5 schrijftips voor een goede thriller

5 schrijftips voor een goede thrillerVoor een gezonde en goed functionerende thriller: neem wat literaire vitamine C. Geef je verhaal een dosis van 5 C’s.

1.    Complexe personages

  • Wijs altijd je eerste idee af als je een personage maakt. Overweeg verschillende mogelijkheden en ga op zoek naar een frisse kijk.
  • Geef je personage deugden en gebreken. Geef je thrillerheld innerlijke demonen en problemen met zijn omgeving. Deze conflicten maken zijn voortbestaan een open vraag.
  • Verzin een lijst van minstens tien innerlijke demonen die je held moet bevechten. Kies de beste uit en stop de demonen in het achtergrondverhaal. Laat zien hoe het effect heeft op het heden en hoe het hem kan belemmeren in de toekomst. Breng je held in situaties waar je zijn gebreken kan tonen.
  • Geef elk personage een potentieel conflict met je held en je andere personages, vooral bondgenoten. Geef ze geheimen en zoek naar manieren waarop vrienden vijanden kunnen worden.

2.    Confrontatie

  • Maak je antagonist niet alleen maar slecht. Je krijgt interessantere confrontaties als je schurk gerechtvaardigd slecht handelt, al is het alleen maar in zijn eigen hoofd. Hoeveel enger is een schurk die goede argumenten heeft voor zijn daden, of eentje die sympathie opwekt? De conflicterende emoties die hij opwekt bij de lezer verdiepen een thriller.
  • Geef je antagonist een even rijk achtergrondverhaal als je held. Welke dromen had hij? Hoe zijn die kapotgemaakt? Welke levensveranderende pijn heeft hij geleden? Wie heeft hem verraden? Hoe heeft dit alles invloed op hem gehad in de loop van zijn leven?
  • Schrijf een pleidooi voor je schurk. Wat zou hij zeggen in een rechtbank als hij moest verklaren waarom hij alles heeft gedaan in het verhaal? Maak het zo overtuigend mogelijk.

3.    Choqueer

  • Harlan Coben is gek op verassingen en zijn methode om een twist te maken is door zichzelf helemaal ‘vast te schrijven’ en dan te kijken hoe hij zich eruit kan schrijven.
  • Denk na elke scène: ‘wat verwacht een lezer nu?’ Maak een lijst van op zijn minst drie richtingen die het verhaal op zou kunnen gaan. Gooi die drie weg en ga iets compleet anders doen.
  • Raymond Chandlers advies is: als het verhaal te langzaam gaat, introduceer dan een man met een pistool. Het hoeft niet daadwerkelijk een man te zijn met een daadwerkelijk pistool. Het kan van alles zijn: een auto crasht door de muur, een hartaanval, bloed druipt langs de muren, etc. Kies de meest originele optie en vind er een reden voor.

4.    Chargeer

  • Concentreer je op een herinnering aan een emotioneel moment in je leven. Recreëer elk zintuig in je geheugen totdat je de emotie voelt. Draag dat over aan de pagina.
  • Schrijf een eindeloze zin. Interview je personage op het hoogtepunt van een emotie. Noteer zijn reactie in tenminste tweehonderd woorden zonder een punt te gebruiken. Zoek vervolgens naar pareltjes van emotionele beschrijvingen.

5.    Communicatie

  • Veel ambiërende thrillerschrijvers, die het genre zien als actie gestuurd, vermijden te denken over een thema (of betekenis). Ze laten de personages het liever uitvechten en laten het daarbij. Maar als je iets zegt, waarom zou je het dan niet opzettelijk doen?
  • Ga twintig jaar vooruit in de tijd nadat je verhaal is geëindigd. Je hoofdpersonage heeft  tijd gehad om na te denken over alles wat er is gebeurd in het verhaal dat je hebt verteld.  Vraag aan je hoofdpersonage: ‘Welke levensles heb je geleerd die je kan doorgeven aan anderen?’
  • Gebruik al je vaardigheden om die les te tonen aan het eind van het verhaal zelf, maar onthoud: show don’t tell. 

Op de gezondheid van je thriller!

Door: Elisabeth Hunting

Techniek