Start » Proeflezen » [kort verhaal] Het misverstand

[kort verhaal] Het misverstand

Door: Arjen Pennist
Op: 6 december 2016

Hoi, dit is een fragment 1 van een kort verhaal. Ik ben een beginnende schrijver en zou graag wat feedback willen krijgen van mede schrijvers. Ik ben echt een beginnende schrijver en dit is mijn eerste korte verhaal.
Alvast bedankt voor je feedback,

Vriendelijke groet,

Arjen Houter

Fragment: 

Het misverstand.

Bas heeft een belofte gedaan maar vindt het moeilijk om deze na te komen. Het gaat over de vriendin van zijn zus: Sofie. Ze heeft hem in vertrouwen verteld dat ze verliefd is geworden op zijn zus. En heeft hem gevraagd of hij het tegen zijn zus wil vertellen, omdat ze het te confronterend vindt om dat zelf te doen. Hoe zal ze reageren? zal ze haar afwijzen? of zouden ze een geweldig koppel worden? of zou dit hun vriendschap dusdanig beïnvloeden dat ze niet meer met elkaar kunnen omgaan?.
Bas leunt achterover in zijn bureaustoel en met een peinzend gezicht realiseert hij zich dat hij zich niet kan voorstellen dat zijn zus lesbisch is. Misschien heeft ze wel gevoelens voor vrouwen… hij heeft daar in ieder geval nog nooit iets van gemerkt. Hij zou het betreuren als zijn zus in het lachen zal uitbarsten en het heel hilarisch zal vinden. Vanavond na het avond eten, gaat hij het haar vertellen als ze op haar kamer is.
Het is halfzes en Bas komt thuis van kantoor en bij het zien van zijn zus realiseert hij zich dat hij zijn zus nog wat moet vertellen. Hij kijkt naar zijn zus en vraagt zich af of zij met een vrouw de liefde zou kunnen bedrijven. Deze gedachte brengt hem in een extase, zijn zus die de liefde bedrijft met een vrouw, dat die vrouwen elkaar naakt betasten en dat hun handen zoeken naar de meest intieme plekjes van hun lichaam. Hij vindt het vreemd, maar tegelijk ook opwindend.
Tijdens het avond eten, bemerkt hij nu pas dat ze een volwassen aantrekkelijke vrouw is geworden, tijdens al die jaren dat ze van jongs af aan met elkaar door brachten. Hij kan zijn ogen niet van haar afhouden en fantaseert over hoe zij en Sofie elkaar kussen. Hij heeft haar een keer betrapt met een jongen man op haar kamer, dat was nog in haar school periode, een jonge blonde man die samen met haar hun huiswerk deden, maar hij had een vermoeden dat er meer is gebeurd dan alleen huiswerk maken. Dit weet hij eigenlijk wel zeker omdat hij een condoom vond in het toilet die waarschijnlijk van hen afkomstig was en niet goed wilde wegspoelen.
Na het eten gaat hij opzoek naar zijn zus die inmiddels naar boven is gegaan om te douchen. Hij wacht geduldig en is enigszins wat opgewonden van het hele gedoe wat Sofie te weeg heeft gebracht. Hij moet het haar vertellen. Hij hoort dat ze klaar is met douchen en gaat naar boven en komt haar tegen op de overloop. Ze heeft een handdoek om haar hoofd gewikkeld. ‘Marjan kan ik je zo even spreken?’, vraagt hij ‘,het gaat over Sofie’ ‘ Sofie? is er iets aan de hand met haar?’ ‘ja dat vertel ik je zo, laten we even naar je kamer gaan.’ Samen lopen ze naar haar kamer en gaan op bed zitten. ‘Sofie, vertelde me dat ze verliefd op je is en dat ze meer wil dat alleen vriendinnen zijn’ ‘Wat! dit is helemaal nieuw voor mij, wat moet ik hier mee! dit heb ik nooit achter Sofie gezocht’, zegt ze enigszins wanhopig.
Ze kan niet verder met Sofie die meer wil dan alleen vriendinnen zijn. Ze heeft totaal geen seksuele gevoelens voor een vrouw en moet Sofie hierin teleur stellen.
Om misverstanden te voorkomen denkt ze dat het het beter is als ze een punt achter hun vriendschap zetten. Ze vraagt Bas of hij het Sofie wil vertellen.

Bas betreurt het dat zijn zus haar vriendschap met Sofie wil beëindigen. Hij vindt Sofie een toffe meid en hij zou eigenlijk best wel een vriendschap met haar willen.. Zou ze Bi zijn? Hij kan het haar vragen.. of zou hij afgewezen worden? Hij neemt het risico om het toch een keer aan haar te vragen.
De volgende avond gaat hij Sofie bellen om het standpunt van zijn zus te vertellen, haar telefoon nummer staat nog in zijn telefoon. ‘Met Sofie’ ‘hallo Sofie met Bas ik heb een vervelend bericht, Marjan wil jullie vriendschap beëindigen, dit moest ik van haar even door geven.’ Aan de kant van Sofie wordt het stil, en even later hoort hij dat Sofie in huilen is uitgebarsten. ‘Het spijt mij erg Sofie maar ik kan er verder niets aan doen’ ‘weet je ik verwachtte dit eigenlijk wel, het is nu over en uit,’ snikt Sofie ‘Zullen we een keer uit eten gaan Sofie?’ ‘is goed waneer wil je dat?’

Reacties

Yrret
Laatst aanwezig: 31 min 59 sec geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 5075
info@arjen.biz schreef:

Ik ben een beginnende schrijver en zou graag wat feedback willen krijgen van mede schrijvers.

Feedback waarop?

http://www.schrijvenonline.org/node/add/proeflezen

Citaat:

Geef aan wat je van de proeflezers wilt weten. Ben je onzeker over spanning? humor? stijl? Hoe specifieker hoe beter. Wees dus eerst zelf kritisch voor je anderen kritisch laat zijn.

Feedback op - hoeveel vraagtekens je in een zin plaatst?

info@arjen.biz schreef:

Hoe zal ze reageren? zal ze haar afwijzen? of zouden ze een geweldig koppel worden? of zou dit hun vriendschap dusdanig beïnvloeden dat ze niet meer met elkaar kunnen omgaan?.

Feedback op - hoe je een dialoog beschrijft?

info@arjen.biz schreef:

‘Marjan kan ik je zo even spreken?’, vraagt hij ‘,het gaat over Sofie’ ‘ Sofie? is er iets aan de hand met haar?’ ‘ja dat vertel ik je zo, laten we even naar je kamer gaan.’

Feedback op - waar een hoofdletter voor dient?

info@arjen.biz schreef:

‘ja dat vertel ik je zo, laten we even naar je kamer gaan.’

Feedback over - het nut van een punt?

info@arjen.biz schreef:

‘Sofie, vertelde me dat ze verliefd op je is en dat ze meer wil dat alleen vriendinnen zijn’

Wil je schrapfeedback? De overbodige woorden schrappen?

Jouw verschrapt fragment ziet er ongeveer zo uit;

Het misverstand.

Sofie heeft Bas in vertrouwen verteld dat ze verliefd is geworden op zijn zus Marjan. Ze heeft hem gevraagd of hij het tegen zijn zus wil vertellen.

Marjan denkt dat het het beter is als ze een punt achter hun vriendschap zetten. Ze vraagt Bas of hij het Sofie wil vertellen.

Bas betreurt het dat Marjan haar vriendschap met Sofie wil beëindigen. Hij vindt Sofie een toffe meid en hij zou eigenlijk best wel een vriendschap met haar willen. Zou ze Bi zijn?

‘Hallo Sofie, met Bas, ik heb een vervelend bericht, Marjan wil jullie vriendschap beëindigen.’

‘Zullen we een keer uit eten gaan, Sofie?’

The End

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Lore
Laatst aanwezig: 3 dagen 6 uren geleden
Sinds: 24 Feb 2011
Berichten: 179

Hey Arjen,

Een regel bij het schrijven is 'show don't tell'. Dit geldt bijvoorbeeld voor de eerste alinea. Dit stukje kan je ook laten zien. Je kan er namelijk een dialoog van maken tussen twee personages.

Het verhaal zoals je het nu schrijft, leest als een verslag, niet als een verhaal. Je kan dialogen en gedachten afwisselen. Waarom heb je voor derde persoon gekozen en niet voor een 'ik'? Dan kan je makkelijker in het hoofd van je personage laten meekijken.

Let ook op herhalingen, eens je iets hebt gezegd, ga er dan vanuit dat de lezer het wel weet. Als je het te vaak herhaalt, komt dat niet prettig over.

succes.

Lore
Laatst aanwezig: 3 dagen 6 uren geleden
Sinds: 24 Feb 2011
Berichten: 179

Hey Arjen,

Een regel bij het schrijven is 'show don't tell'. Dit geldt bijvoorbeeld voor de eerste alinea. Dit stukje kan je ook laten zien. Je kan er namelijk een dialoog van maken tussen twee personages.

Het verhaal zoals je het nu schrijft, leest als een verslag, niet als een verhaal. Je kan dialogen en gedachten afwisselen. Waarom heb je voor derde persoon gekozen en niet voor een 'ik'? Dan kan je makkelijker in het hoofd van je personage laten meekijken.

Let ook op herhalingen, eens je iets hebt gezegd, ga er dan vanuit dat de lezer het wel weet. Als je het te vaak herhaalt, komt dat niet prettig over.

succes.

Ferdy
Laatst aanwezig: 8 weken 3 dagen geleden
Sinds: 19 Jun 2014
Berichten: 203

Hi,

Yrret en Lore hebben de vinger op de gevoelige plek gelegd. Zo kan je bijvoorbeeld de hele eerste alinea schrappen en beginnen met:

Met een peins op zijn gezicht leunt Bas achterover in zijn bureaustoel. Hij kan zich niet goed voorstellen dat zijn zus lesbisch is.

Mvg

"Mooie vrouwen, lelijke vergissingen en de beer is los."
www.pandoras-matryoshkas.com - EN, RU, DE en NL print en ePub)

Arjen Pennist
Laatst aanwezig: 1 dag 13 uren geleden
Sinds: 6 Dec 2016
Berichten: 106
Lore schreef:

Hey Arjen,

Een regel bij het schrijven is 'show don't tell'. Dit geldt bijvoorbeeld voor de eerste alinea. Dit stukje kan je ook laten zien. Je kan er namelijk een dialoog van maken tussen twee personages.

Het verhaal zoals je het nu schrijft, leest als een verslag, niet als een verhaal. Je kan dialogen en gedachten afwisselen. Waarom heb je voor derde persoon gekozen en niet voor een 'ik'? Dan kan je makkelijker in het hoofd van je personage laten meekijken.

Let ook op herhalingen, eens je iets hebt gezegd, ga er dan vanuit dat de lezer het wel weet. Als je het te vaak herhaalt, komt dat niet prettig over.

succes.

Hi Lore,
Bij het nalezen van de tekst zie ik het zelf nu ook. Het lijkt meer op een verslag dan een verhaal. Ik ga het geheel opnieuw schrijven maar dan in de ik perspectief. Ik vond het een uitdaging om het in de derde persoon te schrijven maar is niet gelukt,
Dank je voor je advies.

Arjen Pennist
Laatst aanwezig: 1 dag 13 uren geleden
Sinds: 6 Dec 2016
Berichten: 106
Yrret schreef:
info@arjen.biz schreef:

Ik ben een beginnende schrijver en zou graag wat feedback willen krijgen van mede schrijvers.

Feedback waarop?

http://www.schrijvenonline.org/node/add/proeflezen

Citaat:

Geef aan wat je van de proeflezers wilt weten. Ben je onzeker over spanning? humor? stijl? Hoe specifieker hoe beter. Wees dus eerst zelf kritisch voor je anderen kritisch laat zijn.

Feedback op - hoeveel vraagtekens je in een zin plaatst?

info@arjen.biz schreef:

Hoe zal ze reageren? zal ze haar afwijzen? of zouden ze een geweldig koppel worden? of zou dit hun vriendschap dusdanig beïnvloeden dat ze niet meer met elkaar kunnen omgaan?.

Feedback op - hoe je een dialoog beschrijft?

info@arjen.biz schreef:

‘Marjan kan ik je zo even spreken?’, vraagt hij ‘,het gaat over Sofie’ ‘ Sofie? is er iets aan de hand met haar?’ ‘ja dat vertel ik je zo, laten we even naar je kamer gaan.’

Feedback op - waar een hoofdletter voor dient?

info@arjen.biz schreef:

‘ja dat vertel ik je zo, laten we even naar je kamer gaan.’

Feedback over - het nut van een punt?

info@arjen.biz schreef:

‘Sofie, vertelde me dat ze verliefd op je is en dat ze meer wil dat alleen vriendinnen zijn’

Wil je schrapfeedback? De overbodige woorden schrappen?

Jouw verschrapt fragment ziet er ongeveer zo uit;

Het misverstand.

Sofie heeft Bas in vertrouwen verteld dat ze verliefd is geworden op zijn zus Marjan. Ze heeft hem gevraagd of hij het tegen zijn zus wil vertellen.

Marjan denkt dat het het beter is als ze een punt achter hun vriendschap zetten. Ze vraagt Bas of hij het Sofie wil vertellen.

Bas betreurt het dat Marjan haar vriendschap met Sofie wil beëindigen. Hij vindt Sofie een toffe meid en hij zou eigenlijk best wel een vriendschap met haar willen. Zou ze Bi zijn?

‘Hallo Sofie, met Bas, ik heb een vervelend bericht, Marjan wil jullie vriendschap beëindigen.’

‘Zullen we een keer uit eten gaan, Sofie?’

The End

Arjen Pennist
Laatst aanwezig: 1 dag 13 uren geleden
Sinds: 6 Dec 2016
Berichten: 106
Lore schreef:

Hey Arjen,

Een regel bij het schrijven is 'show don't tell'. Dit geldt bijvoorbeeld voor de eerste alinea. Dit stukje kan je ook laten zien. Je kan er namelijk een dialoog van maken tussen twee personages.

Het verhaal zoals je het nu schrijft, leest als een verslag, niet als een verhaal. Je kan dialogen en gedachten afwisselen. Waarom heb je voor derde persoon gekozen en niet voor een 'ik'? Dan kan je makkelijker in het hoofd van je personage laten meekijken.

Let ook op herhalingen, eens je iets hebt gezegd, ga er dan vanuit dat de lezer het wel weet. Als je het te vaak herhaalt, komt dat niet prettig over.

succes.

Het misverstand (in het ik perspectief en o.t.t.).
Graag wil ik een advies hoe de tekst nu is in het Ik-perspectief en of het beter geworden of juist minder goed. Ook wil ik graag advies of o.t.t. een goede keuze is.

Ik leunt achterover in mijn bureaustoel en met een peinzend gezicht realiseert ik me dat ik me niet kan voorstellen dat mijn zus lesbisch is. Of misschien heeft ze wel gevoelens voor vrouwen…ik heb daar in ieder geval nog nooit iets van gemerkt. Ik zou het betreuren als mijn zus in het lachen zal uitbarsten en het heel hilarisch zou vinden. Na het avond eten, ga ik het haar vragen, als ze op haar kamer is.

Ik kom thuis van kantoor en bij het zien van mijn zus realiseer ik me dat ik mijn zus nog wat moet vragen. Ik kijk naar mijn zus en vraagt me af of zij met een vrouw de liefde zou kunnen bedrijven. Deze gedachte brengt me in een extase, mijn zus die de liefde bedrijft met een vrouw, dat die vrouwen elkaar naakt betasten en dat hun handen zoeken naar de meest intieme plekjes van hun lichaam. Ik vind het vreemd, maar tegelijk ook opwindend.
Tijdens het avond eten, bemerk ik pas dat ze een volwassen aantrekkelijke vrouw is geworden, tijdens al die jaren dat ik, van jongs af aan, met haar heb door gebracht. Ik kan mijn ogen niet van haar afhouden en fantaseer over hoe zij en Sofie elkaar kussen. Ik heb haar een keer betrapt met een jongen man op haar kamer, dat was nog in haar school periode, een jonge blonde man die samen met haar hun huiswerk deden, maar ik had een vermoeden dat er meer is gebeurd dan alleen huiswerk maken. Dit weet ik eigenlijk wel zeker omdat ik een condoom vond in het toilet die waarschijnlijk van hen afkomstig was en niet goed wilde wegspoelen.
Ze is inmiddels naar boven is gegaan om te douchen. Ik wacht geduldig en ben enigszins wat opgewonden van het hele gedoe wat Sofie te weeg heeft gebracht. Ik hoort dat ze klaar is met douchen en ga naar boven en ik komt haar tegen op de overloop. Ze heeft een handdoek om haar hoofd gewikkeld. ‘Marjan kan ik je zo even spreken?’, vraag ik ‘Het gaat over Sofie,’ ‘ Sofie? is er iets aan de hand met haar?’ ‘Ja dat vertel ik je zo, laten we even naar je kamer gaan.’ Samen lopen we naar haar kamer en gaan op bed zitten. ‘Sofie, vertelde me dat ze verliefd op je is en dat ze meer wil dat alleen vriendinnen zijn’ ‘Wat! dit is helemaal nieuw voor mij, wat moet ik hier mee! dit heb ik nooit achter Sofie gezocht’, zegt ze enigszins wanhopig.

Ze kan niet verder met Sofie die meer wil dan alleen vriendinnen zijn. Ze heeft totaal geen seksuele gevoelens voor een vrouw en moet Sofie hierin teleur stellen.
Om misverstanden te voorkomen denkt ze dat het het beter is als ze een punt achter hun vriendschap zetten. Ze vraagt hem of hij het Sofie wil vertellen.

Ik betreur het dat mijn zus haar vriendschap met Sofie wil beëindigen. Ik vind Sofie een toffe meid en ik zou eigenlijk best wel een vriendschap met haar willen.. Zou ze Bi zijn? Ik kan het haar vragen.. of zou ik afgewezen worden? Ik neem het risico het toch een keer aan haar te vragen.
Ik ga Sofie morgen te bellen om het standpunt van zijn zus te vertellen, haar telefoon nummer staat nog in mijn telefoon.
‘Met Sofie’ ‘Hallo Sofie met Bas ik heb een vervelend bericht, Marjan wil jullie vriendschap beëindigen, dit moest ik van haar even door geven.’ Aan de kant van Sofie wordt het stil, en even later hoor ik dat Sofie in huilen is uitgebarsten. ‘Het spijt me erg Sofie maar ik kan er verder niets aan doen.’ ‘Weet je, ik verwachtte dit eigenlijk wel, het is nu over en uit,’ snikt Sofie. ‘Zullen we een keer uit eten gaan Sofie?’ ‘Is goed waneer wil je dat?’ ‘Zou morgenavond kunnen, halfacht?’ ‘Is goed.’ ‘Okay dan haal ik je op.’ Ik verbreek de verbinding en Ik heb het gevoel dat er iets nieuws gaat gebeuren, ik een relatie met een Bi seksuele vrouw? Ik heb een gevoel van een zekere euforie die beladen is met seksuele verlangens. Mijn fantasieën nemen de vrije loop… Zou ik ooit sex hebben met twee vrouwen?
Het is zeven uur ik ga Sofie ophalen om uiteten te gaan, ik weet een romantisch restaurant waar ik samen met Sofie wil gaan eten. Ik parkeer mijn auto half op de stoep, voor even kan dit wel, en ik bel aan. ‘Hallo,’ Klinkt het door de intercom, ‘Hallo Sofie ik ben het’ ‘Okay Bas ik kom naar beneden’ Ik wacht geduldig totdat Sofie beneden is, we begroeten elkaar en stappen in de auto. In de auto is het lekker warm en de radio speelt muziek. Ik kijk in mijn ooghoeken naar haar, ze is gekleed in een fel rode leren jack met een spijkerbroek en leuke rode schoenen en een laag uitgesneden witte bloes.
‘Ik weet een leuk restaurantje hier vlak in de buurt,’ zeg ik. ‘Leuk Bas, het is een complete verrassing voor me, het is zo ‘n tijd geleden dat ik uit eten ben geweest met een man, moet zo ’n twee jaar geleden zijn geweest’ ‘We zijn er, nu even een plekje voor de auto zoeken.’ Ik parkeert mijn auto op een plekje dat eigenlijk te krap is, maar het lukt me om de auto er in te manoeuvreren. ‘Die staat wel goed’, zeg ik. We gaan te voet verder. ‘Het is frisjes’ zegt Sofie en ze lopen zwijgzaam in een snel tempo richting het restaurant. Het is een mooi sfeervolle gemeubileerd restaurant. Het is een smalle maar lange ruimte, met rijen tafeltjes aan beide zijden. We vinden een tafeltje en nemen plaats. Op de tafel brandt een rode kaars. We hangen onze jassen over de leuning van onze stoel en gaan zitten. ‘Zo daar zijn we dan’, zeg ik en ik kijk haar aan. Het is een mooie jonge vrouw dat zie ik nu pas goed, ik heb haar al vaker ontmoet, maar in deze hoedanigheid zie ik haar compleet anders. Ik voel me tot haar aangetrokken, zou dat komen omdat ik een vermoeden heb dat ze Bi seksueel is? Ze is wel eens uit eten geweest met een man vertelde ze net… Ze moet nog jong zijn, twintig of tweeën twintig of zo iets en ze kan nog niet zoveel ervaring hebben met seksualiteit. Algauw komt een meisje ons vragen of we wat te drinken willen. ‘Wilt u wat drinken’, vraagt het meisje. ‘Ik wil graag een Cabernet Sauvignon,’ zegt Sofie. ’Doe mij maar het zelfde,’ zegt ik. ’Prima komt er aan, wilt u misschien de kaart’, vraagt het meisje. ‘Graag’ zeg ik.
Het meisje komt de kaart brengen en Sofie en ik bestuderen de kaart. ‘Ik neem de Pittige Kipfilet a la Pizzaiol’, zegt Sofie vol overtuiging. ‘Ik neem de Pasta met gerookte zalm’, zeg ik, en we leggen de kaart gesloten op de tafel. Ik hef het glas en Sofie volgt ‘Proost op onze vriendschap,’ zeg ik en we nippen allebei aan de wijn. ‘Hij is verrukkelijk,’ zegt Sofie en ze kijkt me aan met haar mooie ogen. ‘Ja dat vind ik ook.’
‘Ik heb een vraag Sofie ik weet dat je van vrouwen houdt, maar mijn vraag is hou je ook van mannen?’, ‘Nee Bas hierin moet ik je teleur stellen, ik heb het wel eens geprobeerd ik heb een tijdje een relatie gehad met een jongen, maar het doet mij niets, ik heb er niet het gevoel bij, wat ik wel hebt bij vrouwen.’ Ik schiet in de stress, maar weet het te camoufleren en neem nog gauw een teug wijn. Al mijn verwachtingen smelten als sneeuw voor de zon. Ik moet me goed houden, maar dat kan ik maar moeizaam. ik ben niet meer zo spraakzaam en de woorden komen moeizaam uit mijn mond. Ik eet zwijgzaam mijn Pasta met gerookte zalm. Na het eten besluiten we om naar huis te gaan. Sofie geeft mij nog een afscheid kus. Ik kijk nog even om hoe ze naar huis loopt, en dan rij ik naar huis. Onderweg voel ik de teleurstelling, maar ik geeft toe dat ik het verkeert heb ingeschat. Er valt een spanning van me af en denk de volgende keer beter en geeft gas en probeert de terreurstelling achter me te laten.

Ferdy
Laatst aanwezig: 8 weken 3 dagen geleden
Sinds: 19 Jun 2014
Berichten: 203

Kort en krachtig: nee, dit is (nog) niet goed!

Ik-boeken zijn doorgaans dikker dan hij-boeken en het lijkt erop dat jouw pen ook de vrije loop neemt. Toch is het noodzaak dat je meer inzoomt op de (ware) emoties van de karakters in je verhaal.

Bijvoorbeeld je eerste alinea (opnieuw). Wat gaat hier fout?

Ik leunt achterover in mijn bureaustoel en met een peinzend gezicht realiseert ik me dat ik me niet kan voorstellen dat mijn zus lesbisch is. Of misschien heeft ze wel gevoelens voor vrouwen…ik heb daar in ieder geval nog nooit iets van gemerkt. Ik zou het betreuren als mijn zus in het lachen zal uitbarsten en het heel hilarisch zou vinden. Na het avond eten, ga ik het haar vragen, als ze op haar kamer is.

1. Je begint je verhaal met 'ik', dat kan beter
2. driemaal ik in de eerste zin.
3. een peinzend gezich; wees voorzichtig met het gebruik van bijvoegelijke naamwoorden
4. 'ik realiseer me dat...' kan weg! Als je goed vanuit het perspectief van je protagonist schrijft weet de lezer bij het lezen van de gedachte dat hij/zij zich dit realiseer, dus hoe je dat niet uit te schrijven
5. "Of heeft ze... van gemerkt." Deze zinnen voegen niets toe aan je verhaal. Immers, in de eerste zin heb je al geschreven dat de hp zich niet (goed) kan voorstellen dat zijn zus op vrouwen valt (wat waarschijnlijk ook een betere omschrijving is dan de term 'lesbisch')
6. Als je schrijft dat hp zich iets niet kan voorstellen, ontkracht je dat later door hem tal van voorstellingen te laten maken die in de aangeduide richting gaan.
7. vreemd dat hp het "zou betreuren ... hilarisch vinden." Dit is niet de hamvraag waarmee hij zit, of wel soms?
8. ... op haar kamer is? Wat is the mis-en-scene? Hp fantaseer over een volwassen zus, wat is zijn leeftijd (hij komt nogal kinderlijk over) en waarom wonen ze op deze leeftijd bij elkaar in huis?
9. Na het eten ... op haar kamer is" Dit is "tell and don't show! En zo zitten er nog veel meer regels in je verhaal.
10. Het kost mogelijk meer tijd om dit verhaal (goed) te herschrijven. Neem de tijd daarvoor... is mijn advies.

Succes ermee.

"Mooie vrouwen, lelijke vergissingen en de beer is los."
www.pandoras-matryoshkas.com - EN, RU, DE en NL print en ePub)

Arjen Pennist
Laatst aanwezig: 1 dag 13 uren geleden
Sinds: 6 Dec 2016
Berichten: 106
Ferdy schreef:

Kort en krachtig: nee, dit is (nog) niet goed!

Ik-boeken zijn doorgaans dikker dan hij-boeken en het lijkt erop dat jouw pen ook de vrije loop neemt. Toch is het noodzaak dat je meer inzoomt op de (ware) emoties van de karakters in je verhaal.

Bijvoorbeeld je eerste alinea (opnieuw). Wat gaat hier fout?

Ik leunt achterover in mijn bureaustoel en met een peinzend gezicht realiseert ik me dat ik me niet kan voorstellen dat mijn zus lesbisch is. Of misschien heeft ze wel gevoelens voor vrouwen…ik heb daar in ieder geval nog nooit iets van gemerkt. Ik zou het betreuren als mijn zus in het lachen zal uitbarsten en het heel hilarisch zou vinden. Na het avond eten, ga ik het haar vragen, als ze op haar kamer is.

1. Je begint je verhaal met 'ik', dat kan beter
2. driemaal ik in de eerste zin.
3. een peinzend gezich; wees voorzichtig met het gebruik van bijvoegelijke naamwoorden
4. 'ik realiseer me dat...' kan weg! Als je goed vanuit het perspectief van je protagonist schrijft weet de lezer bij het lezen van de gedachte dat hij/zij zich dit realiseer, dus hoe je dat niet uit te schrijven
5. "Of heeft ze... van gemerkt." Deze zinnen voegen niets toe aan je verhaal. Immers, in de eerste zin heb je al geschreven dat de hp zich niet (goed) kan voorstellen dat zijn zus op vrouwen valt (wat waarschijnlijk ook een betere omschrijving is dan de term 'lesbisch')
6. Als je schrijft dat hp zich iets niet kan voorstellen, ontkracht je dat later door hem tal van voorstellingen te laten maken die in de aangeduide richting gaan.
7. vreemd dat hp het "zou betreuren ... hilarisch vinden." Dit is niet de hamvraag waarmee hij zit, of wel soms?
8. ... op haar kamer is? Wat is the mis-en-scene? Hp fantaseer over een volwassen zus, wat is zijn leeftijd (hij komt nogal kinderlijk over) en waarom wonen ze op deze leeftijd bij elkaar in huis?
9. Na het eten ... op haar kamer is" Dit is "tell and don't show! En zo zitten er nog veel meer regels in je verhaal.
10. Het kost mogelijk meer tijd om dit verhaal (goed) te herschrijven. Neem de tijd daarvoor... is mijn advies.

Succes ermee.

In de eerste plaats bedankt voor je scherpe analyse.
ik ben het met je eens, dat ik meer tijd/aandacht moet nemen voor mijn tekst. Ik ga je adviezen bestuderen en toepassen.

Nogmaals bedankt,

Vriendelijke groeten,

Arjen Houter

marlie
Laatst aanwezig: 15 uren 30 min geleden
Sinds: 29 Okt 2015
Berichten: 1246

Vanuit een ik-persoon schrijven is niet eenvoudig - of net wel. Je hebt al je zintuigen tot je beschikking, kruipt in het hoofd van hp 'ik', maar vermijd de ik zie, ik hoor, ik ruik constructie (op SOL geleerd!)
Kan je de eerste en tweede alinea niet samenvoegen tot een kleiner geheel? Laat woorden weg, gebruik andere. Vermijd herhalingen (ook dat heb ik hier op SOL geleerd) en overbodigheden. Niet dat ik een held ben in die dingen, maar al doende leer je!

jouw stukje:

Bas heeft een belofte gedaan maar vindt het moeilijk om deze na te komen. Het gaat over de vriendin van zijn zus: Sofie. Ze heeft hem in vertrouwen verteld dat ze verliefd is geworden op zijn zus. En heeft hem gevraagd of hij het tegen zijn zus wil vertellen, omdat ze het te confronterend vindt om dat zelf te doen. Hoe zal ze reageren? zal ze haar afwijzen? of zouden ze een geweldig koppel worden? of zou dit hun vriendschap dusdanig beïnvloeden dat ze niet meer met elkaar kunnen omgaan?.
Bas leunt achterover in zijn bureaustoel en met een peinzend gezicht realiseert hij zich dat hij zich niet kan voorstellen dat zijn zus lesbisch is. Misschien heeft ze wel gevoelens voor vrouwen… hij heeft daar in ieder geval nog nooit iets van gemerkt. Hij zou het betreuren als zijn zus in het lachen zal uitbarsten en het heel hilarisch zal vinden. Vanavond na het avond eten, gaat hij het haar vertellen als ze op haar kamer is.

Mijn schrijfsel:

Mijn bureaustoel kraakt als ik nadenkend achteroverleun. Ik heb het mezelf niet gemakkelijk gemaakt met mijn belofte aan Sofie. Sofie en mijn zus Marjan zijn jarenlange vriendinnen. Komt Sofie naar mij toe met haar geheim, dat ze verliefd is op mijn zus. En of ik het Marjan wil vertellen. Ze is bang voor de reactie van zus, ze vreest dat hun vriendschap eronder zal lijden. Erger, dat Marjan niets meer met haar te maken wil hebben.
Als Marjan dezelfde gevoelens heeft, heb ik er in ieder geval nog nooit iets van gemerkt. Het zou jammer zijn voor Sofie als ze het een reuze grap zou vinden en in lachen zou uitbarsten.
(Uitstellen heeft geen zin.) Vanavond na het eten krijgt Marjan het te horen.

'Het is halfzes en Bas komt thuis van kantoor en bij het zien van zijn zus realiseert hij zich dat hij zijn zus nog wat moet vertellen. Hij kijkt naar zijn zus ... '
Drie maal 'zus' is er een beetje over. Schrijf af en toe haar naam, (evt een bijnaampje van toen ze klein was.?)
'bij het zien van ...' kan je weglaten.
In het kort gaat het hierom: hij komt thuis, ziet haar en moet haar spreken i.v.m. Sofie.

'Deze gedachte brengt hem in een extase, zijn zus die de liefde bedrijft met een vrouw, dat die vrouwen elkaar naakt betasten en dat hun handen zoeken naar de meest intieme plekjes van hun lichaam. '
Deze zin zou ik weglaten, de zin die volgt zegt veel.
Als je de zin van zijn thuiskomst herschrijft, kan je deze (mss?) direct laten volgen door deze:
'Het idee dat mijn zus de liefde bedrijft met een vrouw vind ik vreemd, maar tegelijk ook opwindend' Je tekst wordt ietwat strakker en directer, zie je?

Probeer de alinea's één voor één uit, en zoek naar zaken die kunnen verdwijnen om je tekst krachtiger te maken.

Kan je er alsjeblief bij een dialoog voor zorgen dat je een nieuwe lijn gebruikt bij een nieuwe spreker? Voor mij is het een muur van woorden.

Noot:
Mss, en hoop ik, dat Ferdy nog even langskomt. Zowel op mijn schrijfsel als op mijn reactie mag altijd commentaar geleverd worden, zo leer ik bij.
Het 'show, don't tell' aspect, tja, ik heb het er ook lastig mee. Je gevoelens kan je eruit gooien door de vuist op tafel te slaan, tranen te laten rollen (maar niet overdadig), woorden sarcastisch te laten klinken, het bloed dat naar de wangen gaat (uit schaamte of ander) etc ...
Dat ik het vanavond aan Marjan vertel, hier kan ik me geen show bij voorstellen. (Cfr Ferdy, #8, punt 9 , kan je evt verduidelijken Ferdy? wink )

He who knows others is wise. He who knows himself is enlightened.
'When in doubt, have a man come in with his gun' (Raymond Chandler)

Ferdy
Laatst aanwezig: 8 weken 3 dagen geleden
Sinds: 19 Jun 2014
Berichten: 203

Beste Arjan en Marlie,

"In a nutshell," om maar eens een Hollandse uitdrukking te gebruiken - sorry, in het buitenland onderwijs ik nu al twee jaar Engels en dan moet er op een zeker moment toch iets fout gaan ... , wat kan aan onderstaande zin worden verbeterd:

"Na het eten gaat hij opzoek naar zijn zus die inmiddels naar boven is gegaan om te douchen."

1. Inmiddels - gebruik dergelijke quasi-formele woorden gewoonweg niet!
Na het eten gaat hij op zoek naar zijn zus die naar boven is gegaan om te douchen.

2. Na het eten- met name binnen de contekst van Arjan's verhaal is dit pure "TELL" er wordt de lezer niets van de maaltijd getoond. Evenmin is het duidelijk wie er verder in huis wonen, c.q. aan de maaltijd deelnemen.

(Marlie aan jou de vraag om in enkele zinnen de maaltijd leven in te blazen, waarbij je een brug slaat naar de beslissing van hp om naar boven te gaan...)

3. Zuslief heeft de tafel eerder verlaten, waarom? Welke situatie/welke emotie kan hier door de schrijver worden aangegrepen/uitgeschreven?

4. ... gaat hij op zoek ... - ze wonen samen in een huis en hij weet dat z'n zus staat te douchen. 'Van op zoek gaan' naar kan je hier nauwelijks spreken, kortom: herformuleren

5. ... naar boven is gegaan om te douchen. - is gegaan (vvt) kan je beter proberen te vermijden, tracht actief te schrijven. Als je dit uitprobeert kom je er achter dat je andere situaties MOET uitschrijven...
HIER: zijn zus gaat naar boven... (het gevolg is dat je de 'camera' waarmee je het verhaal 'filmt' op een ander aspect moet laten inzoemen. Deze verandering in perspectief komt je verhaal ten goede. Ergo: zus gaat naar boven, wat doet/denkt hp op dat moment?

6a. Aanname: de maaltijd is beeindigd, en zuslief staat onder de douche ->
6b. hp ruimt af en zet de borden op het aanrecht, net op tijd schiet het hem te binnen de warme kraan niet open te draaien, want dan staat zuslief onder een koude douche. (hiermee biedt je de lezer zicht op hoe, wat en waar ze wonen en de onderlinge verhoudingen = SHOW!)
6c. bedenk iets vreemds dat hen eigen is, hiermee kleur je de karakters in je verhaal

"Na het eten gaat hij opzoek naar zijn zus die inmiddels naar boven is gegaan om te douchen."

Bijv.:

Het vreemde verzoek van Sofie zingt in mijn hoofd rond. (...) Gelukkig weet ik de vaatwasser met mijn ogen dicht in te ruimen. De vieze borden, het bestek. alles valt op z'n plek. Bijna druk ik op de startknop van de machine, maar iets weerhoudt me daarvan - mijn lieve zus zou het onder de koude douche uitgillen.

Arjan, langs deze weg kan je tot de conclusie komen dat hp altijd al een oogje op Sofie heeft gehad (motief) - dus niet al die horkerige gedachten ten aanzien van zuslief, please!

"Mooie vrouwen, lelijke vergissingen en de beer is los."
www.pandoras-matryoshkas.com - EN, RU, DE en NL print en ePub)

Ferdy
Laatst aanwezig: 8 weken 3 dagen geleden
Sinds: 19 Jun 2014
Berichten: 203

Aan Marlie,

"Mijn bureaustoel kraakt als ik nadenkend achteroverleun. Ik heb het mezelf niet gemakkelijk gemaakt met mijn belofte aan Sofie. Sofie en mijn zus Marjan zijn jarenlange vriendinnen. Komt Sofie naar mij toe met haar geheim, dat ze verliefd is op mijn zus. En of ik het Marjan wil vertellen. Ze is bang voor de reactie van zus, ze vreest dat hun vriendschap eronder zal lijden. Erger, dat Marjan niets meer met haar te maken wil hebben.
Als Marjan dezelfde gevoelens heeft, heb ik er in ieder geval nog nooit iets van gemerkt. Het zou jammer zijn voor Sofie als ze het een reuze grap zou vinden en in lachen zou uitbarsten."

Marlie, in het kort. 1. Wellicht kan je proberen je zinnen wat langer te maken.

Nee, ik maak het mezelf niet erg makkelijk en pijnig de hersenen met het verzoek van Sofie. Diep in gedachten verzonken leun ik achterover, zelfs mijn bureaustoel kraakt.

2. zoals je bovenstaande paragraaf hebt uitgeschreven lijkt het m.i. nog het meest op een damesroman. Daar is natuurlijk niets mis mee, als je dat wilt.

3.
- Ik heb het mezelf niet gemakkelijk gemaakt met mijn belofte aan Sofie. (schrapt deze zin, en schrijf uit waarom niet?
- Sofie en mijn zus Marjan zijn jarenlange vriendinnen. (toon dit dmv een voorbeeld die hp als herinnering heeft, maar dit kan net zo goed op een andere plaats in het verhaal)
- Komt Sofie naar mij toe met haar geheim, dat ze verliefd is op mijn zus. (dit is spreektaal)
- En of ik het Marjan wil vertellen. Ze is bang voor de reactie van zus, ze vreest dat hun vriendschap eronder zal lijden. Erger, dat Marjan niets meer met haar te maken wil hebben. (dit is nogal sec, het klinkt als een emotieloze analyse, terwijl er bij de hp duizend bommen in zijn hoofd exploderen)

Mvg

"Mooie vrouwen, lelijke vergissingen en de beer is los."
www.pandoras-matryoshkas.com - EN, RU, DE en NL print en ePub)

Arjen Pennist
Laatst aanwezig: 1 dag 13 uren geleden
Sinds: 6 Dec 2016
Berichten: 106
Ferdy schreef:

Beste Arjan en Marlie,

"In a nutshell," om maar eens een Hollandse uitdrukking te gebruiken - sorry, in het buitenland onderwijs ik nu al twee jaar Engels en dan moet er op een zeker moment toch iets fout gaan ... , wat kan aan onderstaande zin worden verbeterd:

"Na het eten gaat hij opzoek naar zijn zus die inmiddels naar boven is gegaan om te douchen."

1. Inmiddels - gebruik dergelijke quasi-formele woorden gewoonweg niet!
Na het eten gaat hij op zoek naar zijn zus die naar boven is gegaan om te douchen.

2. Na het eten- met name binnen de contekst van Arjan's verhaal is dit pure "TELL" er wordt de lezer niets van de maaltijd getoond. Evenmin is het duidelijk wie er verder in huis wonen, c.q. aan de maaltijd deelnemen.

(Marlie aan jou de vraag om in enkele zinnen de maaltijd leven in te blazen, waarbij je een brug slaat naar de beslissing van hp om naar boven te gaan...)

3. Zuslief heeft de tafel eerder verlaten, waarom? Welke situatie/welke emotie kan hier door de schrijver worden aangegrepen/uitgeschreven?

4. ... gaat hij op zoek ... - ze wonen samen in een huis en hij weet dat z'n zus staat te douchen. 'Van op zoek gaan' naar kan je hier nauwelijks spreken, kortom: herformuleren

5. ... naar boven is gegaan om te douchen. - is gegaan (vvt) kan je beter proberen te vermijden, tracht actief te schrijven. Als je dit uitprobeert kom je er achter dat je andere situaties MOET uitschrijven...
HIER: zijn zus gaat naar boven... (het gevolg is dat je de 'camera' waarmee je het verhaal 'filmt' op een ander aspect moet laten inzoemen. Deze verandering in perspectief komt je verhaal ten goede. Ergo: zus gaat naar boven, wat doet/denkt hp op dat moment?

6a. Aanname: de maaltijd is beeindigd, en zuslief staat onder de douche ->
6b. hp ruimt af en zet de borden op het aanrecht, net op tijd schiet het hem te binnen de warme kraan niet open te draaien, want dan staat zuslief onder een koude douche. (hiermee biedt je de lezer zicht op hoe, wat en waar ze wonen en de onderlinge verhoudingen = SHOW!)
6c. bedenk iets vreemds dat hen eigen is, hiermee kleur je de karakters in je verhaal

"Na het eten gaat hij opzoek naar zijn zus die inmiddels naar boven is gegaan om te douchen."

Bijv.:

Het vreemde verzoek van Sofie zingt in mijn hoofd rond. (...) Gelukkig weet ik de vaatwasser met mijn ogen dicht in te ruimen. De vieze borden, het bestek. alles valt op z'n plek. Bijna druk ik op de startknop van de machine, maar iets weerhoudt me daarvan - mijn lieve zus zou het onder de koude douche uitgillen.

Arjan, langs deze weg kan je tot de conclusie komen dat hp altijd al een oogje op Sofie heeft gehad (motief) - dus niet al die horkerige gedachten ten aanzien van zuslief, please!

Dank je Ferdy van jouw theorie heb ik nu al veel geleerd, ik heb het gekopieerd en ga het goed bestuderen.
In mijn volgende verhaal ga ik het toepassen, nogmaals bedankt.

Mvg

Word abonnee van Schrijven Magazine

Mis het herfstnummer van Schrijven Magazine niet, word vóór maandag 16....

Superaanbieding!

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 16.00 u. abonnee!...

Speciale aanbieding
Iedere week de leukste schrijfwedstrijden? Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsb

Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.

Het is gratis!

Profiteer van heel veel extra's!

Vanaf € 12,50 per jaar