Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Welke dingen moet je absoluut NIET doen?

Hallo! Ik heb een vraag, ik hoop dat jullie hier een antwoord op weten. Ik weet nu ongeveer waar je je aan moet houden bij het schrijven (vt en tt niet door elkaar halen, passend taalgebruik, etc.) maar zijn er ook dingen die je absoluut niet moet doen? Ik wil er namelijk voor zorgen dat er zo min mogelijk stijlfouten in mijn boek komen. Alvast bedankt!

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het misschien wel handig is voor jou, gezien al jouw vragen die ik heb opgemerkt, om eens een schirjvers handboek of zo, aan te schaffen. Niet om flauw te zijn maar er zijn zoveel valkuien, afhankelijk van het genre enz. enz. dat deze vraag nauwelijk te beantwoorden valt.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ga, bij bieb of boekhandel, eens op zoek naar boekjes over schrijftechniek. :!: Verder veel lezen,in allerlei stijlen, om te zien hoe andere schrijvers hun problemen oplossen, en veel oefenen. Ik neem aan dat je nog op school zit? Praat een keer met je leraar Nederlands over stijl en schrijftechniek. En probeer eerst wat korte verhalen. Een heel boek is nogal een klus als je net begonnen bent met schrijven. Succes! :{}

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
*titel ingekort* wat is het vandaag toch met die lange titels :-) Wat Daantie en Sekhmet zeggen lijkt me een goede tip. Er zijn zoveel basisvragen waar iedere schrijver mee te maken krijgt. Kijk hier eens: http://www.schrijvenonline.org/schrijfbibliotheek. En dan in het bijzonder: http://www.schrijvenonline.org/schrijfbibliotheek…

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
NIET DOEN: Herhalen, te lange zinnen, punten en komma's vergeten, verkeerde verwijswoorden gebruiken, onnodige mooischrijverij, en toen, en dan, en hij zei toen en daarna zei zij, en de zon kwam op in roodgoudgloeiende luister en ging weer onder in de onheilspellende duistere spelonken van Hades en toen... ging ik vervolgens toch maar adviseren om een schrijfcursus te volgen of tenminste een boekje aan te schaffen. Mensen, schrijven is een VAK!. Je vraagt ook niet wat je niet moet doen als je iemands blindedarm wilt verwijderen. Wat je, als je dat wilt, beslist wel moet doen is medicijnen studeren. Met schrijven is het weinig anders, moet je ook leren. Succes, Jarne!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel erg bedankt mensen! Sorry dat ik zoveel vragen stel... De bieb was nog open, dus ik heb net een boekje over verschillende schrijfstijlen en zo gehaald (ik moest wel lang zoeken, alle boeken stonden door elkaar). Ik denk dat het hiermee wel lukt. Bedankt voor de goede raad, en ik beloof het voortaan eerst op te zoeken voor ik een vraag stel.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb wel een paar tips: - lange zinnen vol met bijvoeglijke naamwoorden (in de geurige groene weide stond een reusachtige zwartbont gevlekte koe gemoedelijk en langzaam te herkauwen op de kleine tere groene grassprietjes). Deze voorbeeldzin zit expres vol met overbodige informatie: we weten al dat gras groen is, 'groene weide' en kleine grassprietjes zijn ernstige stijlfouten! - op de eerste blz. meteen je hoofdpersoon uitgebreid beschrijven (hij was maar ongeveer 1.70 m lang, zijn zwarte skinny jeans zat te strak om zijn gespierde benen, zijn haar was zwart en viel in golvende lokken rond zijn gezicht. Hij was in steek gelaten door zijn vader en opgevoed door zijn moeder, die hem verwend had etc. etc.) Maak een beschrijving voor jezelf, als je daar behoefte aan hebt, maar verwerk dit soort info zo onopvallend mogelijk in je verhaal. Begin liever met een pakkende gebeurtenis. Dat je hoofdpersoon bijv. driftig is, kan beter blijken uit een daad die hij/zij pleegt, dan hoef je dat niet meer uit te leggen. - fouten maken met het perspectief. Dat moet duidelijk zijn, je kunt bijv. niet in de ik-vorm schrijven en dan dingen gaan beschrijven die de ik-persoon helemaal niet weet. Om maar iets doms te noemen: Hij zag dat mijn hoofd helemaal rood werd. Ongeoefende schrijvers maken vaak fouten met het perspectief, het wisselt bijv. voortdurend. - overbodige woorden gebruiken, kijk goed naar je zinnen en schrap woorden die weg kunnen zonder de betekenis schade aan te doen (of de grammatica). - jezelf herhalen, zowel in de zin van steeds dezelfde woorden gebruiken, als iets wat de lezer al weet nog een keer vertellen. Tja, er zijn natuurlijk nog meer fouten, maar daarvoor verwijs ik je ook naar een goed schrijversboek. :p

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Jarne vraagt wat hij of zij NIET moet doen, maar krijgt vooral tips over wat hij of zij WEL moet doen...
Een boek met do's EN don'ts aanraden helpt toch bij het uitvinden van wat je niet moet doen? :)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet.. eerst beginnen met schrijven en naderhand eens een verhaallijn en de hele opzet bedenken. Niet.. teveel op mooischrijverij focussen, zoals ik ;) Niet..niet vragen Niet... ...

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet.. eerst beginnen met schrijven en naderhand eens een verhaallijn en de hele opzet bedenken.
Voor sommige mensen werkt dat juist wel, free-writing of hoe dat ook mag heten :nod: En wat je vooral niet moet doen: het te druk hebben om te schrijven. Niet schrijven. Elke week/maand/dag/etc. met een ander verhaal beginnen, en zo niks afmaken.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jarne vraagt wat hij of zij NIET moet doen, maar krijgt vooral tips over wat hij of zij WEL moet doen...
Een boek met do's EN don'ts aanraden helpt toch bij het uitvinden van wat je niet moet doen? :)
Scherp Dries :p Ontopic: Wat je niet moet doen? Lang blijven hangen in passages die het verhaal niet verder helpen. Dus heel erg uitweiden over relatief onbelangrijke zaken, lange beschrijvingen zijn not done: zorg dat alles een functie heeft. (of in elk geval het meeste ;) ) Probeer ook niet een té mooi, diepzinnig, verrassend plot te bedenken, want het moet de lezer niet afschrikken of verwarren. Vaak is simpel mooier. Succes!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Romy Goede NOT-adviezen. Vooral je tip om je plot simpel te houden. Dat vind ik zo moeilijk. Ik heb na lang peinzen en freewriting op mijn manier een plot bedacht. En nu denk ik dat die plot te doorzichtig is. Want ja, ik weet nu hoe het zit en hoe het verhaal gaat aflopen. Moeilijk om daar afstand van te nemen, maar jij zet mij met je NOT-advies in een keer op het juiste spoor. Doorgaan!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In "De kunst van het schrijven" van John Gardner lees ik dat je ook moet schrijven over dingen die jezelf weet. Hoewel hij gelijk toegeeft dat dit een open deur is en niet spannend op het eerste gezicht is het wel het beste om te doen. Als je zelf werkt in een bakkerij zou je je verhaal rondom bakkerij kunnen houden. Of de persoon in kwestie die vermoord moet worden of de dader is, beschrijven dat die in het normale leven in een bakkerij werkt. Zit je op school of weet je veel van school als leraar/lerares dan zijnde, neem dit dan mee in je verhaal. Ik weet van 1 verhaal dat Stephen King dit ook doet. Ik ken zijn werk verder niet maar in "On writing" beschrijft hij ook een verhaal waarin een schrijver gevangen wordt genomen en verplicht moet schrijven van de vrouw. En ik meen dat zijn verhaal later in boekvorm wordt uitgeven en dat de omslag niet van leer is maar van zijn huid. Iets in de trant. Verder viel het me op afgelopen weekend dat Saskia Noort precies hetzelfde doet in haar boek Afgunst. Een schrijfster die signeer sessies geeft en een schrijfleraar die haar begeleid heeft. Dit moet heel dicht bij haar staan. En haar andere verhalen zal wel geinspireerd zijn door haar werk als journalist/columnist (ik weet niet precies wat ze deed voordat ze schrijver werd. Ook ik ervaar dat ik als techneut geen goede karakters neer kan zetten. Mijn politie man leeft niet, evenmin als de rooms-katholieke bisschop En mijn hoofdpersoon ken ik helemaal niet. En ik wil het dan in 1600 laten spelen omdat ik wil dat het klopt met de feiten. Dit gaat nooit lukken.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet doen: denken dat je snel en op eigen houtje een goeie schrijver wordt. Snel: net als andere kunstvormen vergt goed schrijven jarenlange toegewijde oefening. Op eigen houtje: iedereen heeft feedback nodig, van kritische proeflezers, deskundige redacteuren, docenten, wie dan ook. En die kunnen je dus ook helpen opsporen wat bij schrijven en taal jouw valkuilen en blinde vlekken zijn. Dat is heel persoonlijk. Goeie persoonlijke begeleiding is volgens mij belangrijker dan een plank vol schrijfboeken (al kunnen ook die nuttig en/of leuk zijn). Louise