#504 Het verdwenen lapje.

 

Het is een heerlijke voorjaarsdag en op het terras van de Schakel zitten twee dames koffie te drinken. Ze kijken rechts uit op de natuurspeeltuin en links op de Slaper, de rivier die dwars door St.-Arbrestel stroomt. Er vaart net een fluisterbootje voorbij. Terwijl de dames kletsen en koffie drinken, zijn ze ook druk aan het quilten. Michelle brengt hen dadelijk weer verse koffie maar eerst zet ze nog een andere langspeelplaat op. Ze houdt van het authentieke geluid van vinyl. Nadat Michelle de koffie heeft gebracht, kijkt ze even naar Martine en Geerte. Beiden zijn lid van de lokale quiltclub en altijd aan het werk aan een project.

“Waar zijn jullie vandaag mee bezig”? vraagt Michelle. “Op het moment met zoeken naar een speld en niet eens in een hooiberg,” antwoordt Martine gniffelend, terwijl Geerte geagiteerd allerlei spulletjes die op het tafeltje staan, oppakt en weer neerzet. “Ik had het net nog in mijn handen, een wijnrood lapje. Het is een onderdeel van de Satsumaquilt waar ik mee bezig ben. Ik stak het zojuist nog met een speld ergens vast om het lapje niet te verliezen maar blijkbaar is dat toch gebeurd. En mijn moeder zit daar maar te grinniken, in plaats van dat ze mee zoekt.”

Michelle kijkt van Geerte naar Martina en weer terug en begint ook te lachen. Geerte wordt steeds roder en gefrustreerder. “Begin jij nou ook al? Ik had precies voldoende van die kleur, nou moet ik een andere kleur kiezen en al die lapjes opnieuw maken.” “Dat lapje, is dat ovaalvormig?” Geerte kijkt Michelle stomverbaasd aan. “Hoe weet jij dat nou?” Hikkend van de lach wijst Michelle naar de linkerschouder van Geerte. “Leuke corsage ook.” Geerte kijkt naar haar schouder, kijkt beteuterd op en lacht dan voluit mee.

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gerie, welkom op het forum. Je hebt de gevraagde woorden leuk verwerkt. 

In de eerste twee alinea's schrijf je een paar keer "bezig zijn, bezig ben". Die herhaling leest niet fijn. De zinnen zouden ook iets actiever geschreven mogen worden om de vaart er meer in te brengen.

Beiden zijn lid van de lokale quiltclub en ze zijn altijd bezig met een werkstuk. ---> "ze zijn" kun je ook weglaten. Beiden zijn lid van de lokale quiltclub en altijd bezig met een werkstuk.

Laatste zeurtje: ik mis een eigen titel. Je hebt nu de titel van de opdracht gebruikt. 

 

1 mei 2024 - 5:00

Lid sinds

3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

@Laura, dank voor je feedback, ik heb het verhaal aangepast. Dat van de titel had ik verkeerd begrepen, ik dacht dat je het nummer en de titel van de opdracht moest gebruiken. Later zag ik dat dat niet zo was en besloot ik te wachten op mijn eerste feedback.

Voor wat betreft "actiever schrijven", ik heb wat zinnen aangepast maar wat dat actiever precies inhoudt, is mij niet helemaal duidelijk. In de tegenwoordige tijd? Andere werkwoorden? Ik begrijp de strekking van de term wel maar ik weet nog niet precies wat ik kan veranderen. Gaat goed komen :-)

1 mei 2024 - 13:25

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Voor wat betreft "actiever schrijven", ik heb wat zinnen aangepast maar wat dat actiever precies inhoudt, is mij niet helemaal duidelijk. In de tegenwoordige tijd? Andere werkwoorden? Ik begrijp de strekking van de term wel maar ik weet nog niet precies wat ik kan veranderen. 

Hoi Gerie, bij actief schrijven gebruik je minder hulpwerkwoorden zoals worden, hebben, zijn, gaan, zullen, enz. Soms kun je er ook niet onderuit om het passief te schrijven.

passieve zin: Michelle gaat hen dadelijk weer verse koffie brengen (gaat brengen)
Actieve zin: Michelle brengt hen zodadelijk weer verse koffie. (brengt)

Passieve zin: blijft ze even staan kijken naar Martine en Geerte
Actieve zin: kijkt ze naar Martine en Geerte Of: kijkt ze naar wat Martine en Geerte doen.

Een betere uitleg vind je wellicht op de site van Onze Taal of Taaladvies.net. 
https://onzetaal.nl/taalloket/lijdende-vorm-passieve-vorm

Op deze en andere taalsites kun je terecht voor alle vragen omtrent taal.

 

 

1 mei 2024 - 16:40

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Welkom. Mooie eerste binnenkomer. Voor mij mag er nog iets meer pit in, nu is het een goed verwoordde anekdote. Tegelijkertijd wel in een mooie schrijfstijl, ik kijk uit naar een volgende bijdrage.

2 mei 2024 - 18:45

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Gerie, leuk verhaal, vlot geschreven.  Je spreekt in de eerste paragraaf steeds over “dames”, maar daarna zijn het ineens Martine en Geerte. Waarom noem je ze niet direct bij hun naam? Dat maakt het verhaal persoonlijker. De herhaling van het woord “koffie” in de eerste paragraaf viel mij ook op. Graag gelezen.

 

2 mei 2024 - 19:46

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De fluisterboot en de Slaper. Je weet mooie beelden op te roepen, ik zie het voor mijn ogen gebeuren. Wel is het nogal een gezapig damesbladen-uit-de-jaren-vijftigverhaaltje geworden. Ben benieuwd naar wat je ons bij volgende opdrachten voorschotelt. Welkom op het forum!

5 mei 2024 - 21:28

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sfeervol verhaal met een grappig voorval, met vlotte pen zeker wanneer je de hulpwerkwoorden mijdt. Je zou ook kunnen lezen over wat een plot is en wat een conflict. Hier op deze site vind je artikelen daarover. Wat Fief schrijft is al veel nieuwe informatie waarmee je je voordeel kunt doen. Lees ook de verhalen van anderen om te zien hoe verschillend je kunt schrijven.

6 mei 2024 - 13:19