Start » Forum » nut schrijfsoftware

nut schrijfsoftware

48 reacties [Laatste bericht]

Reacties

Waus
Laatst aanwezig: 2 weken 5 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2006

Ah, dus een quickstart is een introductiehandleiding stick out tongue

In Ywriter staat anders zelf een Manual, bij Help. Goed, ook al niet zo'n uitgebreide, maar het is iets.
Leuk, die optie van die items, jij zegt wat ik half en half al dacht!

Redhed, ik weet niet of dat kan. Volgens mij moet je ook eerst een Location aanmaken voordat je überhaupt een scène kan gaan schrijven. Je kan ook Hoofdstuk 1 'alles' noemen, en dan al die scènes achter elkaar doorschrijven.

Waus
schrijverke schreef:

Overigens kun je scènes heel gemakkelijk naar andere hoofdstukken verhuizen.

Hoe dan?

A. Redhed
Laatst aanwezig: 7 jaren 26 weken geleden
Sinds: 20 Jun 2007

Bedankt!

Ik heb inderdaad nu maar een mega hoofdstuk gemaakt.

Beca
Laatst aanwezig: 4 jaren 46 weken geleden
Sinds: 8 Jul 2009

Schrijverke,

Ik gebruik ook vaak diverse verhaallijnen door elkaar. Met yWriter heb ik die tot nu toe gemerkt door de chapters verschillend te benoemen met de toevoeging van tekens, letters, cijfers ed. Dan kun je op het hoofdstukoverzicht je verhaallijnen in de gaten houden, zonder dat je in de tekst zelf hoeft te morrelen. Een verhaallijnwisseling is bij mij immers altijd een ander hoofdstuk.

Hoe doe jij dat met de funktie items? En waar vindt je dat dan terug in het overzicht?

Overigens, de woordtelfuncties vind ik makkelijk, zo zie je snel het aantal woorden, en ook of je hoofdstukken niet te veel afwijken qua lengte.

Door het schuiven met de hoofdstukken kun je uitproberen of je verhaal niet spannender wordt door stukken tekst, gebeurtenissen en verhaallijnen ed. te wisselen. Hierdoor kreeg ik een keer inspiratie toen ik vast zat, het gaf sneller een ander beeld, zonder de teksten te knippen en plakken in Word.

Hou van de mens; er is geen andere

Waus

Schrijverke, dat van dat slepen vind ik nog eens een handige tip nod dank je!

MichaM
Laatst aanwezig: 4 jaren 1 week geleden
Sinds: 13 Feb 2007

Verschillende verhaallijnen hebben verschillende personages, lijkt me. Dus als je de POV anders instelt, kun je dat bekijken.

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

anoniem44
Laatst aanwezig: 5 jaren 51 weken geleden
Sinds: 16 Mei 2009

Ik zoek gewoon een schrijfprogramma waarin je scenes kunt sorteren en schrijven en een apart deel hebt voor notities. Maar ik kan het nergens vinden. Suggesties?

anoniem44

Ik zoek gewoon een schrijfprogramma waarin je scenes kunt sorteren en schrijven en een apart deel hebt voor notities. Maar ik kan het nergens vinden. Suggesties?

Waus

yWriter.
Je kan scènes apart schrijven, en later scènes heen en weer schuiven, onderling en tussen de hoofdstukken. Je kan er een heleboel notities toevoegen, tot je niet meer weet wat je ermee moet doen.

anoniem44
Waus schreef:

yWriter.
Je kan scènes apart schrijven, en later scènes heen en weer schuiven, onderling en tussen de hoofdstukken. Je kan er een heleboel notities toevoegen, tot je niet meer weet wat je ermee moet doen.

Dat weet ik, maar voor Ywriter is er geen aparte sectie voor notities. Het moet achter iets geplaatst worden. Achter een scene, hoofdstuk of persoon of zelfs een voorwerp. Ik zoek iets simpels, zonder al die functies.

Waus

Er staat genoeg ruimte voor notities. Bij elke scene, hoofdstuk en persoon kan je wat zetten, zelfs bij voorwerpen en plaatsen waar het zich afspeelt. Compleet met afbeeldingen.

anoniem44

Ik bedoel dat ik al mijn notities bij elkaar wil hebben staan bij een aparte sectie, niet dat het bij een scene ofzo staat.

anoniem44

Oh ok, dank je. wink

MichaM
Laatst aanwezig: 4 jaren 1 week geleden
Sinds: 13 Feb 2007
Azakura schreef:

Ik bedoel dat ik al mijn notities bij elkaar wil hebben staan bij een aparte sectie, niet dat het bij een scene ofzo staat.

Dan maak je een hoofdstuk "notities" dat je niet meetelt met je tekst en pleur je daar alles in

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

anoniem44
MichaM schreef:
Azakura schreef:

Dan maak je een hoofdstuk "notities" dat je niet meetelt met je tekst en pleur je daar alles in

Goed idee, daar had ik zelf aan moeten denken.

ludieke
Laatst aanwezig: 4 jaren 37 weken geleden
Sinds: 26 Apr 2009

Ik heb wel een paar keer geprobeerd om in ywriter te schrijven, ywriter 4 dan wel want 5, kan ik als Ubuntu gebruiker nog niet installeren maar ik vind het niet zo heel prettig werken. Kent iemand Celtx? Dat is een programma om toneelstukken te schrijven, daar kan ik beter mee over weg. Ook gratis te downloaden.

Odysseia
Laatst aanwezig: 2 jaren 7 weken geleden
Sinds: 18 Mrt 2008
Azakura schreef:

Dat weet ik, maar voor Ywriter is er geen aparte sectie voor notities. Het moet achter iets geplaatst worden. Achter een scene, hoofdstuk of persoon of zelfs een voorwerp. Ik zoek iets simpels, zonder al die functies.

Scrivener. Kijk maar:

http://matthewmcelligott.com/images/resources/scri...

Onder research kan je allerlei documentsformaten opslaan (plaatjes, pdf's etc) en ook gewoon notities maken.

Moet je overigens wel 'n Mac hebben.

anoniem44
Odysseia schreef:
Azakura schreef:

Scrivener. Kijk maar:

http://matthewmcelligott.com/images/resources/scri...

Onder research kan je allerlei documentsformaten opslaan (plaatjes, pdf's etc) en ook gewoon notities maken.

Moet je overigens wel 'n Mac hebben.

Ziet er goed uit, ik download wel een mac emulator.

Lees Schrijven Magazine
  • Schrijflessen van thrillerkoning Stephen King
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Schrijven als Stephen King? Lees schrijven Magazine!

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór 23 september!

Word abonnee!