Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dagelijkse leven ontbreekt

Hallo allemaal! Ik heb lang getwijfeld of ik het bericht zou plaatsen of niet, maar aangezien ik al drie maanden schrijvenloos door het leven ga, heb ik besloten om jullie raad te vragen. Ik ben bezig aan een verhaal, mijn doel is ongeveer 60 000 woorden bij elkaar te krijgen. Gedurende vier maanden schreef ik 30 000 woorden. Maar nu zit ik vast. Niet letterlijk natuurlijk, maar ik krijg niets meer op papier. Ik weet perfect hoe mijn verhaal zal verlopen en hoe het zal eindigen, maar ik weet niet hoe ik het moet neerpennen. De éne spannende scene na de andere is ook niet de bedoeling, ik heb meer elementen van het dagelijkse leven nodig. Ik vind het moeilijk om deze te vinden, elke keer beschrijven hoe de dag op school verliep is erg éénzijdig. Het gaat dus om drie tieners waarbij eigenaardige dingen gebeuren. Ik weet dat, omdat jullie het verhaal niet kennen, het moeilijk is om me te vertellen waar ik over kan schrijven. Bovendien is dat mijn taak. Maar misschien kunnen jullie me wel tips om de ontbrekende elementen te vinden? Als dat zo is, hoor ik het graag! Ik wist niet goed waar ik dit bericht moest plaatsen. Dus laat maar weten als het fout staat! groetjes :) , Amina

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk veel films. Dat is wat ik altijd doe. Ik krijg altijd nieuwe inspiratie als ik vooral 'filmhuis'-films bekijk, films waar veel 'normale' dingen in gebeuren. Veel nieuwe dialogen komen bij me op, en uit die dialogen kan ik zo een kleine wending in het verhaal maken zonder dat ik afwijk van mijn rode lijn en mijn einde. Dit is helaas slechts persoonlijk, voor iedereen is het anders. Soms is het verstandig is heel anders te doen, zoals muziek maken, poezië schrijven, tekenen en schilderen en allerlei andere creatieve dingen. Meestal geeft dit ook enige inspiratie. Of je pakt het wat passiever aan, zoals boeken lezen (boeken waarvan de schrijver onbekend is, helpt beter), films kijken (wat bij mij dus goed helpt), musea bezoeken, en ga zo maar door. Ik weet niet of dat gaat helpen als je al drie maanden niet schrijft. Dat is mij nog nooit overkomen, dus daar kan ik niet veel over zeggen.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat ik mijn filmkast nog eens ga plunderen, wie weet helpt het bij mij ook! :) dankjewel, shadowling!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik neem aan dat je verschillende verhaalllijnen naast elkaar hebt lopen, anders wordt het inderdaad eentonig. Wat ik vaak doe, is één klein verhaalllijntje er tussen frommelen wat zich 'in het dagelijkse leven' afspeelt. Die tussenscenes gebruik ik om de ene verhaallijn over te laten gaan in de andere. Bijvoorbeeld: in hoofdstuk 1 gebeurt iets vreemds wat je binnen dat hoofdstuk afrondt. Dan begin je hoofdstuk 2 met één van de kinderen die 's middags thuiskomt, samen met zijn moeder thee gaat drinken (dit zijn voorbeelden hè) en ondertussen nadenkt over wat er gebeurd is. Daarkun je heel veel lokaties voor gebruiken: School, de sportclub, huiswerk maken met een klasgenootje, op bezoek bij oma, ruzie met broer of zus, 's avonds aan tafel tijdens het eten. Ik hoop dat je er wat mee kan. Als je nog vragen hebt......

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 tieners... hangen, tv, x-box, stiekem een sigaret proberen, maar meteen besluiten nooit te gaan roken. iets jatten vanwege het avontuurlijke. pesterijtjes, verliefdheden. chatten. huisarrest. uiterlijk. branie. van het fietsenhok afspringen. succes...

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Rapid Zo heb ik er eigenlijk nog nooit over nagedacht, ik schrijf gewoon hoe het me uitkomt. Maar misschien dat ik deze methode wel eens kan proberen toe te passen! @ Wil V. Zeker wel een paar punten die ik er kan in stoppen!

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben ook iemand die schrijft hoe het meuitkomt, maar als je goed naar je scenes kijkt, dan kun je waarschijnlijk wel dingen uit het dagelijks leven bedenken die jouw scenes versterken. Ik schrijf zelfs niet chronologisch als ik net begin, maar neem dan een scene hier, dan daar. Uiteindelijk plak ik de hele boel aan elkaar en ga kijken waar de gaten vallen e.d. (misschien niet de meest praktische manier, maar voor mij werkt het) Voorbeeld: mijn hoofdpersoon is net moeder, maar kind is afgestaan ter adoptie, ze mist het kind. Ze gaat naar de markt (gewone dagelijkse gebeurtenis) en begint te flippen zodra ze een moeder met kinderwagen ziet, ze wil hoe dan ook in die kinderwagen kijken. Maw: haar uitstapje naar de dagelijkse werkelijkheid heb ik gecombineerd me het 'probleem'. Dit kun je heel vaak doen. Het is een andere manier van kijken naar je scenes, maar het is te leren. Oefening baart kunst. Ook dialogen kunnen veel doen, en dan zou je ook nog kunnen werken met afwisseling van bv. dromen, brieven, dagboekfragmenten...

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het belangrijk dat er structuur in een verhaal zit. Als het een boek moet worden met 60.000 woorden, zou ik het eerst 'kaderen'. Wat gebeurt waar en hoe bouw ik het op. De grote lijnen, zeg maar. Als ik het zou moeten doen zoals Set het doet, zou ik gek worden en in no time het overzicht kwijt zijn. Dat 'kaderen' zit vaak in mijn hoofd en dan schrijf ik het chronologisch op. En hoe dichter ik bij het iende kom, hoe sneller ik ga schrijven.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Set Dat heb ik al geprobeerd, maar dat komt niet erg goed over in mijn verhaal. Ik denk dat deze gebeurtenissen erg moeilijk te combineren zijn met hun gewone leven aan de andere lijn. Maar misschien moet ik inderdaad gewoon oefenen. En wie weet lukt het dan wel beter! Bedankt voor de tip!