Van kort verhaal naar roman - Inge Schouten

Afbeelding

Omslag Van kort verhaal naar roman

Een kort verhaal: daarmee beginnen prozaschrijvers hun carrière vrijwel altijd. Maar hoe moet dat als je een groter geheel wil opzetten en streeft naar een novelle of zelfs een roman? Hoe doe je dat, zo'n grote structuur en spanningsboog opzetten? Waarin verschilt een personage in een kort verhaal en in een roman?. Hoe zit het met het conflict en de setting? Niet elk verhaal is geschikt om als roman door het leven te gaan. En sommige korte verhalen willen juist teveel vertellen en komen beter tot hun recht in een roman. Aan de hand van verschillende verhaalelementen onderzoekt Inge Schouten de verschillen en overeenkomsten tussen een kort verhaal en een roman, en geeft aanwijzingen voor schrijvers die boven het korte verhaal willen uitstijgen. Inge Schouten (1957) voltooide de opleiding Writing and Education aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Ze is docent Literaire vorming/creatief schrijven en schrijft korte verhalen en romans. In 2002 won ze de eerste prijs in de verhalenwedstrijd in het tijdschrift Opzij. In 2005 debuteerde ze met de roman Het avondmaal. Haar tweede roman De moeder en het meisje verscheen oktober 2008. Naast lesgeven en schrijven beoordeelt ze manuscripten en geeft ze individuele begeleiding aan schrijvers die niet in een groep les willen volgen of die een specifieke vraag hebben, en heel gericht aan hun verhaal willen werken.

Uitgever

Augustus / Schrijven Online

Site uitgever

www.augustus.nl/schrijfbibliotheek.asp

ISBN

9789045702643

Prijs

15,00

Bladzijden

123

Soort boek

Romans en verhalen