Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

Hoe schrijf je een gegarandeerd goed kortverhaal?

Tijdens de Maand van de Amateurkunst verzorgde ik in het Schrijverskoffiehuis te Emmen een workshop met de titel Hoe schrijf je een gegarandeerd goed kortverhaal? 

Het verhaal De Moeder van Guy de Maupassant was daarbij de leidraad. 

De workshop had gezien de grote hoeveelheid aan richtlijnen meer de vorm van een hoorcollege dan van een workshop, waarbij deelnemers zélf zoekend en ontdekkend informatie tot zich nemen.

Om deze reden - een hoog volume aan informatie - was het logisch dat de deelnemers na afloop er een 'paper' van kregen. Dit werd een zo uitgebreid stukje tekst dat het daarna weer logisch was dat er een boekje van verscheen. Dankzij ondersteuning van de Kunstbeweging te Emmen was dit financieel mogelijk.

Zo is er een kleine oplage ontstaan waarbij de verhalenschrijvers een gratis exemplaar konden ontvangen, waarna M.BOOX op eigen kosten de oplage vergrootte, zodat geïnteresseerden het boekje ook kunnen aanschaffen. 

Omdat het een handig, praktisch en overzichtelijk werkje is past het binnen de serie Pennenvruchten.
 

Omschrijving van de inhoud of de flaptekst

Is het mogelijk om een gegarandeerd goed kortverhaal te componeren?
Jazeker!
Hoe doe je dat dan?

Allereerst kijk je de kunst af bij door de wol geverfde auteurs. Tijdens de Maand van de Amateurkunst (*) deden wij dat in het Schrijverskoffiehuis; we namen als basis het verhaal De Moeder van Guy de Maupassant. Dit verhaal laat in alle helderheid zien aan welke aspecten een goed kortverhaal voldoet, zodat het een gegarandeerd goed kortverhaal is.

Onder het genot van koffie, thee en gebak – zoals gebruikelijk in het Schrijverskoffiehuis – ontdekten we een fijn recept met 28 ingrediënten voor een gegarandeerd goed kortverhaal:

* negen algemene,
* twaalf specifieke
* en last, but not least zeven essentiële onderdelen voor élke goede vertelling.

Deze aspecten zijn - voorzien van richtlijnen - gebundeld en uitgebracht als nummer 3 in de serie Pennenvruchten onder de titel Hoe schrijf je een gegarandeerd goed kortverhaal? Het is geschreven door mij, Thérèse Major, en geïllustreerd met vijf verhalen van deelnemers die het aangedurfd hebben zich over te leveren aan bovengenoemde 28 aspecten die van een kortverhaal een gegarandeerd goed kortverhaal maken.

M.BOOX vervaardigde er een mooi overzichtelijk boekje van dat te koop is via de webshop en eventueel via een persoonlijk bericht, hier op de site van Schrijven Online. Ook kun je mailen naar info@mboox.nl.

Volume: 67 pagina’s
Verkoopprijs: € 9,95

(*) De Kunstbeweging Emmen ondersteunde het project met een financiële bijdrage.

Fragment

De inleiding

De Maupassant neemt een halve pagina om te vertellen hoeveel hij van de omgeving hield. Dit heeft een reden: hij wil bij de lezer een lieflijk beeld oproepen. Dat doet hij, omdat hij in de loop van het verhaal het tegendeel wil doen blijken: de omgeving is besmet door iets afschuwelijks.

Dit is een sterke techniek, maar tegenwoordig hebben lezers doorgaans niet zo veel geduld meer voor een lange inleiding.

Richtlijnen:

Houd de inleiding zo kort mogelijk en ga meteen naar een handeling. Geef in de inleiding wel een intrigerende introductie van wat de lezer mag verwachten.

Overigens is het geen wet om een inleiding te schrijven. Bij een kort verhaal mag je meteen midden in de actie starten; dat heet in media res. Ook kun je bij het eind beginnen en van daar naar het begin toewerken: post rem. Werk je chronologisch van begin naar eind, dan wordt het begin ab ovo genoemd.

Uitgever

M.BOOX

Bladzijden

67