Lid sinds

3 weken 4 dagen

Rol

  • Gewone gebruiker

#507 Smorrie

21 mei 2024 - 14:33

 

De geur van te dure parfum (Chanel?) en lelies maakt me misselijk en ik ren naar de wc. Ik plets water over mijn gezicht. In de spiegel zien twee panda-ogen een iets te zwaar lijf in een net te strakke zwarte jurk. Ik trek mijn panty nog hoger om een vetrol te laten verdwijnen. Ik boen mijn gezicht schoon en poets snel tandpastavlek van mijn borst. Ik poets alles weg: mascara, vetrollen, beelden van vroeger. Poetsen, ja dat kan ik goed.

Nog voor ik de aula binnenloop, hoor ik haar man de ruimte vullen met zijn verdriet. Hij hangt in zijn nonchalant-dure grijze pak tegen mijn moeder. Zijn schouders schokken. Ze pakt met haar ene hand zakdoekjes uit haar tas: een voor hem, een voor haarzelf. Hij rouwt net zoals hij praat: met overmatige consumptie. Mijn nichtjes, ooit zo dol op hun gekke tante die met hen verfde en verhalen verzon, staren voor zich uit. Hun bruine ogen worden omlijst door lange nepwimpers en dikke kringen.

Op de kist staat haar foto en ik wankel. Wat is ze mager. Haar ooit zo lange haar is kort geknipt en de eeuwige zonnebril is afgezet. De zon scheen niet meer, toen de foto genomen werd. De geur van lelies dringt weer binnen en ik kokhals. En dan zie ik het. Naast de krans van witte lelies met rouwlint ligt Smorrie, haar oude knuffel, die me meteen 35 jaar terug katapulteert naar onze gezamenlijke slaapkamer. In ons stapelbed lig ik boven, ouder, en zij beneden. Bang in het donker voor wat er komen gaat, vertel ik haar verhalen over dappere Smorrie, totdat ze in slaap valt. Smorrie zal haar beschermen tegen de boze buitenwereld, vertel ik. Samen redden we het wel.

Niet, dus.

 

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 mei 2024 - 16:09

Je schrijft vlot maar ik mis de conflict situatie. Er is ook geen sprake van een krampachtig samenzijn met z'n allen. Wat de rol van Smorrie is komt ook niet echt uit de verf. Verder graag gelezen.

 

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 mei 2024 - 13:52

Commentaar Marc-Hostwriters

Qua sfeerzetting zit deze scene wel goed. De toon is niet zonder zelfspot en in de eerste alinea schemert een metafoor door die haar kijk op het hele gebeuren weergeeft, tot aan de geuren toe. De bitterheid en het zachte sarcasme in de tweede alinea maken je als lezer nieuwsgierig waar dit naartoe gaat. In de derde alinea blijft de lezer op zijn/haar honger. Wat is er juist gebeurd? Wat is de rol van Smorrie in dit alles? De allerlaatste zin licht een kleine tip van de sluier op, maar dan, helaas, is het verhaal gedaan. Het neigt eerder naar een filosofische terugblik waarbij de lezer zelf een en ander moet invullen.

Mooi, doorleefd stukje dat nét niet genoeg prijsgeeft.

Kort geknipt aan elkaar.

Commentaar Mili – Hostwriters

Anne_S: Wat mij opvalt is ‘het dure parfum’ en het ‘nonchalant-dure pak’. Waarom haal je dit aan, wat wil je hiermee zeggen? De breuk tussen de hp en haar zus vond in de kinderjaren van haar dochters/hp’s nichtjes plaats. De reden blijft echter duister. Had de hp soms een affaire met haar ‘vochtige’ zwager tegen wie ze zich nu afzet? De ietwat te dikke hp – ik mag dit wel, de panty en de vetrollen – en de graatmagere zus. Het contrast is er, alleen laat je te veel aan het begrip van de lezer over.

‘De zon scheen niet meer, toen de …’ > plaats alleen komma’s als de lezer een rustpauze nodig heeft. 

Lid sinds

3 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
22 mei 2024 - 21:32

Hoi Anne S, Welkom op het forum!

In het begin van het verhaal vond ik het conflict goed weggezet: de ik-persoon heeft een laag zelfbeeld (benoeming van vetrollen etc), kan goed dingen wegpoetsen, maar daarna raakte ik in het verhaal in de war. Ik haal uit het laatste stukje namelijk vooral dat de hoofdpersoon, als oudere zus, een beschermende rol aanneemt door haar niet bang voor het donker te laten zijn mbv Smorrie. Wat gebeurt er dan in dat donker dat ervoor zorgt dat die genegenheid omslaat in haat?

Verder vind ik het wel leuk geschreven en moest ik hartelijk lachen om de overmatige consumptie. Ik zag dat echt helemaal voor me!

Lid sinds

3 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 mei 2024 - 15:40

Een vlot verhaaltje met een paar rake observaties en zinnen. Ook mij wordt de spanning tussen de twee zussen niet echt duidelijk, blijkbaar is er iets fiks mis gegaan. Iets meer houvast had het verhaal beter doen beklijven. Desalniettemin, graag gelezen! 

Klein zeurtje: een tandpastavlek.

Martin

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
25 mei 2024 - 13:01

Het is duidelijk dat je kunt schrijven, maar de zinnen vormen zich hier nog niet tot een echt verhaal. Zoals al is opgemerkt, zet je de sfeer heel goed neer en je schetst de hoofdpersoon ook mooi. Toch blijft de vertelling wat uit en dat is jammer, want de toon, de zinnen en de schrijfstijl zijn wat mij betreft prima op orde.

Lid sinds

3 weken 4 dagen

Rol

  • Gewone gebruiker
26 mei 2024 - 21:42

Dank Marc en Mili voor de feedback. En ook dank aan meelezers! Fijne, voor mij nieuwe, ervaring om feedback anderen te krijgen :-). In mijn hoofd is het conflict ontstaan door een onstabiele thuissituatie, volgend op een huwelijk van haar zusje met een man uit een milieu waar geld en uiterlijk een vertaling was van zelfwaarde. Daarop volgde de verwijdering. 

Ik neem mee dat ik meer mag laten zien en vertellen. Smaakt naar meer! Nogmaals dank.