Start » Proeflezen » [kort verhaal] Supporters

[kort verhaal] Supporters

Door: Arjen Pennist
Op: 14 maart 2017

Een kort verhaaltje. Wat ik wil weten is is het leesbaar? Is het realistisch?

Fragment: 

‘Kijk! dit is ongelooflijk wat de scheidsrechter doet,’ riep Martin. En al zijn vrienden riepen
‘Hi Ha Hondelul,’ in koor.
‘Dit is een verkeerde beslissing,’ mompelde Martin en bracht gretig zijn bierglas naar zijn mond, om de pijn te verzachten.
De barman verzamelde de lege grazen en zette voor iedereen een nieuw biertje neer.
Na tienminuten werd de sfeer grimmiger, sommige jongens begonnen aan de tafels te trekken en duwen. ‘Rustig het is 0-1 het kan nog goed komen,’ riep Martin geagiteerd.
Een van de jongens gooide met veel kabaal zijn bierglas tegen de grond, vlak voor het TV-scherm.
‘Hey rustig daar,’ riep de barman met een boze stem en liep naar de jongen. ‘Je kan vertrekken!,’ zei de barman en keek, over zijn metalen brilletje, de jongen strak aan.
‘Hier,’ zei de jongen en gaf de barman een beuk midden in zijn gezicht, waardoor zijn bril op de grond viel.
‘Stop!’ zei Martin ‘Het is mooi geweest, we gaan hier weg.’
‘Hij is gewoon een lul!’ zei de jongen agressief.
‘Rustig,’ zei Martin en ze verlieten gefrustreerd het café.

Reacties

Dave89
Laatst aanwezig: 15 uren 44 min geleden
Sinds: 14 Jan 2016
Berichten: 351

Hoi Arjen,

Het is leesbaar en in theorie kan het zo gaan, dus ja: het is realistisch.

Als ik je een algemene tip mag geven: probeer de emotie van je personages in de dialoog zelf te leggen in plaats van dat je de emotie uitschrijft.

Yrret
Laatst aanwezig: 6 uren 56 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 4872
Arjen Pennist schreef:

Een kort verhaaltje. Wat ik wil weten is is het leesbaar?

Ja. Ik heb het idee dat je erg je best hebt gedaan op/met dit kortverhaal.

Arjen Pennist schreef:

Is het realistisch?

Neen, het lijkt niet op de werkelijkheid van vandaag.

Arjen Pennist schreef:

Na tienminuten werd de sfeer grimmiger, sommige jongens begonnen aan de tafels te trekken en duwen.

Als ik aan een tafel duw en trek is er volgens mij geen sprake van een grimmige sfeer. Als ik de tafel optil en tegen de tv aangooi - dan pas - is de sfeer ietwat grimmig. Als ik een poot van de tafel ruk en Martin zijn kop van zijn romp wil meppen - dan pas - is de sfeer grimmig.

Daarom is het niet realistisch, het lijken mij eerder een paar Corpsballen op Crocs.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Arjen Pennist
Laatst aanwezig: 13 uren 6 min geleden
Sinds: 6 Dec 2016
Berichten: 74

Twee verschillende meningen over of het realistisch is of niet. Ik hou het in het midden. De agressie van de supporters kan nog verder worden uitvergroot, maar of dat nodig is is denk ik een personenlijk voorkeur.

Bedankt voor de feedback,

Arjen

Lore
Laatst aanwezig: 5 dagen 15 uren geleden
Sinds: 24 Feb 2011
Berichten: 179

Technisch gezien kan er nog wat verbeterd worden:

In je eerste zin geef je aan dat Martin het personage is dat we volgen. In de rest van de alinea kan je dus Martin als een 'hij' beschrijven. Je hoeft de naam niet telkens te herhalen.

In de eerste twee zinnen gebruik je tweemaal het woord 'roepen'. Dat is teveel van het goede.

In regel moet je proberen om per alinea een woord slechts één keer te gebruiken. Zoek dus synoniemen. Of gebruik je dialoogtags anders.

Je eerste zin kan bijvoorbeeld zo:
Kijk! Ongelooflijk wat de scheidsrechter doet.’ Martin wees in de richting van de man in het zwart.
‘Hi Ha Hondelul,’ riepen zijn vrienden in koor.

Show don't tell-regel:
"...n nog goed komen' riep Martin geagiteerd."
Met dit soort constructies moet je opletten. Hier zeg je de lezer wat hij moet denken. Het is beter om het te laten zien:
'...nog goed komen.' Martin gesticuleerde druk waardoor het schuim van zijn biertje over de rand gutste (of zoiets...)
Dus ook bij "zei de jongen agressief", moet je me eigenlijk laten zien dat hij agressief is.
bijvoorbeeld: 'De jongen balde zijn vuist en sloeg op tafel'

De voorbeelden die ik geef zijn misschien ook niet ideaal, hoor. Ik heb er niet echt lang over nagedacht, maar het is maar om een voorbeeld te geven.

Succes!

Arjen Pennist
Laatst aanwezig: 13 uren 6 min geleden
Sinds: 6 Dec 2016
Berichten: 74
Lore schreef:

Technisch gezien kan er nog wat verbeterd worden:

In je eerste zin geef je aan dat Martin het personage is dat we volgen. In de rest van de alinea kan je dus Martin als een 'hij' beschrijven. Je hoeft de naam niet telkens te herhalen.

In de eerste twee zinnen gebruik je tweemaal het woord 'roepen'. Dat is teveel van het goede.

In regel moet je proberen om per alinea een woord slechts één keer te gebruiken. Zoek dus synoniemen. Of gebruik je dialoogtags anders.

Je eerste zin kan bijvoorbeeld zo:
Kijk! Ongelooflijk wat de scheidsrechter doet.’ Martin wees in de richting van de man in het zwart.
‘Hi Ha Hondelul,’ riepen zijn vrienden in koor.

Show don't tell-regel:
"...n nog goed komen' riep Martin geagiteerd."
Met dit soort constructies moet je opletten. Hier zeg je de lezer wat hij moet denken. Het is beter om het te laten zien:
'...nog goed komen.' Martin gesticuleerde druk waardoor het schuim van zijn biertje over de rand gutste (of zoiets...)
Dus ook bij "zei de jongen agressief", moet je me eigenlijk laten zien dat hij agressief is.
bijvoorbeeld: 'De jongen balde zijn vuist en sloeg op tafel'

De voorbeelden die ik geef zijn misschien ook niet ideaal, hoor. Ik heb er niet echt lang over nagedacht, maar het is maar om een voorbeeld te geven.

Succes!

Dankjewel voor een goede tip. Ik zal bij het schrijven hier rekening mee houden,

Vriendelijke groet,

Arjen

Literair tijdschrift Alice, onderdeel van Schrijven Magazine

Stuur je allerbeste verhaal of gedicht in naar ons eigen literaire tijdschrift.

Meer informatie
Alice, het literaire tijdschrift van Schrijven Magazine

Voortaan in iedere editie van Schrijven Magazine!

Lees meer
Volkskrant looft Schrijven Magazine

In een stuk getiteld: 'Schrijven Magazine, omdat iedereen schrijver wil worden'.

Lees meer
Ontdek je schrijftalent!

Volg onze online cursus voor beginnende schrijvers!

Vanaf € 90,-!