die "nieuwe" constructie. 'Zo hoort het niet', vond Micha. Zo dus. Brr.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O, ik wist niet dat die regel sinds kort ook vaker in boeken wordt toegepast! Ik - journalist - gebruikte in het script van mijn eerste boek ook: 'Ik ben het daar niet mee eens', zegt Petra. Maar dat heeft de uitgever voor me aangepast en nu heb ik mezelf aangeleerd om in fictionele teksten de komma voor het aanhalingsteken te plaatsen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij Fee moest de komma voor het aanhalingsteken, bij Een haai nu juist weer niet. Volgens mij zei Zjors x - geleden al eens dat het handig was om vooral voor jezelf consequent te blijven, ivm het makkelijk vervangen, en gelukkig was dat ook zo. Ik ben nog even langs de boekenkast gelopen; in kinderboeken zie ik vaker hoofdletters, schrijfletters of zgn. handgeschreven letters. In andere boeken zie ik het eigenlijk niet. Het wordt in alle gevallen spaarzaam gebruikt. Misschien is het net zoiets als het woordje ´sorrie´; als je dat te vaak zegt boet het ook aan kracht in.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Via google las ik zoiets als dit: 'Zeg Peter', zei Wilma, 'weiger alsjeblieft niet.' 'Ik kom pas,' zei Wilma, 'als het avond is.' Met andere woorden: als in een normale zin een komma wordt gebruikt, komen aanhalingstekens (of teken) voor de komma. Even verduidelijken. 'Zeg Robert, weiger alsjeblieft niet.' 'Ik kom pas als het avond is,' zei Wilma. Voor mijn gevoel volkomen zot. Maar ik meen me te herinneren dat Helga zoiets noemde.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jullie zijn wel wat off topic bezig nu, met die komma's! :ontopic: Ik vraag me trouwens af waar Igaastra blijft. Zij wilde toch weten over schreeuwend schrijven, maar ze laat zich niet meer zien. :?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar dan is het dus precies andersom, Tja. De komma komt er wel in (dus voor het aanhalingsteken) als die in de zin zit.