Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

E-books en readers: kans of bedreiging?

Hoi, met gemengde gevoelens las ik de berichten over de opkomst van het E-book en readers. Een vaag onderbuikgevoel van angst komt in me op. Wat betekent dit voor ons schrijvers? Als het allemaal doorgaat (en dat is een kwestie van wanneer, en niet van óf) stel ik me zo voor dat de drempel om verhalen uit te geven (kun je het nog boeken noemen?) veel en veel lager wordt. Zoals door POD er nu boeken op de markt komen die de kwaliteitsdrempel bij reguliere uitgevers niet gehaald hebben, zal die drempel bij e-boeken nog lager liggen. Iedereen kan een verhaal in een word-bestandje knallen en uitgeven voor E-books. En kopiëren wordt zo ongeveer het allereenvoudigste wat er bestaat. Schrijver zijn en uitgegeven (=erkend) worden zijn over 10 jaar waarschijnlijk totaal verwaterde begrippen zonder enig zicht op kwaliteit. Als iedereen een e-book heeft, wat voegt een uitgever dan nog toe? Wel zal er altijd werk blijven voor redacteurs, maar die zullen dan door de schrijver betaald willen worden, want hoe verdient een uitgever aan een digitaal bestand? Of zie ik dat te zwartgallig? Kansen zijn er ook. Steengoeie verhalen of gedichten, die nu geen kans maken om uitgegeven te worden, omdat dat te duur is en de doelgroep te klein, daar is het e-book perfect voor. Of om als schrijver je werk onder de aandacht te brengen, hoef je geen uitgevers meer langs of een investering te doen bij POD uitgevers, maar je kunt je werk eenvoudigweg zelf distribueren. Feuilletons, elke week een aflevering, columns, noem maar op, je hebt je publiek met één druk op de knop binnen je handbereik. Maar hoe moet je daar dan weer geld voor krijgen? En hoe voorkom je dat je werk gekopieërd wordt? Hoe denken jullie hierover?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn wel beveiligingen voor, maar tot dat een standaard is geworden (als je boeken uit de kindle shop van Amazon op je reader hebt en iets van bol.com downloadt op dezelfde reader, kun je die van Amazon niet meer lezen, bijvoorbeeld), gaat dat ook niet werken. Misschien dat er een keurmerk kan komen, van "dit boek is uitgegeven met goedkeuring van". Dan weet je in ieder geval dat er door een prof naar is gekeken.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben bang dat de 'ik heb de mogelijkheid dus trek ik m'n bek open'-mentaliteit nog meer in zwang gaat worden gebracht. Hoe sneller de boeken elkaar opvolgen, zonder wakend professioneel oog, hoe meer diepgang er verloren zal gaan. Of ik kan me toch moeilijk voorstellen dat een meesterwerk als 'De Kapellekensbaan' geschikt zou zijn voor e-readers. Er zouden snel negatieve reacties op komen denk ik, snelle negatieve reacties waarop men niet meer zal terugkomen. En die reacties zullen niet meer van de kranten komen, die ervoor slechts enkele, reeds op voorhand beoordeelde, degelijke boeken moesten beoordelen. Veelal moeilijke meesterwerkjes zullen verloren gaan, al zullen er misschien ook herontdekt worden. Ook lijkt het mij dat een (professionele) uitgever zijn publiek een beetje 'maakt', terwijl het met de e-readers vooral het publiek zal zijn dat de schrijvers maakt of afmaakt.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zou niet leuk zijn als dat zich doorzet, maar ik denk dat er weinig mensen zijn die het prettig vinden om een heel boek van een scherm af te lezen. Persoonlijk vind ik het al moeilijk om een pagina tekst van een computer te lezen en printen doe je ook niet met een heel boek..

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk en ik hoop dat het beide zal blijven bestaan. Ik weet bijna zeker dat er ook doelgroepen zijn die liever een boek kopen. Voordeel, die kun je in bad lezen (zonder het gevaar dat je het dure readertje) in bad laat vallen, meenemen naar het strand en als het dan gejat wordt, kost het 20 euro of zo ipv die dure reader. Ikzelf ben helemaal niet voor de e-readers, ik doe al veel achter de computer en dus vind ik een boek lezen heerlijk en dan wil ik geen digitaal apparaat, maar een echt boek. Vooralsnog: geen paniek, het zal vast nog even duren voordat het echt gaat plaatsvinden. Eerst zien, dan geloven.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Huh? Geen scherm? Hoe wou je het dan noemen?
Het maakt gebruik van e-ink/e-paper. Je kunt het niet in het donker lezen, want het straalt geen licht uit. Stroom wordt alleen gebruikt op het moment dat je de pagina opbouwt, daarna blijft het gewoon staan. Er zitten geen lampjes in. Het is dus net zo vermoeiend voor je ogen als een gewoon boek lezen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ondanks de invoering van de wasdroger worden er nog steeds wasknijpers geproduceerd, droogmolens, waslijnen en wasrekjes. Ondanks de invoering van de magnetron worden er nog steeds lucifers gemaakt, en gasaanstekers met vuurstenen. Ondanks de invoering van cement, klinkers en bakstenen worden er nog steeds grasmaaimachines en bladharken geproduceerd. Ondanks de invoering van het automobiel, het vliegtuig en de scooter, worden er nog steeds fietsen, steps en rolschaatsen gemaakt. Ondanks de computer, het internet en de e-reader zullen er nog steeds boeken worden uitgebracht. Dat denk ik.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben het met je eens, Therese. Ik ben niet tegen nieuwe ontwikkelingen, maar men zal 'oude' middelen ook blijven gebruiken. In dit cd-tijdperk komen de lp's zelfs weer terug. Bij promotie van allerlei nieuwe technieken is het vaak: zo de wind waait, waait mijn rokje. Heeft iedereen het nieuwe, dan is ineens het oudere weer beter (redenen zijn snel gevonden door de reclamewereld) - voorbeelden te over. Blijvertjes zijn er natuurlijk ook. Hopelijk wordt de wasmachine niet weer vervangen door het wasbord, of de stofzuiger door het vegen met nat koffiedik... Maar dat is andersoortige vooruitgang.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit er niet zo mee. Het is uiteindelijk alleen maar de manier waarop het gepresenteerd wordt. De rest blijft hetzelfde. Je zou denken dat het gemakkelijker te kopiëren is, maar dat is niet waar. Er komen beveiligingen op. En een echt, papieren boek is ook te kopiëren tenslotte. Sloop een boek, leg het blad voor blad op een scanner en hup, het is digitaal geworden en vanaf nu kosteloos te reproduceren. Ze hebben goed geleerd denk ik van het gemak waarmee dvd's en cd's gekopiëerd werden. De uitgevers willen ook liever dat de digitale boeken gekocht worden dan dat ze kosteloos op internet circuleren. Ik be daar dus niet zo bang voor.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sloop een boek, leg het blad voor blad op een scanner en hup, het is digitaal geworden en vanaf nu kosteloos te reproduceren.
Dat hoeft niet eens, ze hebben een scanner ontwikkeld die pagina's scant terwijl je het boek doorbladert. Die scanner heeft maar een paar miliseconden nodig per pagina ;)

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het eens met Thérèse en Peter (Ik neem aan van de Wijngaard, proost) We krijgen gewoon nog meer keuzemogelijkheden, ons leven zal net als na de invoering van de wasmachine en vaatwasser alleen maar gemakkelijker worden.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Micha: ohja, zo'n 'scherm' daar heb ik wel eens van gehoord. Therese: ik denk en hoop vooral dat je gelijk hebt! E-books komen erbij en niet in plaats van.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat zoiets als een uitgebreide blueberry/met bluetooth of zo... een mobieltje/pctje/MP4/Ipod met een heleboel handige dingen die je niet perse hoeft te gebruiken maar dat wel kunt.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het eens met Thérèse en Peter (Ik neem aan van de Wijngaard, proost) . . . .
:? . Het klopt wel (bijna: den ipv de ), maar ik ben toch even benieuwd hoe je daarbij komt,... :D .

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Micha: ohja, zo'n 'scherm' daar heb ik wel eens van gehoord. Therese: ik denk en hoop vooral dat je gelijk hebt! E-books komen erbij en niet in plaats van.
Op een bepaalde manier natuurlijk wel in plaats van. Een lezer die een e-book koopt zal niet meer het normale boek kopen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of uitgevers ook de nieuwe mogelijkheden gaan gebruiken. De omvang heeft nauwlijks meer invloed op de kosten van het eindproduct, dus wellicht kunnen net als bij dvd's extra's worden toegevoegd. Een interview met de auteur, wat informatie over de totstandkoming, fragmenten van andere boeken van dezelfde uitgeverij. Ik zie e-books als een interessante ontwikkeling en ik ben zelf enthousiast (zie me wel eens zo'n ding kopen als ze goedkoper worden), maar ik denk niet dat het de komende paar jaar meer dan 20% van de papieren boekenmarkt zal afsnoepen.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe bedoel je Micham? Een digital copy die je vervolgens in je ebook steekt of in je laptop? Voor de ebook lijkt mij het overbodig. Als je het pepieren boek al gekocht hebt, waarom dan ook ng digitaal. ik denk dat men voor 1 prijs, niet 2 x het boek zal verkopen, ook al is het 2e digitaal: dat zou betekenen dat je 2 voor de prijs van 2 krijgt. Of misschien bedoel je voor op de comp? Neh, vast niet. Het ebook zal blijven bestaan, da's zeker. Al was het maar voor op het werk, in vergaderingen, op school, en op duizenden andere plaatsen waar men de kosten van het papierwerk niet meer op ziet wegen tegen de aanschaf van zo'n apparaatje. Maar ik denk dat de grote verandergolf nog wel even op zich laat wachten.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, precies dat. Dat ik het boek wel in mijn kast kan zetten, maar gewoon op mijn e-bookreader kan lezen, en zelf kan kiezen welke van de twee ik wil lezen. e-Books hebben ook het voordeel dat je makkelijk bepaalde passages kunt opzoeken en notities kunt maken enzo. Ik heb pas nog iets opgezocht op google.books waar het boek in kwestie integraal op staat terwijl het ook in de kast staat. Veel sneller.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar dan heb je het boek 2 keer aangeschaft: wat gaat dat met de prijs doen? Je kunt bepaalde passages makkelijker opzoeken? Pff, eerlijk gezegd heb ik geen idee van de mogelijkheden van het apparaat, hoewel die er zullen zijn. En ook notities maken? Op een toetsenbord? (voelt zich onwetend). Zo zie je maar weer dat gemak de mens dient (betekent dat dat we uiteindelijk allemaal als makke lammetjes ook deze trend zullen volgen en het papieren boek -grotendeels- af zullen zweren?)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar dan heb je het boek 2 keer aangeschaft: wat gaat dat met de prijs doen? Je kunt bepaalde passages makkelijker opzoeken? Pff, eerlijk gezegd heb ik geen idee van de mogelijkheden van het apparaat, hoewel die er zullen zijn. En ook notities maken? Op een toetsenbord? (voelt zich onwetend). Zo zie je maar weer dat gemak de mens dient (betekent dat dat we uiteindelijk allemaal als makke lammetjes ook deze trend zullen volgen en het papieren boek -grotendeels- af zullen zweren?)
Nee, niet twee keer aanschaffen, daarom ook die digital copy erbij :P Doen ze bij sommige DVDs/blu-rays ook, dan hoef je ze niet te rippen om ze toch op je PC/iPod te kunnen bekijken.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat lijkt me ook wel wat. Het boek en digitaal en in je boekenkant hebben staan. Als je in bad zit lees je het papieren boek, op reis het digitale.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn situatie zou het handig kunnen zijn. Dat gesjouw met boeken is ook niet alles; zes maanden leesvoer is een flinke en zware stapel. Ik zal me, tijdens mijn a.s. bezoek aan Nederland, eens uitvoerig laten voorlichten.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er geen aandelen of welk ander belang dan ook, maar hier een linkje naar bol.com met een demo van de e-reader:http://www.bol.com/nl/m/elektronica/digitaal-demo… (Als dit een ongewenste link is, excuses en mag deze bijdrage verwijderd worden) Persoonlijk denk ik dat de toekomst dichterbij is dan menigeen op dit forum denkt. Als ik zie hoe snel de mobiele telefoon, internet, digitale fotografie enz. de laatste jaren toegang hebben gevonden en niet meer weg te denken geeft zo'n e-reader me wel te denken. Een belangrijk punt lijkt me de kopieerbeveiliging. Ik weet niet hoe dat geregeld is bij de e-books, maar ik kan alleen maar vermoeden dat het kopiëren van de content (boeken) ook hierbij mogelijk is, net als bij navigatiesystemen, cd's, dvd's, games enz. Om terug te komen op de vraag: kans of bedreiging denk ik ik dat het beiden is. Een bedreiging voor de traditionele manier van uitgeven maar een kans voor ieder die op deze manier zelf direct aan de lezer wil verkopen. Ook zijn er combinaties denkbaar zoals de eerste hoofdstukken gratis verspreiden via een download (kan feitelijk nu ook al) en het gehele boek traditioneel verkopen. Toch zullen veel mensen nog gehecht zijn aan papier en vermoed ik dat dit in het begin vooral voor de zakelijke markt interessant is (managementboeken, manuals enz.)

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het niet net zoiets als een openbare bibliotheek? Ook daar lenen mensen boeken waarvoor de auteur dan weliswaar een vergoeding krijgt, maar ik kan me niet voorstellen dat dat heel veel is. En ook dat is gewoon geaccepteerd. *hoopt*

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het niet net zoiets als een openbare bibliotheek? Ook daar lenen mensen boeken waarvoor de auteur dan weliswaar een vergoeding krijgt, maar ik kan me niet voorstellen dat dat heel veel is. En ook dat is gewoon geaccepteerd. *hoopt*
Maar met dat fysieke boek (waar de auteur in eerste instantie ook gewoon royalties over krijgt als het aan de bieb verkocht wordt) kan steeds opnieuw inkomen gegenereerd worden. Daarom maakt het kleine beetje niet zo uit. Overigens kun je bij de (een?) bieb in Chicago ook e-books lenen. Die zijn dan een bepaalde tijd geldig en als jij hem hebt geleend, kan een ander dat niet. Vond ik ook wel een goed concept.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil het toch zoveel mogelijk als een kans zien. Ik zie mezelf nog altijd als een beginnend schrijver en wil niet nu al het idee hebben dat de huidige situatie op z'n eindje loopt. Ik wil ook echt gebruik gaan maken van de nieuwe mogelijkheden die zo'n e-reader biedt, maar ik wil er ook gewoon voor betaald worden zoals nu. Net als muzikanten die op slimme manieren het downloaden van muziek ten goede keren, zo wil ik dat ook.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil het toch zoveel mogelijk als een kans zien. Ik zie mezelf nog altijd als een beginnend schrijver en wil niet nu al het idee hebben dat de huidige situatie op z'n eindje loopt. Ik wil ook echt gebruik gaan maken van de nieuwe mogelijkheden die zo'n e-reader biedt, maar ik wil er ook gewoon voor betaald worden zoals nu. Net als muzikanten die op slimme manieren het downloaden van muziek ten goede keren, zo wil ik dat ook.
Ik denk dat de situatie heel erg vergelijkbaar is met de muziekindustrie. Waarschijnlijk krijgen de (boeken)uitgevers het ook net zo moeilijk als de muziek-uitgevers. Even googelen en je komt als forums tegen waar wordt uitgelegd hoe de drm te kraken is. Voor uitgevers en schrijvers verontrustend want drm is datgene wat geld oplevert. Nu zal er wel net zo'n (achterhoede) gevecht beginnen door uitgevers als in de muziekindustrie, maar zodra iets digitaal beschikbaar is, is het in principe oneindig vaak te vermenigvuldigen terwijl de kosten niet toenemen. Voor uitgevers een bedreiging, maar voor schrijvers een potentiële kans. Zonder tussenkomst van een uitgever een boek of verhaal digitaal publiceren kan interessant zijn. Ik las ergens op dit forum dat de inkomsten uit een fysiek boek van 15 euro voor de schrijver ongeveer 1 euro is (excuses als ik me vergis). Als diezelfde schrijver hetzelfde boek digitaal verkoopt voor bijvoorbeeld 2 euro (wat belachelijk goedkoop is), verdubbelt de schrijver de inkomsten bij dezelfde verkoopaantallen. Het werk dat een uitgever verricht (marketing, correcties enz.) moeten dan echter wel verricht worden door de schrijver zelf. Ik zie hier echter een mogelijkheid voor een digitale uitgever die dergelijke werkzaamheden verricht tegen bijvoorbeeld 25% van de omzet. In bovenstaande voorbeeld zou dat betekenen dat de uitgever 50 cent per verkocht ebook verdient en de schrijver 1,50. Daarnaast zullen er mensen zijn die na een ebook toch het fysieke exemplaar willen hebben. (Bestaat deze opzet eigenlijk al voor fysieke boeken?) Het risico op illegaal downloaden van een ebook zal naarmate de prijs lager is kleiner worden. Het aantal verkochte exemplaren zal echter al snel groter zijn omdat iemand sneller geneigd is voor 2 euro een boek uit te proberen dan voor 15 euro. Als men (schrijver, uitgever, lezer) hecht aan een fysiek boek dan moet deze m.i. meer bieden dan het digitale exemplaar: extra's die niet bij het ebook zitten, ik denk aan extra illustraties, bijzonder papier en binding, uitvouwbare hebbedingetjes enz. Tenslotte bedenk ik me dat de ebook reader ook voor de papierindustrie gevolgen kan hebben, maar het papieren boek zal niet snel verdwijnen. Wat moet ik anders met mijn boekenkast!

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallon: wat een goeie reactie! Zoals je het omschrijft zie ik het helemaal voor me. Ik denk dat er zelfs nog mogelijkheden zijn die we nu niet kunnen bedenken, eenvoudigweg omdat de techniek nog niet zover is of omdat we het gewoon nog niet kunnen bedenken omdat we nog niet zover zijn.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Dat je uitgever je boek uitbrengt op e-reader hoeft nog niet direct schade te betekenen, aangezien uitgevers natuurlijk zelden werk pro deo de wereld insturen. Daar zullen voorwaarden voor geschapen worden. Maar waar iedereen die publiceert, wel óók rekening mee moet houden, is het Google Book Settlement. Vanochtend kreeg ik daar bericht over: Google is bezig met het inscannen van miljoenen boeken om ze commercieel te exploiteren (misschien als digibieb). Daar is verzet tegen gekomen, en vervolgens is Google overeengekomen met Amerikaanse uitgevers- en auteursorganisaties dat ze alleen boeken die niet meer commercieel beschikbaar zijn, mag weergeven en commercieel expoliteren. Maar dat is in Amerika. Wat heb je daar als Nederlandse auteur aan? Je kunt een schadevergoeding claimen van 60 dollar per boek - als dat is gedigitaliseerd op of voor 5 mei 2009. Voor ieder die het aangaat: informeer bij je uitgever en/of de Stichting Lira.