Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opbouwen en uitwerken van een Sci-Fi verhaal

Nu ik toch flink in de weer ben met het stellen van vragen gooi ik er nog maar eentje bij; Hoe kun je het beste een Sci-Fi boek opbouwen en uitwerken? Als het geen diepgaand verhaal is, is het dan belangrijk om veel interessante en bruisende actie-scenes erin voor te laten komen? Moet er veel of juist weinig achtergrond informatie in voorkomen? Is het aan te raden korte zinnen te gebruiken, of lange? Wordt het verhaal er beter van als je veel beschrijft en veel bijvoegelijke naamwooren gebruikt zoals; 'Een oranje gloed gleed als een ratelslang over het zand en weerspiegelde in de kleine dauwdruppeltjes die zich hadden verzameld op de bladeren en stekels van de laatste planten en cactussen die hier en daar te vinden waren.' Of; 'Een oranje gloed gleed vreedzaam over het zand en weerspiegelde in de dauwdruppeltjes op de laatste planten en cactussen'. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Het zijn wel veel vragen, maar ik wil dan ook veel weten :P

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Probeer vooral veel te lezen en andere verhalen te onderzoeken. Let bij zinsopbouw op dat korte zinnen vaak veel spanning scheppen. Ze lezen snel. Ze geven geen zinloze informatie. Langere zinnen daarentegen, scheppen rust in het verhaal. Ze zijn erg goed te gebruiken voor de verhaalontwikkelingen en eigenlijk alles wat zich buiten de gevechtsscénes afspeeld. Verder moet je zorgen dat je een eigen stijl ontwikkeld. Zaken over achtergrondinformatie, de hoeveelheid actie-scenes ect zijn geen algemene uitspraken over te doen. Kijk zelf naar je verhaal en andere verhalen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe kun je het beste een Sci-Fi boek opbouwen en uitwerken? - Ik zou zeggen door je goed voor te bereiden op de wereld die je beschrijven wilt, zodat het je eigen wordt, en verder zoals ieder ander boek. Als het geen diepgaand verhaal is, is het dan belangrijk om veel interessante en bruisende actie-scenes erin voor te laten komen? - Kan. Als je een duidelijk plot hebt dan kan je alle kanten op. Moet er veel of juist weinig achtergrond informatie in voorkomen? - Het lijkt me dat je daar vrij in bent. Is het aan te raden korte zinnen te gebruiken, of lange? - Afwisseling is een aanrader, en Folen geeft een heel goed uitleg Wordt het verhaal er beter van als je veel beschrijft en veel bijvoegelijke naamwooren gebruikt zoals; 'Een oranje gloed gleed als een ratelslang over het zand en weerspiegelde in de kleine dauwdruppeltjes die zich hadden verzameld op de bladeren en stekels van de laatste planten en cactussen die hier en daar te vinden waren.' Of; 'Een oranje gloed gleed vreedzaam over het zand en weerspiegelde in de dauwdruppeltjes op de laatste planten en cactussen'. - Dit zijn remmende, rustige zinnen. Ikzelf geef voorkeur aan de onderste, maar dat is een persoonlijke keuze. Met andere woorden, je kan niet voor iedere lezer schrijven, dus ook daar heeft Folen gelijk; wees je eigen schrijver.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lordluud, over dit onderwerp kun je aardig wat vinden op internet, met name Engelse en Amerikaanse websites. Er zijn heel uitgebreide vragenlijsten om een wereld te ontwerpen, soms een beetje té, vind ik. Maar goed, die kun je aanpassen aan je eigen wensen. http://www.sfwa.org/writing/worldbuilding1.htm en http://fantasy.fictionfactor.com/articles.html kunnen je misschien een eind op weg helpen. Sommige artikelen en vragen zijn misschien meer van toepassing op fantasy dan op science fiction, maar deze genres liggen toch vrij dicht bij elkaar. Succes!

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Naast historische verhalen schrijf ik ook graag fantasy en SF heb ik vroeger erg veel gelezen. Ik verbaas me wel een beetje over je vraag. Fantasy, SF, horror, suspense, noem maar op... het zijn allemaal verhalen. Waarom zouden er aparte regels voor een SF-verhaal moeten bestaan? Ik geloof daar niet in. Ja, als een verhaal niet diepgravend is, zal het andere kwaliteiten moeten bezitten om de lezer te boeien, zoals dat actierijke bijvoorbeeld of fraaie beschrijvingen. Websites om een wereld te ontwerpen kunnen daarbij erg nuttig zijn, maar alleen een mooi decor zal nooit genoeg zijn voor een boeiend verhaal. Kortom, concentreer je in de eerste plaats op een goed plot en op levende personages. Aan dat decor kun je ook daarna nog werken.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Begin met veel lezen. Niet alleen om te kijken hoe andere schrijvers het doen, maar ook omdat je in genres als dit vaak weinig vernieuwend bent. Het is dus handig om te weten wat er al is zodat je niet iets schrijft wat iedereen al gelezen heeft.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelf schrijf ik ook in het genre. Ik ben het er dan ook niet mee eens dat je als schrijver in het genre niet vernieuwend zou kunnen zijn. In elk genre is alles al eens geschreven, het zit hem echter in de manier waarop je je verhaal vormgeeft, indeelt. SF/Fantasy/Horror. Een verhaal is een verhaal. De plot moet goed in elkaar steken, maar dat is met elk verhaal. Wat overeenkomt in het genre is het bovennatuurlijke en/of het fantastische. Het uitstijgen boven de realiteit. Daarin is alles vrij... tot op bepaalde hoogte. Het moet uiteraard altijd aannemelijk zijn. De lezer moet de schrijver geloven als hij over een ras spreekt met drie benen en met kieuwen in plaats van longen. Creëer geloofwaardigheid door een basis te leggen, onderbouw alles. In ieder geval van te voren voor jezelf, de lezer hoeft dat allemaal niet te weten. Bereid je voor door je eigen wereld te scheppen, door je karakters vorm te geven en het verhaal, maar dat is niets nieuws. Elk verhaal heeft een voorbereiding nodig, een incubatietijd. Persoonlijk vind ik al die additieven kunstgrepen om iets meer grandeur te geven dan nodig. Dat kan je ook door een mooie, simpele omschrijving. Maar - ik zeg al - dat is alleen maar mijn mening. 8)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bedoel niet dat je uberhaupt niet vernieuwend kan zijn, maar als je niet weet wat er al geschreven is, zul je sneller aan iets beginnen dat al gedaan is, maar waarvan jij denkt dat het echt een vet origineel idee is (zie PHP etc).

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijf het verhaal dat jij wilt schrijven anders krijg je nooit een boek af. Achtergrondinformatie, zo min mogelijk, maar voldoende om je verhaal te kunnen begrijpen. Hoe boeiend het levensverhaal van de uitvinder van jouw plamsapistolen ook mag zijn geweest, ik hoef het niet te weten om te snappen wat er gebeurt wanneer je dat ding op iemand richt en de trekker over haalt. Over het algemeen heeft eenvoudige heldere taal de voorkeur. In deze genres wordt de lezer overspoeld met allerlei nieuwe informatie over rassen, metafysica, uitvindingen, 1000 jaar extra historie en de reden waarom mensen uiteindelijk een paar extra ogen in hun handpalmen hebben ontwikkeld. Als je al deze informatie moet destilleren uit bloemrijke proza, wordt het al snel overweldigend. Natuurlijk zijn er schrijvers die het kunnen, maar voor de meesten is heldere taal het beste idee. Verder is het een kwestie van eindeloos veel lezen.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lees Asimov. Ik heb toevallig The Complete Stories naast me liggen van Isaac Asimov, dat is veel beter dan die standaard Sci-Fi verhaaltjes. Laat hem je eens inspireren.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lees Asimov. Ik heb toevallig The Complete Stories naast me liggen van Isaac Asimov, dat is veel beter dan die standaard Sci-Fi verhaaltjes. Laat hem je eens inspireren.
Mee eens! :thumbsup: