Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

kortverhaal of roman

Ik heb een aantal schrijfideeën, maar ik weet niet of ik zo'n idee moet uitwerken tot een kortverhaal of integreren in een groter geheel. Vertrekken jullie op voorhand van ik schrijf een kortverhaal of ik gebruik de uitgewerkte tekst in een groter geheel?

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet het niet goed. Ik heb een richting waar ik heen wil, maar daar kom ik ook niet altijd. Dan zouden er geforceerd woorden bij moeten of juist geforceerd af (voor een wedstrijd bijvoorbeeld). Van A.F.Th. van der Heijden wordt gezegd dat hoofdstukken bij hem soms uitgroeien tot hele romans..

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een boek geleen dat begon asl kort verhaal. Toen de schrijver een vervolg wilde maken had hij meer achtergrond nodig. Het korte verhaal is daardoor omgeschreven tot roman. Je kunt het dus ook nog in twee stappen proberen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een roman is niet simpelweg een lang kortverhaal... ze zitten allebei anders in elkaar. Dus je moet denk ik kijken hoe je verhaalidee overeenkomt met de "regels" voor romans en kortverhalen en dan de vorm kiezen die daar het beste bij past.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb reeds het boek Van kortverhaal naar roman. Daar staat inderdaad in als je reeds een kortverhaal hebt om het naar een roman om te zetten. Op dit ogenblik bewerk ik een idee tot een verhaal. Indien ik een volledig afgewerkte verhaallijn kan schrijven, herwerk ik het tot kortverhaal. Soms heb ik de indruk dat er meer in zit en leg ik het geschreven verhaal in de 'koelkast' om het eventueel te gebruiken in een toekomstig groter geheel, bv. een roman. Maar dit laatste is op dit moment nog toekomstmuziek. Zo ver ben ik nog niet.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was bezig een roman te schrijven, toen ik door een toeval in de korte verhalen terecht kwam. Ik schrijf nu al een tijdje verhalen van rond de 1000 woorden. Dat is heel kort (probeer het maar eens, anderhalf velletje getypt). Ze gaan over een situatie, niet over een personage dat zich ontwikkelt. Het is een totaal andere tak van sport. De voornaamste regel bij een (zeer) kort verhaal is dat je de lezer meteen bij de stropdas grijpt. Snel ter zake komen. Elk woord telt. Een roman vraagt niet alleen een ander tempo, maar vooral ook een langere adem, en een andere mentale instelling. Greep op een grote structuur, eindeloos doorzettingsvermogen, omgaan met eenzaamheid, door kunnen werken zonder aanmoediging van lezers. Op een kort verhaal krijg je veel sneller reactie, je kan het insturen naar wedstrijden, je kan het laten lezen aan anderen zonder dat je een inleiding van een half uur hoeft te houden. Ik zou niet klakkeloos meegaan met het idee dat een kort verhaal even kan worden omgezet in een stuk roman en vice versa. Het lijkt me veel interessanter om uit te zoeken wat het beste bij je past. Want waarom zou je een matige roman gaan fabrieken, als je hele goeie korte verhalen kan schrijven? Veel mooie voorbeelden van (zeer) korte verhalen vind je op de site http://www.duizendwoorden.nl Ik heb meegedaan aan 1000 woorden met dit verhaal: http://sanderkooistra.nl/buiten-categorie/voordat…

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het ligt aan je plannen denk ik. Als je wilt uitgeven, dan zou ik een roman schrijven. Als je niet wilt uitgeven, maar wilt oefenen, dan zou ik een kort verhaal schrijven. Eerst een perfect kort verhaal, dan verder, met misschien een nieuw idee.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat in een roman probeer je zo uitgebreider alle details, ruimte te geven dan in een korte verhaal. In een korte verhaal vat je alles samen op, terwijl dat een roman nog ontwikkeld kan zijn en vervolgingen hebben, bijzaken hebben en dat soort dingen. Het is dus de keuze aan de schrijver/ster(u in dit geval) of hij/zij (u dus), die ideeën korter en simpeler wil houden, of spannende en uitgebreider. Een roman kost ook een lang tijd dan een kort verhaal die je bijvoorbeeld voor een wedstrijd, als artikel kunt schrijven om in paar minuten af te lezen. Werkze

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn visie bepaalt het verhaal het juiste aantal woorden, niet de schrijver. Een goed idee dat meer woorden verlangt dan een kortverhaal, zal een goede schrijver er vanzelf toe aanzetten meer woorden te gebruiken. Anders komt niet op papier wat in zijn hoofd bestaat. Een kortverhaal met de potentie voor een roman zal die eigenschap nooit kunnen verhullen, en niets leest vermoeiender dan een roman die onnodig lang is uitgerekt. Wanneer je met de ideeën voor een verhaal speelt in je hoofd en je gevoel daarover bepaalt, is meestal wel duidelijk hoe het zich ontvouwt. Een kortverhaal en een roman onderscheiden zich op een aantal punten, en het is nuttig om redelijk vroeg in het schrijfproces het juiste gevoel te ontdekken hoeveel woorden nodig zijn. Maar het idee zelf moet de schrijver de oplossing aandragen. Een idee dat te mager is om een roman te bestrijken, wordt nooit een goede roman.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dargor, je maait de woorden onder mijn toetsenbord weg! Mooi gezegd. Ik vroeg me af waarom het belangrijk is om er een term aan te geven als kortverhaal of roman? Mijn ervaring is, dat het loopt zoals het loopt. Net zoals Ludo zelf beschrijft. _o_ Elwin

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Dargor: als beginnend schrijver kan het heel moeilijk zijn het aantal woorden door het verhaal te laten bepalen. De meeste schrijvers gebruiken veel te veel woorden en is het juist een kunst om niet te overvloedig of overbodig te schrijven. En dan kan een beperking van het aantal woorden heel goed werken. Als er gewoon niet meer inzit dan een kort verhaal en je wilt er met ellenlange beschrijvingen of overbodige details toch een roman van wilt maken, dan is het onleesbaar. Bovendien moet je ook kijken naar je doelen, tenzij je natuurlijk alleen maar voor de lol schrijft.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jullie hebben meer dan gelijk: beter een goed kortverhaal, dan een te lange roman. Ik broed nu op elk idee en wik en weeg of het in één verhaallijn kan en dan bewerk ik het tot een kortverhaal. Soms parkeer ik het idee om het te mager is voor een kortverhaal, maar misschien bruikbaar voor een groter geheel. Ik vertrek altijd van een idee om iets te schrijven, niet vanuit een of ander genre.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gisteren las ik dit onderwerp. En met name de reactie van Sandra was me uit het hart gegrepen.
Ik was bezig een roman te schrijven, toen ik door een toeval in de korte verhalen terecht kwam. [...] Ik zou niet klakkeloos meegaan met het idee dat een kort verhaal even kan worden omgezet in een stuk roman en vice versa. Het lijkt me veel interessanter om uit te zoeken wat het beste bij je past. Want waarom zou je een matige roman gaan fabrieken, als je hele goeie korte verhalen kan schrijven? Veel mooie voorbeelden van (zeer) korte verhalen vind je op de site http://www.duizendwoorden.nl [...]
En op www.duizendwoorden.nl las ik een aantal tips over korte verhalen. Wie heeft er nog meer tips? En wie kan er boeken+schrijver noemen van schrijversboeken over korte verhalen ? Of internet sites met tips? Ik ben namelijk aan mijn boek begonnen vorig jaar, maar het wil maar niet starten. Het loopt niet, de personages komen niet tot leven. Ik weet niet hoe ik de plot uit moet werken. De bad guy wisselt van politie naar een bisschop. De opening begint met een verkrachting en moord van de moeder van de hoofdpersoon en even later dan toch maar weer niet en moet tie eerst maar opgroeien in een weeshuis als Oliver Twist . Ik kom dus geen steek verder. En daarom schrijf ik al maanden niet. Ik wil wel, maar ik kan niet. Nou vind ik dat niet vreemd van mezelf, omdat ik nog maar heel weining geschreven heb. Ik heb heel weinig ervaring. En ik verslik me in mijn eigen boek. Onervaren schrijver begint gelijk maar aan een roman. Daarom wil ik me eerst maar eens gaan richten op een kort verhaal schrijven. Klein beginnen, het kan altijd langer worden. Dat is te overzien, en hoeft geen jaar te duren. Maar hoe doe je dat? Hoe schrijf je korte verhalen? Door dit gisteren gelezen te hebben ben ik vanochtend weer begonnen met een verhaaltje. En nu doorzetten.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben er inmiddels achter gekomen door in google het volgende in te tikken: "how to write short" ik dan veel heel veel engelstalige tips. Zijn er bij jullie ook nog boeken bekend over korte verhalen? Of short stories?