Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Perspectief, schrijfstijl

Hallo, Ik zit al sinds ik met mijn verhaal begonnen ben met het probleem vanuit welk oogpunt ik het verhaal wil vertellen. Momenteel is het geschreven met dialogen en gedachten letterlijk uit de hoofdpersoon dus vanuit het "ik" Daarbij heb ik erbuiten om dat een verteller weer gedeeltes van het verhaal vervolgd zodat de tijd verder gaat. Is dit een goede combinatie? Of is het handiger alles vanuit de ik te laten gebeuren? En hoe zorg je dan dat het verhaal verder komt en dat er tijd voorbijgaat? Ook zit ik nogal met verleden en heden te rommelen, en kan dat op deze manier samen? Passage: Ga gewoon niet. Je kan nu gewoon weggaan. Nee je bent stom bezig dan! Dat ben je toch al wat maakt dit dan nog uit? Met tegenzin liep ze naar de ingang toe, al haar moed greep ze weer bijeen om dan toch maar weer naar binnen te gaan. Ze zag dat de rest nog bezig was met de dagopening. Ze bleef in de hal wachten. Ze drufde niet zomaar binnen te lopen en de groep te onderbreken. Ze zag dat Philip opkeek naar haar. Snel keek ze weg en ging om het hoekje zitten. Na afloop kwam Philip aangelopen. “Goed dat je er weer bent Charissa. Je hebt om elf uur een afspraak staan met de arts. Je moet dus even aan school door geven zo dat je om elf uur een afspraak hebt. En ik heb wat voor je loop even mee.” Gehoorzaam volgde Charissa Philip naar het kantoor. Hij gaf haar een mapje met daarin tientallen blaadjes. Op elk blad stond een datum zo moest ze elke dag in de tabel eronder de gebeurtenissen van die dag beschrijving en in de kolom ernaast een cijfer geven aan de spanning die ze erbij voelde. Net alsof dit gaat helpen. Het heeft allemaal geen zin meer. Charissa nam de map aan zonder iets te zeggen ze hoopte de kamer te kunnen verlaten zonder nog iets te hoeven doen. Met de nadruk op bellen naar school. Alsof Philip haar gedachten las pakte Philip de telefoon op. “Hier heb je het nummer van school, bel ze even dat je wat later op school komt.” Philip hield de telefoon toereikend in zijn hand. Nee! Dit kan hij niet maken! Nee dit kan niet! Dit kan ik niet! Ik ga niet bellen! Ik kan dat echt niet. Alvast bedankt voor reacties, Hoitjes

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is denk ik meer iets voor het forum proeflezen. Daar kun je stukken tekst (max. 500 woorden) laten lezen en specifieke feedback vragen (zoals je in je bericht al doet). Verder zijn er al een aantal onderwerpen over perspectiefgebruik waar je misschien wijzer uit kan worden, een recente is deze: http://www.schrijvenonline.org/forum/100183 . Verder zijn er ook schrijfoefeningen te vinden op deze site m.b.t. perspectiefgebruik (atelier, oefeningen). Succes!

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is denk ik meer iets voor het forum proeflezen. Daar kun je stukken tekst (max. 500 woorden) laten lezen en specifieke feedback vragen (zoals je in je bericht al doet). Verder zijn er al een aantal onderwerpen over perspectiefgebruik waar je misschien wijzer uit kan worden, een recente is deze: http://www.schrijvenonline.org/forum/100183 . Verder zijn er ook schrijfoefeningen te vinden op deze site m.b.t. perspectiefgebruik (atelier, oefeningen). Succes!
Bedankt voor je reactie! Ik zal het ook even voorleggen in het proeflezen. Ik wist niet goed waar ik het moest posten. Ik heb er wel het een en ander over gelezen inmiddels op de site, maar vind het lastig te bepalen voor mijn type verhaal. Dus is het inderdaad een goed idee het daar te posten. De schrijfoefeningen is misschien ook geen gek idee om eens te bekijken, ga ik morgen even doen :) bedankt voor de tips. Hoitjes