Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Doorschrijven of nieuwe regel beginnen?

Hallo allemaal, Ik ben net nieuw op het forum en had een vraag die ik al heel lang heb. Als je een boek leest zie je altijd dat als iemand iets zegt of er is een handeling, dat er bijna altijd een nieuwe regel begint. Bijv: Ze stonden een poosje zachtjes met elkaar te praten en het zwarte paard te bekijken. Daarna voegden ze zich bij de anderen. De ridder met de hoorn wendde zich weer tot de rovers en vroeg op scherpe toon: "van wie is dat paard?" "Dat is van hem," antwoordde een der rovers, naar hoofdman knikkend. Ze liepen verder... (De brief voor de koning) Dit komt eigenlijk in elk boek voor, een nieuwe regel met een stukje open gelaten tekst (tab) en dan verder. Mijn vraag luidt: moet ik dit ook tijdens het schrijven in bijvoorbeeld word doen of doet de uitgever dit voor me? Ik hoop dat iedereen het begrijpt. Jos

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je dat zelf moet doen, Joszy. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar zij zetten het in de juiste formaat. Een nieuwe regel echter, is van invloed op je verhaal. Bijvoorbeeld alleen: 'Ze zweeg.' leest anders dan dat er een hele zin achter geknald wordt. Het geeft een rusttijd. Dat is iets wat je zelf moet bepalen, denk ik.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat moet jij doen natuurlijk. Waarom zou de uitgever dat voor je doen? :confused: Je zet toch zelf ook al de punten en de uitroeptekens en zo. Dus geef je zelf ook aan wanneer er een ander gaat praten of handelen. Anders is de tekst voor jezelf toch ook onleesbaar.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil alleen weten of echt alles moet. Ik snap zelf ook wel dat ik punten uitroeptekens komma's enzevoorts erin moet zetten, maar als ik een uitgever heb die het net wat anders zou willen, moet ik dit dan zelf gaan veranderen of verandert de uitgever dit voor me?

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je zelf moet aanvoelen hoe je de tekst moet schrijven en schikken. Op die manier hou je de controle over je verhaal. Er zijn niet echt "regels" die bepalen of een nieuwe handeling of elke zin op een nieuwe regel moet beginnen. Het geheel moet gewoon vlot leesbaar zijn. Zoals Jascha het zei: "Ze zweeg" kan waarschijnlijk best als allenstaande alinea geschikt worden, om de dramatiek van dat zinnetje te vergroten.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oke heel erg bedankt! Ik ga gewoon het verhaal schrijven zoals ik het wil, mocht de uitgever het dan toch net iets anders willen is dat altijd nog te veranderen. Bedankt!

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik heb geleerd, is dat er wel een regel is voor dialogen. Daar moet je consequent op een nieuwe regel beginnen als er een andere persoon aan het woord (of aan het handelen) is. Wat ook werkt: Pak er eens een bestaand boek bij en kijk hoe het daar wordt gedaan. Daar leer ik het meeste van. Succes.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou niet steeds doortabben en het is zeker niet in alle boeken de gang van zaken. Misschien dat het wat makkelijke leest voor sommigen maar geef mij maar een lap samenhangende tekst. Een hele alinea leest toch wat vlotter door, maar dat is mijn persoonlijke mening. Je moet het doen zoals jij vind dat jouw verhaal het best gepresenteerd wordt.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet dat zelf doen en de regel is inspringen bij een nieuwe alinea. Een persklaarmaker kijkt het hele manuscript na voor het naar de drukker gaat, maar dan heb je het over de laatste foutjes en verkeerd afgebroken woorden e.d., niet over de alineaindeling.