Start » Forum » Heden in het verleden

Heden in het verleden

40 reacties [Laatste bericht]
spatie
Laatst aanwezig: 7 jaren 50 weken geleden
Sinds: 27 Aug 2009

Heden in het verleden

Ooit was ze een dikke vrouw geweest, maar door talloze kuren, was ze NU mager geworden.

Die 'NU' lijkt niet te kloppen. Als het verhaal verdergaat in de OVT, hoe kan je dan die NU als 'heden van het verleden' aanduiden, zonder dat je jaartallen etc. wil prijsgeven?

Alvast bedankt

Reacties

Waus
Laatst aanwezig: 3 weken 2 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2006

Ooit was ze een dikke vrouw geweest, maar na talloze kuren was ze mager geworden.

?

Newbie
Laatst aanwezig: 9 jaren 36 weken geleden
Sinds: 6 Jul 2009

Inderdaad nu weglaten...
Of destijds gebruiken.

Folen
Laatst aanwezig: 8 jaren 9 uren geleden
Sinds: 11 Feb 2008

Ooit was ze een dikke vrouw geweest, inmiddels was ze, door talloze kuren, mager geworden.

(eventueel nog wat komma's weg, afhankelijk van wat je zelf het beste vind klinken)

spatie

Hmmm, in die zin lijkt dat wel te kloppen.
Een ander voorbeeld:

Ooit zullen er wel heren door het veen hebben gelopen, maar nu was Heerenveen een grauwe industriestad geworden.

spatie

Het probleem, lijkt mij, is dat je bij toen/destijds verwarring krijgt omdat er twee verledens staan in één zin.

Waus

Wil je persé het 'nu' erin houden, of mag het er ook uit?

spatie

Het mag er ook uit, maar het zou duidelijk moeten blijven dat er twee tijdsopnames zijn. Ook wil ik in de OVT blijven schrijven.

Tja
Laatst aanwezig: 1 dag 1 uur geleden
Sinds: 4 Mei 2009

Ze was een dikke vrouw geweest, maar door talloze kuren was ze nu zo mager als een lat.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Waus

Ooit zullen er wel heren door het veen hebben gelopen, maar tegenwoordig was Heerenveen een grauwe industriestad geworden.

Zoiets?
Nee, wacht, dan blijf je een soort 'nu' houden.

Heerenveen was een grauwe industriestad, hoewel er vast ooit heren door het veen hebben gelopen.

Leuke woordspeling btw smile

spatie

De laatste oplossing lijkt me de beste, bedankt!

spatie

Alhoewel, dan ben je die - nuja, noodzakelijke - 'geworden' kwijt. Dan lijkt de stad niet echt te zijn verloederd zoals ik het oorspronkelijk bedoelde. Een soort actieve verloedering, alsof iedereen ineens is weggetrokken uit de stad, waarop de stad bijzonder grauw werd. Of vergis ik me?

MichaM
Laatst aanwezig: 4 jaren 2 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007

"Nu" kan toch prima? Het gaat om de "nu" van het verhaal, neit om de "nu" van de lezer.

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

Waus

@Spatie, je kan van het eerste zinsdeel toch ook 'Heerenveen was een grauwe industriestad geworden' maken, als je 'm wil overnemen?

spatie

Je hebt gelijk Waus.
Aan MichaM: de nu lijkt grammaticaal niet te kloppen. Nu kan toch moeilijk verleden tijd worden?

Tja
Laatst aanwezig: 1 dag 1 uur geleden
Sinds: 4 Mei 2009

Nu kan dan later worden. Als het idd in de vt verdergaat, kan nu niet. Tenzij het later nu is in het verhaal.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Zjors
Laatst aanwezig: 3 jaren 28 weken geleden
Sinds: 3 Jan 2005

Ooit IS ze een dikke vrouw geweest, maar door talloze kuren, IS ze NU mager geworden.

Ooit HEBBEN er wel heren door het veen gelopen, maar nu IS Heerenveen een grauwe industriestad geworden.

Is een boek in Eigen Beheer alleen voor losers? : http://www.nettyvankaathoven.blogspot.nl/

MichaM
spatie schreef:

Je hebt gelijk Waus.
Aan MichaM: de nu lijkt grammaticaal niet te kloppen. Nu kan toch moeilijk verleden tijd worden?

Maar in het verhaal zelf is het wel nu, op het moment dat het zich afspeelt.

"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

jascha
Laatst aanwezig: 9 weken 6 dagen geleden
Sinds: 2 Aug 2009

Volgens mij kan deze 'nu' prima in de zin. Dat is volgens mij net zoiets als je zegt: "Ik moet dromen", dacht Pietje. Dit is dan omgekeert.

daantie
Laatst aanwezig: 5 jaren 2 weken geleden
Sinds: 17 Okt 2008

Ooit was ze een dikke vrouw, maar nu is ze mager: wat is hier mis mee?
Te eenvoudig?

marlies
Laatst aanwezig: 7 weken 5 dagen geleden
Sinds: 23 Feb 2006
spatie schreef:

Ooit was ze een dikke vrouw geweest, maar door talloze kuren, was ze NU mager geworden.

Nu kan prima hier, maar ik zou geweest en geworden weghalen: Ooit was ze een dikke vrouw, maar door talloze kuren, was ze NU mager.

Hoewel JIJ het verhaal in het VERLEDEN laat spelen, is voor het personage NU in zijn of haar HEDEN, daarom kan je 'nu' in deze zin best gebruiken.

Zjors

IS ze nu mager...

Is een boek in Eigen Beheer alleen voor losers? : http://www.nettyvankaathoven.blogspot.nl/

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 2 uren 8 min geleden

Volgens mij is de combinatie 'nu' en 'geworden' niet goed, want 'nu' is nu (tegenwoordige tijd), en 'geworden' is geweest (voltooid verleden tijd).

Daarom moet je die twee van elkaar koppelen, en dan wordt het:

Ooit was ze een dikke vrouw geweest, maar door talloze kuren was ze mager geworden.

Of:

Ooit was ze een dikke vrouw, maar door talloze kuren was ze nu mager.

Schrijfmeters maken doe je in De scribbe. Boek je rond de eerste zondag van de maand, dan heb je gratis toegang tot het Schrijverskoffiehuis! Lees er meer over op deze pagina.

Carduelis
Laatst aanwezig: 7 jaren 13 weken geleden
Sinds: 11 Dec 2007

Volgens mij mag de 'nu' in het eerste voorbeeld best blijven staan, ik beschouw het ook als verhaal-nu, net als MichaM.

Newbie
Laatst aanwezig: 9 jaren 36 weken geleden
Sinds: 6 Jul 2009

Nu mager geworden kan niet. Dat betekent dat je op dat moment mager wordt. Ze is nu mager en is mager geworden.

Ik ben nu een discotheek binnengelopen als voorbeeld. Nu heeft betrekken op dat moment, terwijl de zin in het verledentijd staat, wat betekent dat het moment al voorbij is. Grammaticaal denk ik dat het dus inderdaad niet klopt, als er nu staat.

Met betrekking op destijds denk ik inderdaad ook dat het verwarrend is. Gewoon 'nu' weg laten en klaar is kees.

Update: ik zie dat ik eigenlijk gewoon hetzelfde zeg als Thérèse stick out tongue

Zjors
Zjors schreef:

IS ze nu mager...

MichaM
Zjors schreef:
Zjors schreef:

IS ze nu mager...

Luistert er niemand? wink

astridxas
Laatst aanwezig: 10 jaren 1 week geleden
Sinds: 23 Jul 2009

Waarschuwing: lees onderschrift eerst!

Ooit was ze een dik, maar dankzij het brooddieet, sonja Bakker (een dieet dat in die tijd populair was) veranderde ze in een slanke den. 'whatever'.

Zou een beetje oppassen met het gebruik van 'geweest' en 'geworden'. Is vaak onnodig.
Ik vind het nu in de vt verwarrend.
Dat ze een vrouw is. Dat lijkt me ook duidelijk of is ze travostiet? Dan moet vrouw er wel weer bij.

Ik wens dat ik leef in een wereld waarin persoonlijke drijfveren en verlangens voorrang hebben op massale waandenkbeelden die dwingen tot capitulatie van de norm. Maar kom, ik kan beter even opstaan, zwaaien en zeggen: 'dag lieve Sollers tot ooit!' liefs Xas

Four Seasons
Laatst aanwezig: 1 jaar 35 weken geleden
Sinds: 29 Apr 2008

Ooit is ze een dikke vrouw geweest, maar door talloze kuren, is ze nu sterk vermagerd?

Eigen wijsheid is ook wijsheid.

Sekhmet
Laatst aanwezig: 5 jaren 25 weken geleden
Sinds: 20 Jul 2009

Is ze nu mager nod

Zjors heeft gelijk. Simpel en grammaticaal correct, wat wil je nog meer?

A good poem helps to change the shape and significance of the universe. (Dylan Thomas)
Mijn nieuwe blog is te vinden op www.sekhmetstraalt.wordpress.com

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 2 uren 8 min geleden
MichaM schreef:
Zjors schreef:
Zjors schreef:

IS ze nu mager...

Luistert er niemand? wink

De vraag was:

spatie schreef:

Als het verhaal verdergaat in de OVT

Houd het verhaal in een eenheid.

Schrijfmeters maken doe je in De scribbe. Boek je rond de eerste zondag van de maand, dan heb je gratis toegang tot het Schrijverskoffiehuis! Lees er meer over op deze pagina.

Lees Schrijven Magazine
  • Stephen King: schrijfadviezen van de thrillerkoning
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór maandag 16:00 u.!

Meer informatie