Start » Boekpresentatie » Kees van Wouw - Hamer

Kees van Wouw - Hamer

Door: KeesvanWouw
Op: 10 september 2014

Details
Uitgever: 
Elikser
ISBN: 
9789089546401
Bladzijden: 
387

Het schrijven is voor mij circa zeven jaar terug begonnen met korte verhalen op een weblog. Daar kreeg ik regelmatig leuke reacties op. Na circa een jaar besloot ik de stap te maken om een 'echt' verhaal te schrijven. Ongeveer twee jaar later stuurde ik mijn eerste manuscript op naar verschillende uitgevers. De standaard brieven met een afwijzing druppelden in de maanden erna binnen. Van één uitgever kreeg ik een inhoudelijke reactie: het was duidelijk, ik was niet in de wieg gelegd als schrijver.

Ongeveer een half jaar daarna vertelde een goede vriend wat hem kort daarvoor was overkomen. Het was een bijzondere gebeurtenis waardoor zijn leven volledig op zijn kop was gezet. Los van de steun die ik hem als vriend kon geven, zag ik er een rode draad in voor een nieuw verhaal. Toch twijfelde ik: schrijven vraagt veel tijd en wat als ik weer geen uitgever vind? Het plezier dat ik aan het schrijven beleefde gaf de doorslag en ik begon te schrijven. Dit keer met een goede vriendin als schrijfcoach. Zij hielp mij de eerste versie van het verhaal vorm te geven. Eind 2011 was ik zó enthousiast over het manuscript dat ik familie en vrienden vroeg om 1 april 2012 in hun agenda vrij te houden: mijn boek zou gepubliceerd worden. Het kon niet anders of één van de uitgevers die ik dit tweede manuscript had opgestuurd zou het gaan omarmen. De reacties kwamen binnen: standaard afwijzingen zonder toelichting waarin mij wel succes werd gewenst. Het besef drong tot mij door dat ik hulp van een professional kon gebruiken. Daarop heb ik een manuscriptbeoordelaar ingeschakeld – Hans ter Mors. Deze kwam na enkele weken met een krachtige en duidelijke reactie: "begin opnieuw". Met zijn aanwijzingen en suggesties heb ik het verhaal in de maanden daarna aangepakt en aangevuld. Deze tweede versie heb ik vervolgens aan verschillende proeflezers aangeboden. Hun op- en aanmerkingen heb ik weer verwerkt in het verhaal. Inmiddels was het zomer 2013. Dit keer was ik ervan overtuigd dat het een goed en spannend verhaal was dat een breed publiek verdiende. Opnieuw heb ik het naar uitgevers opgestuurd. Om extra op te vallen had ik er een ontwerp van de omslag bijgevoegd waarvan de foto gemaakt was door een professionele fotograaf. Of het van invloed op de beoordeling is geweest weet ik niet. Het resultaat was dat ik vrijwel identieke standaard reacties kreeg met "past niet in ons portfolio" als gemene deler, met opvallend vaak een uitnodiging voor het volgen van een schrijfcursus. Goedbedoelde grap of aanmoediging? Ik weet het niet. Feit is dat ik er geen gebruik van heb gemaakt. Wel besloot ik in december 2013 dat ik het zelf zou uitgeven. Omdat ik weet dat ik niet foutloos schrijf, heb ik een professionele editor – Christien Romp van TekstFontein – ingehuurd. Het moest perfect zijn voor ik de uitgave aan familie en vrienden zou laten zien. De (nieuwe) vooraankondiging voor een publicatie van 'Hamer' had ik al gedaan. Toen las ik achter in een prachtig reisverhaal in romanvorm, "Lingerie en motorleer" van Daniëlle Boelens, een leuk stukje over het geweldige contact met haar uitgever. Dat was de tweede week van februari van dit jaar. Het manuscript stuurde ik dat weekend op naar uitgeverij Elikser. Binnen een week had ik een reactie! “Ziet er veelbelovend uit”. Medio maart 2014 kreeg ik een e-mail van de uitgeefster: "Inmiddels heb ik uw manuscript gelezen, ja verslonden mag ik wel zeggen. Goed opgebouwd, spannend, verrassend, kortom: ik wil het graag uitgeven!". Dit keer was het echt, ik had een uitgever. Daarna is het razendsnel gegaan: 31 mei 2014 was de officiële boekpresentatie op Landgoed Kraaybeekerhof in Driebergen.
 
Inmiddels heb ik de eerste zeer positieve recensies. Het boek is op 19 juni besproken tijdens het lunchprogramma 'Aan Tafel' van RTV Utrecht door Leontien van Vliet, openbare bibliotheek Utrecht: "Grijpt de lezer direct bij de lurven ... " en “Een heel goed boek".

http://www.leestafel.info/kees-van-wouw :"het is een fascinerend verhaal, met onverwachte verwikkelingen en plotwendingen"

http://wieschrijftblijft.wordpress.com/2014/07/22/...
“‘Hamer’ staat te boek als ‘misdaadroman’. Toch leest het bijna al een thriller. Ondanks het feit dat de lezer al snel weet wie ‘de slechterik’ is, blijft het verhaal spannend tot op het einde. En als de plot dan ook nog een kleine verrassing brengt, is dat knap werk van de schrijver!”

Het boek wordt daarnaast zeer goed ontvangen door lezers. Op de verschillende online boekenwebsites zijn de lezersrecensies eenvoudig terug te vinden. Owching: “Wie van thrillers houdt en eens niet gemakshalve voor de bekende auteurs wil gaan moet dit zeker lezen, Hamer kan zich echt meten met de thrillers van bekende schrijvers.”

De misdaadroman ‘Hamer’ is verkrijgbaar in alle boekhandels, via verscheidene webwinkels en uiteraard via de uitgever, Uitgeverij Elikser. ISBN: 9789089546401.

Kees van Wouw

Omschrijving van de inhoud of de flaptekst: 

Als Patrick zijn reistas en -koffer voor de deur van zijn woning ziet staan weet hij dat die dag naast zijn bedrijf ook zijn huwelijk failliet is verklaard. Kort daarna wordt de curator op gruwelijke wijze vermoord. Patrick is de enige verdachte. Tijdens de politieverhoren beseft hij dat het geen toeval is. Zijn bedrijf is moedwillig om zeep geholpen en iemand probeert hem voor de moord op te laten draaien. De politie moet hem laten gaan.
Patrick probeert zijn leven weer op te bouwen en de relatie met zijn vrouw te herstellen. Ondertussen zoekt hij naar wie er achter het faillissement van zijn bedrijf zitten. Hij stuit op mannen die gedreven door macht geen middel schuwen. Dan blijken ze verbonden door hun verleden, door een weddenschap, door een jonge vrouw.

Fragment: 

Het bonzen is niet meer dan een realistische toevoeging aan zijn onrustige droom, tot het bonzen overgaat in een luid gekraak! Klaarwakker schiet Patrick rechtop in bed. Een ramkraak! Krakers! Direct rent hij naar de deur van de kantoorslaapkamer; hij moet ze tegenhouden! Weer een harde bons, gevolgd door een luid gekraak. Op het moment dat zijn blote voeten de koude vloer op de begane grond raken, vliegt de deur open.
‘Politie! Politie! Politie!’
Verbijstering! Drie, nee, vijf mannen in uniform met zichtbaar kogelvrij vest en getrokken wapen stormen onder luid geschreeuw binnen. Hij heeft geen idee wat hij moet doen. Vertwijfeld, als een figurant in een politieserie, steekt hij zijn handen op. Het maakt niet uit, zijn armen worden achter zijn rug getrokken en met een klap wordt hij op zijn buik tegen de grond gedrukt. Een agent duwt zijn knie tussen zijn schouderbladen, hij kan nergens meer heen. Er komen twee politieagenten in burger binnen – hij neemt aan dat het politieagenten zijn, omdat zij ook kogelvrije vesten dragen.
‘Meneer Hamer?’
‘Ja,’ brengt hij met moeite uit onder het gewicht van de agent.
‘U bent aangehouden,’ zegt een van de twee droog.
Kort daarna wordt hij overeind getrokken. Misschien omdat ze ondertussen tot de conclusie zijn gekomen dat hij in zijn boxershort geen wapen draagt? ‘Mag ik mij even aankleden?’
De twee agenten in burger kijken elkaar aan. Een bevestigend knikje volgt. ‘Pieters, Aziz, meegaan!’ volgt het bevel.
De agenten lopen ongemakkelijk dichtbij achter hem aan de trap op en daarna zijn slaapkamer in. Terwijl vier argwanende ogen al zijn bewegingen volgen, trekt hij zijn kleren aan. De spanning giert door zijn lichaam. Waar is hij nu in verzeild geraakt? Als deelnemer in een reality-tv-serie, ‘Bananasplit’ de zoveelste? Wat het ook is, leuk vindt hij het niet.

Het felle licht in de gang van het politiebureau doet pijn aan zijn ogen. Twee agenten dirigeren Patrick met dwingende handen, achter elke elleboog een, in de richting van een balie waarachter een geüniformeerde agent zit. De klok tegen de muur vertelt dat het bijna twee uur ’s nachts is. Wat doet hij hier? Waarom vertellen ze hem niets? Ook tijdens de rit naar het politiebureau is er geen woord tegen hem gezegd. Wat willen ze ermee bereiken? Dat hij in de war raakt? Dat is hij al.
‘Jullie zijn snel terug, geen problemen neem ik aan?’ vraagt de agent achter de balie.
‘Uit en thuis volgens het boekje,’ zegt de agent rechts van Patrick.
‘Ik roep de hulpofficier,’ vervolgt de agent achter de balie.
De agenten naast hem zwijgen. Patrick ook. Een tweede geüniformeerde agent komt aanlopen. De epauletten op zijn schouders verraden dat hij geen gewone agent is.
‘Meneer Hamer? Inspecteur Maanweg. Ik ben tevens hulpofficier van justitie. U bent aangehouden op …’ Er valt een stilte terwijl de hulpofficier het document in zijn handen bestudeert. ‘Op verdenking van valsheid in geschrifte en verduistering van geld.’ Zijn ogen speuren van over de rand van zijn leesbril naar een reactie.
Hij reageert niet.
‘Wij kunnen u zes uur vasthouden in het belang van het onderzoek,’ vervolgt de hulpofficier zonder zijn ogen van hem af te wenden. ‘De tijd tussen middernacht en negen uur ’s ochtends niet meegerekend. Dat betekent dat u nu de nacht in een cel hier op het politiebureau moet doorbrengen en morgen wordt verhoord.’
Natuurlijk! ‘U had mij ook een uitnodiging kunnen sturen. Dan was ik hier morgenochtend ook om negen uur geweest. Dat had uw mensen in elk geval de rit bespaard.’ Hij zegt het met een vriendelijke glimlach. Midden in de nacht van bed gelicht worden als een zware crimineel! Allemaal onderdeel van de intimidatie, en waarvoor: witteboordencriminaliteit? Daar zit meer achter, misschien is het beter dat hij zwijgt.
‘Het is geen moeite,’ antwoordt de hulpofficier, ‘maar we hadden reden om aan te nemen dat er mogelijk sporen verloren zouden gaan.’
‘In mijn slaap?’ Waarom houdt hij zijn mond niet?
‘Indien het belang van het onderzoek dat vereist,’ vervolgt de hulpofficier onverstoorbaar, ‘kunt u daarna in verzekering worden gesteld. Dat zal dan worden voorgelegd aan een onafhankelijke rechter. Begrijpt u wat ik u zojuist heb uitgelegd?’
‘Ja.’
‘Hebt u een dokter nodig? Wilt u consultatie?’
‘Nee,’ antwoordt hij aarzelend. Moet hij misschien wel een dokter laten komen, ...

Reacties

Leonardo Pisano
Laatst aanwezig: 40 weken 4 dagen geleden
Sinds: 7 Nov 2010
Berichten: 2732

Leuk, Kees! Alle succes gewenst!

Auteur van Achter de nevel en Noblesse Oblige  // www.leonardopisano.nl Mede-auteur van Mosterd voor de maaltijd (over schrijven van dialogen) - maritschrijft.com/mvdm 

Tja
Laatst aanwezig: 1 dag 1 uur geleden
Sinds: 4 Mei 2009
Berichten: 14122

Goed dat je hebt doorgezet. Veel succes gewenst.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Angelieke Uitte...
Laatst aanwezig: 1 jaar 4 weken geleden
Sinds: 2 Feb 2014
Berichten: 796

Gefeliciteerd met je boek. Moet een goed gevoel geven na al die afwijzingen.

Met beide benen op de grond kom je geen stap vooruit.
www.angelieke-uittenbogaard.nl

Hay
Laatst aanwezig: 3 dagen 36 min geleden
Sinds: 1 Dec 2004
Berichten: 2932

Een uitgebreid en duidelijk verhaal. Succes met de verkoop!

Ik heb de website van Elikser bekeken en zie dat je bij die uitgever in de regel iets van € 1500,- zelf moet investeren. Zo'n eigen bijdrage houdt uiteraard het risico in dat je er bij een tegenvallende verkoop geld op toelegt. Of je dat risico wilt nemen, blijft natuurlijk een persoonlijke keuze. Ik vind het wel dapper van jou om er gewoon op te vertrouwen dat je die bijdrage op termijn terugverdient. Zelf ga ik dat niet doen, nog niet eens vanwege de kans om geld te verspelen. Ik kan eenvoudig de gedachte niet verdragen dat ik zo veel tijd en energie in een boek of bundel steek om later vast te moeten stellen dat het alleen maar geld gekost heeft.
Dat sommige kleine uitgeverijen tegenwoordig dit model hanteren, begrijp ik wel. Maar ik vind het bepaald niet vanzelfsprekend dat het risico zo grotendeels (of helemaal, dat kan ik niet beoordelen) van de uitgever naar de auteur verlegd wordt. Mijn uitgangspunt blijft dat een uitgever genoeg in mijn boek/bundel/verhaal moet zien om het zonder eigen bijdrage uit te willen geven. Zo niet, dan moet het maar onuitgegeven blijven.

Voor de goede orde, ik wil zeker niet negatief over Elikser (of andere uitgevers met een soortgelijk model) gaan doen. Elikser legt de werkwijze helder uit en hun lijst met publicaties maakt op mij een prima indruk.

Lees Schrijven Magazine
  • Leer schrijven als Stephen King
  • Alles wat een schrijver moet weten over uitgeverijen
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • De schrijfdip en wat je ertegen kunt doen

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

MELD JE AAN
Schrijven als Stephen King? Lees schrijven Magazine!

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór 23 september!

Word abonnee!