Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#506 Schoon, toch?

17 mei 2024 - 16:25

In een opdracht waar moeders aan bod zijn, mag de schoonmoeder niet ontbreken. Er wordt minder getrouwd, of alleszins veel later. In vele gevallen zijn tegenwoordig de eigen dochters en zonen de bruidsmeisjes of bruidsjonkers op het huwelijk van hun ouders. Dat maakt dat de rol van de schoonmama als officiële oma van die kinderen ook dan pas zou beginnen. Het fenomeen van de scheidingen en plusouders maakt dat kinderen in plaats van vier soms wel acht grootouders hebben. Minstens vier van die personen zijn dan moeders.

“Wat is schoonmoeder in de taal van jouw vrouwtje, toch niet Bella Mamma?” vraag ik aan Sam, mijn neef die met een Italiaanse is getrouwd.
Suocera”, antwoordt hij, “maar volgens het woordenboek  betekent het woord tevens  zeurkous of bazige vrouw”, voegt hij er lachend aan toe.
Als zoon van mijn schoonzus en zwager, was mijn schoonmoeder zaliger zijn grootmoeder.
“Hoe was dat nog met oma als jouw schoonmoeder?” repliceert hij.
Ik moet even nadenken wat ik aan Sam kwijt wil. Over de enkele keren dat  ik met haar in conflict lag, houd ik wijselijk mijn mond.
“Omdat jouw opa Franstalig was werd er regelmatig Frans gesproken. Moeder in het Frans is mère, maar het homoniem mer betekent zee. Als jouw oma wat opgewonden was, zegden wij onder elkaar la mer est agitée aujourd’hui  (de zee is vandaag woelig).“
Daarop haalt Sam zijn beste grap boven. Toen hij aan zijn baas zei: “Ik wil graag naar de begrafenis van mijn schoonmoeder”,  antwoordde die:  “Ja, wie wil dat nu niet graag.”
Grapjes over de ‘aangetrouwde’ moeders zijn legio.
“Wat vond je het grappigst aan jouw belle mère?” vraagt Sam.
Ik vertel hem van die keer dat mijn schoonmama klaagde over maagkrampen. Ik had haar toen als digestief een glaasje Jägermeister ingeschonken. Het had blijkbaar geholpen want later vroeg ze mij hoe dat godendrankje weer heette.
“Voor haar verjaardag heb ik haar dan een geschenkverpakking aangeboden waarin naast de fles ook twee leuke authentieke Jägermeister schnapsglaasjes zaten.”
“Van al mijn schoonzonen, weet jij tenminste wat er goed is voor een mens”, had ze gezegd toen ze me bedankte en omhelsde.
“Dus Sam, als je een wit voetje wil halen bij jouw suocera weet je wat je te doen staat, maar ik raad je aan het met een flesje Amaretto te proberen."

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
18 mei 2024 - 21:06

Hoi Schmetterling, ik vind het een verwarrend verhaal. De vele betekenissen en vertalingen van de familieleden maken het voor mij geen verhaal. Ik raak er de draad door kwijt.
Op zich vind ik het mooi idee om de schoonmoeder aandacht te geven, maar die aandacht komt voor mij te weinig aan bod.

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 mei 2024 - 22:08

Hoi Schmetterling,

Het begin van het verhaal vind ik grappig, daarna raak ik een beetje afgeleid. Waar gáát het over? Het lijkt nu meer op kennis etaleren dan het schrijven van een verhaal. Hoewel ik het onderwerp wel erg goed vind. Ik de dialogen korter houden en meer tot de kern brengen.

Lid sinds

1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
25 mei 2024 - 22:45

Hoi Schmetterling, Wat een informatief, onderhoudend stukje. Ik vind het niet echt een verhaal maar het is wel leuk om te lezen.

 

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2024 - 11:44

Door de duidelijk nog niet afgewerkte wijzigingen van de webmaster zijn wat mij betreft de reacties wat later op gang gekomen. Fief, Anna en Gerie, toch nog even dit dankwoord voor jullie reacties.