Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Revolutie in Uitgeversland - Tenpages.com

Ik kreeg vandaag dit spammailtje (en ik vermoed dat ik niet de enige ben):
Beste Micha Meinderts, Gefeliciteerd, u bent ontdekt! Wij hebben uw publicaties in het magazine Blanco Regel gelezen en het viel het ons op dat u graag en goed schrijft. Schrijverskwaliteiten als die van u zien we graag groeien. Daarom hebben we Revolutie in Uitgeversland opgericht: een uniek en vernieuwend uitgeefplatform, dat begin 2010 online gelanceerd wordt. We nodigen u van harte uit om als eerste bij dit spraakmakende concept betrokken te zijn. Het concept is een initiatief van Valentine van der Lande. Na jaren ervaring te hebben opgedaan bij bedrijven als De Arbeiderspers en Bol.com besloot ze dat het tijd was voor een Revolutie in Uitgeversland. Het doel: schrijvend talent een kans te geven om door te breken, zonder de traditionele paden in de uitgeefbranche te betreden. Revolutie in Uitgeversland werkt samen met grote namen in de internet- en uitgeefwereld. Gunt u uzelf een vervolgstap in uw schrijfcarrière? Stuur ons dan een reactie op deze e-mail. Wij nemen contact met u op en geven u meer informatie over ons uitgeefconcept.
Vooral vreemd omdat ik voor zover ik weet geen publicaties heb in Blanco Regel, ik heb alleen vorig jaar een artikel geredigeerd. Ik vermoed dus dat ze gewoon het hele colofon hebben doorgespit en iedereen hetzelfde mailtje hebben gestuurd. Lekker inspelen op de schrijversego, woei. Maar goed, het gaat dus om het concept. Nog weinig over bekend, op de site staat ook niet zo bijster veel nog. Wat denken we? Weer een POD? Of nog erger, echt puur en alleen digitaal uitgeven? Ik wil altijd het naadje van de kous weten bij dit soort "nieuwe" concepten, voor een betrokkene dit topic vindt en uit zijn slof schiet over "achterdocht" en "kritiek" en "openstaan voor nieuwe initiatieven" enzo. Ik hou gewoon niet van geheimzinnigheid, ik wil weten waarom ze denken dat dit werkt, zeker aangezien ze blijkbaar mijn medewerking wensen. Dus. Iemand meer info?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijverke, dank je. Natuurlijk houd ik de reacties in de gaten, daar kunnen we ook van leren. Ik moet wel bekennen dat ik had besloten me nu even afzijdig te houden van het gesprek. Maar wil natuurlijk wel je vragen beantwoorden. @MichaM ik was gewoon even de deur uit. Moet ook gebeuren he! Maar goed, in antwoord op de vragen van schrijverke, hopelijk verheldert dit een beetje: Ik weet niet op wie je doelt met spijtoptanten, maar de voor de lancering uitgenodigde schrijvers hebben inderdaad in zekere zin een andere positie (namelijk nog niet allemaal akkoord gegeven op de AVW) en die kunnen zich dus wel terugtrekken. Al zouden we dat natuurlijk wel jammer vinden, want er zitten heel goede werken tussen. Het is overigens niet zo dat we die regel hebben bedacht om het vervelend te maken voor de schrijver, we willen alleen voorkomen dat lezers investeren in een manuscript en de schrijver zich vervolgens terugtrekt. Dat zou voor de lezers ook niet leuk zijn. Bovendien investeren wij als TenPages.com (soms heel direct, soms indirect) ook in een schrijver dus een periode van (maximaal) vier maanden om het een kans te geven leek ons redelijk. Uiteraard zijn er uitzonderingen op die regel, maar in de basis lijkt het mij niet onredelijk. Vergelijking literair agent gaat inderdaad in een hoop gevallen ook niet op, ik noemde hem vooral om onze rol (stap) in de waardeketen van het boek weer te geven. Uiteraard dragen wij ook bij aan de promotie van de schrijver. De eerste schrijver is bijvoorbeeld al op NOS radio 1 geweest, NOS Nederland 3 Journaal en maandag op AT5 - terwijl hij nog niet eens een boek heeft uitgegeven. Dat kun je van de meeste literair agenten niet zeggen! ;) Ik hoop dat wij meer waarde kunnen toevoegen voor de schrijver dan als hij via een van de traditionele methoden wordt uitgegeven, anders doen we ons werk niet goed. Natuurlijk wist ik van het bestaan van SM, ik heb ook contact gehad met de oprichter. Maar ik hoop dat jullie zien dat het toch echt een heel ander concept is. Ik zie natuurlijk dat SM bepaalde keuzes heeft gemaakt en die spreken ongetwijfeld een bepaalde doelgroep aan. En wij doen het anders; dat is een keuze. Natuurlijk geloven wij dat dit beter werkt voor de schrijver, anders hadden we het niet op deze manier opgezet. Grootste verschil is dat geen TenPages.com een onafhankelijk platform is dat bemiddelt tussen schrijver, lezer en uitgever, in plaats van een uitgeverij waar je als lezer in feite voorintekent voor een boek en daarmee de eventuele uitgave ondersteunt. Wat het beste werkt? Ik weet het ook niet, de toekomst zal het leren. Ik verwacht dat wij in staat zullen zijn een noemenswaardig aantal boeken uit te geven en, ook met behulp van de lezers en de websitegebruiker, zo'n boek bij voldoende lezers onder de aandacht te brengen om een substantiele oplage te breiken (minimale eerste oplage is 2000 stuks). Tot nog toe zijn we in elk geval blij dat we sinds de lancering nieuwe, en een stel heel goede, manuscripten hebben aangetrokken. En lezers die geloven in sommige werken en daarin aandeelhouder worden. Bij TenPages.com kun je niet met geld schuiven, wij vinden dat niet zuiver, je gaat ervoor als lezer of niet. Immers, als je als schrijver ineens in aantal verkochte aandelen op achteruit gaat, dat is ook niet motiverend lijkt mij. Bovendien kun je bij ons je geld daadwerkelijk naar je bankrekening laten uitkeren dus terugkrijgen (vanaf 10 euro, omdat het geen doen is allerhande lossen eurootjes uit te keren en bovendien kopen de meeste lezers toch meer aandelen). Dat is ook een bewuste keuze geweest. Ik hoop dat dit een en ander heeft verduidelijkt!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Valentine, een ding is me nog niet duidelijk. Zou je daar antwoord op kunnen geven? Je schrijft dat je als 'tenpages' enkel inkomsten genereert uit royalty's. Maar er wordt 10.000 euro ingelegd door aandeelhouders. Je geeft 5000 euro aan de uitgever. Je geeft 1000 euro als voorschot aan de schrijver. Die 1000 euro komen dus als het boek goed verkoopt weer terug bij de uitgever, want die worden van de royalty's afgetrokken. Of komt die 1000 euro terug bij jullie? Verder staat er dan nog ergens 4000 euro op een rekening. Ik neem aan op die van jullie?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Wat mij betreft, mag een onderneming best geld verdienen - dat zal wel moeten en mij kan het niet schelen, hoeveel. Dus als Tenpages 4.000 euro verdient aan het doorsluizen van een manuscript naar een uitgever: waarom niet. Tenpages hoeft zich wat mij betreft daarover niet te verantwoorden, dat doen andere kleine ondernemingen ook niet over hun winst, evenmin als auteurs hier in het openbaar vertellen hoeveel geld ze verdienen met hun boeken. De grote vraag is en blijft alleen: wie krijgt met tien pagina's tekst zoveel aandeelhouders bij elkaar dat er 10.000 euro in het laadje komt? En op basis waarvan kiezen die aandeelhouders voor die tien pagina's? Het kunnen geen toevallige site-passanten zijn, die wat tekst lezen, zien dat er (bijvoorbeeld) 121 aandelen in het lijstje staan, en besluiten: kom, ik doe er ook nog eens een paar bij. Tweeduizend aandelen is verschrikkelijk veel om in korte tijd bij elkaar te sprokkelen, dus met een paar kom je er niet.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Lucratieve zaak voor TenPages. Hier rammelt het wel heel erg. Een willekeurige lezer kent TenPages niet eens. Een minimale oplage van 2000? Forget it.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, nu ja, ach, als je nu als 10P zelf investeert in een boek (met virtuele of echte aandelen), en dat boek wordt mooi uitgegeven met een verkoopcampagne die net zo mooi is, dat schept moed bij de burger en dan, ja, misschien gaat het dan best lopen. Goed voorbeeld doet goed volgen, immers?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat mij betreft, mag een onderneming best geld verdienen - dat zal wel moeten en mij kan het niet schelen, hoeveel. Dus als Tenpages 4.000 euro verdient aan het doorsluizen van een manuscript naar een uitgever: waarom niet. Tenpages hoeft zich wat mij betreft daarover niet te verantwoorden, dat doen andere kleine ondernemingen ook niet over hun winst, evenmin als auteurs hier in het openbaar vertellen hoeveel geld ze verdienen met hun boeken.
Nee, dat hoeven ze van mij ook niet te verantwoorden, maar het verbaast me dan wel dat Valentine schrijft dat ze alleen iets aan royalty's verdienen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Precies.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
het verbaast me dan wel dat Valentine schrijft dat ze alleen iets aan royalty's verdienen.
Dat klopt ook, ze zegt er alleen niet bij hoeveel dat 'iets' is.Waarschijnlijk meer dan bij een gewoon uitgeefconcept (en met minder risico). Slim bekeken!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
(...) het verbaast me dan wel dat Valentine schrijft dat ze alleen iets aan royalty's verdienen.
Dat zegt ze toch niet helemaal, Zjors:
De opgebrachte gelden uit aandelenverkoop zijn vanzelfsprekend volledig voor het uitgeven van het boek; wij verdienen met de royalty's die we van de uitgever ontvangen op basis van boekverkoop van uitgegeven boeken en hopelijk zijn dat er veel...
Onder het uitgeven van het boek vallen vele kosten ... ook personeelskosten. ;)

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Zjors, het gehele aandelenbedrag wordt, indien er 2.000 stuks zijn verkocht aan minstens 100 verschillende aandeelhouders, ingezet voor het uitgeven van het boek. 1.000 euro exclusief BTW gaat naar de schrijver (een tegemoetkoming voor het afronden van het manuscript, die overigens niet wordt ingehouden op de royalty's zoals bij een niet terugvorderbaar voorschot). De overige 9.000 euro exclusief BTW wordt gebruikt voor de productie en/of marketing van het boek, door de uitgever en TenPages.com. Hier blijft niets kleven bij TenPages.com, het geld is immers bijeengebracht voor (directe) uitgave van het boek. Er wordt aan schrijver & aandeelhouders inzichtelijk gemaakt hoe het resterend bedrag is ingezet. Ik begreep dat dit op de website nog niet duidelijk was; we hebben het hier en daar wat duidelijker opgeschreven. Bovendien zijn we bezig om dit ook op een aparte pagina goed (grafisch) samengevat weer te geven, maar gezien de drukte hier kan dat wel enkele dagen duren.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1.000 euro exclusief BTW gaat naar de schrijver (een tegemoetkoming voor het afronden van het manuscript, die overigens niet wordt ingehouden op de royalty's zoals bij een niet terugvorderbaar voorschot). .
Da's dan mooi! Dan houdt een schrijver er bij jullie dus sowieso 1000 euro meer aan over dan bij een reguliere uitgave, want daar wordt het voorschot doorgaans wel van de royalty's afgetrokken.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begreep dat dit op de website nog niet duidelijk was; we hebben het hier en daar wat duidelijker opgeschreven. Bovendien zijn we bezig om dit ook op een aparte pagina goed (grafisch) samengevat weer te geven, maar gezien de drukte hier kan dat wel enkele dagen duren.
Da's dan ook heel mooi. Want wat er stond was dat die 4000 euro sowieso voor jullie waren. Het wordt steeds helderder, en dat is mooi! :D

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
(...) waarom zouden we het normaal moeten vinden dat de ene ondernemer, te weten 10pages, dankzij een kleine inspanning met zekerheid veel geld verdient aan de noeste arbeid van een andere ondernemer, te weten de schrijver die er een kleine vergoeding en bovendien onzeker bedrag aan overhoudt?
Enerzijds moet dat nog blijken, schrijverke ... Op dit moment zien we een initiatief met een website (ik betwijfel of het een kleine inspannning is geweest, dit te ontwikkelen), en het aantal aandelen komt het totaal van enkele tientallen nog niet te boven, enkele honderden moeten we nog beleven, laat staan enkele duizenden. En die tien pagina's kosten een auteur geen cent - wel tijd (een heel manuscript schrijven is een ander verhaal). Er is nog geen resultaat. Anderzijds is bekend dat de 100% inkomsten die een boek genereren, verdeeld moeten worden over vele partijen. Als je een beter idee hebt dan het Modelcontract waarin uitgegaan wordt van een aanvangsperscentage royalty's van 10%, houden alle auteurs in Nederland zich aanbevolen, denk ik. Het antwoord van Valentine geeft een indicatie:
1.000 euro exclusief BTW gaat naar de schrijver (een tegemoetkoming voor het afronden van het manuscript, die overigens niet wordt ingehouden op de royalty's zoals bij een niet terugvorderbaar voorschot).
Toch mooi, duizend euro.
De overige 9.000 euro exclusief BTW wordt gebruikt voor de productie en/of marketing van het boek, door de uitgever en TenPages.com. Hier blijft niets kleven bij TenPages.com, het geld is immers bijeengebracht voor (directe) uitgave van het boek. Er wordt aan schrijver & aandeelhouders inzichtelijk gemaakt hoe het resterend bedrag is ingezet.
Dat alle investeringen inzichtelijk worden gemaakt aan de auteur en de aandeelhouders: :thumbsup: Maar Valentine kan toch niet leven van de spaties en witregels in een manuscript. Dat zal op de een of andere manier wel geregeld zijn. Ik ben gewoon benieuwd hoe het er over vier maanden voorstaat.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op de site van TenPages is te zien hoe veel aandelen er zijn verkocht van een boek. Als een investeerder slim is, gaat die aandelen kopen als er al veel van zijn verkocht. Het wordt dan een self-fulfilling prohesy, want het grote aantal verkochte aandelen trekt investeerders, die daarmee de uitkomst alleen maar waarmaken. Het boek haalt dan het vereiste aantal. Als schrijver heb ik zo m'n bedenkingen, als investeerder ook. Maar misschien dat ik ga investeren in een boek dat het benodigde aantal aandelen al bijna heeft verkocht... ;)

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb dit topic niet gevolgd, maar als ik het nu snel doorblader, vallen me een paar dingen op: - een gedeelte van je manuscript staat zomaar open en bloot op internet. Is dat niet gevaarlijk? - als onbekende schrijver is het toch onhaalbaar om 2.000 aandelen binnen 4 maanden binnen te halen? - een wezenlijk verschil met het eerdere idee van Schrijversmarkt.nl is voor mij niet te ontdekken. - de medewerkers van Tenpages.com komen uit de Amsterdamse grachtengordel? - is op dit moment iedereen 'uitgenodigd' die op die site staat?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij 2000 aandelen wordt er door 10pages een uitgever gezocht. Ik heb niet gezien dat je dan een garantie hebt dat je wordt uitgegeven. Verder kun je met behulp van de site zelf berekenen, zoals ik hierboven al aangaf, dat je bij een investering van 3 aandelen in een boek van 20 euro pas vanaf een verkocht aantal van 4000 boeken quitte speelt. Dan heb je dus nog helemaal geen winst. Met andere woorden: de kans dat je in de staatsloterij meer wint dan je inlegt, lijkt me aanzienlijk groter.
Klopt helemaal, ik heb al eerder ook geschreven dat je beter een lot kunt kopen, maar als ik er een zou kopen, dan pas als iemand het aantal van 2000 bijna heeft gehaald. Verder onderschrijf ik alle bedenkingen en om er een toe te voegen: wat gebeurt er als binnen de termijn het aantal gehaald is? Kan men nog steeds aandelen kopen of stopt het dan voortijdig? Ik vraag het uit nieuwsgierigheid, niet omdat ik overweeg te investeren.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijverke, ik heb juist begrepen dat die 1000 voor de auteur losstaat van de royalties (en dat vind ik wel tof). Dus als je dan nog 500 boeken verkoopt (van 20 per stuk bij 10%) krijg je er nog 1000 euro bij.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
MichaM, volgens mij wordt het woord voorschot duidelijk genoemd ind e veelgestelde vragen.
Een deel van de verkochte aandelen ontvangt de schrijver als 'voorschot' (€ 1.000,-).
Fellowship, Informatie over domein-eigendom (Whois-informatie) is auteursrechtelijk en door middel van privacy wetten beschermd. Je mag mensen vertellen hoe ze het kunnen bekijken, maar het is absoluut niet toegestaan dat hier op het forum te plaatsen. Je mag best kritisch zijn op een initiatief (ben ik ook zoals je eerder zag) maar hou het wel netjes.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, maar a) voorschot staat tussen aanhalingstekens en b) geeft valentine aan dat het niet op de royalties wordt ingehouden...

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijverke, ze schrijft toch echt dat het niet in mindering wordt gebracht op de royalty's. En in het modelcontract krijg je echt royalty's vanaf het eerste boek. Waarom dank je dat dat pas vanaf 2500 exemplaren is?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een beetje eng om andermans bedoelingen te gaan gokken. Er staat dat die 1000 euro onafhankelijk van de royalties is. Lijkt me dat we daar vanuit moeten gaan.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe is het intussen met de revolutie? Zitten alle ooit reguliere uitgevers al in de Bastille? En rollen hun koppen onder het scherp van de wraatzuchtige guillotine, terwijl de drukinkt over de massa spat? Allors enfants, Le jour de commerce est arrivé!

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Schrijvers, de 'bonus' van 1000 euro (let op, deze is wel exclusief BTW dus er gaat 19% vanaf) is inderdaad geen voorschot, niet terugvorderbaar, staat los van het uitgeefcontract en wordt dus niet ingehouden op je latere royalty's. Zie het als een duwtje in de rug voor het afronden van het manuscript. Misschien is het wel nodig iets minder te gaan werken voor sommige schrijvers en helpt de bonus daar (een beetje) bij. We zullen morgen de tekst op de website wat helderder formuleren, de term 'voorschot' zorgt, ook tussen aanhalingstekens, blijkbaar voor verwarring. Ook leerzaam voor ons, jullie vragen brengen onduidelijkheden boven water dus dank daarvoor.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wie krijgt de 190 euro dan? De belastingdienst? Hoe werkt dat? :? Waarom moet daar BTW over betaald worden, wat is de toegevoegde waarde?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Valentine, misschien moet je dat ook even navragen dan. Doorgaans hoeft er geen btw te worden berekend als je dit soort teksten schrijft. Dus niet voor 'creatief werk'. Wel als je reclameteksten schrijft. Oftwel, het btw-tarief is dan op 0 gezet zoals dat heet.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Voor zover ik weet, wordt btw wel op boeken geheven (6%) en op reclamefolders (19%), maar op verspreiding van gedachtegoed niet, vanwege vrijheid van mening en drukpers. Als je gedachtegoed wilt verkopen als 'product', moet je zorgen dat je het in een boekje doet van meer dan dertig pagina's. Dan is het geen reclame (toch eens zien, bij gelegenheid, hoeveel bladzijden De Wachttoren heeft). P.S. Voor belastingzaken moet je gewoon altijd een boekhouder in de arm nemen, hoe dan ook. Ik neem aan dat Tenpages die wel heeft.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ik ben toch niet de enige die hier helemaal niets in ziet?
Volgens mij is er al best kritisch gereageerd. Moet iedereen hier dan gaan melden of ze er wel of niet iets in zien? Ik heb liever een wat bredere discussie, zoals die nu goed loopt.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even een paar punten op een rij: 1) Op vragen over het "unieke concept" en of ze een wezenlijk onderscheidend onderdeel kan aanwijzen tussen TP en SM is er pas een antwoord gekomen nadat MichaM terecht opmerkte dat ze de vraag maar steeds bleef ontwijken. (In de media&communicatie is één ding erg belangrijk: steek gewoon je eigen verhaal af en doe net alsof je antwoord geeft.) Valentine heeft mij (en misschien ook anderen) nog niet kunnen overtuigen van dit "unieke" concept. In mijn ogen is het al eerder gedaan, alleen zonder de juiste marketinginspanning en gebrekkig gebruik van de juiste kanalen. TP is gewoon een soort van afgeleide versie van eerdere initiatieven. 2) Iemand schreef dat het beter was om een lot te kopen en ik heb zo ongeveer hetzelfde gevoel, zeker ook omdat ik op de website geen verschillen in investering heb kunnen ontdekken tussen een literaire thriller en bijvoorbeeld een dichtbundel. Ik hoop dat ik niks over het hoofd heb gezien - zo ja, corrigeer me aub - maar in beide gevallen moet je 2000 aandelen verkopen. Voor een dichtbundel is dat al bizar, want op De Contrabas heeft een lange tijd geleden een inschatting gestaan van Chretien Breukers dat het grootste deel van de uitgegeven dichters in NL (via reguliere uitgeverijen) niet meer dan 300 bundels verkopen. Ik heb daarnaast begrepen dat de gem. 1e druk van een dichtbundel bij een reguliere uitgever zo rond de 400-450 exemplaren is. (Ik heb het dus niet over een bundel van Komrij of Slauerhoff, maar gem. genomen) Een investering van 10.000 euro voor een dichtbundel vind ik dus niet normaal. 3) Enfin, naast de door mij zo geliefde poezie, zie ik ook andere genres op de website van TP staan die, ondanks dat ik die boeken interessant vind, een lage commerciele verwachting hebben. Dus de kans dat daar 2000 aandelen verkocht van worden... MAAR... elke investering in een aandeel, of het boek nu wel of niet uitgegeven wordt, levert TP wel geld op, toch? Voor mezelf ervaar ik dit als wederom zo'n project waar de dromer investeert op basis van een gebrek aan realiteitszin: iets waar TP handig gebruik van maakt met bijvoorbeeld zo'n (on)handige vergelijking als Kluun. Moet ik het TP kwalijk nemen? Of de mensen die deelnemen? En de grote vraag blijft: haalbaarheid?

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit hier nu een paar maanden op SOL en de vergelijking met The Big Goldrush (1849) begint steeds meer zich aan me op te dringen. Net als daar degenen die rijk werden, niet de goudzoekers waren maar de eigenaren van de bedrijven die zorgden voor hun behoeftes (zoals Levi's bijvoorbeeld) zo zie ik hier ook nogal wat initiatieven langskomen. De ene keer een POD die de schijn wekt een fondsuitgever te zijn, de andere keer een dure schrijfwedstrijd met nagenoeg geen prijzen, een e-book-verkoper die ons gratis voor zijn karretje wil spannen.... Ik ben het met Tja eens, maar ik wil daar heel graag even iets aan toevoegen: Hen die zoveel moeite hebben gedaan om het compleet uit te zoeken en na te rekenen, wil ik graag hartelijk bedanken dat zij die kennis met ons wilden delen. Ik kan hier namelijk mijn voordeel mee doen.