Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#492 - Streetfood

 

Diep in zijn capuchon gedoken, loopt Jean gebogen door de straat. Hij blijft zoveel mogelijk in de schaduw van de pakhuizen en kijkt om zich heen of hij gezien wordt. Het is laat. Of vroeg, maar net wat je van vier uur in de ochtend vindt.

Jean is op weg naar de loods van Intertransport waar een vrachtwagen met Apple spullen is binnengezet. Een kolfje naar zijn hand en een makkie. De sloten van die loods zijn kinderspel en een vrachtwagen is nog eenvoudiger. Er in en er weer uit binnen vijf minuten. Morgen de buit verdelen met zijn tipgever.

Aan het einde van de straat draaien autolichten zijn kant op en vlug sluipt hij een zijstraat in. Jean kijkt om zich heen maar ziet geen mogelijkheden om zich te verbergen. De straat is smal en wordt geflankeerd door hoge loodsen. Hij loopt verder naar achteren.

De steeg is doodlopend. Aan het eind gaat Jean op zijn hurken in de hoek zitten en maakt zich zo klein mogelijk. De auto rijdt zonder in te houden de steeg voorbij. Opgelucht staat hij op. Het is gaan regenen. Dat komt hem goed uit, nog minder mensen op straat.

Een rommelend geluid rolt even door de steeg waarna het weer stil wordt. Jean kijkt om zich heen en naar boven of hij ergens beweging ziet. Het rommelende geluid is weer terug, harder nu en het komt duidelijk vanuit het begin van de steeg. Hij tuurt door de regen en ziet tot zijn verbijstering de straatstenen als een ritssluiting open gaan. Zijn kant op. Hij snapt niet wat hij ziet. De straat opent zich snel naar hem toe. In het gat is een oranje gloed zichtbaar. Nog voordat hij kan reageren schiet de straatstenen ritssluiting onder hem door en valt hij in de opening. De straat sluit zich weer direct en als je goed luistert hoor je een boertje.

 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Taco, je houdt je thrillerreputatie in ere! Ik dacht eerst: kan die niet wat origineler, maar na het lezen besef ik dat de titel van je verhaal top is. Graag gelezen.

Lid sinds

3 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

 

hoi Taco,

Mooi verhaal, fantastisch opgebouwd.

maar net wat je van vier uur in de ochtend vindt (moet de lezer hier een oordeel over vellen?)
Apple (zou ik 'computer' van maken)
Er in en er weer uit<b>,</b> binnen vijf minuten.
draaien autolichten (ik weet wat je bedoeld, maar toch...)
De auto rijdt zonder in te houden de steeg voorbij. (draaien autolichten zijn kant op) de auto rijdt de steeg helemaal niet in... en toch draait 'ie zijn kant op?
Het is gaan regenen. (Het gaat regenen - is directer)
luistert hoor (een komma tussen twee werkwoorden).
De straat sluit zich weer direct (zonder het woordje weer, is de eerste keer dat het gebeurt)
hoor je een boertje (nu ga ik ff flauw doen, wie hoort een boertje. Jean is immers opgeslokt door de straat)

Ga zo door Taco

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank allen voor het lezen en de complimenten. Mijn brein werkt raar, maar geeft wel leuke verhalen.

@HendrikJan. Ik richt me soms tot de lezer. Ik denk dat dat kan omdat je tenslotte een verhaal aan het vertellen ben. In reallife zou je bij het vertellen van een verhaal je ook soms rechtstreeks tot de luisteraar richten.

Draaien autolichten. Mooi, dat dit overkomt.

Jean liep in de straat, zag de autolichten en ging daarna de steeg in waar de auto dan weer langs reed. Met meer woorden had dit wel duidelijker gemaakt kunnen worden.

Tja, en dat boertje. Het is niet Jean die een boertje laat, maar de straat die met Jean een flinke hap lucht heeft genomen. En we weten allemaal wat er dan gebeurt.

Grtz,
Taco

Lid sinds

2 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Originele draai aan de opdracht! En mooi beeldend taalgebruik dat de setting en de onverwachte wending meteen duidelijk maakt.

Klein puntje: 'een kolfje naar zijn hand en een makkie' is dubbelop. 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Originele invulling van de opdracht en met plezier gelezen. Ik zou het nog mooier gevonden hebben als je het moment van opeten meer woorden had toebedeeld in verhouding tot de rest. Ook de informatie over de inbraak is niet handelend gebracht, bijvoorbeeld in een stukje monoloog, al handelend. Dat zou de spanning verhogen.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuke twist, goed gedaan!
Ik snap de opmerking over het boertje op het eind. Het hele verhaal lijk ik te beleven vanuit de beleving van de hp, maar dan zou ik geen boertje meer horen op het eind, ik ben immers al opgeslokt.