Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

E-books en readers: kans of bedreiging?

Hoi, met gemengde gevoelens las ik de berichten over de opkomst van het E-book en readers. Een vaag onderbuikgevoel van angst komt in me op. Wat betekent dit voor ons schrijvers? Als het allemaal doorgaat (en dat is een kwestie van wanneer, en niet van óf) stel ik me zo voor dat de drempel om verhalen uit te geven (kun je het nog boeken noemen?) veel en veel lager wordt. Zoals door POD er nu boeken op de markt komen die de kwaliteitsdrempel bij reguliere uitgevers niet gehaald hebben, zal die drempel bij e-boeken nog lager liggen. Iedereen kan een verhaal in een word-bestandje knallen en uitgeven voor E-books. En kopiëren wordt zo ongeveer het allereenvoudigste wat er bestaat. Schrijver zijn en uitgegeven (=erkend) worden zijn over 10 jaar waarschijnlijk totaal verwaterde begrippen zonder enig zicht op kwaliteit. Als iedereen een e-book heeft, wat voegt een uitgever dan nog toe? Wel zal er altijd werk blijven voor redacteurs, maar die zullen dan door de schrijver betaald willen worden, want hoe verdient een uitgever aan een digitaal bestand? Of zie ik dat te zwartgallig? Kansen zijn er ook. Steengoeie verhalen of gedichten, die nu geen kans maken om uitgegeven te worden, omdat dat te duur is en de doelgroep te klein, daar is het e-book perfect voor. Of om als schrijver je werk onder de aandacht te brengen, hoef je geen uitgevers meer langs of een investering te doen bij POD uitgevers, maar je kunt je werk eenvoudigweg zelf distribueren. Feuilletons, elke week een aflevering, columns, noem maar op, je hebt je publiek met één druk op de knop binnen je handbereik. Maar hoe moet je daar dan weer geld voor krijgen? En hoe voorkom je dat je werk gekopieërd wordt? Hoe denken jullie hierover?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
:o Volgende keer zal ik eens een poging doen om het hele onderwerp te lezen voordat ik een reactie plaats... Toch heb ik er nog steeds niets mee. Maar je weet nooit. Ik wilde ook nooit een mobiele telefoon en ik vond Facebook in het begin maar niks.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
E-books hebben de toekomst. Ik heb de recessie vijfentwintig jaar geleden ook al voorspeld en zie daar: eindelijk gelijk gekregen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, dat is leuk om te zien / lezen!
Volgende keer iets meer onderzoek doen voor je begint te brullen dat het niet kan? :D

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het nog steeds een vreemde term en een onmogelijke combinatie vind: elektronisch papier. Ik moet dat vanaf nu beschouwen als een persoonlijke reflectie. De rest van de wereld heeft besloten. :\\ ;)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het e-book inderdaad de toekomst heeft. Het begint bij mij wel te kriebelen om zo'n e-reader te kopen. Als hebbeding, maar ik denk ook dat ik dan sneller, efficiënter en dus meer kan lezen. Maar misschien is dat meer wens dan werkelijkheid. Wat ik me nu als schrijver afvraag is wat ik met mijn uitgever af moet spreken over de opbrengsten uit e-booken. Wat zijn jullie ervaringen?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
De inhaalslag verloopt voorspoedig en vlot, schrijverke. Nu las ik zelfs dat 'een bedrijf' een buigzaam kleurenbeeldscherm heeft ontwikkeld dat 6,35 centimeter groot is en een dikte heeft van nog geen drie millimeter: http://www.pcmweb.nl/nieuws.jsp?id=1991111 Ik vind het fascinerend. En het Edupaper ook (zie links van Judy), met al zijn toepassingen. Ik zou die dingen wel eens in de hand willen houden. Als dit in mijn tijd op school was geweest, was ik er net zo verliefd op geworden als op papier, denk ik. Ik wil best zo'n Edupaper. Tegelijkertijd wil ik het goede, ouwe, getrouwe boek niet kwijt, evenmin als de boekwinkels, vanwege de geur, het snuffelen, de tactiele gewaarwording. Zouden deze twee naast elkaar kunnen bestaan? Vast wel, hè?

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja, ik denk dat dit wel de toekomst wordt en het boek, net als de lp, bewaard blijft maar niet meer volop gebruikt. Het zal electronisch bladeren worden. Misschien wordt er nog wel een boekenkaftgeurtje aan toegevoegd, later :nod:

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben wel blij met dit soort ontwikkelingen, al heeft een boek ook zo z'n charme natuurlijk. Zelfde verhaal met kaartjes, tegenwoordig hebben steeds meer mensen de neiging om het te houden bij een mailtje, een krabbeltje of een digi-kaart wat nog steeds leuk is om te krijgen maar het échte heeft toch net even iets meer als je brievenbus vol ligt met verjaardagskaarten. :) En het zal hetzelfde werken als met de cd's, de dvd's en destijds die casettebandjes, je ontkomt er nou eenmaal niet aan dat mensen je e-book straks downloaden en op hun e-reader gooien of de mobiel, een beveiliging gaat dan ook niet helpen. Zelf vind ik het hypocriet om dat te veroordelen aangezien de gehele pc ook vol staat met mp3's van artiesten en ik menig film hier ook al gekeken heb voor hij in Nederland de bioscoop gehaald heeft. Maar ik zie het als een positieve ontwikkeling die logischerwijs zo z'n nadelen heeft (fraudegevoelig) en anderzijds er ook weer voor kan zorgen dat meer mensen een boek van mij te lezen krijgen, ieder nadeel heeft z'n voordeel.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zal wel naast elkaar blijven bestaan, dat geloof ik ook wel, maar er worden toch meer cd's verkocht dan lp's? Krijgt een boek dan niet meer een nostalgische waarde, i.p.v. een praktische gebruikswaarde?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kreeg een reader(de kleine sony)cadeau en tot mijn verbijstering is het geweldig lezen. Voor mij bleek het meer voordelen te hebben dan ik had kunnen gedacht. Ik zit niet te niezen bij het omslaan van elke bladzij bij een nieuw boek. Mijn handen en vingers kunnen dat kleine ding goed vasthouden, ook al ze krom staan van de pijn. Het ding past in mijn zak en tas, ik kan hem zelf dragen, ook als ik met de krukken loop, en ik had in het ziekenhuis en bij het liggen thuis de keus uit veel boeken zonder dat ik een stapel binnen handbereik moest hebben. Ik kan op zondagavond zelfs boeken cadeau krijgen van mijn zoon in Texas en toch meteen gaan lezen. De lettergrootte kan ingesteld naar mijn behoefte. En mijn volle boekenkast wordt er niet mee overbelast. Natuurlijk blijven er boeken die ik in de kast wil hebben, maar het zal het koopgedrag wel veranderen. Maar het boek zal volgens mij niet verdwijnen, voor mooie illustraties, kinderboeken, kunstboeken met zo belangrijke platen zal altijd een echt boek het mooiste blijven. En er zijn nog steeds bioscopen, concerten, theaters, etc. ook al is er tv gekomen. Elke ontwikkeling zal gevolgen hebben, tegenhouden kun je het niet, dus aanpassen en vroegtijdig zorgen dat de rechten van auteurs goed worden geregeld lijkt me van belang.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
P.s. Ik volg de ontwikkelingen via de feed van www.e-readers.nl en ik vermoed dat de komende maanden meer e-readers op de markt komen met grotere schermen, soms zelfs kleurenschermen en dat de prijzen eindelijk zullen gaan zakken.
Bedankt voor de link! Ik heb me aangemeld voor de nieuwsbrief. Het zal onvermijdelijk zijn, lijkt me, dat er concurrentieslagen gaan komen, waardoor de prijzen dalen en de keuzes groter worden. Onze eerste computer kostte twee keer zoveel als die we nu hebben, en kon honderd, nee duizend keer minder. Daar kon je eigenlijk alleen maar mee typen, en één spelletje doen, Digger. Wel heel leuk en zeer vernieuwend, want je had écht iets! Je getypte tekst terug zien op een scherm in plaats van op papier, ongelooflijk. Twintig jaar later ben je er helemaal aan gewend en kijk je er met nostalgie op terug. Hoe en waarmee zullen we over twintig jaar lezen?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
He, het e-book van de week op die site is van een forummer :D Klinkt alsof het voor jou gemaakt is, Marja. :thumbsup:

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Off topic: Ja, leuk voor die buurtgenote van me, van harte gegund. Ze heeft mij geinterviewd toen mijn eerste verhaal uitkwam.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn immers ook nog altijd olielampen te koop voor de liefhebbers?
Te koop, ja. Maar hoeveel NIEUWE olielampen worden er nog gemaakt?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Er zijn immers ook nog altijd olielampen te koop voor de liefhebbers?
Te koop, ja. Maar hoeveel NIEUWE olielampen worden er nog gemaakt?
Wellicht verhoudingsgewijs evenveel als papieren boeken straks. Sorry, Micha, maar kennelijk was de strekking van mijn opmerking minder helder dan ik dacht.
Voordat iets verkocht kan worden, moet het gemaakt worden. Ik begrijp uit Micha M's woorden dat hij aanneemt dat het papieren boek over niet al te lange tijd enkel nog als curiosum voor de hobbyist of wetenschapper in het antiquariaat gevonden kan worden?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessante discussie. Ik denk dat over een paar jaar de e-reader heel gewoon is en dat bijna iedereen er een zal hebben. Kijk maar hoe snel de mobiele telefoon e.d. Binnen afzienbare tijd komen er goedkope e-readers op de markt (uit Korea, China enz.) dat gaat een doorbraak worden. Schrijvers moeten niet op de uitgevers te wachten denk ik, die zijn alleen maar bezig dezelfde fouten te maken als de muziekuitgevers. (DRM is daar zo'n voorbeeld van, dat is in mijn ogen gedoemd te mislukken, de nieuwste Dan Brown was al na 1 of 2 dagen illegaal te downloaden, DRM is te kraken) E-readers bieden de kans voor een nieuw soort uitgever, die het werk van een traditionele uitgever doet maar dan gericht op e-books, dus zonder drukken, transport, logistiek enz. Boeken kunnen dan goedkoper worden - goed voor de klant en de marge voor de schrijver kan omhoog - goed voor de schrijver. Ook voor iedereen die schrijft voor een heel beperkt publiek en die dus niet commercieel interessant is, biedt de e-reader een kans. De kunst is je publiek te vinden of er voor te zorgen dat je publiek jou vindt. Ik denk dat we over een aantal jaren fors minder boekwinkels zullen zien. Dat is jammer, rondsnuffelen in een boekwinkel zal minder worden. Net zoals rondsnuffelen in een platenwinkel ook al bijna niet meer kan. Daar staat tegenover dat men tegenwoordig over meer (digitale) muziek beschikt dan ooit, zo zal het ook met boeken gaan. Iedereen heeft straks meer boeken op zijn/haar e-reader dan een mens ooit kan lezen. De kunst voor schrijvers is daartussen op te vallen. Tegenwoordig is ook het bedrijfsmodel 'gratis' heel winstgevend. Kijk eens naar alle Google-producten en gratis software. Alles wat digitaal beschikbaar is, kan oneindig vaak gekopieerd worden, waarmee de kosten per kopie inderdaad nul euro benaderen (hoe meer kopieen hoe dichter de nul benaderd wordt). Met een modern bedrijfsmodel kan vanuit gratis toch veel geld worden verdiend. Zelf denk ik er over om mijn eerste boek (dat bijna gereed is) als e-book gratis te versprijden. Een geprint exemplaar kan gekocht worden. Een andere optie die ik overweeg is de eerste hoofdstukken als download gratis beschikbaar te stellen. Is men tevreden en wil men het hele boek, dan kan dat gekocht worden. Of ik dit daadwerkelijk ook ga doen weet ik nog niet, dat hangt uiteraard ook af van een eventuele uitgever.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voordat iets verkocht kan worden, moet het gemaakt worden. Ik begrijp uit Micha M's woorden dat hij aanneemt dat het papieren boek over niet al te lange tijd enkel nog als curiosum voor de hobbyist of wetenschapper in het antiquariaat gevonden kan worden?
Mijn punt was inderdaad vooral dat de olielampen die je nog steeds kan kopen, al heel lang geleden zijn geproduceerd. Dus dat is niet per se een goede vergelijking, want ik kan niet voorspellen of er in de toekomst nog steeds boeken geproduceerd gaan worden.