Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nieuwe uitgever - Debutto

Heeft iemand al eens van uitgeverij Debutto gehoord? Ik kwam het tegen op het web en kreeg en gunstig antwoord van de uitgever, Kees van Remmerswaal. Ik kan echter verder niet veel over de uitgeverij vinden op het internet en voor ik me in het avontuur stort - sympathieke brief, professionele site, maar is het een veredelde Boekscout of niet? - zou ik graag van anderen horen. Iemand die iets weet? Groetjes

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb geen gezin, geen tijdrovende bezigheden, maar ik schrijf wel gemiddeld twee uur per dag. Ik schrijf best snel, dus in die twee uur (soms iets langer) schrijf ik gemiddeld 2500 woorden. Dan is het goed te doen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga overmorgen praten. Ik ben pas zaterdag of zondag weer thuis. Dan zal ik verslag doen.
Ik ben heel benieuwd hoe het gesprek is gegaan!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar ben ik weer. Na veel druk verkeer waar deze dame niet meer zo goed tegen kan was ik toch netjes op tijd voor mijn afspraak. Het was een ontspannen gesprek waarbij van mijn kant veel vragen kwamen. Ik ben van nature nogal direct en open en zie dat als de enige manier om tot samenwerking te komen. Vaak werkt dit in mijn nadeel. Dit was nu geen enkel probleem en ik kreeg keurig antwoord op mijn vragen. De man is zeer bevlogen en heeft een zwak voor levensverhalen die echt bijzonder zijn. Hij houdt van mooie boeken maken en is niet super commercieel. Een verhaal waar hij van vindt dat het uitgegeven moet worden komt er gewoon, ook als dit minder of geen winst zal opleveren. Dat er een aantal hier met hem in zee gaan zegt niet dat hij alles zomaar uitgeeft. Ook hij moet veel mensen teleurstellen. Zoals ook bij de grote uitgevers moet je zelf veel aan promotie doen. Bladen aanschrijven en meer van dat soort dingen. Zijn passie ligt bij het maken van de boeken. Wel heeft hij veel contacten die helpen om aandacht voor je boek te krijgen. De boeken worden gedrukt, voorzien van ISBN en aangeboden aan Biblion. En zijn te koop via het centraal boekhuis. Ze liggen nog niet bij Bol maar dat komt wel. Iedereen viel hier over het contract op maat. Dit komt omdat mensen soms eisen hebben die een boek commercieel minder interessant of juist duur maken. Een aanpassing kan een gevolg zijn. Vandaar het contract op maat. Vergeet niet dat een grote uitgever met dit soort eisen er dan gewoon van af ziet om het te uit te geven. Hij heeft me voorbeelden laten zien om dit te illustreren. Bij een normale gang van zaken zijn de royalty's normaal. Hoe nu verder? Ik ga wat zaken aanpassen in mijn verhaal. Dan moeten we het eens worden over de illustraties en het boek kan gemaakt worden. Ook gaat hij mijn roman lezen en mij daar waar nodig helpen deze tot een echt goed niveau te krijgen. Doordat er mede door dit topic een stroom van manuscripten zijn kant op gaat. Heeft hij het erg druk gekregen. Er komen ook elke maand nieuwe boeken uit en kan het dus gebeuren dat je langer op een mail moet wachten. Garanties krijg je nergens, maar ik heb er een goed gevoel bij.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn om te lezen dat het een prettig en positief gesprek was, Ellis! Morgen heb ik zelf een afspraak met de uitgever, dus was ik extra benieuwd naar jouw gesprek.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Bedankt voor de uitleg Ellis. Uiterlijk 23 oktober zou ik zijn bevindingen al horen waarmee ik aan de slag kon. N.a.v. een ander verhaal van me kreeg ik uiterlijk een week later iets te horen. Daarna weer uiterlijk een week later. Tot op heden dus nog niets ontvangen. Ja, er rest me niet anders dan afwachten.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de uitleg Ellis. Uiterlijk 23 oktober zou ik zijn bevindingen al horen waarmee ik aan de slag kon. N.a.v. een ander verhaal van me kreeg ik uiterlijk een week later iets te horen. Daarna weer uiterlijk een week later. Tot op heden dus nog niets ontvangen. Ja, er rest me niet anders dan afwachten.
Heel lastig is dat. Wachten is gewoon zwaar klote. Een troost, dat moeten we bij een andere uitgever ook haha. Ik ga nu ook op mijn feedback wachten. Hopelijk niet te lang.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk Scorpio ik wens je veel sterkte. Kom je ook nog even verslag doen?
Dank je, Ellis. Ik laat ook nog wel even horen hoe het is gegaan. Dat zal misschien pas dinsdag worden, ik heb morgen vrij veel te doen.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan zal ik mijn ervaringen met de winterbundel en Debutto hier ook posten. Van de negentien verhalen vond Debutto slechts zes publicabel. Dat geeft wel aan dat hij selectief is. Ook is er nog meer voor Debutto te zeggen: hij heeft vier van de vijf verhalen gekozen die van de deelnemers zelf niet één uitstem kregen, en één verhaal dat slechts één twijfelstem kreeg. Het zesde verhaal dat hij uitkoos had wel enkele uit- en twijfelstemmen gekregen. Daarnaast vond hij vijf verhalen met herschrijven misschien publicabel. Dit waren verhalen die ook van ons zelf redelijk weinig uitstemmen kregen. Mijn eigen verhaal vond hij niet publicabel. Nou zegt dat weinig, ik heb ook niets op mijn naam staan, maar helaas vond hij de twee verhalen van Marria, ook lid van dit forum en wel degelijk al meerdere publicaties op haar naam heeft staan, ook niet publicabel. Drie van de zes verhalen die Debutto publicabel acht zijn geschreven door Josefien van dit forum, jullie kennen haar wellicht, de vrouw die Ondine achterna gaat en ook zoveel schrijfwedstrijden wint. :) Mijn indruk tot nu toe ten nadele van Debutto: hij heeft tegen zowel mij als Tja data genoemd waarop hij van zich zou laten horen, die hij niet nakwam. Omdat hij ze zelf genoemd had, komt dat nogal knullig over. Echter, hij zal snel genoeg leren dat hij uitspraken moet doen als dat hij er zo snel mogelijk op terug zal komen en dan is dat probleem ook weer verholpen. :P Hij is nog wel sneller dan de gemiddelde uitgever. Ernstiger hieraan vind ik echter wel dat hij dus onderschat hoeveel werk alles is. Ik merk dat sommige mensen die dit topic volgen vinden dat Debutto veel boeken uit gaat geven, maar hij geeft er nog veel meer uit dan je uit dit topic kunt opmaken! Hopelijk onderschat hij in zijn overenthousiasme niet alle werkzaamheden die dit met zich meebrengt. Ook heeft hij nog geen naamsbekendheid. Een andere nadeel is dat zijn minimale startoplage 500 is, wat natuurlijk veel lager is dan bij andere uitgevers. Mijn indruk ten voordele van Debutto: zijn lage startoplage is ook meteen en voordeel, want waar andere uitgevers inschatten dat ze geen 1000 of 1500 exemplaren van een ms kunnen verkopen en uitgeven dus niet de moeite vinden, neemt Debutto wel de moeite. En hij heeft nog geen naamsbekendheid, maar als het hem lukt al die boeken goed in de markt te zetten, dan kan hij die volgens mij wel vrij snel krijgen. Verder heb ik, door iets specifieker te vertelen over de winterverhalen die zijn afgewezen, nog weer bewezen dat hij niet zomaar alles uitgeeft. Vier van de zes verhalen die hij uit zou willen geven vonden wij zelf als groep ook het beste. Als iemand schrijver wil worden begrijpen we hier allemaal dat die met hart en ziel voor zijn of haar doel werkt, waarom worden we zo sceptisch als het om een uitgever gaat? Vooralsnog heb ik wel vertrouwen in de uitgever. Hij is misschien niet de eerste waar schrijvers heen zullen stappen, maar hij is zeker geen Free Musketeers of Boekscout. Ik zou wel met hem in zee gaan, denk ik, maar ja, ik mag niet. :P

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nadat ik hier alles gelezen had, heb ik vorige week de beroemde schoenen aangetrokken en op de verzendknop geklikt. Uiteraard met de vraag of hij mijn ms wilde beoordelen en uitgeven. Meteen maar erbij gezet. Op 18 nov. verstuurd, vandaag het bericht: in goede orde ontvangen, gaat eerst het ms beoordelen en koppelt daarbij ook de mogelijkheid van een eventuele publicatie via Debutto terug. Begin december ontvang ik bericht, met vriendelijke groet, Kees Remmerswaal. En nu maar duimendraaien en wachten. Tja, al iets gehoord? @ **of topic en bijpraten:** We hadden ook die uitgever marmer, die ik lichtelijk geërgerd gemaild had over kosten enz. Na drie maanden wachten weer gemaild over geen reactie en ik krijg daar half december ook bericht van. Vandaar dat ik nog geen 'ja' heb gezegd tegn BS en geen contract krijg voordat ik mondeling ja zeg.***klaar met of topic***

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Já, ook ik ga in zee met deze uitgever! Of hij met mij, het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. :D We hebben vanmorgen een lang en zeer prettig gesprek gehad. Hij was niet aan het aarzelen "of hij het wel wilde uitgeven", hij gáát het uitgeven! Dat was bij aanvang van het gesprek al direct duidelijk. We zijn ook al behoorlijk ingegaan op het promoten, de cover, de verhalen zélf, de mogelijke foto's bij de verhalen, Biblion enz, enz, enz... De vermoedelijke verschijningsdatum (streefdatum eigenlijk) is 1 maart 2010.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Scorpio, gefeliciteerd zeg, dat is goed en mooi nieuws. Nu moet ik nog steeds wachten, al sinds gisteren. Hoe hou ik dat in godsnaam vol? ***off topic***In een ander topic heb ik iets gevragd over BS. Daar reageert geen mens op en ik ben tovh zo benieuwd naar het antwoord, nl: waarom sturen ze daar voorlopig geen contract op, voordat je mondeling hebt gtoegezegd, dat je bij hen wilt uitgeven? Omgekeerde wereld, eerst overeenkomen, daarna pas contract. Weet jij hoe dat zit? **klaar***

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sjonge Trenke wat een lang stuk heb je geschreven. Ik word wel verlegen van je lovende woorden :o Voor mij was het wel dubbel; ik vond het jammer dat Debutto niet meer verhalen van de Winterbundel publicabel achtte, maar was ook helemaal blij van zijn oordeel over mijn verhalen. Ik heb daarom gisteren (net als zovelen hier, haha) ook maar een ms naar hem gestuurd met andere verhalen. In dit forum lees ik positieve en minder positieve reacties, maar ik zie wel hoe het loopt, nee heb je, ja kun je krijgen. Ook heb ik nog drie andere uitgevers aangeschreven. Ben heel benieuwd.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Já, ook ik ga in zee met deze uitgever! Of hij met mij, het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. :D We hebben vanmorgen een lang en zeer prettig gesprek gehad. Hij was niet aan het aarzelen "of hij het wel wilde uitgeven", hij gáát het uitgeven! Dat was bij aanvang van het gesprek al direct duidelijk. We zijn ook al behoorlijk ingegaan op het promoten, de cover, de verhalen zélf, de mogelijke foto's bij de verhalen, Biblion enz, enz, enz... De vermoedelijke verschijningsdatum (streefdatum eigenlijk) is 1 maart 2010.
Gefeliciteerd Scorpio. Overigens vind ik het wel vreemd dat de publicatiedatum van jouw boek net als de mijne, en ik meen ook nog van een paar anderen, op 1 maart 2010 staat gepland. Als daar dan ook nog een boekpresentatie bijhoort dan wordt het denk ik wel problematisch.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Scorpio, gefeliciteerd zeg, dat is goed en mooi nieuws. Nu moet ik nog steeds wachten, al sinds gisteren. Hoe hou ik dat in godsnaam vol? ***off topic***In een ander topic heb ik iets gevragd over BS. Daar reageert geen mens op en ik ben tovh zo benieuwd naar het antwoord, nl: waarom sturen ze daar voorlopig geen contract op, voordat je mondeling hebt gtoegezegd, dat je bij hen wilt uitgeven? Omgekeerde wereld, eerst overeenkomen, daarna pas contract. Weet jij hoe dat zit? **klaar***
Bedankt voor je felicitatie! Vraag aan BS of ze je het contract eerst (ter inzage) willen mailen, dan krijg je waarschijnlijk vanzelf antwoord op je vraag.
Gefeliciteerd Scorpio. Overigens vind ik het wel vreemd dat de publicatiedatum van jouw boek net als de mijne, en ik meen ook nog van een paar anderen, op 1 maart 2010 staat gepland. Als daar dan ook nog een boekpresentatie bijhoort dan wordt het denk ik wel problematisch.
Dank je! Ik denk niet dat dit problemen op gaat leveren, Lance. Het is een immers streefdatum, geen onwrikbaar vastgestelde datum.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je gelijk hebt Scorpio. Ik las dat jullie het al over de cover hebben gehad. Had je daar zelf al ideeën over?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ga er maar gewoon van uit dat het zo is, Lance. Hij weet écht wel wat hij doet. Die datum -1 maart- is het tijdstip waarop de boeken die in de planning staan zo ongeveer klaar moeten zijn. Daarbij zal het met het ene boek sneller gaan dan met het andere. Pas na de volledige afronding van een boek lijkt het mij mogelijk om een vaste verschijningsdatum "te prikken". Ja, ik had al een leuk idee voor de cover.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig Scorpio, geniet van het gevoel. Waar gaat jou verhaal eigenlijk over? Bij mij is er geen datum besproken, maar ik vind dat niet zo belangrijk. Mocht het dan langer duren dan valt het ook niet tegen. Het lijkt erop dat we allemaal op het vervolg wachten. Ik hoop dat het voor elk van ons naar tevredenheid zal verlopen. Ik ben in elk geval blij met de illustrator die hij in gedachten had, dat is al heel wat. Ik zou niet weten wat te doen als ik daar helemaal niets in zag. De uitgever heeft over die zaken toch het laatste woord.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ellis Dank je! Het gaat niet om één verhaal, maar om een bundel van twaalf verhalen. Ik ben begonnen met het verzamelen van een aantal waargebeurde hondenverhalen. Het zijn afwisselende en unieke verhalen geworden, waarbij de liefde voor honden en emoties een grote rol spelen. Er zitten heel bijzondere gebeurtenissen bij die de speciale relatie tussen mens en hond benadrukken. Al de verhalen hebben één ding gemeen, ze werden stuk voor stuk verteld… door vrouwen! Mannen hébben honden... vrouwen beleven honden!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijverke, je zit te kwootkloten :\\ Even de haken weer goedzetten, dan is het opgelost.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ellis Dank je! Het gaat niet om één verhaal, maar om een bundel van twaalf verhalen.
Haha zo bedoelde ik het niet hoor. 80000 woorden in een zekere volgorde is ook een verhaal ;) Maar dank je voor je antwoord, we hebben duidelijk allemaal verschillende onderwerpen en doelgroepen.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ellis Dank je! Het gaat niet om één verhaal, maar om een bundel van twaalf verhalen. Ik ben begonnen met het verzamelen van een aantal waargebeurde hondenverhalen. Het zijn afwisselende en unieke verhalen geworden, waarbij de liefde voor honden en emoties een grote rol spelen. Er zitten heel bijzondere gebeurtenissen bij die de speciale relatie tussen mens en hond benadrukken. Al de verhalen hebben één ding gemeen, ze werden stuk voor stuk verteld… door vrouwen! Mannen hébben honden... vrouwen beleven honden!
Mocht je nog een verhaal nodig hebben, dan kan ik je in contact brengen met een vrouw die een bijzonder verhaal heeft te vertellen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha zo bedoelde ik het niet hoor. 80000 woorden in een zekere volgorde is ook een verhaal ;)
Mijn verhaal gaat dus over twaalf verhalen. :D
Mocht je nog een verhaal nodig hebben, dan kan ik je in contact brengen met een vrouw die een bijzonder verhaal heeft te vertellen.
Dank je, maar op het moment heb ik geen verhalen meer nodig.