Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#492 In het land van wafels & frieten

In een herenhuis in de studentenstad is mijn  kot (voor de oningewijden: kot=studentenkamer) een druk bezochte plaats. Er zijn nog andere koten in het gebouw, maar het mijne steekt boven alles uit, ook letterlijk omdat men er van de derde verdieping haast de complete straat kan overzien

Zelf blijf ik tijdens weekends regelmatig in de stad terwijl mijn kotmaten huiswaarts keren. ’s Maandags wordt het kot dan volgestouwd met door ijverige moeders vers gewassen ondergoed én vers gebakken wafels. Deze wafels worden al eens vergeten in de gemeenschappelijke keukenkast en als ze inmiddels beenhard zijn teruggevonden, organiseren we een wedstrijd.

De wafels dienen als projectielen en de kunst bestaat erin ze drie verdiepingen lager in de stadsvuilbak aan de overkant van de straat te mikken.

Als menig wafel in brokken naast de vuilbak is beland, besluiten wij het boeltje beneden te gaan opruimen (wij wanen ons écolo’s avant-la-lettre).  Maar, wie daagt dan plots op? Onze straatclochard, die glunderend al de wafels, zowel deze in als naast de vuilbak, gretig in zijn plastic graaizak deponeert.

In de niet-exhaustieve lijst van wat als streetfood wordt omschreven, staan ook wafels vermeld, maar wat wij naar beneden keilen kan bezwaarlijk als food worden bestempeld.

Wij maken het goede voornemen om deze hobo (ooit zo mooi bezongen door Joan Baez in het lied There but for fortune) bij de eerstvolgende gelegenheid te overladen met een pak verse wafels.

Wanneer wij later merken dat onze vriend ook niet leeggegeten frietzakjes, met of zonder saus, uit de vuilbak opvist, zien wij van ons plan af, niettegenstaande het feit dat ook frieten op de lijst van streetfood voorkomen.

 

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, een mooi voorbeeld van de ongeremde creativiteit van studenten die zich vervelen. Het komt zo bekend voor, wij waren niet anders. Het einde snap ik niet helemaal, waarom geen wafels meer geven omdat de hobo frietjes eet?

Grtz,
Taco 

Lid sinds

3 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hoi Gi,
Leuk en vlot verhaal.

Ik heb wel enkele opmerkingen:
een druk bezochte plaats. (hoezo druk?)
Zelf blijf ik tijdens weekends regelmatig in de stad (je benoemd het, maar heeft eigenlijk geen waarde voor het verhaal)
exhaustieve? (moeilijk woord)

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hendrikjan, dank voor het compliment. Bij de opmerkingen: 1) het is druk omdat de de medestudenten allemaal uit mijn raam willen kijken; 2) benoemd hoort trouwens met een 't' (de infinitief is benoemen) dat ik zelf in de stad blijf duidt aan dat de wafels door anderen worden meegebracht; 3) studenten gebruiken soms moeilijke woorden, tja. 

Lid sinds

3 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

nogmaals hallo Gi,

Ik als lezer weet niet waarom je kot een druk bezochte plaats is, want je hebt het niet verteld.

Je schreef: 'dat ik zelf in de stad blijf duidt aan dat de wafels door anderen worden meegebracht.' Dat doet er niet toe in je verhaal, want ’s Maandags wordt het kot dan volgestouwd met door ijverige moeders vers gewassen ondergoed én vers gebakken wafels. Bovendien, al zou je in het weekend naar huis gaan, de ijverige moeders komen 's maandags toch met die wafels.

Dat studenten moeilijke woorden gebruiken is geen excuus om het in je verhalen ook te doen. Je wilt toch dat iedereen die het stuk leest, begrijpt wat je wilt zeggen.

ondanks deze kleine puntjes blijft het een goed geschreven verhaal.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb me vermaakt met de verteltoon van deze student en de snippers over zijn denkbeelden. Vlot geschreven met flink veel vaart en typeringen. Ook ik was verbaasd waarom ze van de wafels afzagen omdat hij ook friet uit de vuilnisbak haalt. De logica daarachter zoek ik dan als lezer en het kwartje valt niet snel. Daardoor blijft het verhaal wel langer hangen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat goed Odile dat ik je heb kunnen vermaken met dit stukje. Zoek vooral geen logica in het frietendilemma. Je zou kunnen stellen dat als de clochard verse wafels krijgt, hij zal zeggen dat hij ook graag verse frieten lust, liefst met mayo. Thuis door moeders gebakken friet is ook moeilijk mee te nemen. :-D