Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#507 Lady in red

21 mei 2024 - 23:18

‘Andrea, zit je neer?’
‘Neen, ik sta recht, wat is dat voor een vraag, broertje?’
‘Er is iets met onze zus.’
‘Mijn zus? So what? Wij praten al jaren niet meer met elkaar. Wat is het probleem?’
‘Zet je toch maar neer, Andrea. Imke is niet meer, ze is overleden.’
‘Wat? Maar dan ís er geen probleem. Dat is de oplossing. What a relief!’
‘Foei, kan je dan geen respect opbrengen?’
‘Respect? Voor haar, neen, maar. Je weet best dat ik haar kan missen als kiespijn.’
‘Getver, Andrea, onze ouders moesten je horen.’
I couln’t care less, maar goed. Wil je nog iets kwijt?’
‘Ik weet dat het niet gemakkelijk zal zijn om van Dublin over te komen, maar moeder staat erop dat je op de uitvaart aanwezig bent. ‘
Er rijpt een plannetje in mij en ik zeg aan mijn broer dat ik kom.

‘Heeft Andrea toegezegd?’
‘Ja, mam, ze zal net op tijd toekomen en keert na de ceremonie meteen weer terug.’
‘Wat goed, dat wij allemaal samen zullen zijn om afscheid te nemen.’

God, die aula zit al stampvol. Iedereen hoort hoe ik op mijn naaldhakken naar voor stap. Er is geroezemoes in de zaal wanneer ik moeder, vader en mijn broer omhels. Moeder kijkt bedenkelijk naar mijn knalrode jurk en hoed.

Enkele bekenden lezen iets voor. Ik doe teken dat ik ook iets wil zeggen en stap voorwaarts: ‘Lieve Imke, wat is het lang geleden dat ik je zo heb toegesproken, maar je weet beter dan wie ook waarom dit zo moest lopen. Je was zonder twijfel opgetogen toen ik uitweek naar het land van Chris de Burgh, jouw idool. Zijn Lady in red was jouw lievelingsliedje, dus heb ik me vandaag zo opgetut om jou een laatste groet te brengen. Vaarwel, zus.’

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 mei 2024 - 12:35

Gevoel voor respect. Die zin loopt niet zo lekker. En hoezo is het overlijden van Imke de oplossing? Chris de Burgh woont in Ierland. De zaal is stampvol. Waarom is er geroezemoes als zus haar ouders omhelst. Krijg ook niets mee van een conflict of iets waarom ze een ontzettende hekel aan Imke zou moeten hebben.

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 mei 2024 - 13:57

 

Commentaar Marc – Hostwriters

Het thema hier is zoete wraak. Ik ergerde me even aan het Engels, totdat ik las Andrea in Londen woont. Het respectloze komt goed over en de dialoog leest vlotjes. Om in een knalrode jurk op naaldhakken een laatste groet te brengen aan je zus, vergt enige durf. De beweegreden om dat te doen – en die waarschijnlijk alleen bekend is voor Andrea – schept een mooi beeld. Alleen … wat heeft Imke uitgevreten om die laatste groet te mogen verdienen?

Commentaar Mili – Hostwriters

Schmetterling, het is ‘getver’.

Ik suggereer je enkele aanhalingstekens te gebruiken; het verlicht je tekst.

Ook voor mij is onduidelijk waarom Andrea zich zo gedraagt. Ik had het graag willen lezen zoals ik je altijd graag lees.

 

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 mei 2024 - 16:20

Dag John, Marc en Mili,

Hartelijk dank voor de feedback. Ik heb de tekst naar jullie wens aangepast. C. de Burgh is Brits-Iers, maar omdat hij in Ierland woont heb ik Londen vervangen door Dublin (zal Andrea niet over wakker liggen). Omdat voor mij de opdracht meer te maken had met wat er op de uitvaart zou gebeuren en niet over het conflict op zich, heb ik mij in de driehonderd beschikbare woorden dus beperkt tot de aankondiging van het overlijden en de begrafenis. Ik kan jullie wel verklappen dat Imke een ware pest was voor haar zus, maar Andrea kon er ook wat van hoor. 

Lid sinds

5 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 mei 2024 - 19:51

Hoi Schmetterling, ik vind het mooi geschreven, maar ik blijf ook met vragen zitten. Wat stond er tussen de zussen in dat ze elkaar niet mochten? Waarom is Andrea opgelucht dat haar zus er niet meer is? Waarom was Imke opgetogen dat Andrea in het buitenland ging wonen?

Ik doe teken dat ik ook iets wil zeggen ---> moet dit niet zijn: Ik geef een teken dat ik ook iets wil zeggen

Lid sinds

3 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
22 mei 2024 - 22:07

Ha Schmetterling! Ik geloof je op het woord als je schrijft dat Imke een ware pest was, dat bleek ook wel uit het verhaal. Met Andrea als Lady in Red kan ik mij goed een soort zussenrivaliteit met een hoog jaloeziegehalte voorstellen.

 

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
25 mei 2024 - 18:37

Ik snap je keuze om in 300 woorden niet de focus op de achterliggende redenen van de onderlinge afkeer te leggen. Toch mis ik die wel. Juist, omdat het zo mooi geschreven, mis ik het nog meer. Kortom: uitwerken tot een groter verhaal! 😀

Lid sinds

2 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2024 - 23:26

Een intrigerende manier om wraak te nemen op de zus. Het zou zeker interessant zijn om meer over de voorgeschiedenis te lezen en wellicht de muziek daarin te zien terugkomen.