Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kosten eigen beheer

Al enkele jaren zit ik in het wereldje van de knaagdieren, en dan in het bijzonder een specifieke soort. Ik wil hier niet verder op ingaan, aangezien mijn ideeën nog heel vers zijn. Boekjes binnen de categorie van mijn diersoort zijn er wel, ik ben al diversen tegengekomen. Maar wat mij zo tegen staat is dat er zoveel informatie niet klopt. Er worden tips gegeven waaraan het dier zelfs overlijd. Dat doen ze niet met zin, dan zullen vast hun ervaringen zijn, maar ik word er een beetje moedeloos van. Op mijn website heb ik dan ook staan dat ze het beste de informatie van mijn site kunnen halen, of van bevriende collegafokkers. Want het grootste gros met boekjes zijn sterk verouderd en staan vol met onjuiste informatie. Goed nu mijn idee. Ik krijg binnen het fokkerswereldje van mensen die een dier bij mij aanschaffen vaak te horen: En welk boekje raad je nu aan om te lezen? En zo ontstaat bij mij het idee... zelf een boek schrijven. Maar goed dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik lees dan wel veel op internet over het schrijven van een boek, maar vaak gaat zoiets toch over een roman. Mensen moeten de spanning erinhouden, een plot bedenken... enz. Dit is voor mij allemaal niet van toepassing. Laat ik eens beginnen met waar ik aan heb gedacht, ik wil natuurlijk geen onkosten aan het boekje hebben. Ik wil het er op ten duur wel uit krijgen. Maar let op: Ik wil geen schrijfster worden, en er van leven is ook niet mijn bedoeling. Als eerste wat informatie, mijn idee is ongeveer zo'n boekje: http://www.bol.com/nl/p/boeken/de-hamster/6668413… Formaat is dus A5. En laten we zeggen dat mijn boekje ook 64 pagina's zal bevatten. En... pak m beet, er komen 10 fotos in te staan. Paperback. Wat is er allemaal voor nodig. Het boekje moet om te beginnen een omslag hebben. Dit is zo te regelen, mijn vriendin is Grafisch ontwerper. Dan de foto's die in het boekje komen, hier kan ik zelf zorg voor dragen, heb een eigen studio en beschik tot de juiste apparatuur. De teksten moeten geredigeerd worden, foutloos, goede zinsopbouw enz. Vanwege mijn werk heb ik hiervoor een copywriter in dienst. Deze kan dit voor mij verzorgen. Verder lees ik dat een nadeel kan zijn als je het boekje geheel in eigen beheer wilt uitgeven dat je zelf ook moet zorgen voor de promotie. Een bericht in de krant enz. Dit is voor mij niet van toepassing. De bedoeling is dat de boekjes enkel via mijn website (waar dagelijks vele bezoekers en kopers komen voor het diersoort waar het om gaat) of dat ze een boekje kopen als ze bij mij dieren komen afhalen. Het is nog niet mijn bedoeling dat de boekjes daadwerkelijk in de winkel komen te liggen. Ik heb ook gelezen over het ISB nummer, zodat een boekje te bestellen is bij elke boekhandel. Dit nummer is eenvoudig aan te vragen heb ik gelezen. Dus dat meot geen probleem zijn. Maar waar ik wel benieuwd naar ben, hoe werkt dat in eigen beheer? Als iemand naar de winkel gaat met het ISB nummer en zegt dit boekje wil ik bestellen. Hoe werkt dat dan? Moet ik dat boekje dan opsturen? Of kan bestellen in de winkel alleen als ik in zee ga met een uitgeverij. Uiteindelijk de drukkerij. Wie kan me een kostenplaatje geven van wat het zou kosten om: 1 boekje met paperback te laten drukken van 64 pagina's, waarvan 10 pagina's met kleurenfoto's. En welke hobbels zie ik nog over het hoofd? Wie heeft goede tips?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij kun je het beste via POD proberen, die drukken per boek ipv grote aantallen. Je kunt ook ISBN via hun regelen. Prijzen hangen af van bv papierkwaliteit en of d foto's kleur moeten zijn of niet, Lulu, boekscout, freemuskateers zijn er een paar, de prijs/voorwaarden verschillen per drukker/uitgever.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een prijsopgave voor dit specifieke boek kun je bijvoorbeeld vragen aan WPS (Wohrmann Prnt Service). Daar laat ik mijn dingen ook drukken. Aan je ISBN moet een adres en telefoonnummer/mailadres hangen. Van jou dus in dit geval. Als iemand het boekje in de winkel bestelt, krijg jij een mail en moet jij het dan naar de winkel sturen. Let erop dat je de winkel de gebruikelijke korting moet geven. 40 of 30%. Anders zeggen ze gewoon dat het niet leverbaar is. Zo iets moet je dus nooit via een POD doen. Dan wordt het hartstikke duur en gaan zij met de winst lopen. Met de verkoop van 50 boekjes kun je zelf al uit de kosten zijn.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vraag het ook even aan een drukker in je woonplaats. Vaak bieden ze je een mooie prijs. Hoe meer je er bestelt, hoe goedkoper het wordt per boekje.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt, via POD spreekt mij niet aan. Ik wil niet maar 15% van de opbrengst en dat het boekje op een webshop te bestellen is. Alle kosten voormezelf, maar ook alle opbrengsten voor mezelf. Wil het liefste gewoon alles zelf doen, behalve dus het drukken, dat kan niet anders dan het uitbesteden. Nu lees ik dingen over inbinden, heb je zoiets ook met een paperback? Of komt het dan kant en klaar bij de drukker vandaan? Dus als het goed is is dit het stappenplan: 1. Titel bedenken voor het boek 2. Schrijven 3. Omslag laten ontwerpen 4. Teksten laten redigeren 5. Fotos en teksten zo inpassen dat het een mooi geheel word 6. Op naar de drukker. Ik hoor namelijk dat je voor een ISBN nummer een kvk nummer moet hebben? Is ISBN verplicht? Zijn er echt niet meer dingen waar ik aan moet denken? Aangezien er van verscheidene kanten op internet word geropen dat het echt niet zo makkelijk is en dat er veel kosten aan verbonden zit. Maar als ik het goed begrijp heb ik dus geen aanloopt kosten? Behalve dus die van de drukker (maar die krijg ik terug zodra ik boekjes verkoop).

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ISBN is vooral handig als mensen je boek in een boekenwinkel willen bestellen, maar als je het via je website wilt verkopen, lijkt me dat niet nodig. Wel zou het natuurlijk fijn zijn als zo'n boekje met goede informatie ook in bijv. dierenwinkels verkrijgbaar is (tip: kijk eens bij de informatieboekjes in de dierenwinkel en verdiep je in de uitgever(s) daarvan). Ik ben nu wel erg nieuwsgierig geworden over welke knaagdieren het gaat. Misschien kan ik iets voor je betekenen als het met ratten te maken heeft.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Bedankt, via POD spreekt mij niet aan. Ik wil niet maar 15% van de opbrengst en dat het boekje op een webshop te bestellen is. Alle kosten voormezelf, maar ook alle opbrengsten voor mezelf.
Maar juist WPS is gewoon een drukker met extra begeleiding en niet zo zeer een POD. Dat soort dingen zoek je denk ik. Proactieve drukkers. Een ander punt is dat wij hier ons niet echt bezig houden met non-fictie. dat hoeft je niet tegen te houden wat betreft een uitgave in eigen beheer, maar het drukken van full-color foto's is misschien wel essentieel voor je boek en daar zijn de meeste POD's en printdiensten erg duur voor.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt alleen de drukkosten en eventueel de kosten van ISBN. Zonder ISBN geen bestellingen van de boekhandels. De drukker maakt er gelijk een boekje van. Garenloos gebonden heet dat dan, geloof ik. Je kunt de kaft ook laten glimmen, hoe heet dat ook alweer die laag. Lamineren, maar dan anders. Is ook een bescherming voor je boekje. Staat vast op de site van WPS. De drukker verzendt het naar 1 adres in Nederland, dat zit bij de prijs in. Druktijd ongeveer 2 weken. Vooraf offerte laten maken. Volgens mij heb je geen inschrijving KvK nodig voor ISBN, maar stel de vraag daar eens. Het is echt zo simpel als je het zegt, niks moeilijks aan, voor de meeste dingen heb je al mensen die het voor je kunnen doen, lees ik. Koop eventueel het boekje: "opmaken doe het lekker zelf", van Jose Vriens. Je 'omslagmevrouw' zal het ook wel in PDF kunnen zetten voor de drukker, neem ik aan. Zo niet, maak dan je tekst op in gratis Open Office en zet het met het opslaan gelijk in PDF. Dan kan het via de mail naar de drukker. Vraag aan de drukker waar de foto's aan moeten voldoen. Dat je ze op de juiste 'sterkte' opslaat. Een kind kan de was doen. Echt waar. De eerste keer kreeg ik er de bibbers van, de tweede keer liep gesmeerd.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Met een pdf printer kun je zelfs elk document in pdf zetten, gratis stukje software, pb maar als je meer wilt weten

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik voor mijn eigen bedrijf/administratie adobe acrobat dus in pdf zetten is geen probleem. Tevens heb ik ook PDF creator. Ik werk samen met een drukkerij voor huisstijl/flyer drukwerk etc, dus hoe fotos etc moeten worden aangeleverd is ook helemaal duidelijk. Een boekje in dierenwinkels zou op zich wat zijn, alleen ben ik juist absoluut tegen dierenwinkels. Wat voor dierenleed daar voor komt... Ik raad iedereen juist af om daar dieren te kopen, en ik denk niet dat een dierenwinkel dan mijn boekjes wil verkopen. Dus ik denk inderdaad dat het allemaal reuze mee gaat vallen. Ben ook niet bang aangelegd om iets nieuws te proberen. Bedankt voor al jullie adviezen! Oja: het gaat niet over Ratten:)

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt een heel goed argument om het niet in dierenwinkels te willen verkopen! Wat dat betreft denk ik dat je aan goede mond-op-mondreclame binnen de doelgroep (andere liefhebbers die je boek als aanrader op fora/hun websites/webshops zetten e.d.) ook veel kunt hebben om de verkoop te stimuleren.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel succes, het wijst zich allemaal vanzelf. Mooi dat er nu eindelijk dan eens een goed boek over dat specifieke soort knaagdieren op de markt komt! Dat zal een hoop dierenleed besparen. Fijn ook dat je een gemakkelijke afzet hebt immers de mensen komen gewoon bij je langs. Hebben ze direct eindelijk eens een goede gebruiksaanwijzing bij het diertje!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant topic, niet alleen vanwege de knaagdieren, maar ook zakelijk. Het roept bij mij de vraag op waar het Break Even Point ligt bij het laten drukken in kleine oplages. Ik begrijp dat POD niet interessant is als je het eventueel ook in de boekhandel wilt hebben liggen. de prijs van je boek wordt door de opslag die de boekhandel vraagt te duur of er moet geld bij. Ik las hierboven dat het break even point al bij een verkoop van ongeveer 50 exemplaren bereikt is. Hebben jullie meer specifieke informatie? Ik begrijp dat het af hangt van het aantal pagina's, de drukkosten en de verkoopprijs maar ik stel me zo voor dat enkelen van dit forum dit soort berekeningen al eens hebben gemaakt. Rekenvoorbeelden of Excel-sheets met berekeningen per 10.000 woorden zijn bijvoorbeeld welkom. Als niemand het heeft zit er niets anders op dan om zelf te gaan rekenen :D

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is lastig om specifieke informatie te geven omdat er zo veel vrijheidsgraden zijn, bv. prijsstelling boek, kleur of niet, papiersoort, oplage, extra service, enzovoort. Ik heb laatst iets laten doorrekenen en toen kwam ik op een break even point van zo'n 220 boeken (met 8 pagina's met kleurenfoto's, oplage van 500, enige drukwerkbegeleiding en beperkte promotie en distributieondersteuning door de uitgever, 30.000 woorden, verkoopprijs € 10 per boek). Dat is een voorlopige schatting, en het zijn alleen de kosten voor wat de eigenbeheeruitgever doet, dus dat is zonder redactie- en opmaakkosten, en met vooral eigen distributie, bestellen via mijn website, maar het kan dan ook via die eigenbeheeruitgever, wat wel handig is voor boekhandels en bv. als ik op vakantie ben. Het werkelijke break even point ligt voor mij hoger, omdat ik een redacteur en vormgever inhuur. Vind het belangrijk dat dat professioneel gebeurt. Alleen zwart-wit of helemaal geen foto's en puur en alleen iets laten drukken kan veel goedkoper. Een copywriter is trouwens niet altijd een goede redacteur/corrector, hè, houd daar rekening mee. Louise (met de groetjes van m'n twee niet-uit-de-dierenwinkel-afkomstige hamsters ;) )