Start » Forum » Beginincident

Beginincident

7 reacties [Laatste bericht]
Gjaia_z
Laatst aanwezig: 9 jaren 26 weken geleden
Sinds: 9 Apr 2009
Berichten: 148

Beginincident

Beginincident: het relatieve evenwicht van de hoofdpersoon wordt verstoord door een ingrijpend incident.

Nu is mijn vraag: moet dit vooraf (al dan niet) subtiel aangekondigd worden of niet. Is het de bedoeling dat de lezer uit de lucht komt vallen of niet?

Schrijven als een klein venstertje, op de grote, enge wereld...

Reacties

MichaM
Laatst aanwezig: 4 jaren 1 week geleden
Sinds: 13 Feb 2007
Berichten: 7734

Ik denk dat dat volledig afhangt van het soort verhaal en voor beide dingen wel iets te zeggen is.

Bij een character-driven verhaal zal het verrassingselement ondergeschikt zijn aan de manier waarop de hoofdpersoon ermee omgaat en bij een plot-driven verhaal is het juist belangrijker.

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

Carduelis
Laatst aanwezig: 7 jaren 12 weken geleden
Sinds: 11 Dec 2007
Berichten: 2311

Ik sluit mij aan bij wat Micha zegt. Je moet het zelf bepalen, er is geen standaard regel voor.

Odysseia
Laatst aanwezig: 2 jaren 7 weken geleden
Sinds: 18 Mrt 2008
Berichten: 850

Voortbordurend op wat Micha en Carduelis zeiden: het moet voor de lezer duidelijk zijn dat het om een voor de hoofdpersoon belangrijke gebeurtenis gaat.

Bij een plot-driven verhaal zal dat vaak duidelijker zijn (ontploffingen, ontvoeringen, moord, etc).

Maar in een character-driven verhaal kan het beginincident een schijnbaar gewone gebeurtenis zijn (eg: moeder zegt: ruim je kamer op). In zulke gevallen zal je de lezer moeten voorbereiden op waarom dit zo significant is voor de hoofdpersoon.

Ariadne
Laatst aanwezig: 35 weken 1 dag geleden
Sinds: 16 Dec 2005
Berichten: 907

Ha Gjaja_z,

Leuke vraag.

Het lijkt me dat het op zich niet zo belangrijk is of je het wel of niet aankondigt. Hoe je er verder mee omgaat, is veel belangrijker.

Bovendien: in fictie is alles mogelijk, als het maar past in het verhaal dat je vertellen wilt.

Iemand kan een aanslag meemaken en er volkomen onbewogen uitkomen. De vraag hoe dat komt, wordt dan interessant. Wat is hier aan de hand? (Ian McEwan, Zaterdag).
Ook kan er nauwelijks iets gebeuren in iemands leven, terwijl hij dan toch opeens zijn hele leven omgooit (Pascal Mercier, Nachttrein naar Lissabon).

Beide moet je verantwoorden in de rest van je verhaal.
(Dit zijn character driven plots overigens: het verhaal draait om de ontwikkeling van iemands karakter, een psychologisch thema dus.)

Alleen als je een roman schrijft vol avonturen (plot driven), hoef je qua karakterontwikkeling van je personage niet veel te doen als je dat niet wilt. Kijk naar de Harry Potter-boeken. Harry wordt ouder, maar verandert hij werkelijk? Nee, hij blijft dezelfde persoon.

Je kunt het combineren: veel avonturen én karakterontwikkeling: In de ban van de ring, waar Frodo van een onschuldige jonge hobbit een volwassen, rijpe, wijze maar ietwat levensmoede 'elfachtige' figuur wordt.

groetjes,
Ariadne

'Het kost tijd om schrijver te zijn, veel tijd. Om te lanterfanten, niets te doen. Helemaal niets.'
~ Gertrud Stein

Mara
Laatst aanwezig: 6 jaren 43 weken geleden
Sinds: 11 Apr 2007
Berichten: 4343

Bij een kinderverhaal mag het in ieder geval niet zomaar uit de lucht komen vallen, dan moet je een soort voorcrisis gebruiken. Bij de oudere jeugd kan het volgens mij wel.

www.thoeris.nl
Mooie, non-fictie uitgeverij

jascha
Laatst aanwezig: 8 weken 6 dagen geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 1073

Mijn beginincident is in het echte leven gewoon een voorvalletje, maar omdat dit een boek is en net als in een film weet je als lezer dat het een begin is van iets groters zeg maar. Dat heeft dan al meteen iets onheilspellends.

Dieter R.
Laatst aanwezig: 9 jaren 46 weken geleden
Sinds: 20 Aug 2009
Berichten: 13
Mara schreef:

Bij een kinderverhaal mag het in ieder geval niet zomaar uit de lucht komen vallen, dan moet je een soort voorcrisis gebruiken. Bij de oudere jeugd kan het volgens mij wel.

Daar sluit ik me bij aan. Toen we als leerlingen in het lager onderwijs kortverhalen moesten lezen in de klas, dan was een voorcrisis inderdaad nodig. Het bouwt de spanning op en zorgt dat kinderen het verhaal begrijpen. Jong volwassenen en oudere mensen houden er (volgens mij) wel van dat er een plotse ommekeer is zonder waarschuwing.
Het hangt ook een beetje af in welk gengre je dit plaats, maar dat is enkel mijn persoonlijke mening.

Lees Schrijven Magazine
  • Schrijflessen van thrillerkoning Stephen King
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór 23 september!

Speciale aanbieding!