Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Revolutie in Uitgeversland - Tenpages.com

Ik kreeg vandaag dit spammailtje (en ik vermoed dat ik niet de enige ben):
Beste Micha Meinderts, Gefeliciteerd, u bent ontdekt! Wij hebben uw publicaties in het magazine Blanco Regel gelezen en het viel het ons op dat u graag en goed schrijft. Schrijverskwaliteiten als die van u zien we graag groeien. Daarom hebben we Revolutie in Uitgeversland opgericht: een uniek en vernieuwend uitgeefplatform, dat begin 2010 online gelanceerd wordt. We nodigen u van harte uit om als eerste bij dit spraakmakende concept betrokken te zijn. Het concept is een initiatief van Valentine van der Lande. Na jaren ervaring te hebben opgedaan bij bedrijven als De Arbeiderspers en Bol.com besloot ze dat het tijd was voor een Revolutie in Uitgeversland. Het doel: schrijvend talent een kans te geven om door te breken, zonder de traditionele paden in de uitgeefbranche te betreden. Revolutie in Uitgeversland werkt samen met grote namen in de internet- en uitgeefwereld. Gunt u uzelf een vervolgstap in uw schrijfcarrière? Stuur ons dan een reactie op deze e-mail. Wij nemen contact met u op en geven u meer informatie over ons uitgeefconcept.
Vooral vreemd omdat ik voor zover ik weet geen publicaties heb in Blanco Regel, ik heb alleen vorig jaar een artikel geredigeerd. Ik vermoed dus dat ze gewoon het hele colofon hebben doorgespit en iedereen hetzelfde mailtje hebben gestuurd. Lekker inspelen op de schrijversego, woei. Maar goed, het gaat dus om het concept. Nog weinig over bekend, op de site staat ook niet zo bijster veel nog. Wat denken we? Weer een POD? Of nog erger, echt puur en alleen digitaal uitgeven? Ik wil altijd het naadje van de kous weten bij dit soort "nieuwe" concepten, voor een betrokkene dit topic vindt en uit zijn slof schiet over "achterdocht" en "kritiek" en "openstaan voor nieuwe initiatieven" enzo. Ik hou gewoon niet van geheimzinnigheid, ik wil weten waarom ze denken dat dit werkt, zeker aangezien ze blijkbaar mijn medewerking wensen. Dus. Iemand meer info?

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, en nog een waarschuwing! In Trouw heeft een stukje gestaan: http://www.trouw.nl/schrijf/voorpagina/article285… Hier te kijk staan maakt je óók zichtbaar! En ik denk dat dit dan wel eens heel negatief kan uitpakken op je CV! Dat uitgevers gaan denken: 'nou, die is ook niet de slimste thuis', of in het beste geval plaatst het je in een heel onvoordelige onderhandelingspositie. Als je daar staat, sta je in feite met een megafoon te roepen 'ik publiceer zelfs gratis.'

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik mag toch hopen dat de serieuze uitgeverijen niet met een auteur in zee gaan, omdat ze 5.000 euro van Ten Pages meekrijgen.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook begrepen dat je manuscript niet af hoeft te zijn. Ik stel me voor dat veel van de geplaatste tien bladzijden niet helemaal af zullen zijn (eenvoudigweg omdat het veel te veel werk is). Mocht zo'n manuscript het benodigde aantal halen, wat gaat er dan gebeuren? Dit is nog een risico voor de investeerder. Ik zie in de laatste reacties alleen maar mijn mening bevestigd en zie dat er maar een gelukkige winnaar is, en dat is de eigenaar van de site. Er zal misschien ooit wel eens een manuscript vanuit dit concept uitgegeven worden, maar - Kluuns daargelaten - de winst zal voor de investeerder minimaal zijn. In het realistische rekenvoorbeeld ergens hierboven is je winst bij een beperkte oplage zelfs kleiner dan je teruggave indien het niet wordt uitgegeven. Je kunt veel beter een lot kopen uit een loterij. Jammer, want het idee om mensen te laten stemmen over de uitgeefbaarheid of levensvatbaarheid van een boek is natuurlijk prima.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik mag toch hopen dat de serieuze uitgeverijen niet met een auteur in zee gaan, omdat ze 5.000 euro van Ten Pages meekrijgen.
Ik doelde ook meer op ándere werken van dezelfde auteur. En het schijnt dat ook juryleden van schrijfwedstrijden wel eens op google gaan kijken wat ze voor vlees in de kuip hebben. Dan lijkt me dit geen goede site voor je imago.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ergens op de website van tenpages staat: "Het uiteindelijke aantal pagina's is op geen enkele manier van invloed op de mogelijkheid om uitgegeven te worden." Dat kan nooit kloppen. Stel dat je niet meer dan tien pagina's hebt en je benodigde 10000 euries zijn binnen, wie gaat dan bepalen hoeveel je moet schrijven? Is de uitgever dan per definitie nog steeds geïnteresseerd? Het is bekend dat uitgevers liever geen verhalenbundels of novelles van onbekende auteurs publiceren. Maar goed, in dit geval zijn de kosten (deels) gedekt dus misschien dat ze het dan wel aandurven.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik mag toch hopen dat de serieuze uitgeverijen niet met een auteur in zee gaan, omdat ze 5.000 euro van Ten Pages meekrijgen.
Waarom niet? Ook zonder deze nieuwe constructie kun je met een 'serieuze uitgeverij' in zee gaan, als je maar genoeg eigen geld bijlegt voor de publicatie van je boek. Bedenk wel dat je er dan nog niet bent: een boek wordt pas echt een succes als er een uitgekiende marketingstrategie van die uitgeverij achter zit. Misschien publiceren de genoemde uitgeverijen boeken die langs het nieuwe kanaal het licht zien, wel in een afzonderlijke serie ter onderscheid van boeken die de uitgeverij 'op eigen kracht' hebben weten te halen.
Schrijverke, ik neem aan dat de serieuze uitgeverijen manuscripten beoordelen op inhoud, stijl en dergelijke, en dat ze zelf budgetten hebben om werk waar ze iets in zien, uit te brengen, geheel los van 5.000 euro die ze 'meekrijgen' van een Ten Pages, of een ander initiatief.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Marketingtechnisch gezien levensvatbaar initiatief (...).
Dat zien we over vier maanden, wanneer de ten pages die op de site staan, voldoende aandelen hebben gekregen - of niet.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Hier te kijk staan maakt je óók zichtbaar! En ik denk dat dit dan wel eens heel negatief kan uitpakken op je CV! Dat uitgevers gaan denken: 'nou, die is ook niet de slimste thuis', of in het beste geval plaatst het je in een heel onvoordelige onderhandelingspositie. Als je daar staat, sta je in feite met een megafoon te roepen 'ik publiceer zelfs gratis.'
Dat vind ik een beetje overdreven. Wat publiceer je dan gratis? Helemaal niks volgens mij. Als je gepubliceerd wordt krijg je 1000 euro voorschot en 10% royalties. Juist dat deel is goed geregeld.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een leuke constructie om geld bij elkaar te krijgen voor TenPages. Gaan er echt mensen serieus met ze in zee?

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Schrijverke, Leuk geprobeerd. :-) Het is dus al eerder gedaan en zoals je terecht schrijft: "hebben die vormen tot nu toe veel minder bekendheid gekregen". Het concept van Valentine is dus NIET innovatief. Die ander - was het Coen? - garandeerde ons iets revolutionairs en ik tik geduldig met de vingers van Ceridwen mee. Er zit niks, maar dan ook niks aan onderscheidend vermogen in dit concept t.o.v. wat er al is. En ik heb in een eerder bericht al aangegeven wat ik denk dat het probleem is met dit soort initiatieven. Wat ze wel hebben... is een mooie pagina met een indrukwekkend team. Dat meen ik serieus. En naast het team, hebben ze contacten met een paar mooie uitgevers en een interessante strategische partner. That's it. Kijk je naar die 107 manuscripten die er nu staan, dan zijn het allemaal van mensen zoals jij en ik. Maar goed, qua endorsement en marketing staat het inmiddels 2-0 voor TenPages t.o.v. Schrijversmarkt en TenPages is strak in de aanval over alle flanken. Ik ken die mensen van de Schrijversmarkt niet persoonlijk, maar uit mijn gevoel van "always root for the underdog" moet ik eerlijk bekennen dat ik ze op de een of andere manier wel een hart onder de riem zou willen steken. Geen idee hoe. Misschien moeten we met zijn allen één schrijfster/schrijver uitkiezen die we adopteren. Manuscript strak maken, redigeren, enzovoort. En we leggen allemaal geld in, precies het bedrag dat ze bij TenPages ook vragen voor een uiteindelijke productie. We leggen contacten met andere reguliere uitgeverijen - die nu uitgesloten zijn van dit project - om in ieder geval gebruik te mogen maken van hun distributiekanalen en van hun marketing&verkoop (en daar krijgen ze uiteraard voor betaald), we financieren het hele proces van productie t/m uiteindelijke verkoop, en dan gaan we het spel aan. Ik merk dat mijn irritatie jegens TenPages voortkomt uit 2 zaken: 1) De belofte van een revolutie... waar is mijn revolutie? Ik wil die revolutie! :-) Het is nu net 31 dec/ 1 jan: de ene steekt een honderdduizendklapper aan en dit valt onder de categorie "lullig sterretje waar een bak water op valt". 2) Zoals met sporten, tv-series en auteurs, zijn er ook uitgeverijen waar ik wat mee heb. De Arbeiderspers is zo'n uitgeverij. Heb veel sympathie voor ze. Ik denk dat het een van de uitgevers is waar ik misschien wel de meeste boeken van gelezen heb, naast Meulenhoff. Het feit dat ze zich lenen voor zo'n project, ik voel me daar niet prettig bij. Al die projecten waar ik niet het daadwerkelijke nut zie (in meetbaarheid richting de auteur) en waar veel te veel geld geinvesteerd moet worden door arme duivels zoals wij, fiere broeders en zusters!!!, daar krijg ik altijd uitslag van en het haalt het slechtste in me boven. ;-) Ik heb het idee dat het tijd wordt voor een soort van SOL-adoptie. En een speciaal SOL-rekeningnummer. Men wil een revolutie, men krijgt een revolutie. Hou stand Schrijversmarkt! Hou stand! De redding is nabij.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Vraag me ernstig af of de betrokkenheid van genoemde uitgeverijen ook zo ver gaat dat zij weten dat de omvang van het manuscript niet van invloed is, waardoor zij zich genoodzaakt kunnen zien om binnen de gedane toezeggingen werken van tien pagina's uit te geven tegen een bedrag waarmee aandeelhouders gecompenseerd kunnen worden. (Stopt met tikken, heft het hoofd en denkt, ' wachten op een revolutie? Is dat wel handig en verstandig?')

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@all: wat een hevige polemiek op SOL! ;) Ik begrijp goed dat sommigen van jullie kritisch kijken naar TenPages.com. Maar ik hoop ook dat jullie ook zien dat het concept TenPages.com probeert talentvolle schrijvers de kans te bieden om door te breken. Daartoe hebben we getracht een gedegen concept op te zetten. Ik weet niet of de kritiek op basis van de aandacht bij lancering terecht is; daar hebben we hard voor gewerkt. We hebben bij het ontwikkelen van het concept vooral gekeken naar hoe we een voor de schrijver interessant en laagdrempelig initiatief konden ontwikkelen, zonder af te dingen op zijn kansen om echt door te breken (wat bijvoorbeeld bij POD lastiger blijkt te zijn). En natuurlijk hebben we ook gezocht naar een sustainable business model, want niemand is gebaat bij een concept dat geen bereik heeft of een website waar maar een paar bezoekers komen; ook de schrijver niet. Ik benadruk graag dat TenPages.com louter verdient aan de royalty's die zij ontvangt van de uitgever op basis van de boekverkoop (los van side products). Dat doet een literair agent ook, en in veel landen hebben die goed bestaansrecht. Vwb 'oude wijn in nieuwe zakken': bij mijn weten is TenPages.com het eerste concept dat lezers laat investeren in manuscripten en ze daarmee aandeelhouder maakt (en al ruim een jaar aan het voorbereiden).

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik benadruk graag dat TenPages.com louter verdient aan de royalty's die zij ontvangt van de uitgever op basis van de boekverkoop (los van side products). Dat doet een literair agent ook, en in veel landen hebben die goed bestaansrecht. Vwb 'oude wijn in nieuwe zakken': bij mijn weten is TenPages.com het eerste concept dat lezers laat investeren in manuscripten en ze daarmee aandeelhouder maakt (en al ruim een jaar aan het voorbereiden).
Niet waar, jullie verdienen ook aan mensen die 'aandelen' kopen van boeken die nooit worden uitgegeven. Twintig procent van dat geld gaat naar tenpages.com En ik ga ervan uit dat de meeste boeken niet uitgegeven gaan worden, want vier maanden is nogal kort om 2000 keer 5 euro aan aandelen binnen te halen. 10.000 euro! Slim opgezet door jullie ja, mensen die bij jullie voor grote bedragen 'aandelen' willen kopen worden volslagen onrealistische verkopen van 20.000 exemplaren voorgespiegeld. Misleiding noem ik dat.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@all: wat een hevige polemiek op SOL! ;)
Dat valt reuze mee, ik denk dat we het voor het grootste deel wel met elkaar eens zijn. Maar uh, ik heb toevallig net een training achter de rug in web-reputation management en het zou een stuk aardiger overkomen als uit jouw nickname of ondertekening op te maken zou zijn wie jij bent en wie je vertegenwoordigt. Nu moest ik eerst naar je posthistorie gaan zoeken en zag daar, dat je het de andere twee keren wel deed zoals ze het mij geleerd hebben. Kijk, ik weet diep in mijn hart ook best wel dat papieren boeken hun langste tijd gehad hebben. Hoe de toekomst er op dat gebied wel uit gaat zien, weet ik net zo min als jullie. (en jullie net zomin als ik?) Persoonlijk zie ik weinig heil in de methode die jullie aan het uitwerken zijn. En polemiek hier op het forum, die zie ik ook niet. Die laat ik me ook niet aanpraten. En hopelijk de andere SOL-lers evenmin.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu ik het nalees valt het inderdaad wel mee met de polemiek ;) De ene euro die we inhouden in het geval niet alle aandelen worden verkocht is voor transactiekosten, zoals je misschien weet is het doen van een betaaltransactie is erg prijzig (helemaal iDeal) en bovendien heb je payment provider cost & belasting. Nog los van overige kosten. Dus helaas... we moeten iets inhouden om die kosten te dekken. En uiteindelijk hopen we dat zoveel mogelijk manuscripten het wel redden tot de uitgever; want daar gaat het natuurlijk om! En als je nu op de website kijkt zijn de eerste manuscripten hard op weg. De opgebrachte gelden uit aandelenverkoop zijn vanzelfsprekend volledig voor het uitgeven van het boek; wij verdienen met de royalty's die we van de uitgever ontvangen op basis van boekverkoop van uitgegeven boeken en hopelijk zijn dat er veel... In elk geval vind ik het goed om te zien dat jullie kritisch kijken, en natuurlijk houden we alle feedback in de gaten om te kijken waar het nodig is om het concept en/of de website te verbeteren. En hopelijk enkelen van jullie te kunnen verwelkomen op de website! Valentine van der Lande (initiatiefnemer TenPages.com) @Janheij, duidelijker zo toch?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben een auteur die n.a.v. jullie opmerkingen tien pagina's heb geplaatst op deze site. Heb het zeer serieus ter hand genomen en wil eens kijken hoe het werkt. Ik weet wat het drukken en uitgeven van een boek kost, weet daarbij wat 'ten pages' binnenkrijgt wanneer alle aandelen van een boek zijn verkocht. Nu wil ik weleens zien wat het boek aan aandeelhouders genereert, puur op kwaliteit, zonder al mijn familieleden en vrienden met iets lastig te vallen waar ze beoordelingtechnisch geen kaas van hebben gegeten. Jullie kunnen me onder mijn nickname vinden op de site. Hoop dat het een succes wordt: ik ben tenslotte een zeer goed auteur. :D

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Valentine, maar ik ben nog wel benieuwd naar je mening wat betreft die voorgespiegelde 20.000 verkochte exemplaren (over het Kluun voorbeeld wil ik het helemaal niet hebben). Ik neem aan dat jij ook weet (je komt uit de uitgeverswereld zeg je) dat slechts één op de 100 à 200 boeken die bij een reguliere uitgever uitgegeven wordt dat aantal haalt. Misschien ligt het bij non-fictie wat hoger, maar ik vind dat je daardoor foute verwachtingen wekt. En als iemand dan toevallig goed gokt op een boek dan krijg je € 15,- per aandeel. Dat 'dan kun je gaan verdienen' is dan ook iets wat alleen lukt als je goed gokt en heel veel risico neemt (want je moet veel aandelen kopen). In de meeste gevallen (alle verkopen tot 2600) mag je blij zijn als je quitte speelt. Als je winst maakt kun je die besteden aan de koop van het boek, want dat is natuurlijk wel de bedoeling. Verder zijn die transactiekosten van iDeal inderdaad € 0,70 tot € 1,- maar wel per transactie. Niet per aandeel. Als ik 100 aandelen koop ben ik als het niet lukt met dat boek wel € 100,- kwijt terwijl jullie op mij € 1,- kosten hebben gehad. Maar goed, ik blijf het een gedurfd plan vinden. De site spreekt me ook aan, maar er zitten gewoon wat haken en ogen aan. De toekomst zal uitwijzen hoe dit zich ontwikkelt. p.s. je kunt in je onderschrift 'mijn account' bijvoorbeeld zetten wie je vertegenwoordigt.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ter uwer informatie: De eigenaar van de domeinnaam 10PAGES.COM is: Bookshare BV, die bezit liefst 12 verschillende domeinnamen. Valentine van der Lande was Marketing Manager van de Woonkrant bij de Telgraaf media Group. Hierna werd ze 01-05-2008 Commercieel medewerkster bij Albelli Foto producten: fotoboeken, kalenders en agenda's. Nu dus: www.tenpages.nl

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Even gezocht. Sorry, deze pagina kan niet worden geopend. Te veel drukte. Je bent nu al een topper, Fellowship.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja.je moet eerst inloggen bij www.tenpages.nl. Dan ga je naar 'Romans en literatuur,' daarna klik je 'Romans Algemeen' aan. Daarna: 'Toon alle manuscripten in dit genre.' De titel: Het gebroken celibaat.' :D

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar ik het meest benieuwd naar ben, is hoe groot zo'n eerste druk is. Mag je in de richting van 20.000 exemplaren gaan denken, of mag je al blij zijn als er 1.000 tot 2.000 exemplaren worden gedrukt/verkocht? Ik neem aan dat jullie netwerk wel mogelijkheden biedt voor grotere oplagen dan bij andere uitgevers?

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Oké, het was even zoeken. Weet je dat je het vier maanden niet bij een andere uitgever mag aanbieden? Hoe kom je aan die mooie cover?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig dat Valentine alle vragen over de al bestaande initiatieven zorgvuldig negeert en ook nog weet te melden dat zij de eerste zijn met dit concept...

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké, het was even zoeken. Weet je dat je het vier maanden niet bij een andere uitgever mag aanbieden? Hoe kom je aan die mooie cover?
Nee, dat zal ik ook niet doen, maar ik had hem reeds aangeboden en daarover heb ik niets gevonden. :D Die mooie cover heb ik geleend van internet.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
O, o. Wel toestemming gevraagd? Anders kun je daar een hoop gedonder mee krijgen.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thanx, schrijverke, maar ik was vooral benieuwd of Tenpages hogere oplagen kan garanderen dan andere uitgevers. Voor aandeelhouders zal er waarschijnlijk weinig te verdienen zijn als de verkoop van een boek bij 1500 exemplaren blijft steken, terwijl er nu een vrij rooskleurig beeld over mogelijke verkoopresultaten wordt geschetst. Maarja, misschien is het niet rooskleurig en hebben ze inderdaad het netwerk om veel boeken te verkopen. Vandaar mijn vraag.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, ik heb mijn advocaat geraadpleegd. Het aanbieden van mijn manuscript heeft al maanden geleden plaatsgevonden. Er staat nergens in de voorwaarden dat ik het manuscript niet had of heb mogen aanbieden. Er staat: Het is niet de bedoeling dat je je manuscript instuurt naar uitgevers terwijl je het op TenPages.com hebt geplaatst. Je loopt dat namelijk het risico dat je je aandeelhouders moet teleurstellen. Daarom is het een onderdeel van de algemene voorwaarden dat je je manuscript niet tegelijkertijd naar anderen opstuurt. etc. Ik had het al opgestuurd. En de betreffende uitgever heeft mij niet verboden om het naar andere uitgevers te sturen. Op het moment dat ik het bij Tenpages plaatste heb ik me verbonden om het niet tegelijkertijd of gedurende drie maanden naar andere uitgevers te sturen. Begrijp je?

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Heel verstandig om je advocaat om raad te vragen. Ik kan zo'n man niet betalen. Maar ik bedoelde eigenlijk je cover.